Vad läser du just nu?

Jag tyckte väldigt mycket om hennes första böcker, extra kul för att jag har bott på Malmudden, men boken med drottningen blev bara för tramsig för mig 😅
Jag älskar de knasiga titlarna! Den första i Arvidsträsk heter Mordnatt råder, tyst det är i husen. Sen fortsätter det med De vackraste ord hon känner och Jag var död en gång för länge sen :up:
 
Läser Empire of Gold av S.A Chakraborty. Har en liten novellsamling kvar i samma ”värld” men sen är det slut och jag är nästan lite ledsen över att inte få återse karaktärerna. Empire of Gold är sista delen i hennes Daevabad-trilogi. Lite så Aladdinfeeling men med mycket politiska intriger. Är helt uppslukad.
 
Läser Empire of Gold av S.A Chakraborty. Har en liten novellsamling kvar i samma ”värld” men sen är det slut och jag är nästan lite ledsen över att inte få återse karaktärerna. Empire of Gold är sista delen i hennes Daevabad-trilogi. Lite så Aladdinfeeling men med mycket politiska intriger. Är helt uppslukad.
Den har jag också läst! Är inget fan av YA i vanliga fall men jag tyckte den hade något 🙂
 
Har precist läst ut "A Million to One" av Adiba Jaigirdar, en historisk fiction om ett gäng tjejer som bestämmer sig för att stjäla en exklusiv upplaga av Rubaiyat under Titanics resa över Atlanten. Kärlek spirar mellan två av tjejerna och allt går enligt planen... ett tag.
Boken valdes av min bokklubb men jag tyckte helt ärligt att själva idén var väldigt spännande, med tanke på omständigheterna. Genomförandet av idén lämnade dock lite övrigt att önska.

För samma bokklubb läser jag nu om "Ninth House" av Leigh Bardugo. Den utspelar sig på Yale där de anrika ordensällskapen i verkligheten ägnar sig åt magi i olika former, och våra två huvudkaraktärer Alex och Darlington tillhör den nionde orden vars uppgift är att hålla de andra ordnarna på mattan. Denna bok är djupt tematisk och handlar mycket om upplevelsen av att vara ung kvinna, i allmänhet men också inom den akademiska världen. Uppföljaren Hellbound kom nyligen ut så jag tänkte följa upp med den när jag är klar.

Och så tänkte jag ta och läsa om William L. Shirers "The Rise and Fall of the Third Reich" eftersom jag tyckte den var bra och informativ.
 
Jag har vissa YA som jag uppskattat! Hela The Selection-serien och Red Queen-serien iallafall, har också fått Aveyards nya böcker i julklapp
Jag tål typ inget utom Hunger Games serien och enstaka övriga 😅 i alla fall inom fantasy. Jag tycker ofta författarna fegar ur och inte ger karaktärerna riktiga konsekvenser, vilket blir lite märkligt när historierna ofta handlar om liv och död.

Har faktiskt sneglat mot Aveyards nya serier men inte kommit så långt som att läsa dem ännu.
 
Jag tål typ inget utom Hunger Games serien och enstaka övriga 😅 i alla fall inom fantasy. Jag tycker ofta författarna fegar ur och inte ger karaktärerna riktiga konsekvenser, vilket blir lite märkligt när historierna ofta handlar om liv och död.

Har faktiskt sneglat mot Aveyards nya serier men inte kommit så långt som att läsa dem ännu.
Hunger games är nog en av mina favoritserier någonsin faktiskt, annars är jag främst en chick lit-läsare. Sophie Kinsella är min absoluta favoritförfattare, älskar böcker som är lite av en romantisk komedi.
Jag är inte så mycket för tung prosa, rysk dysterhet och liknande. Läser så mycket juridisk och jobbig text på jobbet så vill att min skönlitteratur ska vara lättsam, underhållande, spännande. Fantasy och sci fi, lagom spännande deckare är också kul! Senast lästa är The man who died twice av Richard Osman, har även tredje boken på vänt.
 
Jag lyssnar på Upplöst av Sara Blædel och Mads Peder Nordbo. Han (Mads) har tidigare skrivit två deckare om mord på Grönland, och denna handlar om mord på Fyn. Stör mig lite på uppläsarens namnuttal, men överkomligt ändå. La märke till en översättning som jag inte alls hade hade översatt så faktiskt. Men den verkar helt ok än så länge faktiskt.

Lyssnade tidigare på Sarenbrants Emma Sköldserie, har några böcker kvar att lyssna på, men behöver vila från den familjen som drabbas av ALLT, trovärdigheten minskar ju verkligheten när de är så drabbade....
 
Sapiens - en kort historik över mänskligheten, av Yuval Noah Harari. Spännande och lättläst om människans ursprung, kognitiva utveckling och hur samhället skapas genom berättelse och gemensamma narrativ. Rekommenderas verkligen! Jag har hans framtidsskildring Homo Deus i hyllan också för snar konsumtion. :D

Riktiga katter bär inte rosett, av Terry Pratchett. En väldigt söt måbra-bok! Mysig läsupplevelse i soffan när du inte orkar med något tungt, vänlig och rar bok med kåserier.
 
Hunger games är nog en av mina favoritserier någonsin faktiskt, annars är jag främst en chick lit-läsare. Sophie Kinsella är min absoluta favoritförfattare, älskar böcker som är lite av en romantisk komedi.
Jag är inte så mycket för tung prosa, rysk dysterhet och liknande. Läser så mycket juridisk och jobbig text på jobbet så vill att min skönlitteratur ska vara lättsam, underhållande, spännande. Fantasy och sci fi, lagom spännande deckare är också kul! Senast lästa är The man who died twice av Richard Osman, har även tredje boken på vänt.
Det låter som att vi hade gillat varandras bokhyllor :D (minus deckarna)
Sophie Kinsellas böcker tar upp mycket plats i mina bokhyllor, även om jag inte gillat hennes senaste böcker lika mycket som hennes tidigare. Men jag läste om "Twenties girl" för något år sen och den är ju nästan den ultimata chick litten!
 
Det låter som att vi hade gillat varandras bokhyllor :D (minus deckarna)
Sophie Kinsellas böcker tar upp mycket plats i mina bokhyllor, även om jag inte gillat hennes senaste böcker lika mycket som hennes tidigare. Men jag läste om "Twenties girl" för något år sen och den är ju nästan den ultimata chick litten!
Åh då kanske man kan få lite roliga tips! Fick the Secrets of Saint Madeleine av Tilly Bagshawe i julklapp, ser fram emot den.

Ive got your number, Remember Me och My not so perfect lugn är några av mina favoritböcker med Kinsella, läser om dem med jämna mellanrum! Sen ÄLSKADE jag Crazy Rich Asians-trilogin också,
 
Åh då kanske man kan få lite roliga tips! Fick the Secrets of Saint Madeleine av Tilly Bagshawe i julklapp, ser fram emot den.

Ive got your number, Remember Me och My not so perfect lugn är några av mina favoritböcker med Kinsella, läser om dem med jämna mellanrum! Sen ÄLSKADE jag Crazy Rich Asians-trilogin också,
Det är en av de bästa sakerna med bra chick lit, de tål att läsas om många gånger :love:

Haha, jag ÄLSKADE också Crazy rich asians-triologin! Jag minns att jag var så inne i en av böckerna att när jag skulle gå hem från tåget (där jag suttit och läst) kunde jag inte slita mig utan jag fortsatte läsa medan jag promenerade hem.

Åh, du får gärna recensera den sen, det är ingen författare jag läst något av. Jag återkommer med några tips på vad jag senast gillat i genren.
 
Jag lyssnade på "Method" för någon vecka sedan och tyckte den var kul. Inte fantatiskt skriven (James Patterson), men rätt underhållande om en ung skådespelare som får huvudrollen i en TV-serie om en serimördare och blir lite väl påverkad av sin method-acting. :angel:
 
Det är en av de bästa sakerna med bra chick lit, de tål att läsas om många gånger :love:

Haha, jag ÄLSKADE också Crazy rich asians-triologin! Jag minns att jag var så inne i en av böckerna att när jag skulle gå hem från tåget (där jag suttit och läst) kunde jag inte slita mig utan jag fortsatte läsa medan jag promenerade hem.

Åh, du får gärna recensera den sen, det är ingen författare jag läst något av. Jag återkommer med några tips på vad jag senast gillat i genren.
Jag har läst en hel del Tilly, det är liiiiite tendens till tantsnusk med men mest är det som en dramatisk såpopera i bokform, men mycket underhållande. En favorit är Do not Disturb.

Hennes syster Louise som skrivit både som Bagshawe och Mensch har nästan skrivit ännu bättre kom jag på! Desire är sjukt bra, handlar om en kvinna som gift dig rikt, mannen blir mördad på bröllopsnatten och hon blir ditsatt för det och flyr, hack i häl är en (het) journalist som varit FBI-agent, och även mördaren och det är SÅ SPÄNNANDE. Den har jag också läst om så boken nästan trillat ihop. Louise skriver ofta om kvinnor som går från att ha varit lite hjälplösa till självständig framgång.
 
Vad roligt med en ny boktråd, håller verkligen med om att det behövdes! Jag glömmer ibland hur mycket jag älskar att prata om böcker, men sen läser jag trådar som den här och blir påmind :D

Har redan lagt till två stycken härifrån tråden på min att läsa-lista, Au revoir Agneta och Straff. Ser väldigt mycket fram emot båda, särskilt den sistnämnda!

Själv läser jag just nu Trion av Johanna Hedman. Den känns lite långsam än så länge (knappt 100 sidor in), men ändå har jag lite svårt att lägga den ifrån mig av någon anledning. Jag får lite Den hemliga historien-vibbar av den, vet inte riktigt varför. Kanske för att den utspelar sig delvis i den akademiska världen och handlar mycket om klass och identitet? Jag fick den av en vän som brukar ha samma smak som jag, så jag hoppas att den kommer igång lite snart. Kanske skulle hjälpa om jag faktiskt tog mig tid att sätta mig ner och läsa i mer än 15 minuter åt gången också 🙄

Som ljudbok lyssnar jag på The Suspect av Fiona Barton. Jag tyckte mycket om hennes första bok The Child, och The Widow var också ganska bra, men den här! Jösses vad bra den är! Sådär så att jag bara går och längtar efter nästa tillfälle då jag kan lyssna. Det är väldigt ovanligt för mig, det är väldigt sällan jag känner så om en ljudbok, men det här verkar vara en riktig fullträff :)
 
Jag måste ju också nämna trilogin jag så vackert fick insmugglad i min lägenhet förra veckan. :D Det är en trio böcker från Black Library, scen Warhammer 40k som är helt underbar! Jag blir helt vilse i storyn varje gång jag lyssnar. Den lyckas vara både strategisk, lagom våldsam, mörk, gritty, humoristisk och ungefär allt man kan önska sig utan att bli sexistisk. Karaktärerna är generellt ganska jämngrå istället för svartvita, otroligt levande och jag känner för såväl hjältar som antihjältar. Skriven av en av de bästa författarna de anlitar.

Man behöver inte vara insatt i världen för att uppskatta böckerna, men liiite förkunskap hjälper i början.

Night Lords Omnibus
Soul Hunter
Blood Reaver
Void Stalker.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 971
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 150
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp