Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Du skriver att driften är tillräckligt stor för att räcka till på jaktprov när @inverterad konstaterar att driften att jaga katt inte var så stor. Alltså blir frågan om du går jaktprov på grannens katt för annars förstår jag inte ditt resonemang. Eller du kanske inte skiljer på driften att jaga katt och vildsvin? För mig är det två vitt skilda saker nämligen.
Jag har inte behövt klargöra att man inte jagar katter, däremot kommer hunden och talar om att det är katter i trädgården, betydligt smidigare och ett superbra samarbete. Då behöver man inte oroa sig för grannsämjan och jag kan ha jakthunden lös i trädgården utan staket.
För hundens del så är skillnaden initialt den att katten inte är ett hot utan bara ett mindre byte, får den tag på katten dödar den katten, Vildsvin är en smula annorlunda, de springer visserligen undan för hunden, men, de kan om det vill sig utgöra ett dödligt hot gentemot hunden. Därför har man dels genom avel och dels genom inlärning och övning fått hunden att hålla rätt avstånd till grisen.. Katten däremot försöker man lära hunden att låtas bli. I normala fall när en hund möter en katt på tomten händer ingenting, men är hela gänget ute vill det till att katten drar fortare än en avlöning före semestern. Annars överlever den inte. Och ja, jag har staket på en tomt ca 1/2 Ha. Och inne i den inhägnaden är en hund inte farlig för vare sig katter eller harar,det senare med stor tvekan, men är tre hundar ute och jag inne så triggar de varandra och då går det illa för de mindre djur som inte hinner undan.
Driften att jaga har i stort sett alla hundar. Tröskeln för att utlösa den är olika stor. Och den sänks markant om Hundarna uppträder i flock. Min egen katt känner de sedan valpstadiet, och det går bra, men jag litar inte på dem alla tre när de är ute..det är trots allt djur det handlar om
 
Om någon har missat det så påminner jag om att detta är ett hundforum. Ett forum där vi diskuterar allt som har med hundar att göra.
Inlägg om troll,banningar och andra användare hör inte hemma här.

/lillebill,moderator
 
Folk som pratar om behov av hårda händer ska inte i närheten av djur eller barn. I synnerhet när det gäller hund. 99% av hundarna har vi för vårt nöjes skull och folk som tycker att sådant är kul - tja en sur dag hade jag skrivit något om existensberättigande och brist.

Det är inte så att man alltid måste vara mesig, men de som grejar att vara hårda utan att vara orättvisa och kränka motparten - för att timingen är rätt och graden plus sorten av hårdhet är rätt - de snackar sällan.
 
Jag tycker att det är en sak att erkänna att många människor (och kanske en själv) tar genvägar eller blir frustrerad och därmed måste vara "explosiv" eller ryta eller kasta koppel på hunden för att bryta ett beteende.. eller för all del inte har kunskapen att göra det på något annat sätt. Jag räcker själv upp handen! Skyldig liksom. Inte till koppelkast, men till saker som i efterhand inte känts rätt.
Det är en helt annan att påstå att det finns hundar som behöver den sortens hantering. Det sistnämnda är helt enkelt inte sant.
 
R
Vilket jag tidigare skrev, de flesta problem orsakas av skit i ledningen/andra änden på snöret. Men har du exempelvis en katt i hushållet samtidigt med en unghund..då måste unghunden lära sig att ge fan i katten, Hur? Jo genom att du visar ditt missnöje om den går på katten. Och hundar vill vara till lags, ergo.....[/QUOTE ska inte hunden förknippa katten med positivitet istället för bråk då ?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
För hundens del så är skillnaden initialt den att katten inte är ett hot utan bara ett mindre byte, får den tag på katten dödar den katten, Vildsvin är en smula annorlunda, de springer visserligen undan för hunden, men, de kan om det vill sig utgöra ett dödligt hot gentemot hunden. Därför har man dels genom avel och dels genom inlärning och övning fått hunden att hålla rätt avstånd till grisen.. Katten däremot försöker man lära hunden att låtas bli. I normala fall när en hund möter en katt på tomten händer ingenting, men är hela gänget ute vill det till att katten drar fortare än en avlöning före semestern. Annars överlever den inte. Och ja, jag har staket på en tomt ca 1/2 Ha. Och inne i den inhägnaden är en hund inte farlig för vare sig katter eller harar,det senare med stor tvekan, men är tre hundar ute och jag inne så triggar de varandra och då går det illa för de mindre djur som inte hinner undan.
Driften att jaga har i stort sett alla hundar. Tröskeln för att utlösa den är olika stor. Och den sänks markant om Hundarna uppträder i flock. Min egen katt känner de sedan valpstadiet, och det går bra, men jag litar inte på dem alla tre när de är ute..det är trots allt djur det handlar om
Säg gärna till om du inte förstår vad jag har skrivit, just nu vet jag faktiskt inte vart du vill komma. Du skryter om att du kan gorma din hund till lydnad och vi förklarar att det finns bättre sätt att samarbeta med sin hund och du spinner vidare att det skulle vara ett flockbeteende? Hade du jobbat med mer genomtänkta arbetssätt så hade inte flocken spelat roll. Det du säger är att en och en kan du skrika dig till kontroll på din hund men är de ute tillsammans har du förlorat kontrollen. Du tycket inte att det är ett problem? Jag skulle känna mig rätt misslyckad som hundförare i det läget.
 
För mig betyder hård hand precis som du tänker att man är hård i son fostran mot hunden. Fast hand däremot betyder att man är konsekvent och bestämd men behöver inte betyda att man är hård mot hunden.
Jag som tänkt fråga om det var någon skillnad på fast/hård, men tänkte sedan att det var nog samma sak även om fast hand låter bättre :p

Jag anser inte heller att en brukshund behöver hårdare uppfostran, att vara konsekvent och bestämd är ju en annan sak som alla hundar (eller djur öht) mår bra av.

Men jag får som sagt ofta höra att speciellt brukshundar behöver en hård hand, delvis kanske för att jag har en närstående som säger det varje gång Schäfer kommer på tal. Jag tror inte personen menar att man ska vara konsekvent och bestämd, utan snarare att hunden kan behöva tryckas till ibland. Jag har även sett/hört det hos andra som har eller rent allmänt pratar brukshund, men jag kan inte exakt veta vad de har syftat på med "hård hand" då.


Jag är förövrigt glad att jag hittade till det här forumet innan det blir dags för mig att skaffa hund. Jag är uppväxt med att en hård uppfostran kan behövas, och följde i många år mina närståendes råd. Men efter att jag började läsa här, i kombination med att vissa råd/hanteringssätt fick mig att känna mig osäker om det var rätt, så började jag ifrågasätta hanteringen. Jag vill ha ett samspel med min hund, jag vill att vi ska ha en tajt relation och att hunden ska tycka jag är det bästa som finns (typ). Under inga omständigheter vill jag att hunden känner obehag eller är rentav rädd för mig. Jag förstår inte riktigt vad den typen av träning/hantering ska resultera i, eller varför vissa så snabbt bestraffar istället för att fundera på om det kan vara ens eget fel att hunden gör som den gör.
 
Jag som tänkt fråga om det var någon skillnad på fast/hård, men tänkte sedan att det var nog samma sak även om fast hand låter bättre :p

Jag anser inte heller att en brukshund behöver hårdare uppfostran, att vara konsekvent och bestämd är ju en annan sak som alla hundar (eller djur öht) mår bra av.

Men jag får som sagt ofta höra att speciellt brukshundar behöver en hård hand, delvis kanske för att jag har en närstående som säger det varje gång Schäfer kommer på tal. Jag tror inte personen menar att man ska vara konsekvent och bestämd, utan snarare att hunden kan behöva tryckas till ibland. Jag har även sett/hört det hos andra som har eller rent allmänt pratar brukshund, men jag kan inte exakt veta vad de har syftat på med "hård hand" då.


Jag är förövrigt glad att jag hittade till det här forumet innan det blir dags för mig att skaffa hund. Jag är uppväxt med att en hård uppfostran kan behövas, och följde i många år mina närståendes råd. Men efter att jag började läsa här, i kombination med att vissa råd/hanteringssätt fick mig att känna mig osäker om det var rätt, så började jag ifrågasätta hanteringen. Jag vill ha ett samspel med min hund, jag vill att vi ska ha en tajt relation och att hunden ska tycka jag är det bästa som finns (typ). Under inga omständigheter vill jag att hunden känner obehag eller är rentav rädd för mig. Jag förstår inte riktigt vad den typen av träning/hantering ska resultera i, eller varför vissa så snabbt bestraffar istället för att fundera på om det kan vara ens eget fel att hunden gör som den gör.

Många lever tyvärr kvar i det där "hård hund/mycket hund kräver hård fostran. När det egentligen är tvärtom.

Fattar inte heller varför en del fortsätter med sådan hantering efter all den forskning som finns. Tycker man det är kul?
 
Min omplacerade malle är en sån som svarar upp. Konsekvent, tydlig hantering med befäst nej och om inte silkesvantar så hade kanske tjocka grytlappar var lämpligt innan jag hittade vilken väg som funkade för oss. :D En hård hand fungerar garanterat inte på honom, om man inte vill få den omplåstrad. :devil:
 
Jag som uppfödare av Schäfer kan berätta att till varje kull dyker det upp folk som ännu tror på alfrarullningar, visa att man är ledaren, sätta hundar på plats och annat trams som i min värld går under kategorin "hård hand".
Signum för dessa människor är att alla är män och de anser sig vara kunniga för att "de har haft schäfrar för". Och så skryter de gärna om hur lydig förra hunden var.

Jag brukar hänvisa dem vidare till någon E-kennel.
 
Jag tolkar också "hård hand" som det gick till på den gamla onda tiden; hårda ryck i stryphalsbandet, rappa till hunden med kopplet över ryggen, framrutna kommandon. Beröm endast med ett kort "BRA" och några hårda klappar/dunkningar.

"Fast hand" kan betyda konsekvent, men ofta glider det över i en "hård hand" i stället.
 
"Hård hand" kan jag inte tolka som annat än typiskt stenålderssnack där hunden mer eller mindre ska kuvas till lydnad. "Fast hand" upplever jag att det ofta används av samma skrot och korn, det är bara att frasen låter något snällare och därför får ett annat bemötande. Metoderna och attityderna brukar i min erfarenhet inte skilja sig så jättemycket åt, tyvärr.

De som jag själv anser har vettiga träningsmetoder brukar använda ordet "konsekvent", och det tycker jag låter betydligt bättre. Tydlighet och väl etablerade ramar mår de flesta bra av, och ordvalet har för mig inte samma associationer till förlegat dominanstänk och hårda korrigeringar.
 
"Hårda händer" fungerar aldrig, det är väl en kompis man vill ha och inte en krypande nervös och strykrädd slav? Jag har många gånger fått säga till folk att när deras djur väljer att ta kontakt med mig så är det mellan mig och djuren och då ska dom inte lägga sig i alls. Jag har alltid haft förmågan att connecta med djur av alla slag och har aldrig ens försökt bestämma över dom utan det bara funkar ändå, jag anser att vi ska behandla dom med den respekt dom förtjänar och då blir vi själva respekterade av dom, vi är jämlikar av samma skrot och korn. Vi kan lära dom mycket, dom kan lära oss minst lika mycket OM VI LYSSNAR men det är där det ofta brister. "Samspel" är inte bara ett fint ord.


*Ja jag älskar djur av alla slag, ju busigare desto bättre för djur gör livet värt att leva.* :love:
 
"Hårda händer" fungerar aldrig, det är väl en kompis man vill ha och inte en krypande nervös och strykrädd slav? Jag har många gånger fått säga till folk att när deras djur väljer att ta kontakt med mig så är det mellan mig och djuren och då ska dom inte lägga sig i alls. Jag har alltid haft förmågan att connecta med djur av alla slag och har aldrig ens försökt bestämma över dom utan det bara funkar ändå, jag anser att vi ska behandla dom med den respekt dom förtjänar och då blir vi själva respekterade av dom, vi är jämlikar av samma skrot och korn. Vi kan lära dom mycket, dom kan lära oss minst lika mycket OM VI LYSSNAR men det är där det ofta brister. "Samspel" är inte bara ett fint ord.


*Ja jag älskar djur av alla slag, ju busigare desto bättre för djur gör livet värt att leva.* :love:
Det är det vanliga missförståndet, att en hård hand betyder detsamma som hugg och slag. Alltså avstår man från att agera när hunden går över gränsen. Kan det vara en orsak till att allt fler hundar ges lugnande preparat av olika slag?. Jag har aldrig haft en strykrädd hund, inte en skotträdd eller en som varit rädd för tåg, bilar främlingar eller fyrverkerier. Men samtidigt har alla mina hundar lärt sig att vissa saker gör man bara inte. Med del räcker en tillsägelse, andra måste man peka med hela handen åt.
 
Det är det vanliga missförståndet, att en hård hand betyder detsamma som hugg och slag. Alltså avstår man från att agera när hunden går över gränsen. Kan det vara en orsak till att allt fler hundar ges lugnande preparat av olika slag?. Jag har aldrig haft en strykrädd hund, inte en skotträdd eller en som varit rädd för tåg, bilar främlingar eller fyrverkerier. Men samtidigt har alla mina hundar lärt sig att vissa saker gör man bara inte. Med del räcker en tillsägelse, andra måste man peka med hela handen åt.

Vad är en hård hand enligt dig? Kan du beskriva en situation där du använder hård hand och vad du gör?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp