Vad menar dom?

Men alla kanske inte kan spara ordentligt? Eller alls? Det som stör mig mest är att jag kan sitta och betala 50% mer idag än vad jag vad jag skulle göra om jag köper något, och banken säger ändå att det inte är säkert nog. Även fast de räknar på 7% ränta och att man ska ha minst 10 000 kr kvar i månaden efter amortering, ränta, drift, mat och andra räkningar.
Fast om man inte har möjlighet att spara så kan man heller inte köpa. Så enkelt är det ju?
Har man råd att amortera om man inte har råd att spara?

Och jag vet att hyresrätt kan vara dyrt i förhållande till månadskostnaden på ngt man köper. Men är man missnöjd med bankens beslut får man fråga någon annan.
Utan kontantinsats är det ju svårt dock så ngt sparande måste man ju få igång.
 
Men har du inte hört talas om rörlighet på bostadsmarknaden? Det har inget med tvång att göra, utan att skapa möjligheter som ger förflyttning. En änka som inte orkar städa sin fyra längre ska kunna hitta en lämplig tvåa som hon har råd med. Då kan en växande barnfamilj lämna sin trea och flytta till änkans fyra. I trean flyttar därefter ett par in som fått sitt första barn, de lämnar en tvåa som en singel kan lämna sin etta för och ettan går till en 19-åring som flyttar hemifrån. Inget av det handlar om tvång, utan om möjligheter.
Nä, jag lever i en seriebubbla, ju..... ;) Men nu fattar jag. Jag läste inlägget som en slags uppmaning till de äldre att stiga åt sidan och lämna plats åt de yngre och det var det jag vände mig mot.
 
Har ofta hört politiker säga att man kan inte bygga bort bostadsbristen utan större rörlighet på marknaden behövs.
Fattar inte riktigt vad dom menar bygger man tillräckligt med bostäder så försvinner väl bostadsbristen men att folk byter lägenhet gör väl inte att fler bostäder blir lediga:confused:

Har ni hört några konstiga val löften eller uttalanden från politiker som ni inte tycker verkar logiska?
(Har inte läst alla inlägg så kan kanske bli lite dubbelt). Som flera andra varit inne på så fungerar inte flyttkaruesellen optimalt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Förenklat ser inlåsningseffekten ut ungefär så här:
1 Äldre bor kvar i stort hus eller stora lägenheter långt efter det att barnen flyttat ut. I en del fall kan det vara ganska gamla personer som verkligen skulle vilja (eller behöva) flytta till något mindre/mer lättskött.
2 Bor de i eget ägt boende så måste de sälja. På reavinsten betalas skatt (alt så får de uppskov mot årlig avgift). Eftersom bostaden ägts länge och inflationen ätit upp inköpspriset så blir det skatt på en stor del av försäljningspriset. Skatten måste betalas om man tidigare har fått uppskov för att köpa den bostad man bor i.
3 Även om man säljer en villa så är det inte säkert att pengarna räcker till att köpa en lägenhet, speciellt om det ska betalas skatt på vinsten.
4 Behöver man låna till insatsen så är det inte säkert att banken bedömer pensionären som tillräckligt kreditvärdig för ett bostadslån (det finns andra alternativ, men de är dyra).
5 Eftersom de som bor större än de vill/behöver inte flyttar så blir inga stora bostäder lediga till de som är trångbodda. Och så blir det inga små lägenheter lediga till dem som behöver det...
6 Det är svårt att med nyprodktion både möta behov av nya bostäder till följd av befolkningsökning och snedfördelningen som beror på dålig flyttkarusell

Sitter man som äldre i en stor äldre lägenhet med låg hyra så är det ännu mindre attraktivt att flytta till något mindre eftersom det inte kräver samma skötsel som ett hus. Att flytta till något mindre som kostar mer tror jag inte att någon gör frivilligt.

Förutom det rent ekonomiska så tillkommer förstås andra skäl till att inte flytta; det är bökigt, sentimentala skäl, vänner bor i närheten, en mindre bostad kanske inte finns i närområdet och det är svårt att lära sig en ny plats om man är gammal.

Nu diskuteras bl a att ta bort räntan på uppskoven för att lindra inlåsningseffekten. Att den infördes var för att staten (dvs skattebetatlarna) låg ute med stora summor i gratislån till dem som fått uppskov. Innan fastighetsskatten infördes ville i a f ett parti ersätta den med ett skattesystem liknande det i Californien, där fastighetsskatten betalas när man säljer/flyttar. Dvs en ren flyttskatt, så vi får nog vara glada att det förslaget inte gick igenom. Fastighetsskatten kunde ju också vara ett motiv till att flytta till lägenhet, som nu försvunnit (fastighetsavgiften är ju oftast betydligt lägre).
 
Fast om man inte har möjlighet att spara så kan man heller inte köpa. Så enkelt är det ju?
Har man råd att amortera om man inte har råd att spara?

Och jag vet att hyresrätt kan vara dyrt i förhållande till månadskostnaden på ngt man köper. Men är man missnöjd med bankens beslut får man fråga någon annan.
Utan kontantinsats är det ju svårt dock så ngt sparande måste man ju få igång.

Varför inte? Du kanske inte kan hosta upp 500 000 kr om du inte har rika föräldrar?
 
Fast om man inte har möjlighet att spara så kan man heller inte köpa. Så enkelt är det ju?
Har man råd att amortera om man inte har råd att spara?

Och jag vet att hyresrätt kan vara dyrt i förhållande till månadskostnaden på ngt man köper. Men är man missnöjd med bankens beslut får man fråga någon annan.
Utan kontantinsats är det ju svårt dock så ngt sparande måste man ju få igång.
Visst bör alla ha ett sparande, grejen Är ju att om man har sitt jobb i en storstad så behöver man spara ihop sådär minst 150 tusen för en kontantinsats även på en billig lägenhet samtidigt som man betalar en dyr hyra, inte alls sällan mer än vad man betalar när man väl har sin BR eftersom det var den enda bostaden man kunde få.
 
Men alla kanske inte kan spara ordentligt? Eller alls? Det som stör mig mest är att jag kan sitta och betala 50% mer idag än vad jag vad jag skulle göra om jag köper något, och banken säger ändå att det inte är säkert nog. Även fast de räknar på 7% ränta och att man ska ha minst 10 000 kr kvar i månaden efter amortering, ränta, drift, mat och andra räkningar.

Du måste kunna spara, och ha en kontantinsats på typ 20% för att banken ska vara intresserad. Är nästintill omöjligt att få lån utan det. Pga amorteringskraven kan det vara smart att gå in med så mkt som möjligt kontant. Just nu ligger räntorna låga, men går räntorna upp till typ 7% är det bra att inte sitta fast i amorteringskrav på uppåt 3%. Sen är det såklart smart och viktigt att amortera så mkt som möjligt!
 
Visst bör alla ha ett sparande, grejen Är ju att om man har sitt jobb i en storstad så behöver man spara ihop sådär minst 150 tusen för en kontantinsats även på en billig lägenhet samtidigt som man betalar en dyr hyra, inte alls sällan mer än vad man betalar när man väl har sin BR eftersom det var den enda bostaden man kunde få.
150 000 är ju jävligt lågt räknat. 20% av 2 miljoner som ju är en ganska vanlig summa idag för en mindre lägenhet blir 400 000.

Jag har insett att jag inte kommer ha råd att köpa något innan jag är 45 åtminstone. För jag har inte rika föräldrar som vill ge mig en handpenning eller vara borgenärer.
 
150 000 är ju jävligt lågt räknat. 20% av 2 miljoner som ju är en ganska vanlig summa idag för en mindre lägenhet blir 400 000.

Jag har insett att jag inte kommer ha råd att köpa något innan jag är 45 åtminstone. För jag har inte rika föräldrar som vill ge mig en handpenning eller vara borgenärer.
Ibland känns det som att man får sitta och hoppas på att man får något i arv av någon äldre rik släkting för att ha råd :cool:
 
(Har inte läst alla inlägg så kan kanske bli lite dubbelt). Som flera andra varit inne på så fungerar inte flyttkaruesellen optimalt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Förenklat ser inlåsningseffekten ut ungefär så här:
1 Äldre bor kvar i stort hus eller stora lägenheter långt efter det att barnen flyttat ut. I en del fall kan det vara ganska gamla personer som verkligen skulle vilja (eller behöva) flytta till något mindre/mer lättskött.
2 Bor de i eget ägt boende så måste de sälja. På reavinsten betalas skatt (alt så får de uppskov mot årlig avgift). Eftersom bostaden ägts länge och inflationen ätit upp inköpspriset så blir det skatt på en stor del av försäljningspriset. Skatten måste betalas om man tidigare har fått uppskov för att köpa den bostad man bor i.
3 Även om man säljer en villa så är det inte säkert att pengarna räcker till att köpa en lägenhet, speciellt om det ska betalas skatt på vinsten.
4 Behöver man låna till insatsen så är det inte säkert att banken bedömer pensionären som tillräckligt kreditvärdig för ett bostadslån (det finns andra alternativ, men de är dyra).
5 Eftersom de som bor större än de vill/behöver inte flyttar så blir inga stora bostäder lediga till de som är trångbodda. Och så blir det inga små lägenheter lediga till dem som behöver det...
6 Det är svårt att med nyprodktion både möta behov av nya bostäder till följd av befolkningsökning och snedfördelningen som beror på dålig flyttkarusell

Sitter man som äldre i en stor äldre lägenhet med låg hyra så är det ännu mindre attraktivt att flytta till något mindre eftersom det inte kräver samma skötsel som ett hus. Att flytta till något mindre som kostar mer tror jag inte att någon gör frivilligt.

Förutom det rent ekonomiska så tillkommer förstås andra skäl till att inte flytta; det är bökigt, sentimentala skäl, vänner bor i närheten, en mindre bostad kanske inte finns i närområdet och det är svårt att lära sig en ny plats om man är gammal.

Nu diskuteras bl a att ta bort räntan på uppskoven för att lindra inlåsningseffekten. Att den infördes var för att staten (dvs skattebetatlarna) låg ute med stora summor i gratislån till dem som fått uppskov. Innan fastighetsskatten infördes ville i a f ett parti ersätta den med ett skattesystem liknande det i Californien, där fastighetsskatten betalas när man säljer/flyttar. Dvs en ren flyttskatt, så vi får nog vara glada att det förslaget inte gick igenom. Fastighetsskatten kunde ju också vara ett motiv till att flytta till lägenhet, som nu försvunnit (fastighetsavgiften är ju oftast betydligt lägre).


Fast Californien har en av de lagsta property tax i USA. De betalar efter en folkomrostning nagon gang pa 70-talet mindre an alla andra och de kan inte ta mer an 0.79% kope summan eller 1% av marknads vardet i skatt.
 
Du måste kunna spara, och ha en kontantinsats på typ 20% för att banken ska vara intresserad. Är nästintill omöjligt att få lån utan det. Pga amorteringskraven kan det vara smart att gå in med så mkt som möjligt kontant. Just nu ligger räntorna låga, men går räntorna upp till typ 7% är det bra att inte sitta fast i amorteringskrav på uppåt 3%. Sen är det såklart smart och viktigt att amortera så mkt som möjligt!
Det spelar ingen roll, du får inte ett lån fast du har kontantinsats. O jag förstår att de räknar 7%, jag säger bara att man sitter med massa dodgy hyresvärdar och betalar hyror upp till 15 och 20 000 kr när du kan köpa något och betala 6-7000 kr i amortering men man får inte för att man har en normal inkomst, då anser banken att man inte har en säkerhet.
 
150 000 är ju jävligt lågt räknat. 20% av 2 miljoner som ju är en ganska vanlig summa idag för en mindre lägenhet blir 400 000.

Jag har insett att jag inte kommer ha råd att köpa något innan jag är 45 åtminstone. För jag har inte rika föräldrar som vill ge mig en handpenning eller vara borgenärer.

Har jag missat nått, har de höjt kontantinsatsen? Den var 15% för bara 2 v sen?
 
Fast om man inte har möjlighet att spara så kan man heller inte köpa. Så enkelt är det ju?
Har man råd att amortera om man inte har råd att spara?

Och jag vet att hyresrätt kan vara dyrt i förhållande till månadskostnaden på ngt man köper. Men är man missnöjd med bankens beslut får man fråga någon annan.
Utan kontantinsats är det ju svårt dock så ngt sparande måste man ju få igång.

Så om jag betalar 10.000 för en hyresrätt och det är så pass hög del av min lön att utrymme för att spara undan ca 5000/månad inte finns, så här jag inte råd att amortera på ett istället köpt hus för en miljon som blir ca 6000/månad i amortering, drift och allt sånt? Hur tänker du då :confused:
 
Varför inte? Du kanske inte kan hosta upp 500 000 kr om du inte har rika föräldrar?
För att det är så bostadslånet fungerar. Vi har ju haft stora problem i sverige med att folk överbelånat sig, det är helt enkelt inte rimligt.
Visst bör alla ha ett sparande, grejen Är ju att om man har sitt jobb i en storstad så behöver man spara ihop sådär minst 150 tusen för en kontantinsats även på en billig lägenhet samtidigt som man betalar en dyr hyra, inte alls sällan mer än vad man betalar när man väl har sin BR eftersom det var den enda bostaden man kunde få.
Alltså jag vet absolut hur det är. Man behöver inte bo i stockholm för att sitta i en sån situation.
Jag gick från hyresrätt med hög hyra innan jag köpte min BR. Och 150? Det räcker ju inte så långt.

Har jag missat nått, har de höjt kontantinsatsen? Den var 15% för bara 2 v sen?
När jag köpte bostadsrätt räckte 15% för att få låna men då fick vi topplån upp till 20%..
 
För att det är så bostadslånet fungerar. Vi har ju haft stora problem i sverige med att folk överbelånat sig, det är helt enkelt inte rimligt.

Alltså jag vet absolut hur det är. Man behöver inte bo i stockholm för att sitta i en sån situation.
Jag gick från hyresrätt med hög hyra innan jag köpte min BR. Och 150? Det räcker ju inte så långt.


När jag köpte bostadsrätt räckte 15% för att få låna men då fick vi topplån upp till 20%..
Jag vet inte vad din poäng är.
 
Min bekant köpte nyss en etta för 2,9 m. Hon tjänar drygt 500 k om året, dvs har en rätt bra inkomst. Banken ville att hon skulle gå in med 700 k kontant för att de skulle bevilja lånet. Hon lånade då alltså 2,2 m. Hon omfattades då ändå av tre amorteringskrav så hon amorterar 3% årligen vilket blir typ 5 500 i månaden. Vet ej vad räntan blev med om vi säger 1,9 kostar det henne ca 3 500 kr. Har bostaden en månadsavgift på 1000 kr blir hennes månadskostnad 10 000 i månaden.

Iom amorteringskraven verkar bankerna blivit mer angelägna om en högre kontantinsats. Ränteläget är ju också så pass lågt nu att människor lockas ta högre lån än de kanske borde.
 
Jaha, vilka kräver 20% ? Tittar själv bara på fritidshus, så ingen koll på resten.

Du måste beräkna kontantinsatsen kontra amorteringskraven och räkna på hur belåningsgraden påverkar för att få fram din månadskostnad. Räkna sen på 7% ränta tex.
 
Jag vet inte vad din poäng är.
Min poäng är att ingen får låna utan kontantinsats, oavsett om man är singel eller ej. Det är ju också rimligt eftersom det knappast kan vara klokt att belåna sig till 100%, då sitter man ju i skiten om prisläget försämras.
Det är också rimligt att man måste ha en friare ekonomi om man äger sin bostad jämfört med om man hyr.

Problemet är ju inte att det är svårt att få låna när ekonomin inte håller. Problemet är att det är för dyrt att hyra.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 521
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp