Vad menar dom?

Jag har pratat med flera banker, ja.

När du har ett faktiskt objekt du är intresserad av kommer du ha ett mer privat möte och det är då de hjälper dig att lägga upp en plan med kontantinsats, amortering och ränta. Beroende på objektet, din inkomst, vilka amorteringskrav du omfattas av. Allt detta hänger tätt ihop med vilken kontantinsats banken anser att du bör lägga in. 15% är den lägsta tillåtna kontantinsatsen men det är ingen absolut garanti. Oftast kräver bankerna att du går in med lite mer. Det är en schablon inte en sanning. På samma sätt som att du kan räkna ut ditt lånelöfte själv på olika webbsidor så är det heller ingen sanning utan att banken undersöker både dig och objektet mer noggrant.
 
När du har ett faktiskt objekt du är intresserad av kommer du ha ett mer privat möte och det är då de hjälper dig att lägga upp en plan med kontantinsats, amortering och ränta. Beroende på objektet, din inkomst, vilka amorteringskrav du omfattas av. Allt detta gånger tätt ihop med vilken kontantinsats de anser att du bör lägga in. 15% är den lägsta tillåtna kontantinsatsen men som sagt ofta kräver bankerna att du går in med lite mer.

Grattis, äntligen har du kommit fram till att 15% är den generella kontantinsatsen. Att vissa sen får betala högre var inte med i min frågeställning som gällde att vissa banker tydligen aldrig går under 20% oavsett betalningsförmåga.
Och tack för lektionen...
 
Grattis, äntligen har du kommit fram till att 15% är den generella kontantinsatsen. Att vissa sen får betala högre var inte med i min frågeställning som gällde att vissa banker tydligen aldrig går under 20% oavsett betalningsförmåga.
Och tack för lektionen...


Du behöver inte vara spydig. Din bank kommer säkert förklara bättre för dig hur kontantinsatsen hänger ihop med tex amorteringskraven. Önskar dig lycka till med din bostadsaffär! :)
 
Du behöver inte vara spydig. Din bank kommer säkert förklara bättre för dig hur kontantinsatsen hänger ihop med tex amorteringskraven. Önskar dig lycka till med din bostadsaffär! :)

Det är rätt spydigt att hålla lektion för nån som inte frågat efter det. Jag ska inte göra nån bostadsaffär för tillfället så tack, men jag klarar mig.
 
Min bekant köpte nyss en etta för 2,9 m. Hon tjänar drygt 500 k om året, dvs har en rätt bra inkomst. Banken ville att hon skulle gå in med 700 k kontant för att de skulle bevilja lånet. Hon lånade då alltså 2,2 m. Hon omfattades då ändå av tre amorteringskrav så hon amorterar 3% årligen vilket blir typ 5 500 i månaden. Vet ej vad räntan blev med om vi säger 1,9 kostar det henne ca 3 500 kr. Har bostaden en månadsavgift på 1000 kr blir hennes månadskostnad 10 000 i månaden.

Iom amorteringskraven verkar bankerna blivit mer angelägna om en högre kontantinsats. Ränteläget är ju också så pass lågt nu att människor lockas ta högre lån än de kanske borde.
Det är väl rätt få lägenheter i dag som har en så låg avgift? När jag tittar verkar de nästan utrotade, jämfört med för kanske 25 år sedan. Och skulle avgiften vara så låg så går ju priset i höjden i stället.

Jag bor en central hyrestvåa på 64 kvm för 7200 (egentligen 7400 men jag har en liten hyresrabatt). Jag skulle få flytta rätt långt från centrum för att hitta en någorlunda jämförbar BR som kostade mig 7000. När jag bodde i BR var jag lite allergisk mot det där som folk alltid säger ”men du betalar ju i alla fall till dig själv”. Jag kände bara att jag betalade till banken, att det var de som ägde min lägenhet. Jag amorterade dessutom så lågt att jag aldrig fick någon betydande minskning av månadskostnaden.
 
Jag tycker också det är intressant att man hela tiden tar upp utförsäljningar och nybyggen som problem. Hur många av de äldre lägenheterna med relativt låg hyra renoveras inte upp och får en hyreshöjning på minst 2000?
 
Oj! Viss skillnad mot Sthlm! När jag kikade på ettor så hade många en avgift runt 1000 kr eller under.
Ja då är det skillnad. Min känsla från Göteborg är att det där i princip är historia.

Men låg avgift är ju så konkurrenskraftigt, har du en lgh med jättelåg avgift är den ju dyr i inköp in stället.
 
Jag och @MiniLi har försökt förklara så gott vi kan. Jag tycker inte att det är spydigt. Personligen tycker jag att det är ganska intressant hur allt hänger ihop!
Men det blir tokigt när du försöker övertyga någon, vars ekonomiska situation du inte har en aning om, att den måste lägga 20% i kontantinsats. Lagkravet är 15%, lånar du mindre än 70% får du lägre amorteringskrav. Att man lånar till en del av kontantinsatsen (men inte med bostaden som säkerhet) verkar inte ovanligt.
Har precis köpt en bostad. Banken hade inga krav på kontantinsats förutom lagkravet 15% (de hade nog utan kravet kunnat låna ut mot mindre kontantinsats). Utan att ens behöva förhandla fick jag lägre ränta jämfört med deras riktränta för aktuellt lånebelopp. Så ja - självklart gör de en bedömning av både din ekonomi och objektet, när det gäller bostadsrätter gäller det även risken för avgiftshöjningar. Resultatet av den bedömningen kan du inte veta för en annan person och utan kännedom om det aktuella objektet. Så att säga att bankerna (generellt) kräver 20% kontantinsats är fel. Däred inte sagt att de gör det ibland.
Edit @escodobe s inlägg skulle itne varit citerat, nu borttaget
 
Senast ändrad:
Det är väl rätt få lägenheter i dag som har en så låg avgift? När jag tittar verkar de nästan utrotade, jämfört med för kanske 25 år sedan. Och skulle avgiften vara så låg så går ju priset i höjden i stället.

Jag bor en central hyrestvåa på 64 kvm för 7200 (egentligen 7400 men jag har en liten hyresrabatt). Jag skulle få flytta rätt långt från centrum för att hitta en någorlunda jämförbar BR som kostade mig 7000. När jag bodde i BR var jag lite allergisk mot det där som folk alltid säger ”men du betalar ju i alla fall till dig själv”. Jag kände bara att jag betalade till banken, att det var de som ägde min lägenhet. Jag amorterade dessutom så lågt att jag aldrig fick någon betydande minskning av månadskostnaden.
Låga avgifter beror oftast på att det finns andra intäkter än medlemmarnas avgifter, framförallt att det finns företag, t ex butiker i huset. Om föreningen har en stor del av intäkterna från företag (oftast s. k. oäkta bostadsrättsföreningar) kan avgiften bli nära 0 kr.
 
Låga avgifter beror oftast på att det finns andra intäkter än medlemmarnas avgifter, framförallt att det finns företag, t ex butiker i huset. Om föreningen har en stor del av intäkterna från företag (oftast s. k. oäkta bostadsrättsföreningar) kan avgiften bli nära 0 kr.
Jag vet att det ofta är så, men inte alltid ...
 
Det är vanligt i gamla hus! Jag har 550 kr i avgift. Min kompis har 300 kr :)
Det beror inte bara på husets ålder. Andra inkomster som jag skrev ovan samt om nyligen genomfört större underhåll har (stor) betydelse, liksom vad som ingår i avgiften (el, bredband etc). Ett gammalt hus med dragiga fönster och nyss genomfört stambyte kan ha en hög avgift.
 
För skojs skull tittade jag på kalkylen på en lägenhet som är något mindre än min, i jämförbart hus, med något mer attraktivt läge än min. Månadskostnaden skulle hamna på 13800 efter ränteavdrag, om jag betalat nära en halv miljon som var lägsta kontantinsats.

Jag tror jag fortsätter hyra för 7200 :D
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp