Vad säger dagens samhälle?

Jovisst. Jag håller alltså med dig, men försöker tänka mig in i hur folk tänker :D
Jo, det jag kan tänka mig är att man inte vill stänga av ljudet ifall de nära och kära ringer om något akut, men det går att stänga av ljudet till just notiser från facebook och liknande, men ändå ha ljudet kvar på övriga.
 
De flesta moderna telefoner har ju nattläge nuförtiden dessutom, så att man antingen kan ställa in så att det ringer som vanligt från vissa nummer, eller att om det ringer mer än en gång så går signalerna fram, annars är den på ljudlös...

Jag ringer inte till folk efter 21, beroende på person så sms. FB och andra sociala medier kan jag använda precis vilken tid på dygnet som helst, har man på ljud för dom aviseringarna får man skylla sig själv.
 
De flesta moderna telefoner har ju nattläge nuförtiden dessutom, så att man antingen kan ställa in så att det ringer som vanligt från vissa nummer, eller att om det ringer mer än en gång så går signalerna fram, annars är den på ljudlös...

Jag ringer inte till folk efter 21, beroende på person så sms. FB och andra sociala medier kan jag använda precis vilken tid på dygnet som helst, har man på ljud för dom aviseringarna får man skylla sig själv.
Oh, ett nattläge, det låter perfekt. :up:

Jag delar din åsikt angående sociala mediet att de får skylla sig själva, men en person försökte ändå lägga över skulden på mig för att jag svarat på ett meddelande ca 21:30... det var väl i samma veva som jag började ifrågasätta mig själv på hur det egentligen ligger till.
 
Oh, ett nattläge, det låter perfekt. :up:

Jag delar din åsikt angående sociala mediet att de får skylla sig själva, men en person försökte ändå lägga över skulden på mig för att jag svarat på ett meddelande ca 21:30... det var väl i samma veva som jag började ifrågasätta mig själv på hur det egentligen ligger till.

Du är inte gammaldags. Jag är också helt oförstående inför att skylla på någon annan om jag har glömt stänga av ljudet.

Jag antar att personen som du talar om endast har vänner och bekanta i samma tidszon. Jag har varken notiser eller ljud för Facebook/Messenger och absolut inte ljud på mejlen. Ljudet för sms stänger jag oftast av till natten, men har på det dagtid.
 
Du är inte gammaldags. Jag är också helt oförstående inför att skylla på någon annan om jag har glömt stänga av ljudet.

Jag antar att personen som du talar om endast har vänner och bekanta i samma tidszon. Jag har varken notiser eller ljud för Facebook/Messenger och absolut inte ljud på mejlen. Ljudet för sms stänger jag oftast av till natten, men har på det dagtid.
Såvitt jag vet har personen det ja, jag visste inte att det är så heligt för vissa att ha ljud på notiser från sociala medier, det gör det inte direkt bättre att jag vet att personen i fråga rattsurfar också. För så fort det plingar i telefonen så ska det kollas... ett ofog och en av anledningarna till att jag stängde av ljudet på min, blev galen när det plingade konstant i telefonen när man var med i ett grupp PM.....
 
Jag har en enda regel när det kommer till telefoni och anträffbarhet: Är jag på jobbet svarar jag bara i mån av tid och vägrar småprata. Ringer någon mig på arbetstid måste det vara viktigt, annars lägger jag på utan närmare förklaring.

Sms och andra meddelanden tittar jag på när jag har tid, oavsett när på dygnet de kommer. Notifikationer från mail och sociala medier är alltid avstängda.

Att det skulle vara någon slags "allmänt förbud" att kontakta någon efter 21 verkar konstigt. Jag skulle förmodligen inte ringa en okänd människa efter ca 22, men jag skulle inte ha några problem att skicka ett sms (varför jag nu skulle sms någon jag inte känner..). Maila kan jag göra när som helst på dygnet, noll hänsyn där. Och om jag känner personen och vet att det är ok att ringa efter 21, ja då ringer jag.
Dessutom tänker jag att människor har olika dygnsrytm och arbetstider. Det är ju precis lika respektlöst att ringa kl 10 till någon som ligger och sover efter ett nattpass!
 
Jag behöver få tag på en person nu ikväll, men eftersom jag inte känner personen speciellt väl så kommer jag (så fort jag skrivit här på buke :D ) skicka ett sms och säga ungefär "ursäkta att det blev sent, passar det att prata nu så får du gärna ringa". Tycker det är utmärkt med sms till det. Jag vet hur griniga vissa personer blir om jag råkar ringa när de äter middag, tittar på något speciellt på tv eller vad sjutton som helst (trots att jag omöjligt kan ha stenkoll på deras schema), så jag skickar ofta sms först. De enda undantagen är om jag tidigare kommit överens med någon om när vi ska prata eller om jag ringer till föräldrar/nära vänner.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 950
Senast: ptr
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: tott
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp