Vad passar på denna rygg?

phie

Trådstartare
Ånej, inte en sadeltråd till :D

Har fått för mig att sadeln jag har på min häst nu inte passar. Jag tror att den är för smal (!) och något för svängd för min kille.

Först, vilken sadel (dressyr samt hopp/allround) tror ni passar en anglo som ser ut såhär? Han kommer upp något med ryggen under jobb och blir rakare. Han har en normal och rak rygg enligt sadelutprovaren:

sadel1.jpg

sadel2.jpg

http://murasaki.nu/funstuff/sadel3.jpg

http://murasaki.nu/funstuff/sadel4.jpg

http://murasaki.nu/funstuff/sadel5.jpg

http://murasaki.nu/funstuff/sadel6.jpg

Såhär ser det ut med sadeln vi har nu. Det är en fem år gammal Dominus dressyr, wide i bomvidden. Sadelutprovaren från Ridin trodde att denna skulle passa (fanns ej att prova vid utprovningstillfället), men jag är inte så säker på att den gör det.

sadel7.jpg

sadel8.jpg

sadel9.jpg

sadel10.jpg

Sv: Vad passar på denna rygg?

Det var lite svårt att se för bilderna var lite mörka. Och jag tror det blir lättare att se om du lägger på sadeln utan schabrak under.:)

Dominusen ser för smal ut, ja. Rent bommässigt skulle jag leta efter en Prestige men frågan är om vidden räcker. Vet ej hur vid Dominus WX är...

den är för smal. och kan absolut inte hålla med om att han har rak rygg! även om han blir rakara i arbete så är han fortfarande svängd och även väldigt kort. manken går så lång bak så finns inte mkt yta att sadla på. tycker det ser ut som din sadel ligger för långt fram också, och det gör att den verkar ännu smalare!

prova amerigo, jaguar eller prestige i vidaste bommarna.

Vet faktiskt inte hur bred Dominus är som störst heller... Hur är Prestige? Korta och svängda antar jag?

Attans, anade nästan att den var för smal! Passar bommen honom då, månne? Den är inte för svängd? Han har ju så kort sadelläge så att det inte går att ha den längre bak, då sitter jag på länden. Dags att leta nytt, mao...

Sadelutprovaren från Ridin tyckte att en Amerigo CC +2 skulle passa honom. Den är dock för raka och normala ryggar enligt hemsidan, så jag fattar inte hur den ska ligga bra på honom i ärlighetens namn.

då borde du kanske leta efter en ännu kortare sadel... eftersom du har schabraket under så blir det svårt att se, men nej jag tror inte den är för svängd, isf är det inte mkt. vilken stl har du på sadeln?

prestige finns till 37. det är ca 100 grader och 2-2,5 i amerigo.
om du ska ha amerigo tror jag mer på classic eller dj. har ridin sett din häst?? fattar inte hur dom kan tycka att han har rak rygg.. :crazy:

Den är en 17". Känns ju inte direkt som det är någon poäng att fota den utan schabrak när den ändå inte passar honom...

Jo, Ridin har sett min häst - hur osannolikt det verkar :) Kan hästars rygg dramatiskt ändra form, undrar jag? Denna bild är från min provridning (har inte haft honom så länge), och bör vara det som sadelutprovaren såg när hon kom ut ca. 2 månader senare eftersom han inte reds något förrän hon kom. Visst är han svängd där också? Mitt förtroende för Ridin har helt klart fått sig en törn nu, känner jag :crazy:

foggy2.jpg

Om de trodde att Dominus skulle passa så tycker de nog inte att han har så rak rygg?

Du kan inte bara gå efter beskrivningarna på sadlarna som finns på hemsidan, det är mycket annat också som spelar in. Ridin har väldigt kompetent personal, vet faktiskt inte någon som är missnöjd.

Tja, eftersom utprovaren sade att han hade en rak och normal rygg så måste man väl tro på det, antar jag? Utprovaren tyckte dessutom att jag borde rida hästen på graman, men nu startade jag inte tråden för att diskutera Ridin utan en eventuell ny sadel.

nej där ser han lite rakare ut, men han står ju med bakbenen efter sig så han sträcker ut sig.... men skulle ff inte kalla honom rak.

ja hästar kan ändra form! min var jätterak när han var unghäst och oriden, allt eftersom överlinjen byggdes upp blev han mer svängd.

jag tror på prestige till den hästen, venus eller leonardo. jaguar och röösli borde också kunne funka, lite beroende på vidden, jaguars vida motsvarar prestige 35.

dominus ska visst vara väldigt smala i bommen, har sett flera wide till salu där det står att dom är mer som normal mot vid.

Tack för hjälpen, Centaur. Ska börja se mig för lite och köpa en flexicurve som hjälp på vägen till sadeln med stort S!

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 376
Senast: animalasia
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 678
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka