Vad menar dom?

Min poäng är att ingen får låna utan kontantinsats, oavsett om man är singel eller ej. Det är ju också rimligt eftersom det knappast kan vara klokt att belåna sig till 100%, då sitter man ju i skiten om prisläget försämras.
Det är också rimligt att man måste ha en friare ekonomi om man äger sin bostad jämfört med om man hyr.

Problemet är ju inte att det är svårt att få låna när ekonomin inte håller. Problemet är att det är för dyrt att hyra.

Många lånar till kontantinsatsen med en blankolån, så fortfarande är många bostäder fullt belånade även om 15% är utan säkerhet.
 
Jag tror att bankerna kan välja själva om de kräver högre insats. 15% är väl bara vad de inte får gå under.

Amorteringskraven hänger ju dock ihop med kontantinsatsen eftersom belåningen i förhållande till årsinkomst styr.

Jag har inte sett nån bank kräva 20% i kontantinsats, därav min undran. Sen att man gör individuella bedömningar, ja, men att några banker inte går under 20% oavsett var nytt för mig.
 
Jag har inte sett nån bank kräva 20% i kontantinsats, därav min undran. Sen att man gör individuella bedömningar, ja, men att några banker inte går under 20% oavsett var nytt för mig.
Nej jag gissar att det då är ett krav utifrån individens situation.
Min bank tex gav ju oss ett litet topplån för mellanskillnaden 15-20%, då måste man ju ha råd med den högre räntan som topplånet innebär.
 
Det kan ju aldrig bli förbjudet att ta ett privatlån? Men jo, det verkar tillåtet. Däremot får man ju som sagt inte ta lån med bostaden som säkerhet.
Okej. Om det är den situationen som gäller så förstår jag att det kan bli svårt med den ekonomiska kalkylen, lånet blir ju väldigt dyrt.

Svårt. Har inte råd att spara så måste låna till kontantinsats - men då blir lånet väsentligt dyrare och kräver högre inkomst för att kalkylen ska gå ihop.
 
Okej. Om det är den situationen som gäller så förstår jag att det kan bli svårt med den ekonomiska kalkylen, lånet blir ju väldigt dyrt.

Svårt. Har inte råd att spara så måste låna till kontantinsats - men då blir lånet väsentligt dyrare och kräver högre inkomst för att kalkylen ska gå ihop.

Det är ju den sitsen många hamnar i. Både unga och äldre som pga höga hyror inte får möjlighet att ta sig ut på bostadsköpsmarknaden utan får fortsätta betala höga hyror.
 
Det är ju den sitsen många hamnar i. Både unga och äldre som pga höga hyror inte får möjlighet att ta sig ut på bostadsköpsmarknaden utan får fortsätta betala höga hyror.
Ja, men då är det ju i slutändan inte bankernas regler som är problematiska. Eller bankernas, de har ju blivit tvingade att skärpa reglerna.
Problemet är att det är för svårt att få tag på hyresrätt och att hyresrätterna är för dyra.

Det löser ju inget att bankerna ger oansvarsfulla lån.
 
Ja, men då är det ju i slutändan inte bankernas regler som är problematiska. Eller bankernas, de har ju blivit tvingade att skärpa reglerna.
Problemet är att det är för svårt att få tag på hyresrätt och att hyresrätterna är för dyra.

Det löser ju inget att bankerna ger oansvarsfulla lån.

Nej, det är inte bankernas fel. Eller jo, de har varit lite väl frikostiga med lån i många fall.
Jag ser inga problem i att låna fullt, men tidigare behövde du ju knappt amortera och då sjönk ju inte lånen. Kräver man högre amortering redan från början så kan man säkert låna ut fullt. Om man då ser till att marginaler finns även vid problem.
 
Det spelar ingen roll, du får inte ett lån fast du har kontantinsats. O jag förstår att de räknar 7%, jag säger bara att man sitter med massa dodgy hyresvärdar och betalar hyror upp till 15 och 20 000 kr när du kan köpa något och betala 6-7000 kr i amortering men man får inte för att man har en normal inkomst, då anser banken att man inte har en säkerhet.

Betalar du 10-20 000 i hyra bor du troligen i ett attraktivt område där lägenhetspriserna också är höga. Lånar du 2 mille hamnar du lätt på 10 000 i månaden i amortering, ränta och avgift. Därför tycker nog banken att du ska ha utrymme för sparande även om din bostadskostnad är 10 000 eller lite över det.
 
Nej, det är inte bankernas fel. Eller jo, de har varit lite väl frikostiga med lån i många fall.
Jag ser inga problem i att låna fullt, men tidigare behövde du ju knappt amortera och då sjönk ju inte lånen. Kräver man högre amortering redan från början så kan man säkert låna ut fullt. Om man då ser till att marginaler finns även vid problem.
Ja bankerna är ju skyldiga till utvecklingen eftersom de bara har sett till sin egen vinning och lånat ut hej vilt. Det har säkert spelat in i att bostäder blivit väldigt dyra.
Men nu löser man ju knget genom att återgå till allt för frikostiga belåningar.
 
Som sagt, jag har inte pratat om att klara av lån, utan om hur stor kontantinsats man måste kunna lägga in i procent. Vilket har varit 15% i de fall jag sett.

Och vi försöker förklara för dig att banken ser på helhetsbilden där amorteringskraven spelar stor roll för vad de anser att du bör lägga in kontant. Det finns liksom ingen ”färdig procent” utan mer en riktmärke som därefter måste ställas till din årsinkomst och till vilka amorteringskrav du omfattas av. Generellt har bankerna höjt kraven på kontantinsats efter införandet av amorteringskraven, speciellt det sista.
 
Instämmer.
Bodde på 42 kvm förr själv, borde alltså vara en lagom lägenhet för en ensamstående. Problemet var dock att det var en etta med kokvrå. Att kunna ha ett köksbord tycker jag inte är mycket begärt ens för en ensamstående, för att inte tala om något så nödvändigt som basal sömnhygien.
Uhm, det är ju bara planeringen? Jag har bott i tvåa på 30 kvadrat (förfärligt iofs med kokhörn) och kanske tre rymliga ettor på 30 kvadrat med kök och köksbord och hall och tvåa på 42 kvadrat med sovrum, vardagsrum, kök och hall. (ja jag har bott på mååånga ställen).
 
Ja bankerna är ju skyldiga till utvecklingen eftersom de bara har sett till sin egen vinning och lånat ut hej vilt. Det har säkert spelat in i att bostäder blivit väldigt dyra.
Men nu löser man ju knget genom att återgå till allt för frikostiga belåningar.

Nej, men att ta bort kontantinsatskravet betyder inte att man måste återgå till att vara frikostig. Självklart krävs det att bankerna är mer restriktiva än de var innan.
 
Och vi försöker förklara för dig att banken ser på helhetsbilden där amorteringskraven spelar stor roll för vad de anser att du bör lägga in kontant. Det finns liksom ingen ”färdig procent” utan mer en riktmärke som därefter måste ställas till din årsinkomst och till vilka amorteringskrav du omfattas av.

Okej, då säger du en annan sak än bankerna.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 790
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp