Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

När den blev "vanlig" har ingen som helst betydelse. Rasen så som den ser ut idag är över 100 år gammal.


Okej din "diskussionsteknik" har varit undermålig hela tråden igenom men nu får du väl för tusan ge dig med dina otrevligheter.
Eftersom du ställde dig frågande till mina påståenden så förklarade jag, sorry om det trampade dig på tårna. Och utseende på schäfer har varierat, nu idag har vi 2 inriktningar, den ena som vill ha en fungerande arbetshund och de andra vill ha vad jag kallar kälkbackar.
 
Senast ändrad:
En till såndär skidbacke. Eller hur var det nu? :cautious:
Nej det är det väl knappast, men tittar du på den välmeriterade tiken på den här bilden ser man ju tecknen på utställningsvansinnet börja visa sig. Och efter det att gränsen öppnades 1989 såg man de fysiskt och mentalt starka hundarna som fanns i öst, där man avlat på egenskaper och inte utseende. Därav mitt uttryck "östtyska schäfrar.
1540835820279.png
 
Eftersom du ställde dig frågande till mina påståenden så förklarade jag, sorry om det trampade dig på tårna.
Nej? Jag påpekade att det är bruksschäfrar på bilderna. Är inte minsta "frågande", eftersom jag är helt bekväm i min åsikt om att du bara pratar ur nattmössan. Du kallade den för "östtysk typ" som om "typen" kom från östtyskland (som alltså existerade från 1949 till 1990), vilket inte är sant någonstans då "typen" i fråga är den helt vanliga tyska schäferhunden som är över hundra år gammal. :up:
 
Nej? Jag påpekade att det är bruksschäfrar på bilderna. Är inte minsta "frågande", eftersom jag är helt bekväm i min åsikt om att du bara pratar ur nattmössan. Du kallade den för "östtysk typ" som om "typen" kom från östtyskland (som alltså existerade från 1949 till 1990), vilket inte är sant någonstans då "typen" i fråga är den helt vanliga tyska schäferhunden som är över hundra år gammal. :up:
Suck...östyskarna övertog nazisternas schäferavel vilka i sin tur övertagit Weimar republikens och kejsardömets hur svårt kan det vara :up:
 
Nej det är det väl knappast, men tittar du på den välmeriterade tiken på den här bilden ser man ju tecknen på utställningsvansinnet börja visa sig. Och efter det att gränsen öppnades 1989 såg man de fysiskt och mentalt starka hundarna som fanns i öst, där man avlat på egenskaper och inte utseende. Därav mitt uttryck "östtyska schäfrar.Visa bifogad fil 21003

Så här såg en svensk schäfer född 1985 ut. Ser inte mycket spår av något utställningsvansinne. Brukschampion var hon också, så meriter saknades inte.

1540836604844.png


Den typen av schäfer har alltid funnits, i Sverige och andra länder.
 

Ja...? Det är en helt vanlig Schäfer på både din och min bild. Som sagt så har Sverige ca 150 kennlar som föder upp Tysk Schäferhund av den typen. De har ingenting med någon "Östtysk modell" att göra. Någon sådan modell finns inte utan dessa hundar är vanliga Schäfrar och kan vara från vilka länder som helst. Som tiken på min avatar. Svensk/Norsk/Dansk.
 
Suck...östyskarna övertog nazisternas schäferavel vilka i sin tur övertagit Weimar republikens och kejsardömets hur svårt kan det vara :up:

Nej, nej, nej. Nu har du klippt ihop en extremt nedkortad och märklig historia.
För det första så är Nazitysklands Schäferavel en mycket liten del av rasens historia. För övrigt så var Hitler en av dem som tidigt började avla "kälkbackar". Redan på gamla filmklipp från hans örnnäste syns övervinklade Schäferhundar.

En stor del av rasen kommer från hundar soldater tog med sig hem från 2:a världskriget och rasen spreds på så sätt tidigt världen över och tog grund i många länder.
Rasens rasbeskrivning är ca 100 år gamal och har haft mycket få justeringar. Senast var på mitten av 90-talet. Ny är på gång och presenteras snart.

Min morfar födde upp Schäfer från sent 40-tal till tidigt 60-tal och bilderna på hans hundar då är mycket lik dagen bruksschäfrar. Brukstypen har inte förändrats nämnvärd. Den följer samma rasbeskrivning i alla länder sen mycket långt tillbaka.
Showaveln är något helt annat.
 
Nej det är det väl knappast, men tittar du på den välmeriterade tiken på den här bilden ser man ju tecknen på utställningsvansinnet börja visa sig. Och efter det att gränsen öppnades 1989 såg man de fysiskt och mentalt starka hundarna som fanns i öst, där man avlat på egenskaper och inte utseende. Därav mitt uttryck "östtyska schäfrar.Visa bifogad fil 21003

Jag var sarkastisk faktiskt. Min är av rena brukslinjer. Mamman är tjeck och pappan har både tjeckiskt och svenskt i stammen.
 
Eftersom du ställde dig frågande till mina påståenden så förklarade jag, sorry om det trampade dig på tårna. Och utseende på schäfer har varierat, nu idag har vi 2 inriktningar, den ena som vill ha en fungerande arbetshund och de andra vill ha vad jag kallar kälkbackar.

Fast innan så gick du loss på Schäfern som helhet när du började babbla om kälkbackar. Varför gjorde du detta och dömde ut dagens Schäferavel om du hela tiden var medveten om att rasen var dela och brukstypen i allra högsta grad avlas på?

Och vad menade du då med "Hur i helsike kan man avla på döda hundar som plockats bort"? För du menade ju att dessa Schäfrar av "gammeldags modell" hade plockats bort och du skrev tom att jag avlade "i min fantasi".

Du skrev också "Du har väl avlat på existerande hundar" och syftade på kälkbackar.

Jag tror någon sitter och lär sig något här nu och googlar för fullt ;)
 
Fast innan så gick du loss på Schäfern som helhet när du började babbla om kälkbackar. Varför gjorde du detta och dömde ut dagens Schäferavel om du hela tiden var medveten om att rasen var dela och brukstypen i allra högsta grad avlas på?

Och vad menade du då med "Hur i helsike kan man avla på döda hundar som plockats bort"? För du menade ju att dessa Schäfrar av "gammeldags modell" hade plockats bort och du skrev tom att jag avlade "i min fantasi".

Du skrev också "Du har väl avlat på existerande hundar" och syftade på kälkbackar.

Jag tror någon sitter och lär sig något här nu och googlar för fullt ;)
Nej jag menade inte att du avlat på kälkbackar, då hade dina hundar sett annorlunda ut. Eller hur?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 757
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 106
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp