Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

@lbb Jag blir nyfiken. Vad gör hunden som gör att du anser att du behöver hantera den hårt, hur hanterar du hunden och hur är hundens reaktion?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Läs på och läs rätt "en rädd, vek dvärgcollie " Det handlar alltså om en individs som är rädd o vek, inte en hel ras. Kanske överklass, kanske inte ;)
Läser du inte vad du skriver?
Hundar är avlade för olika syften, den aveln finns kvar hos de flesta hundar. en sjukligt vek hund tål inte det vad exempelvis bevakningshundar avlats fram för. Tvingar du då hunden är risken stor att den går sönder mentalt. Prata med en vet. och fråga hur många hundar som medicineras för stresssymtom ex.
 
Nej, absolut inte vid inlärning. Det var därför jag skrev att man ska veta att hunden eller hästen förstår vad du har begärt. Jag har då aldrig varit med om en ridinstruktör som inte säger lägg på spöet eller skänkla till kraftigare om hästen bara skiter i den mjuka förfrågan.



Jag tycker det är svårt att prata om enbart vek vs hård för det är så mycket annat som spelar in. Breeze har inte jättemycket integritet, jag kan ta honom lite snabbt i örat bara för att begära uppmärksamhet om han sitter och stirrar på nåt annat och skiter i mina kommandon, men däremot kan han svara upp med att slänga käft om jag skulle hålla kvar. Han har dock väldigt lätt för att välja bort matte och är inte särskilt påverkad av om jag skärper rösten.

Jag är nog med på vad du menar. Men jag brukar se det från ett annat håll: "Varför är min hund ointresserad av mig?"

Jag hade ju valt att belöna upp intresse och kontakt. Kanske genom premacksmetoden om hunden inte är intresserad av vad jag kan erbjuda. Funkade väldigt effektivt på min kompis drever som hellre luktar, skäller och flänger runt med 0 fokus. Snabbt gick det också. På bara några minuter alltså.

Jag vet inte. Alltså, säger inte att det är fel alltid. Men frågan är hur mycket det ger egentligen? Om hunden inte är vek då så man bara gör det ett fåtal tillfällen och resten är trevligt. Men blir de en konflikt var och varannat träningspass så hade jag nog satt mig ner och funderat på varför. För de allra flesta hundar vill ju ha något i belöning.

Spånar bara lite så hoppas inte du tar illa upp :D
 
Läser du inte vad du skriver?
Återigen bevisar du att du inte läser "en sjukligt vek hund tål inte det vad exempelvis bevakningshundar avlats fram för. " Vilken alltså inte betyder en grupp, en ras utan en sjukligt vek individ Är det så svårt att ta in?:sneaky:
 
Fast då blir det väl en korrigering istället för en signal? "Oy, nu gjorde du fel!"

Ja, jag kan hålla med om att en starkare hjälp i ridningen handlar om en tydligare signal och inte en korrigering, medan ett skarpare nej eller en fysisk korrigering på en hund blir just en korrigering. Men i båda fallen handlar det förhoppningsvis om att man vill öka kravpressen, varje sig man säger "jo, du ska gå framåt" eller "sluta upp med att titta på varje löv som blåser förbi".

Jag tycker bara att det är lite tråkigt att det är någonting som fortfarande kan förmedlas som "norm" såpass att det kanske påverkar en ny hundägare, som tror att en viss hund måste hanteras på ett visst sätt.

Sedan vet jag inte om jag tycker att ett nyp i örat är hård hand eller inte. Jag tror det. Det är i alla fall inte någonting jag skulle rekommendera någon att göra.

Håller helt med om att det är fel att kategoriskt säga att vissa hundar måste hanteras på ett visst sätt. Men det kan bli ganska fel om man säger att alla hundar går att träna enbart med positivt förstärkning också.

Sen vill jag förtydliga att med nyp i örat menar jag inte "ta tag så hunden piper till" utan för mig handlar det om att påkalla uppmärksamhet. Tar inte hårdare än när jag masserar öronen för att de ska ligga snyggt, men han känner av att det är en annan intention. Är han uppe i varv snarare än att han bara har tappat fokus totalt så funkar sånt inte ändå.
 
@lbb Jag blir nyfiken. Vad gör hunden som gör att du anser att du behöver hantera den hårt, hur hanterar du hunden och hur är hundens reaktion?
Vad jag säger och vad vissa har svårt att ta in, är att vissa hundar tål en stressande, tuff situation betydligt bättre än andra hundar. och då anpassar man hanteringen därefter. Inget nytt under solen.
 
Men nu pratar du om något helt annat än vad tråden handlar om. Tråden handlar om "vad menas med att en hund behöver en hård hand"

Och du har skrivit att vissa hundtyper "behöver hårdare behandling".
Jag säger ingen hund behöver hård behandling. Ingen behöver en hård hand.
Detta har inget att göra med att vissa hundar har rädslor i vardagen.

Oavsett om en hund har starka nerver eller svaga nerver så behöver de inte en hård hand.

Bara en dålig hundtränare tränar så. Där kunskapen tar slut kommer dessa hårda ideer in.

I modern hundträning tvingas inga hundar fram till något de är rädda för.
Du kan inte tvinga en hund att göra ngt som den ska göra på egen hand. OK du kan tvinga en hund med hård appell men det fungerar bara så länge hundföraren är tätt intill. Jag jagar och då jobbar hundarna ensamma, ngt man lär dem och absolut inte tvingar dem till. Men samtidigt så måste man peka med hela handen med en del hundar andra gör ner sig om man skulle göra det, alltså anpassar man....Hård hantering kan vara ett ändrat tonfall, en grov morrning, ja hela paletten av kroppsspråk . Det kan vara en gäll busvissling eller att man kastar kopplet på hunden som gör ett grovt övertramp. Det kan vara 2 hundar som är på väg att ryka ihop, då går man in och talar om att det här gillar jag inte..på ett sätt som de begriper.
 
Jag är nog med på vad du menar. Men jag brukar se det från ett annat håll: "Varför är min hund ointresserad av mig?"

Absolut, det är så klart en jätteviktig del. För oss har det handlat mycket om att hitta en balans mellan krav och motivation. Tränar jag själv behöver jag sällan korrigera. Med störning så måste jag nästan alltid gå in och påminna om att det inte är okej att välja bort mig -- och sen belöna upp som tusan.
 
Vad jag säger och vad vissa har svårt att ta in, är att vissa hundar tål en stressande, tuff situation betydligt bättre än andra hundar. och då anpassar man hanteringen därefter. Inget nytt under solen.
Jag tror att du har lite svårt att skilja på att en hund klarar högra press och att den behöver högre press.
Ja en brukshund klarar av att arbeta inom exempelvis IPO och tål att få en smäll och ändå fortsätta arbeta. Det betyder inte att hunden generellt sett behöver få stryk för att arbeta. Det är två skilda saker. Att en jakthund klarar av att gå in i närheten av en argsint sugga betyder inte att jag som förare måste uppföra mig som en argsint sugga för att hunden ska samarbeta. Det går alldeles utmärkt att vara konsekvent och tydlig.
 
Vad jag säger och vad vissa har svårt att ta in, är att vissa hundar tål en stressande, tuff situation betydligt bättre än andra hundar. och då anpassar man hanteringen därefter. Inget nytt under solen.

Ja men bara för att min hund tål en spark i huvudet utan att reagera (hände sist på lydnadsträningen, hon sprang med fart in i benet/foten med nosen utan att reagera, eller de gångerna jag råkat dänga henne i huvudet med en pinne eller annat föremål jag skulle kasta, även det utan att hon ens duckade eller noterade att det hände) så betyder det ju inte att jag går runt och hanterar henne så.

Varför vill du inte förklara mer ingående om vad du menar med det?

Och nej. Återigen. Bara för att hunden tål belastning så betyder det inte att den behöver det. Tvärtom, en hård hund kommer inte bry sig så som en vekare hund gör.
 
Du kan inte tvinga en hund att göra ngt som den ska göra på egen hand. OK du kan tvinga en hund med hård appell men det fungerar bara så länge hundföraren är tätt intill. Jag jagar och då jobbar hundarna ensamma, ngt man lär dem och absolut inte tvingar dem till. Men samtidigt så måste man peka med hela handen med en del hundar andra gör ner sig om man skulle göra det, alltså anpassar man....Hård hantering kan vara ett ändrat tonfall, en grov morrning, ja hela paletten av kroppsspråk . Det kan vara en gäll busvissling eller att man kastar kopplet på hunden som gör ett grovt övertramp. Det kan vara 2 hundar som är på väg att ryka ihop, då går man in och talar om att det här gillar jag inte..på ett sätt som de begriper.

Om man måste tvinga hunden till något så är det fel hund till fel uppgift.
Merparten av dina exempel är typiska fall som uppstår där föraren har brustit i hundens inlärning eller att hen inte kan läsa sin hund.

Att hindra slagsmål har inget med att en hund behöver en hård hand att göra.
 
Jag tror att du har lite svårt att skilja på att en hund klarar högra press och att den behöver högre press.
Ja en brukshund klarar av att arbeta inom exempelvis IPO och tål att få en smäll och ändå fortsätta arbeta. Det betyder inte att hunden generellt sett behöver få stryk för att arbeta. Det är två skilda saker. Att en jakthund klarar av att gå in i närheten av en argsint sugga betyder inte att jag som förare måste uppföra mig som en argsint sugga för att hunden ska samarbeta. Det går alldeles utmärkt att vara konsekvent och tydlig.
Vilket var det jag sa, du kan inte tvinga en hund att gå i klinch,med vilt det gör det ensam. Självsäkerhet o trygghet jobbar man upp med hunden. Men vissa hundar klarar ju inte ens att vistas i lite mer stressfulla situationer utan att nästan krypa ur skinnet. Och då får man, som jag sa anpassa hanteringen.
 
Vilket var det jag sa, du kan inte tvinga en hund att gå i klinch,med vilt det gör det ensam. Självsäkerhet o trygghet jobbar man upp med hunden. Men vissa hundar klarar ju inte ens att vistas i lite mer stressfulla situationer utan att nästan krypa ur skinnet. Och då får man, som jag sa anpassa hanteringen.
Men att vissa hundar har dåligt psyke gör inte att man behöver vara hård mot de som har bra psyke. Hur menar du att en hård hand skulle bygga upp självsäkra och trygga hundar?
 
Vilket var det jag sa, du kan inte tvinga en hund att gå i klinch,med vilt det gör det ensam. Självsäkerhet o trygghet jobbar man upp med hunden. Men vissa hundar klarar ju inte ens att vistas i lite mer stressfulla situationer utan att nästan krypa ur skinnet. Och då får man, som jag sa anpassa hanteringen.

Men nu blandar du olika situationer. Miljöfasthet har ingenting med hantering från föraren att göra. En hund kan vara totalt miljöfast men förarvek. Eller otrygg i miljö men hård.

Självsäkerhet och trygghet bör ju en bra rottis besitta i sina grundegenskaper. Få miljöer där man ska behöva jobba upp något självförtroende hos hunden så att den ska våga sig fram...
 
Vad jag säger och vad vissa har svårt att ta in, är att vissa hundar tål en stressande, tuff situation betydligt bättre än andra hundar. och då anpassar man hanteringen därefter. Inget nytt under solen.

Vad hundar tål har inget att göra med vad de behöver i fostran.
Bara för att en hund är hård nog att ta skit så behöver den inte en hård hand i vardag/träning.
 
Men att vissa hundar har dåligt psyke gör inte att man behöver vara hård mot de som har bra psyke. Hur menar du att en hård hand skulle bygga upp självsäkra och trygga hundar?
Det bästa sättet, på sikt att bibehålla lugna o stabila hundar är genom avel och en utvidgningsprocess av de individer som inte håller måttet. Hur man agerar gentemot var enskild hund beror helt och hållet på hunden. Man anpassar sin " hand" helt enkelt, vilket alla som håller på med hundar gör. Vissa hundar behöver en hårdare hand än andra, vissa individer är så veka att de inte ens duger till vad de är avlade för. Det är ju bara att ta en koll på stan så ser du representanter för alla dessa variabler hos hundar. Allt från en darrande hund med svansen mellan benen till en frimodig hund som full av nyfikenhet och självsäkerhet vill komma fram och hälsa. Skillnaden i hantering av dessa hundar är skillnaden i hårdhet dvs olika hård hand med hundar. Visst du kan piska en hund till underkastelse, men vad du får då är en stackars varelse utan självförtroende som bara vill undvika stryk. Vill du ha en hund som självsäkert söker ditt sällskap, din vänskap så måste du anpassa hundens inskolning till vår värld, vårt sett att leva till hundens förmåga att ta appell. Självklara saker för dem som jobbar med hundar,
 
Vad hundar tål har inget att göra med vad de behöver i fostran.
Bara för att en hund är hård nog att ta skit så behöver den inte en hård hand i vardag/träning.
Hundar är som ungar, en del räcker det med att säga åt så lyder de, andra får man säga åt på skarpen..så att de inte gör saker som på sikt skadar dem.
 
Hundar är som ungar, en del räcker det med att säga åt så lyder de, andra får man säga åt på skarpen..så att de inte gör saker som på sikt skadar dem.
Ja, hundar är som ungar. Man visar respekt och bygger förtroende, visar att man är att lita på. Då vinner man vilja att samarbeta, för att de har fått många erfarenheter att man brukar ha bra ideer, för att man är kul, för att det brukar löna sig att samarbeta. Hoppas du varken har hund eller barn.
 
Hundar är som ungar, en del räcker det med att säga åt så lyder de, andra får man säga åt på skarpen..så att de inte gör saker som på sikt skadar dem.

I båda fallen så har du brustit i din förmåga att lära ut om du måste bli skarp. Olika individer behöver olika teknik. Det kallas pedagogik. Att vara brysk är aldrig pedagogisk.
Du utgår direkt ifrån att problemet ligger hos hunden/barnet och inte i dig som förare/lärare.

Exakt detta som jag skrev i mitt första inlägg. Okunskap och gammeldags syn.
 
Det bästa sättet, på sikt att bibehålla lugna o stabila hundar är genom avel och en utvidgningsprocess av de individer som inte håller måttet. Hur man agerar gentemot var enskild hund beror helt och hållet på hunden. Man anpassar sin " hand" helt enkelt, vilket alla som håller på med hundar gör. Vissa hundar behöver en hårdare hand än andra, vissa individer är så veka att de inte ens duger till vad de är avlade för. Det är ju bara att ta en koll på stan så ser du representanter för alla dessa variabler hos hundar. Allt från en darrande hund med svansen mellan benen till en frimodig hund som full av nyfikenhet och självsäkerhet vill komma fram och hälsa. Skillnaden i hantering av dessa hundar är skillnaden i hårdhet dvs olika hård hand med hundar. Visst du kan piska en hund till underkastelse, men vad du får då är en stackars varelse utan självförtroende som bara vill undvika stryk. Vill du ha en hund som självsäkert söker ditt sällskap, din vänskap så måste du anpassa hundens inskolning till vår värld, vårt sett att leva till hundens förmåga att ta appell. Självklara saker för dem som jobbar med hundar,
Okej så nu har du alltså helt bytt ståndpunkt? :up: Men nej jag har hittills inte träffat på en hund som har behövt en hård hand och då har jag umgåtts med både jakthundar och brukshundar. Däremot har jag sett hundar som har blivit utsatta för en hård hand och de har ofta problem pga av det.

Jag kör med fast hand oavsett hund, jag kan behöva ändra mitt kroppsspråk för en försiktigare hund för att visa att jag inte är farlig. En fast hand är för mig tydliga ramar, tydligt samarbete och glädje i varandra.

Jag tror inte att en utvidgningsprocess är den bästa vägen att gå, jag vill ha färre hundar som inte håller måttet, inte fler. Men du kanske menade att man ska försöka minimera dem i aveln?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 540
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 081
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 235
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp