Bukefalos 28 år!

Vad nu då? Helt galen i mat!!!!!

L

liljekonvall

Min hund behöver banta! Jag har ju innan haft lite problem med att hålla hullet på min hund,men den tiden är totalt förbi. Från att ha luktat på maten och gått ifrån(samma mat),till att tigga,pipa och stjäla allt hon kommer åt:mad:....Hunden har gått upp,och väger nu ca 3 kilo för mycket(mattes fel,som lever i världen där hunden inte ville äta fortfarande)...

Min fråga gäller igentligen ben.Ni vet sådana där ben som man köper i butik/hundaffär i 10,eller 20-pack(torkad hud,är det väl igentligen)...

Jag har alltid trott att dessa är ganska "snälla" kalorimässigt för hunden, och jag ger ett om dagen för tändernas skull(fodrar med färskfoder).Är det någon som vet om det är mycket fett i dem?

Hon får mindre mat,rikligt med motion(minst en långpromenad med mig på ca 1,5 timme och 5 km joggingtur med husse varje dag,med reservation för riktigt pissväder och att vissa dagar är "vilodagar") och ändå ökar hon i vikt. Hon äter ju en del kortisontabletter(allergi),men kan det vara hela orsaken? Jag vet ju att de kan samla på sig vätska av kortison,men flera kilo? Vad ska man göra åt problemet med "kortisonvätska,om det nu är det? Hellre en smal hund,än en som sliter på lederna för sin övervikt.....
 
Sv: Vad nu då? Helt galen i mat!!!!!

Jag vet att tuggben av vissa klassas som något av en "kalori-bomb", men jag vet inte om det finns några faktiska uppgifter som stödjer detta?!

Vad gäller viktökning av cortison så kan den tyvärr bli rätt så stor, samtidigt som hunden blir extremt hungrig...

Om du är fundersam kan du ju alltid kontakta vet och be dem ta en sköldkörtel-prov. Underfunktion av den skapar snabbt övervikt...dock ofta som en av flera symptom - "tråkig päls" och trötthet är också vanliga varningsklockor.

/Swat
 
Sv: Vad nu då? Helt galen i mat!!!!!

När min hund gick på cortison en längre period så blev hon uppsvälld då hon samlade på sig mycket vatten. När vi sen slutade så började hon gå ner igen, dock har hon också lätt för att lägga på sig och äter allt som kommer i hennes väg.
 
Sv: Vad nu då? Helt galen i mat!!!!!

Det är nog kortisonet som är boven.
Min hund har käkat kortison nu i snart en månad och jag upplever också att han blivit mattokig. Tigger mycket och det har han aldrig gjort i hela sitt liv. Han har inte tyckt om mat så mycket så vi har aldrig behövat "passa" något. Men nu letar han tom upp kattbajs på promenader och äter som besatt :eek:.
Jag är ju inte van så jag hinner inte med riktigt heller när han hittar och kastar i sig. Han är så stor att han lägger hakan på bordet/bänken och slickar på allt han når för tillfället, det problemet är också nytt för oss.

På oliv*rs nätsida så läste jag om tuggöron :D och där hade de börjat med oxöron för det var mycket mindre i dem (kalorier eller fett, kommer inte ihåg vilket) än i grisöron.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 109
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 870
Senast: Luktpion
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs! Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 136
Senast: Joelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp