Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 526

Bukefalos 30 år!

Jag läser just nu Dream Count av Chimamanda Ngozi Adichie, en av mina favoritförfattare :heart Det var länge sedan jag läste något av henne (eller rättare sagt var det länge sedan hon publicerade något) så det tog en stund att vänja mig vid sättet hon skriver på och det är ingen bok man hastar sig igenom, men jag gillar den! Har dock bara läst ca 50 sidor än så länge.

Som ljudbok lyssnar jag på Mellan himmel och här av Cassandra Brunstedt, som Storytel rekommenderade för mig. Den är jättefin! Stundvis väldigt tung, och jag vet inte om jag skulle klassa den som feel good direkt (vilket Storytel gör), men det tunga balanseras upp rätt bra av en charmig huvudkaraktär samt skildringar av fina relationer och människomöten. Såg nyss att det just kommit ut en uppföljare, ser fram emot att lyssna på den härnäst!

Snällhjälpsgruppen hade en riktigt intressant twist! Inte slätstruken dussin-feelgood. Rekommenderas!

Nu har jag börjat om med Jenny Colgans serie om den lilla bokhandeln. Det är välbekant men samtidigt såpass länge sedan sist jag läste att jag inte minns allt.

Jag läste ut Shield of Sparrows av Devney Perry och jag tyckte den var väldigt bra. Det hände något i nästan alla kapitel och hon beskriver monster så att man kan se dem framför sig. Bok 2 kommer i juni och jag ser framemot att läsa fortsättningen!

Nu blir det en Kate Quinn bok - det kvinnliga sällskapet.

Behövde något mjukt och lättsamt mellan Lewin-böckerna så jag läste en Nora Roberts-trilogi, Släkten O'Dwyer. Som vanligt är det mysiga miljöer, rimliga karaktärer och en lagom förutsägbar handling. Precis vad jag var ute efter.

Har lyssnat klart på Mellan himmel och här och tycker att den höll måttet hela vägen, även om slutet kändes onödigt abrupt.

Medan jag målade möbler idag satte jag igång The Briar Club av Kate Quinn (som verkar ha den märkliga titeln Det kvinnliga sällskapet på svenska :confused:) som legat på min lista länge. Har hunnit lite drygt två timmar och är inte besviken än så länge!

Har lyssnat klart på Mellan himmel och här och tycker att den höll måttet hela vägen, även om slutet kändes onödigt abrupt.

Medan jag målade möbler idag satte jag igång The Briar Club av Kate Quinn (som verkar ha den märkliga titeln Det kvinnliga sällskapet på svenska :confused:) som legat på min lista länge. Har hunnit lite drygt två timmar och är inte besviken än så länge!
Är inte alltid titlar märkliga översatta på svenska, bok som film? 😂 ibland tom helt ologiska!

Om någon här som inte hittat till bokbingot tidigare skulle vara sugen på att hänga med på nästa bokbingo lägger jag en länk även här. Boken ska vara utläst mellan den 1 februari och 31 juli 2026 och du kan påbörja boken innan 1 februari. Det finns ingen prestige eller press på att kryssa flest rutor eller få flest rader, lika okej att kryssa en ruta som hela bingot! Tanken är att vi utmanas och inspireras av varandras läsande och huvudsaken är att vi hittar läsglädjen. :)

https://www.bukefalos.se/threads/bukefalos-bokbingo-1-februari-till-31-juli-2026.1539114/

Kära faster av Perrin!
Hon skriver helt magiskt!
Det här är fjärde boken av henne som jag älskar!
IMG_8536.webp

Jag försöker hitta tillbaka till läslusten och läser lite allt möjligt för att se lite vad min smak är just nu.
Årets första bok blev "jag vill inte tänka på döden men jag vill tänka på dig" av Lotta Ilona Häyrynen.
Innehåll: 4 av 5
Längd: 1 av 5, alldeles för kort!

Har precis lyssnat klart på "Bara till naveln" av Linea Maja Ernst.
En skildring av en sommarvecka tillsammans med ett kompisgäng i tidiga 30-års åldern. Mycket queera perspektiv, vilket jag gillade.

Läst Näktergalen av Kristin Hannah.
Den var väldigt bra, om än något småseg stundtals. Inte så att jag tröttnade, men den hade kunnat bantas ner iaf 50 sidor.

Funderar på om jag ska läsa Kvinnorna av samma författare.
Mitt tips är att inte läsa två Kristin Hannah i rad, då blir det för tungt och deppigt. ;)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka