Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har just läst ut En oväntad sommar av Isabele allende och den är intressant men lite knepig som hennes böcker är. Men titeln är helt oberipglig :confused: jag förstår inte vad den har med boken att göra.
 
Jag har just läst ut En oväntad sommar av Isabele allende och den är intressant men lite knepig som hennes böcker är. Men titeln är helt oberipglig :confused: jag förstår inte vad den har med boken att göra.
Åh, den är jag så himla sugen på att läsa! Och titeln är fantastisk!

På spanska heter den Más allá del invierno (typ Efter vintern) och syftar på ett underbart citat av Albert Camus: "en medio del invierno aprendí por fin que había en mí un verano invencible" - “In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer.". Dvs man har gått igenom något tufft, något svårt, något kämpigt men man har fortfarande den här kraften, något som brinner, en sorts glöd kvar.

Jag har sett att på Adlibris beskrivning av boken så talar de om "en sommar på livets höst" men livets höst är liksom inte riktigt en grej på spanska vad jag förstått. Däremot symboliserar vintern något tufft och tungt och mörkt. Så den spanska titeln syftar väl på efter det här tunga och kämpiga (plus att det ju är vinter och snöstorm i boken), medan den svenska mer syftar på just den här oväntade utvecklingen i boken (deras kärlek?) som spirar trots (gissar jag?) olika typer av motgångar.

Typ så.
 
Läste precis ut Tistelblomman. Riktigt ruggig bok, en bra modern spökhistoria. Nu har jag börjat med Vattnet drar, en roman med övernaturliga läskiga inslag. Inte lika bra som Tistelblomman än så länge.
 
Läser just nu Här och nu av Eva Ludvigsen. På omslaget benämns författaren som Sveriges Nora Roberts, och det är ungefär kvaliteten på boken. Men som avslappnande semesterläsning fungerar det.

Den handlar om Ingrid som är less på att bara ensam och bara träffa killar som inte vill det hon vill och ger sig ut på en jorden runt-resa. Hon hamnar tillslut som barnflicka i en familj i Montana och där träffar hon, såklart, en man. Boken har dock tagit lite oväntade vändningar, jag har kanske 1/4 kvar, får se hur den slutar.
 
Lyssnar gör jag på Polisen och mordet i stadshuset av Gösta Unefäldt. Den valde jag för uppläsaren skull, Fredde Granberg. Lagom att ha i lurarna när jag är ute och springer.
 
Vad ska man läsa om man vill läsa något glädjefyllt, hoppfullt eller något annat som verkligen gör en glad?

Mvh less på allt elände i världen, på jobbet och på tv
 
Åh, den är jag så himla sugen på att läsa! Och titeln är fantastisk!

På spanska heter den Más allá del invierno (typ Efter vintern) och syftar på ett underbart citat av Albert Camus: "en medio del invierno aprendí por fin que había en mí un verano invencible" - “In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer.". Dvs man har gått igenom något tufft, något svårt, något kämpigt men man har fortfarande den här kraften, något som brinner, en sorts glöd kvar.

Jag har sett att på Adlibris beskrivning av boken så talar de om "en sommar på livets höst" men livets höst är liksom inte riktigt en grej på spanska vad jag förstått. Däremot symboliserar vintern något tufft och tungt och mörkt. Så den spanska titeln syftar väl på efter det här tunga och kämpiga (plus att det ju är vinter och snöstorm i boken), medan den svenska mer syftar på just den här oväntade utvecklingen i boken (deras kärlek?) som spirar trots (gissar jag?) olika typer av motgångar.

Typ så.
Det låter bättre med din förklaring! Boken utspelar sig några vinterdagar så det kändes väldigt märkligt. Jag hittade den på nextory och gick på att jag gillar hennes böcker. :)
 
Vad ska man läsa om man vill läsa något glädjefyllt, hoppfullt eller något annat som verkligen gör en glad?

Mvh less på allt elände i världen, på jobbet och på tv
Låter kanske lite motsägelsefullt men Hans Rosling, Hur jag lärde mig förstå världen, tycker jag ändå ger hopp om världen. Flickan på den dansande hästen var lite mysig också. :)
 
Zack av Kallentoft var för rå för mig så jag håller mig till serien om Maria Fors.
Har fått tips om böcker av Anna Karolina. Åsikter?
 
Hans Rosling tycker jag om, tack för påminnelsen.

Ska kolla upp den andra boken. :)
Jag tycker sällan att vuxenlitteratur är upplyftande rätt igenom (även om böcker som @Ellinor Olliphant mår alldeles utmärkt” ändå är upplyftande på sitt sätt så är det alltid ett stråk av misär i)- utan jag brukar läsa YA när jag vill bli glad av läsningen. Typ ”den ökända historien om Frankie Landau-Banks” var en sådan bok.

Ljudböcker tycker jag också är enklare eftersom uppläsningen ju gör sitt - så där är ”Ragga som du shoppar”, ”God Jul” av Jonas Karlsson och böckerna om Hicke Hiskelig sådana som fått mig att skratta och lämnat en positiv känsla efteråt. :)
 
”Jag vill ha en svart docka” av Frank Herkules. Borde fanimej läsas av alla! Rasism och internaliserat förtryck i ett ständigt resonemang mellan karaktärerna. Berör mig starkt.
 
Jag har precis läst ut Tjänarinnans berättelse och är väldigt tagen. Av berättelsen naturligtvis men också av språket. Jag har inte läst Atwood sen jag var ung och vet ju att jag tyckte om de böcker jag läste då men blev helt tagen på sängen av kraften i denna. Jag har inte sett tv-serien och kommer inte att göra det heller. Att den är bra har jag förstått men jag orkar inte. Det är för hemskt.
Nu blir det Graves Jag, Claudius. Jag har tänkt läsa den i många år men ej haft lust. Nu har jag bestämt mig för att det ska bli av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 198
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
782
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 965
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp