Bukefalos 28 år!

Vad såg jag för hund?

Gabbi

Trådstartare
Jag brukar vara rätt haj på raser, men idag gick jag bet. Hunden ifråga är cremefärgad, och i mångt och mycket väldigt lik vissa salukitikar på det här forumet. Hyfsat korthårig/sträv på kroppen, men långt hår på öronen, som för övrigt hänger. Lite skägg runt nosen som en riesen, och smal svans med lite "testigt" hår. Hela hunden är creme, med leverfärgad nos. Tänk en fantasikorsning mellan riesen och en cremefärgad saluki. Kroppen grövre än en saluki givetvis, men mycket smäckrare än tex en spinone. En ung spinone? Dock var den minst som Råda i ryggen, dvs 65 cm ca.
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Podenco Ibicenco?

Äh kom på att de kanske inte såg ut precis som din beskrivning...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad såg jag för hund?

Nej, icke Podenco. Jag är rätt förtjust i podenco själv, så dem hade jag garanterat känt igen.
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Luca%20April%2007%20001.jpg

Undrar om det inte var en spinone ändå? På bilden är en, men den jag såg var så HIMLA ranglig. Den kan ju varit ung så klart, men 65 cm och unghund?
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Strävhåriga pointrar finns ju i diverse olika färger, där ibland beige. De är lite "klenare" än Spinone.
Men 65 cm låter iofs rätt högt för en sådan.

Ska kolla om jag kan googla fram en bild.

Edit:
Drotz%C3%B6r%C3%BC+Magyar+Vizsla+HUNGARIAN+WIRE-HAIRED+POINTER+(VIZSLA).bmp


Den bakersta ser ju rätt lik ut din beskrivning.
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Ingen sån där.. Azwa.. bla bla.. Red_Chili vet vilken ras jag pratar om! :o
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Strävhåriga pointrar finns ju i diverse olika färger, där ibland beige. De är lite "klenare" än Spinone.
Men 65 cm låter iofs rätt högt för en sådan.

Ska kolla om jag kan googla fram en bild.

Edit:
Drotz%C3%B6r%C3%BC+Magyar+Vizsla+HUNGARIAN+WIRE-HAIRED+POINTER+(VIZSLA).bmp


Den bakersta ser ju rätt lik ut din beskrivning.

Ja, den bakre är lik, men den var inte så pass långhårig på hela kroppen, utan uppdelat precis som på en saluki.
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Vad jag vet trimmas dem (som det syns på de främre något) ungefär som en riesen, fast kortare.
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Isåfall kanske en sådan då, men ännu ljusare än de på bilden. Egentligen skulle jag frågat såklart, men hennes hund gick och glodde på min, och min glodde glatt tillbaka, så vi hade fullt upp med hundarna.
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Ingen sån där.. Azwa.. bla bla.. Red_Chili vet vilken ras jag pratar om! :o

Haha, du har i alla fall kommit ihåg nääästan hela rasnamnet (vilket inte många brukar göra) :D Någon azawakh lät det då inte som på beskrivningen.
Kan inte komma på någon vinthundsras som ser ut så som TS beskrev...

TS, du får fråga om du ser dem igen!
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Det var garanterat ingen vinthundsras, utan mer i stil med dom bilder som kommit upp. Dock var helhetsintrycket faktiskt grov, cremefärgad saluki med skägg :-)
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Skägget förbryllar, annars skulle det ju kunna vara en långhårig weimaraner... Fast iofs, cremefärgad är ju inget vanligt.

Tänker på Spinone såklart, men det finns ju de här korthals nånting och faktiskt ngn strävhårig variant av weimaraner (och de ska ju vara gråa, men vissa bli mer cremefärgade).
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Korthals griffon är väl brun/gråa som vorsteh?

Jag kom precis på att strävhårig pointer är ju också "slangnamn" för ungersk strävhårig vizsla.
1198061240wirehaired_vizsla.jpg
 
Sv: Vad såg jag för hund?

Skägget förbryllar, annars skulle det ju kunna vara en långhårig weimaraner... Fast iofs, cremefärgad är ju inget vanligt.

Tänker på Spinone såklart, men det finns ju de här korthals nånting och faktiskt ngn strävhårig variant av weimaraner (och de ska ju vara gråa, men vissa bli mer cremefärgade).

Icke weimaraner, en sådan hade jag känt igen på studs.
Den var helt ljust creme, precis som Zala och co.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt nyss och åt lunch, och tillika tittade ut genom köksfönstret. Som vanligt. Då orten i allmänhet, och kvarteret jag bor i synnerhet...
Svar
17
· Visningar
3 301
Senast: Araminta
·
K
Övr. Hund Jag funderar lite på trimning sv pälsen. Jag har en blandis (affenpinscher) som behöver trimmas. Nu är han trimmad med effilersax. Hur...
Svar
5
· Visningar
2 461
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp