Vad krävs för att få ensam vårdnad?

Som jag förstått det så är familjerätten frivillig? Jag vill minnas att det föreslogs i ett tidigare skede men så fort man påpekar socialen, anmälan etc är hans enda svar att "de ska prata som vuxna människor". Sen går det förstås inte att prata med honom. Eller nå honom. Sen menar han att man borde ha försökt en gång i halvtimmen om man verkligen ville nå honom.

No joke. Han är helt verklighetsfrånvänd. Han vänder allting till att bli min närståendes fel, istället för hans. Han menar också att hon påverkar och vrider barnen för att de är ledsna och inte vill vara hos honom. Vidriga jävla människa.

Att han nu vill ha barnen varannan vecka handlar inte om något intresse för barnen. Det är hans sätt att hämnas pga orosanmälningarna.
 
Att man inte kan neka hans rätt att ha barnen så länge det inte finns en dom.
 
Att man inte kan neka hans rätt att ha barnen så länge det inte finns en dom.

Då har någon missförstått något.

Brister ena föräldern ska inte den andra föräldern lämna ut barn för umgänge. Han har ingen rätt alls att träffa barnen, det är barnen som har rätt att träffa sina föräldrar. Men då ska givetvis föräldern kunna ta hand om barnen och kunna skydda dem.
 
Som jag förstått det så är familjerätten frivillig? Jag vill minnas att det föreslogs i ett tidigare skede men så fort man påpekar socialen, anmälan etc är hans enda svar att "de ska prata som vuxna människor". Sen går det förstås inte att prata med honom. Eller nå honom. Sen menar han att man borde ha försökt en gång i halvtimmen om man verkligen ville nå honom.

No joke. Han är helt verklighetsfrånvänd. Han vänder allting till att bli min närståendes fel, istället för hans. Han menar också att hon påverkar och vrider barnen för att de är ledsna och inte vill vara hos honom. Vidriga jävla människa.

Att han nu vill ha barnen varannan vecka handlar inte om något intresse för barnen. Det är hans sätt att hämnas pga orosanmälningarna.
Jag tror den ena parten kan vända sig dit och be om hjälp för att de anser det behövs samarbetssamtal pga det inte går bra när de ska göra det själva.
Och då ger det ganska negativ bild av den andra (för bruk i framtida tvist?) om man vägrar att vilja delta.
Så kanske taktiskt smart att ändå lyfta frågan dit för att få på papper att han vägrar. Eller kanske deras kontakter med honom leder till ändring?
Låt honom få säga själv till socialen att han inte vill tillåta deras hjälp. Inte att han ska övertala henne att låta bli att be om den.
 
Då har någon missförstått något.

Brister ena föräldern ska inte den andra föräldern lämna ut barn för umgänge. Han har ingen rätt alls att träffa barnen, det är barnen som har rätt att träffa sina föräldrar. Men då ska givetvis föräldern kunna ta hand om barnen och kunna skydda dem.
Vad händer om man gör så och det sedan blir "bevisproblem", dvs att kunna styrka att det var motiverat, om ingen tredje part har sett situationerna osv.
Finns risk att det i senare skede kan läggas till last som liknande umgängessabotage etc. från den partens sida då?
Hur vet man om det som sker är tillräcklig nivå för att det ska vara rätt att neka?
 
Vad händer om man gör så och det sedan blir "bevisproblem", dvs att kunna styrka att det var motiverat, om ingen tredje part har sett situationerna osv.
Finns risk att det i senare skede kan läggas till last som liknande umgängessabotage etc. från den partens sida då?
Hur vet man om det som sker är tillräcklig nivå för att det ska vara rätt att neka?

Sorry, det är helg och jag behöver vila, annars blir jag en utbränd socialsekreterare. Så jag orkar inte ge mig in i sådana diskussioner just nu.
 
Vad händer om man gör så och det sedan blir "bevisproblem", dvs att kunna styrka att det var motiverat, om ingen tredje part har sett situationerna osv.
Finns risk att det i senare skede kan läggas till last som liknande umgängessabotage etc. från den partens sida då?
Hur vet man om det som sker är tillräcklig nivå för att det ska vara rätt att neka?

Alltså, det är ju framför allt det här vi är rädda för. Vi har ju svårt att bevisa både knarkandet och lämnandet av barnen. Pojken har (förmodligen efter påtryckningar från sin pappa) ändrat sin historia vid ett par tillfällen.
 
Nu finns ett samtal inspelat där han sa rakt ut att han kommer behöva lämna barnen mitt i natten igen men att han "kommer se till att någon annan kommer dit och passar dem". Vilket vi vet inte händer.
 
Jag är socialsekreterare och tyvärr är det jättesvårt att ge bra råd om sådana här situationer på internet, och oftast är det väldigt känslofyllt och komplicerat när det gäller just vårdnadshavare i konflikt. Mitt råd är att du kontaktar socialtjänsten i er kommun, anonymt om du önskar, och bollar med dem. De kan bäst svara på vilka insatser eller stöd de kan erbjuda och informera om lagstiftning och rättslig process kring vårdnad och umgänge. Lycka till!
 
Tipsa polisen om reg nr på hans bil och säg att du vet att han köper droger. De kommer stanna honom i så kallad rutinkontroll eller med ursäkt att han kör vingligt eller nåt och släpa in honom på kontroll.
 
Vet inte om jag är ute och reser, Men kanske man kan säga till barnen att berätta för lärare i skolan. De har ju anmälningsplikt om de misstänker att barnet far illa.
 
Puttar denna tråd.

Han har lämnat barnen ensamma ett flertal gånger om nätterna. Vi vet att han tar droger och vem han köper det av. Orosanmälan är gjord av både min närstående men också av en kvinna som han sen tidigare har en son med. Min närstående och kvinnan håller stadig kontakt.

Nu senast under Valborgshelgen lämnades barnen själva hemma (5 resp 8-9 år) medan han åkte in till stan för att gå på krogen och köpa knark.

Och vi kan inte göra ett endaste skit.
Nu när han blivit orosanmäld kräver han att han ska ha barnen varannan vecka. Och vi kan inte neka. Eftersom han är en lögnare av det extrema slaget har han minsann en anledning till allt han gör. Han är helt sjuk. Verkligen helt sjuk. Tyvärr är han dessutom så smart att han vägrar kommunicera genom SMS utan envisas med telesamtal. Han vet att det då blir mycket svårare för min närstående att bevisa något.

Vad gör vi? :cry:

@Görel

Spelar in telefonsamtalen. Det är tydligen tillåtet om man själv är ena parten i ett samtal.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 295
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 693
Senast: Ramona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 766
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp