Bukefalos 28 år!

Vad påverkar hur snabbt hoven växer

ankic

Trådstartare
Satt just och kollade i gamla papper , när vi köpte våran häst så skoddes han var 12:e vecka ( billigt ) Nu har det gått 3 1/2 år och nu skos han var 7:e . Vi har hela tiden minskat tiden mellan skoning ,han har legat på var 8:e i ca 1 1/2 år .
Vad jag har förstått så skodde den gamla ägaren var 12-14 :e vecka.Han har alltid varit skodd .
Har åldern ngt med hovens tillväxt att göra ? Han är 8år nu . Trodde att det som påverkade var foder och välmående .Men till saken hör att han har stått skadad i 2 omgånger under det sista året .
 
Sv: Vad påverkar hur snabbt hoven växer

Näring och rörelse ger bra blodgenomströmning i hoven, därmed tillväxt.

/P Döben
 
Sv: Vad påverkar hur snabbt hoven växer

Min häst skoddes väldigt sällan hos förra ägaren, men hade samma hovslagare som jag har nu. Jag skor ungefär var 7:e var 8:e vecka och min hovis säger att min häst växer mycket mera nu för att hon mår så mycket bättre. Nu får hon bra mat och regelbunden motion och han säger att det har betydelse, så man får väl tro på det. :D
Man ska vara glad om man får sko ofta med andra ord, för då mår hästen bra. Sen är det väl olika på hästar också..
 
Sv: Vad påverkar hur snabbt hoven växer

Då får man kanske dra slutsatsen :trots att han varit skadad ändå blir väl omhändertagen .
 
Sv: Vad påverkar hur snabbt hoven växer

Näring och rörelse ger bra blodgenomströmning i hoven, därmed tillväxt.

/P Döben


Detta har jag även oxå hört.

Sen funderar jag på hur det väger in med vårt avlånga land, om du odlar växter så trivs ju vissa väldigt bra i södra sverige men växer dåligt i norra.

Så anta att hoven växer snabbare på sommarn, då kanske det är så att hästar söder över får verkas oftare? eller...vad tror ni?
 
Sv: Vad påverkar hur snabbt hoven växer

*Kl*
Jag bor i söder och min häst skos var 7:e vecka året runt, en gång var 8:e vecka kanske på vintern.
Nu i somras när värmen var så enorm och torkan så verkades han var 6:e vecka men hade nog behövt var 5:e tom, de växte som ogräs trots han bara gick i hagen i princip. Men det ville inte hovis eller massören för det blev för mkt påfrestning för hoven med nya sömmar så ofta.
Men sen har vi vissa hästar i stallet som hovarna knappt växer på och hade lätt klarat var 8:e vecka i somras.
 
Sv: Vad påverkar hur snabbt hoven växer

Min häst växer lite mer på sommaren, så det kan nog ligga lite i det..
 
Sv: Vad påverkar hur snabbt hoven växer

Jag har lärt mig att ljuset styr tillväxten = växer fortare på sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
560
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 183
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp