Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Hästen är fortfarande tjock och den har väldigt markbundna gångarter utan takt. (den bara springer eller hur man skall säga)
Träna mycket för tränare och se över fodret!
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Svårt att säga om hon är halt eller inte. Hon är ju definitivt inte ren i takten men det behöver inte betyda att hon är halt. Det är en flerväxlad islänning vi pratar om :D
Markbundheten tror jag beror på att hon inte är ren = inget sväv. Tittar man så ser man att hon faktiskt kliver på ganska okej med bakbenen i traven men allt blir "förstört" av att hon inte är taktren.
Om det beror på att hon är halt, har för dålig kondis/styrka eller på ryttaren, det vet inte jag. Jag skriver bara vad jag ser.
Jag tycker inte att hon är låst i sina rörelser men hon är VÄLDIGT framtung och ser ut att sakna egen motor. Skritten ser bra ut, där ser hon ut att stega på riktigt fint. Och sen är hon fortfarande för tjock.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Jag tänker att jag skulle vilja jobba henne från marken för att få upp hennes egen rörelseglädje och mer lätthet i kroppen. Leka med henne, löslongera, massera, så hon upptäckte sin egen kropp och att det kan vara kul att busa med människor.

Jag ser ungefär samma saker som fetange vad gäller fram- o bakben. Jag tycker dock det ser ut som hon störs lätt av minsta obalans och otakt hos ryttaren?

Annars ser hon vädigt söt ut, en häst man får lust att krama om!
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Svårt att säga om hon är halt eller inte. Hon är ju definitivt inte ren i takten men det behöver inte betyda att hon är halt. Det är en flerväxlad islänning vi pratar om :D
Markbundheten tror jag beror på att hon inte är ren = inget sväv. Tittar man så ser man att hon faktiskt kliver på ganska okej med bakbenen i traven men allt blir "förstört" av att hon inte är taktren.
Om det beror på att hon är halt, har för dålig kondis/styrka eller på ryttaren, det vet inte jag. Jag skriver bara vad jag ser.
Jag tycker inte att hon är låst i sina rörelser men hon är VÄLDIGT framtung och ser ut att sakna egen motor. Skritten ser bra ut, där ser hon ut att stega på riktigt fint. Och sen är hon fortfarande för tjock.

Bra inlägg. Jag tror att du kan hjälpa henne med att antingen stå i lätt sits eller sitta mjukt i traven. lättridningen kan ofta störa en osäker häst i traven. Pröva lite snabba starter halt-trav-halt det brukar kunna hjälpa lite.

Som andra sagt tidigare; söt häst-vad heter hon?
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Tycker också att hästen ser otroligt tung ut. Väldigt ojämn, antagligen just pga att hästen är så seg i kroppen, tycker inte att hon ser låst ut.
Har fysiska besvär helt uteslutits så skulle jag lägga fokus på energin i hästen, få den att verkligen GÅ FRAM och arbeta, inte bara hasa sig runt. Då tror jag att traven och dess svävmoment kommer att komma ganska snart, och när du väl har takten kan du fortsätta att jobba med gångarten. Men som sagt, fokus på respons och energi! Snabba start och stopp, låt henne hitta sin balans själv, och arbeta mycket med sitsen och se till att hästen svarar direkt på det du vill! I traven skulle jag tipsa om att stå i trepunktssits, obalanserade hästar brukar ofta bara bli ännu mer störda av att man rider lätt!

Och som de flesta redan skrivit, fortfarande för tjock...

Lycka till med hästen! Söt var hon :)
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

tio tecken

jag vill inte kommentera för jag vet eg. inte vad jag pratar om
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Hon går på bogarna helt otroligt mycket vilket förstås påverkar hennes rörelser negativt. Hur gammal är hon? Har hon hunnit gå länge i den här formen?
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Sadeln ligger för långt fram och trycker ner och låser framdelen i onödan. Stiglädren är så korta att skänklarna inte kan nå om hästen och driva bakdelen.

Annars var det mest fokus på skäcken tyckte jag :)
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Går hon likadant utan ryttare? Sadeln ligger riktigt illa på henne och inte hjälper sadeln ryttaren heller. Har hon gått med sadeln länge är det inte omöjligt att hon inte är helt 100 i kroppen. Jag skulle börjat i den änden, ta ut ET eller liknande för eventuella låsningar, ordna en välpassande sadel och sedan bara börja om totalt med ridningen. Dvs renodla hjälper, separera gångarter och hitta lite glädje och glöd i hästen. :)
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Se över hovar och vinklar. Alltför långa tår bromsar rörelse och hindrar balans.
Rid inte mycket på bana. Om det är mjuk snö och inte skare, utnyttja detta till snöpulsning dvs rid korta skrittrundor i snön. Stärker muskulatur och kondis. Men ta det försiktigt i början. Öka efter hand. Skritta i raskt tempo på "vanlig mark" så att hon kan pusta ut mellan snöpulsningspassen. och lilla hästen behöver gå ner ännu mer i vikt.
Håll dig till den här typen av ridning några månader, dvs rask skritt och träning av styrka. Att trava som hästen gör här ger ingen uppbyggnad.
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Det är inte jag som rider utan en väldigt oerfaren liten tjej som får rida ca 2 ggr i månaden. Som ni sa ligger fokus på skäcken men det var den enda film jag hade :/

Visst är hon söt? Hon heter Fjolá frá Oddstödum och är hela 18 år.

Hon är fortfarande tjock det vet jag dock måste jag försvara mig lite med att hon har en enormt tjock päls. Har lite svårt att hitta rätt mängd grovfoder till henne då det känns som att hon redan äter lite, får idag 5 kg och går ute 14 timmar per dygn.

Jag har som sagt bara haft henne sedan i somras, själv rider jag utan sadel då ingen ligger bra på henne, helst vill jag få ner henne i vikt innan jag köper en ny då risken att den inte kommer passa senare är stor.

Hon är genomgången av ET och kotknackare, ska ha ut en ET snart igen.
Halt är hon inte men däremot är underlaget på ridbanan inte det bästa, tycker själv att hon stundvis ser halt ut. Hon går på bogarna något enormt och jag får bara inte upp henne. Hon kliver ju på fint i skritten och även tölten är bra mellan varven men det som saknas är ENERGI jag har aldrig varit med om en latare häst.
Har testat det mesta, varierad ridning, busat på åkern, tömkört, longerat, klättrat, hoppat..

Kanske finns det hopplösa fall jag vet inte och hon börjar ju bli till åren men har ännu mycket kvar. Och hon är en underbarn häst, en riktig liten hund som följer än vart man går och är så totalt genom snäll =)
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Här har hon fått mer fart
HPIM1533.jpg
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Kolla hovarna o verka dem, gå ut och gå 20 min/dag. Även om hon ser ut vara överviktig ska hon ha ett bra grovfoder som ger henne det protein hon behöver, minska på MJ så går de ner långsamt men säkert. Senare kan du börja rida ut osv öka upp det hela. Övervikt plus ryttare kan ge belastningskador.

För att hålla en häst i bra hull ska man ha ett analyserat foder med minst 40 smpr protein och lågt med MJ, mellan 6-7 om den ska banta (annars 7-8). Då får man en viktminskning men hästen klarar sej bra. Hur mkt hästen ska ha beror på vattenhalt (TS) men aldrig mindre än 1 kg TS/100 kg kroppsvikt, hellre 1,2 TS/100 kg.

Sånt måste du ha koll på för att få ordning på hästen.
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Jag har räknat på foderstaten och blir snart galen, minskar jag grovfodergivan så saknas det protein ger jag som jag ger idag så ger jag för mycket :confused:

Idagsläget så äter hon
kg hö
ts: 84%
MJ:8,3
Smrp:49
Ca:2,9
P:1,8
Mg:1,2
k:16,7

Hon får dessutom 3 dl betfor, en skvätt havre och vitlöksmineraler, glucosamin.

Du tycker alltså att jag ska börja om genom att endast promenera henne?
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Höet ser ju fint ut bortsett från MJ om man vill banta. Är det det hö du har så är det ju att fortsätta med det och du får ju följa det här med 1,2 kg/TS så hon inte blir muskelfattig. Du kan ju ge enbart 1 dl betfor och ge morötter istället med mineral och glukosamin. Vitlök är inte bra för hästar. Uppblött betfor blir ju iaf lite i matlådan med morötter. Förhoppningsvis går hon ner med bra träning. Promenera är ju bra för både ryttare o häst ;-), kan ju börja med att gå en bit o seda rida en bit. Verka hovarna o sadel som sitter bättre är ju något mer, sades av några häruppe. Det tar tid banta en häst på ett bra sätt så det får ta den tid det gör.
 
Sv: Vad säger ni om denna hästs rörelser?

Jag tog mig an en newforest som liknade din häst.

Hon hade stått på vilja så jag började med att sätta igång henne försiktigt. I börjar fick hon bara hö och kanske en näve havre så hon skulle få i sig mineraler mm. När jag sedan ökade träningen så ökade jag även på dosen med kraft så hon skulle orka.

Efter ett tag så gav jag upp ridningen lite för det funkade då hon inte orkade bära sig själv i rätt form och ridningen gjorde mer skada än nytta.

När jag gett upp ridningen så kom det två månade med tömkörning, longering och långa promenader. Promenaderna gjordes i grimma och i raskt tempo på långt grimskaft så hon kunnde svänga ordentligt med huvudet och gå/jobba genom hea kroppen och ryggen. från mule och ända bak till svansroten.

I början var hon stel i all träning men efter några veckor började det släppa. Jag märkte det först på promenaderna hur hon jobbade genom HELA kroppen när hon gick och verkligen "tog i". Efter det så började tömkörningen och longeringen funka bättre och bättre. Sakta så började hon även gå ner i vikt och bygg muskler ist.

När hon sedan orkade bära sig själv så satte jag igång med ridningen och då blev hon åter igen stel efter ett tag. Jag hade ut en kiropraktor (stavning?!) som visade mig var hennes "låsningar" satt. dom satt bak i korsryggen och hon visade mig hur jag skulle massera med cirklande rörelse varje dag ca 20 min innan träning/aktivering och ca 20 min efter varje aktivering/träning. Låsningarna släppte och vi började träna mer och mer på allvar och hästen formligen frodades och det började ske drastiska förändringar. Det lös om hästen. Hon fick tillbaka buset och livsgnistan igen och tyckte det var kul att hitta på saker.

efter ett år så var det en helt annan häst. Hon var i rätt hull, hon var pigg och hon var lycklig igen. Hon tyckte allt var roligt och relationen till oss människor blev också betydligt bättre. Hon hade börjat busa i hagen och leka igen. Hon blev även mycket finare i pälsen och såg riktigt flott ut när hon lekte i hagen och visade upp sig för diverse förmål som strövade förbi ;)

Hoppas det löser sig för er och lycka till! :)

Med vänliga hälsningar Hannah
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 468
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 591
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp