Vad menar dom?

Vi har bott 6 personer (4 barn och 2 vuxna) på 115 kvm hus sedan 2003. Det är litet och kräver anpassningar (3 äldsta eget rum, kombo av vardagsrum/kontor/sovrum för de vuxna + yngsta). Men det är inte odrägligt på något sätt. Nästa vuxen är på väg att flyga ut så då blir det helt rimligt (3 barn + 2 vuxna).

(Nu har vi 110.000 kvm utanför huset också samt ladugård/ekonomibyggnader så i de 115 ingår inte kalla lagringsutrymmen.).

Jag skulle inte vilja ha 250 kvm hus att värma upp, städa och vårda - inte då, inte nu och absolut inte framåt.

Har bott i lägenhet och tyckte att 75kvm (3 rok) på tre personer var lyx-stort.

Nej, jag vill inte heller ha 250 kvadrat att hålla ordning på eller värma. Så stort så det nästan blir ödsligt.
De har en "matsal" om ca 45 kvadrat, det rummet nyttjas väl tre gånger om året. På övervåningen på den ytan finns två rum som numera är gästrum - på den tiden syrran och jag bodde hemma var det våra rum och en liten smutt hall.
Så 90 kvadrat som i stort sett aldrig nyttjas.
Mer än tre gånger om året, då...

Men, men.
De trivs och pappa hugger ved och de eldar.
 
Försäkringskassan har ju normerat maximal bostadsyta att få bidrag för. Kanske en vägledning?

boyta.png
 
Lyxstort för mig o sambon (+2 hundar) skulle vara 4 rum o kök. Vi har idag en 3a och det är i minsta laget. Detta pga att min partner jobbar hemifrån och har ett stort skrivbord med datorer, flera skärmar och spelkonsoler (jag vet knappt vad allt är). Jag har oxå ett stort odlingsintresse, och behöver därmed lite utrymme till det. Jag skulle oxå vilja flytta TVn från vardagsrummet så att vardagsrummet blir mer ett sällskapsrum. Tvn gör att det blir svårare att möblera. Jag skulle gärna ha ett rätt litet tvrum istället. Ett litet, mysigt rum med en typ 3 sitssoffa, gärna recliner :love:

Våran 3a är dock 80 kvadrat, och hade den varit bättre planerad så hade den helt klart känts mkt större.
 
Vi har ca 250 kvm, två vuxna och en tonåring. Det är för stort såklart, men ett problem är ju att man inte direkt kan krympa huset ;).
 
Okej du gav tidigare exempel på att det kostade 10-20 k att hyra i månaden. Vilken storlek på lägenhet kostar 20 000 i månaden att hyra ”på landet”? Pratar vi hus då? Skrev ”” inte för att vara spydig utan för att ”landet” känns som ett ganska vitt begrepp :)
Det finns inga lägenheter på landet, utan villor/hus. En villa kostar mellan 11-15 000 i kallhyra här att hyra, (skåne), generell storlek upp till 100 kvm. Nybyggda lägenheter är sällsynta och en fick jag erbjudande om, utanför en liten by för 9000 kr i kallhyra. På orterna runtomkring är det såklart kö till hyresrätter, runt 7-8 år. O då pratar vi alltså orter med 20 000 invånare, så inga städer.

Det är en anledning att försöka flytta från Skåne. Och en anledning till att hellre vilja äga sitt boende.
 
Det är klart att 52 kvm för en tvåbarnsfamilj är pyttelitet, poängen var hur boendestandard förändrats m a p storlek.
Mitt hus är nu på 74 kvm - med väldigt mycket snedtak i den numera inredda övervåningen.
På 50-talet bodde en familj med fem barn här. De sov med andra ord rätt packat om nätterna.

Husen häromkring i vissa byar är alla utbyggna numera. För de bestod av ett till två rum plus kök på mnedervåningen och kanske ett till två mindre rum på övervåningen.
 
Mitt hus är nu på 74 kvm - med väldigt mycket snedtak i den numera inredda övervåningen.
På 50-talet bodde en familj med fem barn här. De sov med andra ord rätt packat om nätterna.

Husen häromkring i vissa byar är alla utbyggna numera. För de bestod av ett till två rum plus kök på mnedervåningen och kanske ett till två mindre rum på övervåningen.
Ja precis, våra krav har ju ändrats jättemycket sedan dess. Hos oss sov pappa i kökssoffan medan mamma, min syster och jag delade det enda sovrummet. När vi sedan flyttade till stadens nybyggda miljonprogram fick jag och min syster dela rum, lycka att bara vara två! Eget rum fick jag först när min syster flyttade hemifrån. I dag får barn egna rum från att de är spädbarn.
 
Själv tycker jag att tre rum och kök är bra. För en person.
Ett kök -check.
Ett sovrum - där har man inte sina gäster.
Ett vardagsrum. Där, eller i köket, umgås man med sina gäster.
Ett rum som går att stänga till - där en gäst kan övernatta, där man kan ha symaskin eller liknande hobby-maskin. Eller egentligen dator.
Symaskinen vill och kan jag inte ha i vardagsrummet eftersom vardagsrummet är för litet, och den kan heller inte "bo" i köket.
En eventuell övernattningsgäst kanske inte är road av att trängas med katter och då behöver man kunna stänga dörren.

Jo, visst är det lyxigt men inte helt orimligt.
Nej, självklart skulle man inte ha några problem att fylla rummen. Jag kan lägga till ännu fler:

Ett bibliotek att sitta och läsa i - check.
Ett separat gästrum - check
En matsal om man har större sällskap och inte vill sitta i köket - check
Ett arbetsrum där man har datorn - check.
En separat gästtoalett - check.
Ett meckarrum - check
Ett uterum för soliga dagar - check
En vinterträdgård för krukväxter att övervintra i - check
Ett grovkök/tvättstuga - check
Ett förråd - check

Listan går ju att göra hur lång som helst - självklart kan en person använda massor av rum.
 
Mitt hus är nu på 74 kvm - med väldigt mycket snedtak i den numera inredda övervåningen.
På 50-talet bodde en familj med fem barn här. De sov med andra ord rätt packat om nätterna.

Husen häromkring i vissa byar är alla utbyggna numera. För de bestod av ett till två rum plus kök på mnedervåningen och kanske ett till två mindre rum på övervåningen.

Min stuga är byggd på mitten av 1800-talet, så långt jag kunnat följa historian.
Övervåningen inreddes på 1950-talet; innan dess bestod stugan av kök, ett lite större rum och ett ganska litet rum på bottenvåningen.
På övervåningen idag ryms en möblerbar hall med rätt mycket snedtak, toa/dusch samt ett ganska rymligt sovrum med delvis snedtak.
Pannrummet är i ett utbygge som ska vara från 1960-talet.
Bottenytan är inte så stor, med tanke på att huset blir ungefär 120 kvadratmeter sammanlagt.
 
Nej, självklart skulle man inte ha några problem att fylla rummen. Jag kan lägga till ännu fler:

Ett bibliotek att sitta och läsa i - check.
Ett separat gästrum - check
En matsal om man har större sällskap och inte vill sitta i köket - check
Ett arbetsrum där man har datorn - check.
En separat gästtoalett - check.
Ett meckarrum - check
Ett uterum för soliga dagar - check
En vinterträdgård för krukväxter att övervintra i - check
Ett grovkök/tvättstuga - check
Ett förråd - check

Listan går ju att göra hur lång som helst - självklart kan en person använda massor av rum.

Fast knappast mer än ett i taget så nyttjandegraden blir skämsigt låg.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 476
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp