Bukefalos 28 år!

Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

(inte for att det ar lagstadgat, utan for att de vet att jag har en skottradd hast och de har den storsta respect och forstaelse for hanns radsla och hjalper till sa gatt de kan) sa jag kan forbereda och se till att ha hasten inne.

Nåja, de hade kunnat LÅTA BLI att skjuta.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Delvis kl.
Skulle fler ställa krav på mentaliteten hos de linjer de väljer hund i från så skulle avsevärt färre hundar behöva lida runt varje nyår, när det åskar eller kanske bara om någon råkar jaga i närheten.

Det ligger ju mycket i det... Den rädda hunden jag hade (som bara blev orolig av raketer, inte mer) hade inte bra mentalitet. Sen kan det såklart hända saker, men man kan göra ganska mycket för att hunden inte ska bli rädd. Men har den väl blivit rädd är det en väldigt jobbig sits för både hund och ägare.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag skulle inte gått på folk på FB sådär som du gjorde. Det är ju som gjort för att folk ska tagga till.

Men även jag önskar att raketer antingen förbjöds eller kraftigt begränsades. Att enbart organisationer med tillstånd skulle få smälla vore toppen.

Min Camaro har under åren utvecklat en kraftig ljudrädsla och vi kommer liksom inte undan.
Vi bor långt ute på landet, men hundar har god hörsel och Camaro kan få panik av ljud som kommer långt ifrån.

Jag håller helt med om att vi måste ta gemensamt ansvar för att få ordning på aveln och att alla djurägare behöver förbereda sina hundar så bra som möjligt. Men det finns också de som man gör allt för men där det inte räcker. Och det är fan inte kul.

Tolvslaget kan jag hantera skapligt. Det är detta okynnessmällande som ställer till problem. Och det är ju oftast inte ens lagligt. Så mycket för förbud.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Delvis kl.
Skulle fler ställa krav på mentaliteten hos de linjer de väljer hund i från så skulle avsevärt färre hundar behöva lida runt varje nyår, när det åskar eller kanske bara om någon råkar jaga i närheten.

Jag undrar om det går att hitta de där linjerna som ger de perfekta superhundarna som inte är rädda för någonting alls.
Vi har en underbar tik med ett toppentemperament. Hon är verkligen inte rädd för något, utom just fyrverkerier. Vad skulle vi ha gjort annorlunda än att vara noga med val av uppfödare och linjer?
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

så man rastar tidigt
Inte alltid det hjälper heller om man stöter på ett stolpskott :meh:

Nu var jag liten när det här hände så jag har inget direkt minne av det annat än det som berättades men på den tiden hade vi en golden retriever tik. Lugnet själv och brydde sig inte nämnvärt om raketer och smällare men trots det så ville inte mina föräldrar utsätta henne för mer än nödvändigt så pappa tog ut henne på en längre promenad på dagen (klockan var väl kanske 14-15 ungefär) och det smällde lite grann på långt håll men inget hon reagerade på.

När de hade kommit en bit så är det en idiot, vuxen och säkerligen full, på andra sidan gatan som sätter eld på en smällare och kastar den mot pappa och hunden och smällaren landar drygt en meter ifrån hunden där den smäller. Efter det var hon panikslagen varje nyår så fort hon hörde de första smällarna och det enda som hjälpte lite var att ge henne lugnande under hela nyår.

Kan ju även tillägga att idioten i fråga tydligen även var polis men det är väl så, när spriten rinner till så försvinner vettet ut -.-'
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag undrar om det går att hitta de där linjerna som ger de perfekta superhundarna som inte är rädda för någonting alls.
Vi har en underbar tik med ett toppentemperament. Hon är verkligen inte rädd för något, utom just fyrverkerier. Vad skulle vi ha gjort annorlunda än att vara noga med val av uppfödare och linjer?

Man tittar på resultat från mentalbeskrivningar (MH eller BPH) och eventuellt även mentaltest (MT) i flera led, även syskon. Visst är det ju bra om hundarna inte blir rädda men ännu viktigare är nog att de avreagerar snabbt om det blir rädda, det minskar risken betydlig för kvarstående rädslor.

Sen finns det vissa förklaringar till att många hundar blir rädda just för fyrverkerier men inte är ett dugg rädda för andra höga ljud men inte allt för sällan är dessa hundar rädda även för andra höga ljud.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Såg en annan diskution som handlande om samma sak, och där fanns en del svar riktad mot hundägare som själva inte visar respekt-har sina hundar lösa,lämnar skit kvar så,hundar som skäller i tid och otid så på nyår får man ge tillbaka-fick mig att fundera lite-(helt sjukt att jämnföra-det gör det inte rättt att djur ska lida för djurägares brister-men många människor tänker lite kort ibland.) lika lite
som det inte gäller alla hundägare så skapar många hundägare problem de andra dagarna på året. Vi måste också skärpa till oss och våga säga till varann när vårt hundägareskap brister. Det är ingen rättighet att varken ha hund/djur eller smälla smällare

En annan fundering jag har hur skulle det bli om smällare förbjöds,skulle det ändå smällas av privatpersoner?. Förbud brukar inte hindra folk för att göra som de vill. Vet inte, hur det funkar i andra länder där det är förbjudet? Ingen aning här.

Sen att det blivit en tradition som många uppskattar -alla är ju inte djurägare.

Sen tänker jag att det borde forskas lite mer runt varför vissa hundar bli rädda och varför andra inte blir det. Kanske man kunde använda sig av god avel för att förhindra dessa rädslor?





Jag har turen att inte ha några djur som bryr sig om fyrverkerier,här kan det smällas rejält runt omkring trots att många själva ha djur(finns många djurägare utan vett också.). varken hundar eller hästarna (som går i lösdrift) men lider med med de djur som är även de vilda djuren (jag bor på landet nära skogen) själv är jag rädd för jag litar inte på männsikor. Man kan ju få en sån där raket genom fönstet.Eller fjortisar som inte har respekt för någon annan.

Nej jag är emot för privatpersoner men ok för arrangörer på nyårstimmen.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Tyvärr kan du nog ha rätt angående att hämnas. Bara äcklet som kommer fram när snön töar bort på våren kan nog vara tillräckligt för en del att jävlas när de får chansen.

Det går definitivt att minska förekomsten av rädslor genom god avel. Annars skulle det ju inte skilja så mycket mellan olika raser eller mellan linjer inom en och samma ras. Oförmåga att avreagera är högst ärftlig och därmed sannolikheten att hunden utvecklar kvarstående rädslor.

Inom vissa raser verkar det ju vara mer regel än undantag med t.ex. skotträdda hundar vilket är skrämmande då man inte ser det som något problem utan glatt använder dessa hundar i avel.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

*kl*

I Finland säljs fyrverkerier först efter julafton, och dessa får bara avfyras mellan 18-02 på nyårsafton. Det verkar fungera fint :)

Jag bor precis vid gränsen till Finland och bland grannarna är det en som brukar skjuta ett par raketer vid 20-snåret och sen är det lugnt. Finnarna skjuter nån enstaka vid 23-tiden (då de firar sitt nyår då).

Sen vill jag bara påminna er om att vara försiktiga dagarna efter nyår. Låt inte hundarna ta fyrverkerirester från marken, de är supergiftiga!!

Öh? Nä.

Folk har kvar raketer och smällare från förra året, så visst smäller de redan före jul och en bra bit in på det nya året.

Men visst, nyår är värst. De börjar mitt på dagen och slutar inte förrän dagen efter.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Här uppe fungerar det alldeles utmärkt. Jag har hittills inte hört en enda smällare/raket i närheten. Samhället på finska sidan har drygt 4000 invånare så där borde det smällas mer än det gjort, kan man tycka.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Okej. Jag bor på ett ganska mycket större ställe. Kanske därför.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

En förbättring borde det bli till nästa år ,då åtminstone dom STORA smällarna inte får säljas till privatpersoner from 1/4-2014.
Nu kan man tydligen köpa smällare med ca 250g krut efter 1/4 har den största typ 79g (tror jag det var)
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Det är dom på 79g som förbjuds, o just nu så reas de ut med det som lockande reklamfaktor.
:rage:
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Man tittar på resultat från mentalbeskrivningar (MH eller BPH) och eventuellt även mentaltest (MT) i flera led, även syskon. Visst är det ju bra om hundarna inte blir rädda men ännu viktigare är nog att de avreagerar snabbt om det blir rädda, det minskar risken betydlig för kvarstående rädslor.

Sen finns det vissa förklaringar till att många hundar blir rädda just för fyrverkerier men inte är ett dugg rädda för andra höga ljud men inte allt för sällan är dessa hundar rädda även för andra höga ljud.

Och när man nu, som vi, har varit noga och hunden ändå är rädd för just fyrverkerier och inget annat. Hur tycker du vi skulle ha gjort?
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Inom vissa raser verkar det ju vara mer regel än undantag med t.ex. skotträdda hundar vilket är skrämmande då man inte ser det som något problem utan glatt använder dessa hundar i avel.

Skotträdslan kanske är ett mindre problem än andra saker inom vissa raser. Skott behöver de ju inte utsättas för så särskilt ofta. Däremot kanske man fokuserar mer på HD, ögon osv.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag har inte skrivit att det finns några garantier för att hunden inte blir rädd för fyrverkerier hur noga med mentaliteten man än är när man väljer hund.

Det vore ju intressant att veta resultat på mentalbeskrivningar på er hund och dess närmsta släktingar. Nu vet jag ju inte hur rädd den är men i min mening så utvecklar inte en mentalt stabil hund några extrema rädslor, inte ens en.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Skotträdslan kanske är ett mindre problem än andra saker inom vissa raser. Skott behöver de ju inte utsättas för så särskilt ofta. Däremot kanske man fokuserar mer på HD, ögon osv.

Inom de raser jag sett detta tror jag inte HD eller ögon är något stort problem. De avlar för utseende och prioriterar då bort mentala egenskaper.

Skott är ju inte bara någon som skjuter med pistol eller gevär, dessa hundar är ju ofta rädda för ljud som är mer regel än undantag i vardagen som t.ex. smällande avgasrör, explosioner, fyrverkerier osv. Skottet illustrera ju bara ett exempel på ett plötsligt skarpt ljud.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag kan bara hålla med igen. Det verkar som om det är mycket mer ovanligt med smällar- och fyrverkerirädda hundar inom de raser där man har ett bra genomsnittsresultat på skottet på MH. Dessutom ser jag, precis som du, även ren skotträdsla som något väldigt handikappande. Många hundägare bor på ställen nära jaktmarker där man aldrig vet när man hör skott. Alla typer av rädslor har hög arvbarhet och innebär stort lidande för den drabbade individen.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Själv är jag väldigt glad över att ha en hund som inte bryr sig ett smack.

Trots det ser jag fyrverkerier som något så otroligt onödigt att det borde förbjudas bara därför. Skräpar ner, kostar pengar och orsakar stress och skador.

För en som jobbar i skiften är det lite jobbigt med smällare på nyår. Det är hemskt att veta att jobbet börjar 06:30 då man ligger och försöker sova mitt bland allt smällande.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Men det är väl ändå ingen här som tycker att okynnessmällandet dagarna runt nyår är okej? Jag menar bara att det är ganska fräckt att skriva till sina bekanta att de är ena elakingar som bara tänker på sig själva när de vill fyra av några raketer vid tolvslaget. Man behöver inte vara miljonär för att hålla sig undan då.

Jag har inte haft någon direkt rädd hund, men en som blev så jäkla förbannad på de som smällde att jag ändå valt att hålla mig ute på landet vid nyår. Att alla andra skulle ändra på sig för min skull är dock inget jag skulle vilja begära :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 534
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 700
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 264
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp