Vad säger FIPO om klippning?

Roheryn

Trådstartare
Jag vet ju att många som tävlar klipper sina hästar. Hittills har jag själv inte haft klippt häst under tävlingssäsongen, utan klippt efter sista tävlingen på hösten, och sedan brukar "klippranden" ha försvunnit igen när det är dags för tävling på våren. Men nu MÅSTE jag klippa - det är 25 grader varmt och strålande sol och hästen blir svettig bara av att gå in i stallet från hagen.... Och jag skall snart tävla.

Vid något tillfälle diskuterade jag detta med en bekant som är domare. Hon hävdade att rent formellt, så bör (skall?) man ha veterinärintyg på att hästen behöver klippas för att må bra, för att det enligt FIPO skall vara godkänt att tävla med klippt häst. Men hon menade också att de flesta domare inte tillämpar regeln så strikt.

Någon här som är domare och/eller har FIPO till hands och kan kolla? Jag är intresserad både av vad det står exakt, och hur det tillämpas av domare på lokaltävling i Sverige.
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Klippning är tillåtet eftersom det är för hästens bästa.
Har aldrig någonsin hört någon som behövt veterinärintyg pga det :p Alla hästar (som tävlas/tränas hårt) har ju samma behov av klippning, för sin hälsa...
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Vet att det var folk som hade veterinärintyg inför SM, men det handlar nog om vad det är för tävling tror jag. Vet ett par stycken som redan nu har klippt, vissa hästar sätter ju päls tidigare än andra.
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Men det kanske berodde på att SM är på sommaren ;) Är ju lite ovanligare att man klipper då ;)
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Jag ska ge dig både rätt och fel på det, det är tillåtet att hygienklippa så blir man diskad pga att hästen är helklippt så har inte domaren fel fast i de flesta fall verkar ingen bry sig om hur hästarna är klippta.
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Om jag förstått ditt inlägg rätt så är inte helklippning hygienklippning?
Varför är just den klippningen inte klassad som hygienklippning?
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

En sådan klippning skulle kunna räknas som försköning, och det är inte tillåtet. Däremot har jag endast sett diskningar ett fåtal gånger pga det, så för det mesta verkar man inte bry sig.

En klippning där man öppnar halsen, lusränna, eller en mindre bogklippning räknas som sk hygienklippning.
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

En sådan klippning skulle kunna räknas som försköning, och det är inte tillåtet. Däremot har jag endast sett diskningar ett fåtal gånger pga det, så för det mesta verkar man inte bry sig.

En klippning där man öppnar halsen, lusränna, eller en mindre bogklippning räknas som sk hygienklippning.

Det är nog att klassa som "hygienklippning", det som jag har tänkt mig. Brukar klippa "halva" halsen, bogen, bringan och mellan frambenen....
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Idiotiskt att domare inte är konsekventa i såndana här fall.... Skam an diskas, så ska man diskas. Alla gånger.
Annars kan man lika gärna bara godkänna klippning helt, tycker jag.


Dessutom kan jag nog påstå att jag tycker att helklippning är nödvändig klippning också. Min häst svettas överallt, inte bara under halsen. Och jag klipper honom där han svettas. Då är det liksom inget hår kvar sen.... :P
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Ja, halvklipper jag min häst får han betydligt mindre ork än om jag helklipper.

Efter en klippning såhär på hösten är han som en helt ny häst! Och jag har tävlat helklippt häst upp till SM (ja - ränderna syndes fortfarande då!) utan att ha fått en enda kommentar från domarna. Sedan anser jag inte klippningen vara ett sätt att försköna hästens utseende utan eg. är det rätt fult. Men har man en hästs om har vinterpäls större delen av året är det inte så mkt att göra!
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

har lusläst FIPO nu.. det står inget om klippning längre.. jag har 2006 upplagan..
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

har lusläst FIPO nu.. det står inget om klippning längre.. jag har 2006 upplagan..

OK, det tackar vi för! Min diskussion med domaren är några år gammal, så det kan ju mycket väl ha ändrats sedan dess..... I vilket fall som helst, så skall klippmaskinen fram nu.....
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

oj oj oj intressant.
har aldrig haft tanken på att helklippa då ja inte vill vara beroende av box och täcke när hästen klarar sej utan.

men klippte hela halsen + bak till sadelgjorden förra vintern och det räknas som hygienklippning eller?

just det, jag klippte en rand på bakbenen med, kan man bli diskad då? ser ju rätt konstigt ut men höll honom osvettig på bakbenen/låren då.
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Om du läser vad Icca har skrivit så ser du att de tagit bort reglerna om klippning i nya FIPO. Man får alltså helklippa dem utan vet. intyg och utan att man kan bli diskad.

Och skulle någon tjafsa så är det väl bara att namedroppa några kändisar som klipper sina hela vägen ner till knäna? Unn Kroghen, Helena Adalsteinsson, Alex Montan... :p
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

Ja, jag har också läst i FIPO nu, och inte hittat något om klippning. Och så har jag klippt hästen, det blev en bog/halsklippning som gör att han svettas betydligt mindre.

Jag lyckades heller inte hitta något i FIPO om att man inte får ha "utsmyckningar" som flätor, rosetter och sånt på hästen när man tävlar, är det också borttaget eller läste jag bara slarvigt?
 
Sv: Vad säger FIPO om klippning?

jag tycker att det är mycket som saknas i den senaste upplagan.. men man skall nog tänka på att det är den svenska fipo vi har.. allt kanske inte är med i den trots att det borde vara det...
 

Liknande trådar

R
Dressyr Efter ytterligare en genomförd tävling där min häst varit kanon, aldrig visat så fina ökningar och lagkamraterna hävdar att de aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 863
J
Hästvård Har sett att de fanns någon liknande tråd men hittar den inte nu, och hoppas denna kommer på rätt plats, men iaf. dedär med att klippa...
2
Svar
20
· Visningar
2 977
Senast: jessicajosefsson
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Domino_s
·
M
Hästvård Hej Hej, Ursäkta om det finns någon sån här tråd. Men dom verkar vara gamla alla. iaf, min häst är en kallblodstravare, som jag...
Svar
12
· Visningar
1 360
Senast: MontéBruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp