Vad MÅSTE ditt stall innehålla..?

LinnK

Trådstartare
jag svävar precis som jag gjort sen barnsben vidare i mina drömmar att någon gång kunna bygga mig ett eget stall.
Hur ser just DITT drömstall ut?
(om de finns på riktigt så vill jag gärna se bilder..)
vad bör ditt stall innehålla? och hur mycket kan du tänka dig att lägga ner på ett stall?

Vill ni ha möjlighet att fövara foder/strö i stallet eller i en lada brevid?
:confused:
berätta ALLT! :cool:

/Linn som har tråkigt å vill drömma sig bort lite..

hmm ja det absolut nödvändigaste är juh hästboxar med hästar i :D..
men allvarligt talat så ska jag ha en foderkammare med avskiljt hönedkast, en hylla där man ställer dagens alla foderburkar då det bara är att pytsa ut allt i krubborna sedan.. och så ska jag ha en sadelkammare och innaför den ett torkrum.. en tvättmaskin och diskbänk ska jag ha i foderkammaren.. och så ska jag ha ett hål i golvet! ett hål med ett gödselband i som transporterar ut gödseln på stacken direkt så man slipper gå ut med det :)

jag ska göra en hemsida om mitt drömstall någon dag.. och då lovar jag att jag skriver in adressen på buke :)

Ska bygga ett eget stall sen.. Det ska vara ett grått med vinröda knutar. Det ska vara 6 shettisboxar och fyra storhästboxar i tegel. Spolspilta, sadelkammare/fikarum och shettisboxarna ska ligga på ena sidan och storhästboxarna på andra. Mellan storaboxarna(baksidan av stallet) finns det två dörrar, den ena leder till ett foder och strö utrymme och den andra till den ena lösdriften. Jag ska ha plaststaket till alla hagar, på ena sidan av stallet ligger den en paddock och ett par rasthagar och på andra sidan finns det ett par stora hagar plus en till lösdriftshage. På framsidan ska det vara en fika plats med plantering runt och tak. Plats för några bilar plus transport och ett tak där vagnarna ska få stå under. Mitt egna hus ligger på andra sidan vägen där det även ska finnas ett stort fält som jag kan köra och rida på.. Det är väl så jag skulle vilja ha det, har inte direkt funderat på det så mkt men.. :love: :love: Hur skulle du själv vilja ha det?

LUFT! Boxarna ska vara stora och luftiga, inte mindre än 12kvadratm till stora hästar. Och då menar jag utan galler osv så att de kan ha huvudena utanför... Högt i tak. Bra plats att binda upp och sköta på, inte gång där man blockerar. Uppvärmda vattenkoppar, delade boxdörrar ut möjliggör luftning, är väldigt trevligt och ger bra luft. Kul för hästarna att ha ngt att titta på. Men även dörrar innåt stallet, med tanke på våra vintrar... Detta ökar även säkerheten; istället för att komma in på hala betongolv med klampar på vintarna kommer hästarna in i boken och minskar därmed halk och skaderisk drastiskt! Ett varmt tips är även GOLVVÄRME! Det låter helt mysko, men ska du bygga nytt så.. Då kommer bäddarna att torka bättre och ge bättre stallmiljö, samtidigt sparar det mycket arbete och strökostnader. Grovt golv med motverkar halka. Eller spångång eller liknande.. Ska det vara till flera hästar kan gödselränna/automatisk utgödsling vara ngt att tänka på.
Och ett stall behöver inte alls varae avlångt ;) Det kan avar runt eller fyrkantigt; då hamnar alla hästar lika mycket i centrum och stallet blir socialare.
Hmm.. det var nog vad jag tänbkte på nu först :D
Lycka till, hoppas att du får ditt drömstall! :)

stora boxar och bred stallgång! sen ska det vara mycket bra luft, och inte för varmt i stallet.. kring 5grader...
en spolspilta som helst är helt avskiljd från stallet (för att det inte ska bildas fukt i stallet).
ett rum för hönedkast, med ett luftutsug i så att allt damm blåser ut när man kastar ner höet!
dörr direkt ut till dyngstacken, man ska inte behöva köra utomhus med skottkärran.
Inte vattenkoppar. men väl en vattenkran i varje box. med en hink under. då sparar man sin rygg rejält och kan samtidigt hålla koll på hur mycket varje häst dricker.
Sen så vill jag enkelt kunna ta bort alla mellanväggar i boxarna så att det är enkelt att skotta ut permanentbäddarna med en liten traktor! :)
STOR sadel/selkammare och ett vagnslider utanför knuten.
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Det MÅSTE ha:
* Skötselplats utanför boxen.
* Rinnande vatten.
* Spolmöjligheter under tak.
* Korrekta mått både på "höjden" och "bredden".
* Uppvärmd sadelkammare.
* Galler eller vägg mellan boxarna.
* Galler på boxfronter och boxdörrar om hästarna kan nå
varandra när de passerar utanför, eller att man ska
ha täcken inom räckhåll för en pillrig häst.

Men får jag ngn gång möjlighet att bygga nytt, och jag inte behöver köra "lågbudget", så kommer jag förutom ovanstående att lägga till:
* Öppningsbara fönster i varje box, så hästarna sommartid
kan stå med huvudet ute.
* Extra stora boxar, tänkte mig 14m2/box.
* Så bred stallgång att jag kan ha sådana där "halvöppna"
boxfronter så hästarna inte når så långt, men ändå kan ha
huvudet ute ur boxen.
* Separat torkrum och sadelkammare.
* Höloge och övrigt foder BREDVID stallet i stället för PÅ.
Fast det har jag iofs även nu där mina hästar står, för
höet är på en liten loge som är hopbyggd med stallet.
Kanon när man lastar in hö, bara att bära in i stället för
att kasta upp på skullen! :bow:

Vattenkoppar är däremot inget jag vill ha! Vill helst slippa ha vatten ALLS i stallet, för det fryser ju så lätt om det är kallt och alla hästar är ute.

Jag har ju redan stall men, fattas några hundratusen för att få det som jag vill ha det.

Några steg på vägen är i alla fall, stor lösdrifts del i bortre änden. Högt i tak, minst 4 boxar, för ev, uppstallningsbehov. Stor uppvärmd kombinerad sadel- och foderkammare. Ströförvaring på logen vägg i vägg med stallet. Vattenutkast i stallet som inte fryser. Eftersom jag har lösdrift så vill jag ha, hårdgjorda väldränerade hagar där det är som störst slitage och bland det viktigaste, eluppvärmt vattenkar som kan delas av minst två kanske tre hagar.

Sen ska det vara ordentlig belysning både utanför och i stallet. I stallet ska det också finnas en ordentlig bred stallgång med plats för minst två hästar samtidigt.

Mitt egna drömstall formar jag om i skallen mest varje dag, beror lite på humöret, men i stora drag är det likadant... :cool:

Stallet ska hellre vara lite för stort så att man kan bygga till flera boxar, än för litet så att man måste renovera om.

Sen vill jag ha ett ljust stall, helst i ljusgult eller så.
Jag vill ha boxar i det där nya plastmaterialet som kommit.
Och så vill jag ha en stor sadelkammare med bord/stolar och mycket hyllor och hängare till sadlar, täcken, selar, böcker m.m.
Toalett vill jag gärna ha i stallet oxå.
Och diskbänk å kran med varmvatten så att jag kan skölja av bett m.m utan att frysa fingrarna av mig.
Ngt som jag även vill ha med är en spolspilta,
samt kedjor i gången eller två
(beroende på hur många hästar man har)
utrymmen där man kan binda upp hästen.

Samt ett litet torkrum med tvättmaskin för vojlockar m.m.
Om jag får mycket pengar över, så skulle jag gärna ha golvvärme i stallgången och ett solarium för sjuka hästar i spolspiltan.

Frostskyddade vattenkoppar och fönster som man kan öppna så hästen kan titta ut. :bump:
sedan vill jag ha en dörr som jag bara kan öppna för att skyffla ut dyngan.

Spån och hö funderar jag fortfarande på om ja vill ha i en bod bredvid eller på loftet med nedkast till ett litet rum med två "fack" i (ett för spån å ett för hö) och med "dragdörr" till.. vad har ni för tips å erfarenheter gällande strö å foder förvaring?

Sedan vill jag gärna ha stora hagar, uteridbana-gärna belyst. och en mindre hage med lite skog i för att vara i på dagarna. Vill gärna även ha ett tak som går ut från stallet där man kan förvara transport å nån rockard å så där.

Om jag ägnar mig åt hästverksamhet som jobb så skulle jag inte dra mig för att ha en skritt maskin för tex 4 hästar, som kan användas vid skada osv.
Använder man dem dock på fel sätt, som en del gör, så förstör man ju snarare hästen... :(

jag ska fundera vidare på hur jag vill att stallet ska se ut, vill gärna höra alla andras drömmar oxå! :)

Sv: Re: Vad MÅSTE ditt stall innehålla..?

Emmahpemma skrev:
Inte vattenkoppar. men väl en vattenkran i varje box. med en hink under. då sparar man sin rygg rejält och kan samtidigt hålla koll på hur mycket varje häst dricker.
varför inte vattenkoppar? jag förstår inte riktigt vad det står...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad MÅSTE ditt stall innehålla..?

Ojojoj eftersom jag har kommit i en 18års kris så vet jag att jag kommer tjäna massor med pengar i framtiden. ;)

Först och främst ska det inte vara så stort, plats för 4 hästar har jag tänkt mig, men jag vill ha plats för att kunna ha kurser på min gård, då eleverna kan sova över med sina hästar.
Boxarna ska vara stora lite större än vanliga föl boxar (ska ha ett avelssto, två tävlingshästar och en unghäst). De ska vara utplacerade så att alla hästarna ser varandra.
Sen ska det vara utfällbara krubbor i plast (går inte sönder lika lätt som stål ;) ). Vattenkopparna ska också vara i plast.

Det ska (minst) finnas ett solarium. En hovslagargång (ett måste i alla stall ;) ) Bred stallgång. Stor sadelkammare där det ska finna en garderob till varje häst med hyllor. Toalett + dusch.

Sen ska det finnas en loge där det ska gå att hänga upp en ensilage bal i taket. I logen ska även resten av foderet finnas.

Boxarna ska vara i engelska stil så att man kan öppna dem uttåt så hästarna kan sticka ut huvudena.
Färg och så har jag inte riktigt kommit på en men det ska vara i en färg som skiten inte syns på. Det ska vara högt i tak och ljust mycke fönster.
Sen vet jag inte så mycket mer men det ska vara ett trivsamt stall som man vill vara i och fuktionellt och så lätthanterigt som möjligt.

Sv: Vad MÅSTE ditt stall innehålla..?

Hmm snabbskissade lite här på jobbet...

Orkade däremot inte rita övervåningen ;)

Obs ej skalenlig utan mer en grov skiss på hur jag mkt väl kan tänka mej att stallet ser ut...

Jo skottkärror och redskap även de i foderkammaren, som ju då automatiskt måste vara större men som sagt EJ SKALENLIGT alls...

Sadelkammare och fikarum ovanpå stallet, där man även har alla sina skåp med prylar i.

stall.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 615
Senast: Angel
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 987
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 839
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig... 2
Svar
28
· Visningar
5 423
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka