Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kämpar på med Ett litet liv, har läst ca 40% hittills. Känner mest :meh: när jag läser den.
Det är du och min mamma! Hon påbörjade projektet nu i helgen och det var länge sedan jag hörde henne vara så besviken på en bok. Men så har hon inte kommit mer än knappt halvvägs heller, och den ska ju bli bra! Sägs det... Själv har jag ingen aning, och vet faktiskt inte om jag orkar ta reda på det själv. Mest för att den verkar så sorglig.
 
Jag har avslutat Björnstad och kände mig faktiskt inte så jättedeppig när jag var klar. Tagen, men inte deppig. Jösses vad bra den var! Vilka karaktärer, vilka skildringar! Jag vill bara ha mer mer och mer!

...men fram tills att jag lyckas ta mig till en bokaffär/bibliotek för att köpa uppföljaren får det bli en Sofie Sarenbrandt som låg och skräpade i sommarstugan. Har aldrig läst något av henne, och är inte jätteimponerad såhär 100 sidor in, men det blir nog bra det också!
 
Det är du och min mamma! Hon påbörjade projektet nu i helgen och det var länge sedan jag hörde henne vara så besviken på en bok. Men så har hon inte kommit mer än knappt halvvägs heller, och den ska ju bli bra! Sägs det... Själv har jag ingen aning, och vet faktiskt inte om jag orkar ta reda på det själv. Mest för att den verkar så sorglig.
Heja din mamma! Jag vill inte skriva här vad jag ogillar med den men det en hel del :D.
 
Heja din mamma! Jag vill inte skriva här vad jag ogillar med den men det en hel del :D.
Jag gissar några!

att det bara handlar om män, att alla fyra är så fantastiskt framgångsrika, att man inte hittar någon riktig förklaring till varför de står fast vid Jude, att författaren skapar sympatier genom att beskriva vidrigheter så ingående som hon gör, att den är pladdrigt skriven, att det mest är nyfikenheten på vad som faktiskt hänt Jude som driver en framåt, att en berättelse om en kvinnas självskadebeteende aldrig hade blivit så hajpad.

Några rätt? :D Det var i alla fall invändningar som jag hade, men lyckades överse med allt för att jag tyckte så mycket om den.
 
Några rätt? :D Det var i alla fall invändningar som jag hade, men lyckades överse med allt för att jag tyckte så mycket om den.
Haha några fick du med!

Jag kan inte köpa deras vänskap. Alls. Känns fullkomligt orealistiskt med manlig vänskap som ser ut sådär. Känns mer som en fanfic, där helt plötsligt kommer alla fyra att börja ha sex med varandra. Hur ofta säger egentligen män till sina vänner att de älskar dem? Hur ofta sitter de apropå ingenting och beundrar sina vänners otroligt vackra utseende?

Jude. Herrejisses. Hade hon kunnat hitta på en ömkligare och ynkligare och jobbigare person? Jag är 40% in och hittills så öser hans nya goda vän hus och pengar och adoptioner och mat och sällskap och kärlek och trygghet över honom och det enda vi får läsa om är "Buhu, de måste hata mig, jag måste sluta vara med dem". Kanske hade det funkat om författaren varit bättre på att skriva?

Att den är skriven lika snackigt och detaljerat som vilken chick lit som helst. Tycker språket är urkasst och hade väntat mig (och hoppats på) någon som skrev mer som Donna Tartt.

Typ så.
 
Haha några fick du med!

Jag kan inte köpa deras vänskap. Alls. Känns fullkomligt orealistiskt med manlig vänskap som ser ut sådär. Känns mer som en fanfic, där helt plötsligt kommer alla fyra att börja ha sex med varandra. Hur ofta säger egentligen män till sina vänner att de älskar dem? Hur ofta sitter de apropå ingenting och beundrar sina vänners otroligt vackra utseende?

Jude. Herrejisses. Hade hon kunnat hitta på en ömkligare och ynkligare och jobbigare person? Jag är 40% in och hittills så öser hans nya goda vän hus och pengar och adoptioner och mat och sällskap och kärlek och trygghet över honom och det enda vi får läsa om är "Buhu, de måste hata mig, jag måste sluta vara med dem". Kanske hade det funkat om författaren varit bättre på att skriva?

Att den är skriven lika snackigt och detaljerat som vilken chick lit som helst. Tycker språket är urkasst och hade väntat mig (och hoppats på) någon som skrev mer som Donna Tartt.

Typ så.
Haha! Det du har i första stycket kom jag på just när jag hade skickat :D

Och andra stycket skrattar jag högt åt.

Håller med om dåligt skriven. Jag läste den engelska och då märker jag aldrig lika tydligt om språket inte håller. Men här gjorde jag det, det var ofokuserat och pratigt.
 
Vargattacken av Lars Berge
Boken är ett försök till att förstå varför en vargskötare dödades i Kolmårdens hägn. Ingen skuld läggs, men fakta läggs fram. Författaren har gjort grundlig research och skrivit en mycket intressant bok! :up:
Instämmer! Mycket läsvärd! Jag har gjort ett sånt där vargbesök och jag tyckte faktiskt att det var obehagligt så historien var extra intressant för mig.
 
@mandalaki

Nä, jag ger upp. Fortsatte läsa och nä, jag bara står inte ut.

Har försökt googla hur boken slutar, kan du snälla typ sammanfatta i nån mening bara?

Jude tar livet av sig? Willem sörjer i hundra år. JB kunde jag inte bry mig mindre om. Malcolm minns jag ingenting om och känner mig inte särskilt engagerad i.
 
@mandalaki

Nä, jag ger upp. Fortsatte läsa och nä, jag bara står inte ut.

Har försökt googla hur boken slutar, kan du snälla typ sammanfatta i nån mening bara?

Jude tar livet av sig? Willem sörjer i hundra år. JB kunde jag inte bry mig mindre om. Malcolm minns jag ingenting om och känner mig inte särskilt engagerad i.
:laugh:

Minns inte de andra men din första mening är rätt.
 
Har läst Fördel ADHD av Anders Hansen. Bra!

Har börjat på Den skeva platsen av Catharina Pascal Söderbaum. Inte lättläst men det var jag beredd på och läser långsamt.
 
Jag läste Tvillingsystrarna av Marie Hermanson häromveckan - har totalt missat den! Hon är en av mina favoritförfattare men jag hade ingen aning om denna. Den var ganska bra och påminde mig otroligt mycket om en annan av mina favoriter, nämligen Viveca Lärn. Hade jag fått boken i handen och inte vetat vem som skrivit hade jag varit 100% säker på att det var Viveca.

Sedan har jag läst Fuckboy - en praktisk handbok i konsten att dejta av Cecilia Salamon, illustrerad av Louise Winblad (Hej hej vardag). Många guldkorn där samt en skojig anekdot som jag tänker på varje gång jag ser boken på soffbordet...

Förlaget hörde av sig för ett tag sedan och berättade om denna, och undrade om jag kunde tänka mig att läsa och recensera. Absolut sa jag, skicka över den när den är tryckt och klar så fixar vi det.

Så var den otroligt pryde killen jag dejtade hemma hos mig för några veckor sedan. Vi gick ut på en promenad, och så följde han med upp igen, skulle hämta någon väska eller något. Jag passade på att kolla postfacket på vägen upp, jag hade inte gjort det när jag kom från jobbet, och fiskade upp det vadderade kuvertet. Kom på när jag nästan dragit ut boken vad det nog var och då var det för sent att inte visa den så det blev lite stelt och märkligt. Hoho. Han började fråga om förlaget för att byta ämne, och jag berättar att det är Bookmark Förlag och bla bla bla och kom på att ja, ibland får man ju ett litet fint bokmärke med deras böcker och börjar rota i kuvertet.

Plockar upp ett litet rosa papperspaket med bokens framsida på, så att säga, och börjar förundra mig över att de skickat en liten förpackning med tändstickor. Vilken märklig grej! Men det kan ju vara användbart förstås. Pryde dejten är högröd i ansiktet, jag är fortfarande helt oförstående men vänder på paketet och läser högt "KONDOM MED GLIDMEDEL".

Han höll på att sjunka genom hissgolvet och jag gapskrattade (åt min egen dumhet, inte att han var så generad) så att det ekade i trapphuset.

Tur att jag bor på nionde våningen med ganska långsam hiss så att hela denna lilla sketch kunde ske på två kvadratmeter också.

Så har jag läst Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo. Fin och varm berättelse om en ung tjej so kämpar med blyghet och social ängslan efter att ha flyttat från Stockholm till en mindre ort i Småland.

Darling Mona av Lena Ackebo var lika fin som de tidigare böckerna i trilogin om systrarna. Oj, vad de bråkar, men oj, vad jag gillar dem.

Så har jag äntligen läst Bonjour tristesse av Françoise Sagan! Har tänkt göra det fyra-fem somrar i rad men det har inte blivit av. Nu har det det och jag gillade den :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 066
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
766
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 842
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp