Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Fast Tant Sofia som de rövar för att de behöver ett fruntimmer i huset sätter dem i arbete, de får själva städa och tvätta. :D Sen finns det lite frågetecken, vem tar hand om Tant Sofias barn medans rövarna har henne bortrövad? Men visst det finns en hel del som kanske inte stämmer så bra överens med dagens samhälle men sonen älskar den mest för sångernas skulle tror jag. :D

Så bra! :D Jag började misstänka det lite när femåringen gått runt och sjungit något om att ”tvål och vatten gör ingen rövare glad” i några dagar :D
 
Läsrapport härifrån då:

Skogens systrar fick ”okej”.

Spejarens lärling är visst toppen, åttaåringen har kommit 2/3 igenom serien och nu väntar vi på att nästa reserverade bok ska komma. Jag har också hittat en prequel på två böcker så vi (han :p) ska se om den är lika bra :)

Under väntetiden läser han Hungerspelen-trilogin (på tal om att läsa åldersadekvata böcker :nailbiting: - det var på hans egen begäran, inte mitt val)

Femåringen och jag är på sista Kusinerna-boken - sista för oss i alla fall, egentligen är det den som utspelar sig först så vi hade ju redan innan läsningen fått vissa hintar om delar av handlingen :)
 
Här har vi lyssnat igenom PAX igen inför att sista boken släpps! :) Varvat med Emil/Saltkråkan/det mesta med Astrid :heart

Imorgon ska vi testa Lin Hallbergs alldeles nya Indra Larssons inte helt perfekta hästliv. Den är iofs kategoriserad för äldre barn men på beskrivningen känns den inte för vuxen för min 7-åring.
 
Fast det är inget ”fel” på pojkarna i de båda serierna jag nämnde, de är lite mindre modiga men annars löser respektive deckarpar sina fall genom att växelvis vara den som klurat ut vad som hänt, vem som är den skyldige etc :)

(Har inte sett Monsters Inc!)
Handlingen drivs av en söt påhittig och modig liten flicka som upptäckt ett monster under sängen. Tycker ofta att Disneypojkar kan vara häftiga, coola, eller ouppfostrade och skärper sig. Men att de är supergulliga, påhittiga och totalt adorable har jag knappt stött på. Trots att bebis som bebis egentligen. En tvåårig pokje är ju i realiteten lika cuddly och supersöt som en tvåårig flicka. Eller så är ingen av dem det ;) men de är så lika så antingen eller liksom.
 
Här har vi lyssnat igenom PAX igen inför att sista boken släpps! :) Varvat med Emil/Saltkråkan/det mesta med Astrid :heart

Imorgon ska vi testa Lin Hallbergs alldeles nya Indra Larssons inte helt perfekta hästliv. Den är iofs kategoriserad för äldre barn men på beskrivningen känns den inte för vuxen för min 7-åring.

Indra Larssons... hade jag inte hört talas om! Kul titel :D
 
Nu letar jag efter titeln på en bok/namnet på en karaktär som jag bara läst ett eller ett par kapitel av i en antologi tidigare! Det handlar om en pojke (5-6-7-8 år?) som bor inne i Stockholm (på Söder?) på typ... 60-talet? Han har löjligt stor frihet att gå ut och leka i staden och parkerna omkring jämfört med hur barn har idag :p. I det ena kapitlet tror jag att han hittat/tagit hand om en ekorrunge? Hilfe!

(Femåringen vill börja om på Vitnos och vi får väl göra det lite grann, men jag skulle gärna ha något annat och tror att han skulle kunna gilla den boken. Han brukar gilla fria barn, typ Astrid Lindgrens karaktärer och Alfons :p)
 
@pollex Pysen och Pip-Larssons lilla O av Edith Unnerstad ifrån 1964? Den utspelar sig i och för sig i Norrköping, men Pysen lever ett fritt liv. Den behöver dock lite censur vid högläsning om jag inte minns fel,
 
@pollex Pysen och Pip-Larssons lilla O av Edith Unnerstad ifrån 1964? Den utspelar sig i och för sig i Norrköping, men Pysen lever ett fritt liv. Den behöver dock lite censur vid högläsning om jag inte minns fel,

Åh, det var inte de men nu slog min nostalgimätare i taket - läste själv Kastrullresan och Nu seglar Pip-Larssons som barn :love:. Provade att läsa dem högt för barnen tidigare och då var de inte intressanta för han som är åtta nu, men de har rätt olika boksmak så jag men ska definitivt prova de om Pysen och Lilla O! Och ja, minns det också som att man fick censurera lite i Kastrull.../Nu seglar... så det är säkert så! :D

Tack vare fb har jag identifierat den bok jag frågade om också, det är Barbro Lindgrens böcker om Mattias. Låter ett fan på fb lägga ut texten:

”Min frihetsälskande nyblivna sexåring som alltid hatat staketet runt förskolan och har svårt rätta in sig i det strikta ledet i förskoleklassen ÄLSKAR Barbro Lindgrens böcker om 5- årige Mattias från slutet av sextiotalet. Mattias och hans vänner Lill- Pelle och Limpan har blivit som barnets osynliga underbara extrakompisar. Och jag kan förstå vad som lockar. Pojkarna rör sig nämligen fritt i kvarteret runt Vanadisvägen,sticker ner till Norrtull, liljanskogen och Sveavägen ( där måste Mattias och Lill-Pelle akta sig extra noga för alla bilar och bussar..!). Kapitlet som får mig som förälder att svettas lite är det när Mattias får hjälp av sin mamma att backa in sin bebissysters vagn i hissen för att sedan ta en tur på stan med Filippa. Själv! :-) :-) Underbara Barbro Lindgren!”

:)
 
Åh, det var inte de men nu slog min nostalgimätare i taket - läste själv Kastrullresan och Nu seglar Pip-Larssons som barn :love:. Provade att läsa dem högt för barnen tidigare och då var de inte intressanta för han som är åtta nu, men de har rätt olika boksmak så jag men ska definitivt prova de om Pysen och Lilla O! Och ja, minns det också som att man fick censurera lite i Kastrull.../Nu seglar... så det är säkert så! :D
:)

Jag vill verkligen läsa Kastrullresan som nästa högläsningsbok för sex-åringen. Att läsa böcker som man själv älskade som barn högt för sina egna barn är verkligen speciellt.

Jag var hemma hos mamma och hämtade en bok som jag själv tyckte om som barn som utspelar sig på Island. Det var nog en av mina bästa högläsningsupplevelser. Vi semestrade på Island för ett par år sedan så det blev dubbelt positiva minnen som väcktes, barndomsminnen och semesterminnen.
 
Jag vill verkligen läsa Kastrullresan som nästa högläsningsbok för sex-åringen. Att läsa böcker som man själv älskade som barn högt för sina egna barn är verkligen speciellt.

Jag var hemma hos mamma och hämtade en bok som jag själv tyckte om som barn som utspelar sig på Island. Det var nog en av mina bästa högläsningsupplevelser. Vi semestrade på Island för ett par år sedan så det blev dubbelt positiva minnen som väcktes, barndomsminnen och semesterminnen.

Ja, det är mysigt! Men ibland lite kluvet, allt åldras inte direkt väl...
 
Nu har jag börjat läsa Kastrullresan för femåringen. Den fick beställas ifrån magasinet så varken modern eller populär verkar den vara 🙁

För åtta-nästan-nioåringen började jag med Agnes Cecilia av Maria Gripe, en annan av min barndoms favoritböcker 😍

Jag är osäker om något av valen är speciellt bra. Kastrullresan är lite omodern i språket och väldigt långsam i början för en femåring. Åtta-nästan-nioåringen är kanske i minsta laget för Agnes Cecilia och tycker än så länge historien är mer konstig än sällsam. Jag däremot njuter i stora drag att få läsa mins favoriter igen, men om barnen inte blir mer ”på” slutar det nog med att jag läser klart historierna själv och läser något annat för barnen.
 
Jag vill slå ett slag för vanliga hederliga sagor :D de är helnice och kul. Både för yngre och för äldre.

Om man går utanför Grims sagor så är faktiskt inte flickor o prinseessor så himla sippa och pojkar och prinsar kan vara goa och omtänksamma.
 
Jag vill slå ett slag för vanliga hederliga sagor :D de är helnice och kul. Både för yngre och för äldre.

Om man går utanför Grims sagor så är faktiskt inte flickor o prinseessor så himla sippa och pojkar och prinsar kan vara goa och omtänksamma.

Tänker du på några speciella sagor/sagosamlingar? Jag kan verkligen rekommendera ”De röda drakarnas land och andra sagor” av Ylva Karlsson. Det var ett tag sedan vi läste den men den verkligen magisk.
 
Tänker du på några speciella sagor/sagosamlingar? Jag kan verkligen rekommendera ”De röda drakarnas land och andra sagor” av Ylva Karlsson. Det var ett tag sedan vi läste den men den verkligen magisk.
Helt ärligt så har jag läst mycket Tomtar och troll, det är mycket nyare sagor skrivna under 1800-talet också.

Men jag tycker om sagor som Prins Hatt under jorden, typ "Svenska sagor och äventyr". När jag letar sagosamlingar på barnbiblioteket hittar jag mest förkortade, enkelspråkiga sagor och kala versioner av Askungen till exempel (dvs inte den med ett träd på mammas grav, en torsk i en brunn osv).

Men jag tänkte ge mig på vuxendelen av biblioteket härnäst, när jag var 11 så fanns hur mycket som helst i sagor där minns jag vagt. Gissar att de kan ha flyttat hyllan dock.

Senast jag läste var en samling japanska sagor översatta 1890- av en japanska till svenska så de var lite speciella :D A älskade dem.

Den du nämner låter ju trevlig, det är lite som de sagor som Pomperipossa som skrevs i Tomtar och troll antar jag. Aha, kallas tydligen konstsaga-tex HC Andersens sagor och Selma Lagerlöfs sagor.

Ryska folksagor är helt fantastiska. Som den om flickan som föll i brunnen och arbetar åt en kvinna i ett år, eller de med Baba Jaga där modiga barn kan få en pinne med döskalle på att lysa sig med och sortera vete från råg med hjälp av myror.
 
Senast ändrad:
Men jag tycker om sagor som Prins Hatt under jorden,
Åh gud jag skulle så gärna vilja läsa den igen men jag kommer ihåg att jag tyckte den var så himla läskig när jag var barn! Det var så där för läskig för att läsa men jag kunde liksom ändå inte låta bli :D
Minns den som liksom mysrysig på något sätt. Måste kolla upp den igen. Tror dock jag väntar med den för treåringen.

Min treåring är apropå gamla sagor faktiskt oerhört förtjust i både Bockarna bruse, Tre små grisarna och Guldlock. Vi köpte en pixi-samling med sagor åt henne. Dock har vi faktiskt lagt undan Prinsessan på ärten för vi stod inte ut med den ... Jag känner att hon kommer behöva höra den av allmänbildningsskäl men det kan faktiskt vänta lite :angel:
 
Åh gud jag skulle så gärna vilja läsa den igen men jag kommer ihåg att jag tyckte den var så himla läskig när jag var barn! Det var så där för läskig för att läsa men jag kunde liksom ändå inte låta bli :D
Minns den som liksom mysrysig på något sätt. Måste kolla upp den igen. Tror dock jag väntar med den för treåringen.

Min treåring är apropå gamla sagor faktiskt oerhört förtjust i både Bockarna bruse, Tre små grisarna och Guldlock. Vi köpte en pixi-samling med sagor åt henne. Dock har vi faktiskt lagt undan Prinsessan på ärten för vi stod inte ut med den ... Jag känner att hon kommer behöva höra den av allmänbildningsskäl men det kan faktiskt vänta lite :angel:
Jo jag tror absolut att typ Rödluvan, Bockarna Bruse och kanske rentav Pomperipossa är för de yngre men att Prins Hatt under jorden osv är från 6 år och till 11 :D (eller uhm 40 i mitt fall då) de är dessutom oerhört långa i många fall.

Man kan notera i prins Hatt under jorden att flickan är väldigt aktiv.

En saga jag älskar men inte har hittat igen är kråkflickan el dyl (finns en bok som heter så men det är inte den) Prinsessa, mamma dör, vacker, pappa vill gifta sig med sin dotter... hon säger ok när jag har ett skepp, när hon får ett skepp så drar hon till främmande land. Hamnar i stuga, klär sig till piga i kråkfjädrar och tjänar i köket, men rider till kyrkan varje söndag i vackrare dräkt, prins kär... osv som glasberget men tvärtom.

Ryska sagorna där tar kvinnor till vapen ibland också, men vet inte exakt var den är.

Amerikanerna har så underliga idéer om sagor när de tror att det alltid handlar om veka fruntimmer och starka karlar.
 
Senast ändrad:
Nu letar jag efter titeln på en bok/namnet på en karaktär som jag bara läst ett eller ett par kapitel av i en antologi tidigare! Det handlar om en pojke (5-6-7-8 år?) som bor inne i Stockholm (på Söder?) på typ... 60-talet? Han har löjligt stor frihet att gå ut och leka i staden och parkerna omkring jämfört med hur barn har idag :p. I det ena kapitlet tror jag att han hittat/tagit hand om en ekorrunge? Hilfe!

(Femåringen vill börja om på Vitnos och vi får väl göra det lite grann, men jag skulle gärna ha något annat och tror att han skulle kunna gilla den boken. Han brukar gilla fria barn, typ Astrid Lindgrens karaktärer och Alfons :p)
Du menar inte böckerna om Magnus av Hans Peterson? Men de utspelar sig i Göteborg på 40-eller 50-talet. Men i en av historierna hittar han en ekorrunge som han tar hand om
och sen blir den utsläppt i Slottskogen
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 693
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 377
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp