Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har sett två första avsnitten av True Detective 3 ikväll. Väldigt lik ettan (dvs, klart bättre än den gräsliga tvåan).

Meeen jag vet inte. Lite för utstuderat, väldigt mycket för macho. Den här serien tar sig på så stort allvar att jag nästan blir full i skratt ibland.
Åhå. Jag har precis börjat kolla på ettan och gillar skarpt hittills. Haft lite ångest dock eftersom jag började kolla samma dag som jag sa upp abonnemanget. Men vad skönt, då kan jag känna mig nöjd bara jag hinner klart med ettan! :up:
 
Åhå. Jag har precis börjat kolla på ettan och gillar skarpt hittills. Haft lite ångest dock eftersom jag började kolla samma dag som jag sa upp abonnemanget. Men vad skönt, då kan jag känna mig nöjd bara jag hinner klart med ettan! :up:
Ja, ettan var speciell. Bra stämning och skådespelare. Tvåan klarade jag 1,5 avsnitt av, totalt förvirrad serie. Den blev också allmänt sågad. Trean känns som en något blekare kopia av ettan.

Men man behöver tolerans för svårmodiga machomän och dåliga kvinnoroller för att uppskatta den. Jag är ganska full av t ex Killing Eve och Scott & Bailey just nu så jag har lite svårare att gilla trean lika mycket som ettan.
 
Har just sett The Favourite. Grandiost kostymdrama om tre kvinnor - Queen Anne, hennes barndomsvän Sarah, hertiginnan av Marlborough som styr och ställer och Abigail, hertiginnans kusin som ormar sig in. Männen är mest bakgrundsfigurer; ingen av kvinnorna är intresserade av dem, bara det - männen är utspökade i fåniga peruker och smink och ägnar sig åt viktigheter som ankrace :) Sarah och Abigail slåss om drottningens gunst. Det låter spexigt men det är också allvar, särskilt i slutscenen. Mycket bra film!
 
Har just sett The Favourite. Grandiost kostymdrama om tre kvinnor - Queen Anne, hennes barndomsvän Sarah, hertiginnan av Marlborough som styr och ställer och Abigail, hertiginnans kusin som ormar sig in. Männen är mest bakgrundsfigurer; ingen av kvinnorna är intresserade av dem, bara det - männen är utspökade i fåniga peruker och smink och ägnar sig åt viktigheter som ankrace :) Sarah och Abigail slåss om drottningens gunst. Det låter spexigt men det är också allvar, särskilt i slutscenen. Mycket bra film!

Åh, underbart! Lanthimos är min favoritregissör av nu verksamma sådana, lyckades inte få in filmen i schemat denna helg men den står mycket högt på to-do-listan! Ska bli så kul att se vad jag uppfattar som ett lite annorlunda stuk än hans tidigare filmer, men hoppas och tror att de skruvade inslagen lyser igenom som Lanthimos signum också i denna film. Kommande vecka är den ett absolut måste. :love:
 
Tittade igenom både YOU och Sex Education förra veckan, båda mycket bra! Hoppas på en säsong 2 till sex education, vilket jag tror kommer, men vill inte ha en till säsong av YOU för tycker att den är klar där och det är bra att den är lite mystisk i slutet. Tror dock att det kommer en säsong 2 för att det gick så bra för första säsongen, men tror inte att den isåfall kommer hålla samma kvalitet och mystik i sig som säsong 1:)
 
Nu är det ju ingen ny film, men jag såg precis Call me by your name. Så himla fin och känslosam, på ett så (tack och lov) helt oklibbigt sätt. Den gillade jag mycket! (Och jag fick en stark lust att uppleva Italien på köpet.)
Åh, jag älskar den! :love: Jag och min bästa kompis brukar boka in kvällar där vi dricker vin, tittar på CMBYN och gråter på slutet (trots att vi båda sett den orimligt många gånger). Quality time liksom :laugh:
 
Jag och sambon är drygt halvvägs genom första säsongen av Borgen och tycker mycket om den såhär långt. Lite märks det att den kanske inte är gjord för att man ska sträcktitta (tänker främst på det här med att det är en ny historia varje avsnitt), men den håller verkligen hög kvalité och jag gillar huvudkaraktären :)
 
Har typ matat serier på sistone. Tycker om att ha det i bakgrunden medan jag gör annat.
Derry girls var bara så bra! Kommer lätt se om den igen.
Kollat ikapp på Dr Who de två sista säsongerna har verkligen blivit "modernare" och mer inkluderande.
Murder Mountain, med den vackra naturen fick den mig verkligen att sakna USA. :love: Fick lite ved till drömmen jag har om att bo på en trevlig gård en dag.
Laxbralla, humorprogram på SVT. Driver med de flesta, tyckte det var kul.
Tittar nu på dokumnetären av Patty Hearst, en av de som kidnappade henne verkar ha en skruv lös. O_o
 
District 9 om segregation och rymdvarelser, typ. Litet övertydliga metaforer men vällovligt syftande. Spännande och välgjord. Fyra Oscarsnomineringar och rätt höga 7,9 på IMDB men av mig får den mer moderata 3,8/5.
 
Har just sett The Favourite. Grandiost kostymdrama om tre kvinnor - Queen Anne, hennes barndomsvän Sarah, hertiginnan av Marlborough som styr och ställer och Abigail, hertiginnans kusin som ormar sig in. Männen är mest bakgrundsfigurer; ingen av kvinnorna är intresserade av dem, bara det - männen är utspökade i fåniga peruker och smink och ägnar sig åt viktigheter som ankrace :) Sarah och Abigail slåss om drottningens gunst. Det låter spexigt men det är också allvar, särskilt i slutscenen. Mycket bra film!

Filmningen rent tekniskt; vidvinkelvyerna, fish-eyeobjektiven och kameraåkningarna. :love:
Scenografin och kostymeringen. :love:
Skådespelarnas samspel i intrigerna och triangeldramat. :love:
Kaninerna och Horatio, kapplöpningsankan. :laugh:
Och den där hjärtskärande längtan att bara bli sedd och älskad för den man är och hur man än ser ut, fastän en inre röst säger att det kan vara helt andra motiv som gör att någon visar intresse. :heart

Yorgos Lanthimos - annorlunda, men fortfarande magnifikt. 5/5.
 
Började se Polar efter att ha blivit tilltalad av trailern - pallade inte ens 30 minuter pga sämsta skräp jag sett på länge!

Valde att kolla på katternas planet istället, helt fantastisk och mycket fascinerande om världens katter :love:
 
Har sett A Star Is Born ikväll med en vän. Bra musik men i övrigt var jag fett oimpad. Känner mig som vanligt som ett ufo som inte fattar det som alla andra fattar.
 
Såg "Hunter Killer" på bio igår tillsammans med sambon. Vi båda tyckte den var mycket spännande, om än något B stundvis, och hade vissa detaljer man störde sig på. Men helt OK om man vill ha något lättsmält, pulshöjande med lite pang-pang! 3,5/5
 
Har sett A Star Is Born ikväll med en vän. Bra musik men i övrigt var jag fett oimpad. Känner mig som vanligt som ett ufo som inte fattar det som alla andra fattar.

Jag tyckte iofs att just den filmen var bra, men jag känner igen mig i ufo-känslan. Finns ett antal hyllade filmer och serier som jag bara inte fattar. Och det är inte alltid att jag tycker att det är direkt dåligt, jag fattar bara inte grejen.
 
Jag tyckte iofs att just den filmen var bra, men jag känner igen mig i ufo-känslan. Finns ett antal hyllade filmer och serier som jag bara inte fattar. Och det är inte alltid att jag tycker att det är direkt dåligt, jag fattar bara inte grejen.
Jamen precis! Just den här filmen var det massvis jag bara inte förstod (men jag tyckte också att den var halvdålig faktiskt). Ska det här vara romantiskt? Vad är det filmen vill säga? Vad är Allys faktiska personlighet och drivkraft? Ska det här vara romantiskt???? Vad är vitsen med hela filmen?

Och:
Varför förklarar man överhuvudtaget inte varför hon helt byter musikstil när hon får sin manager? Är det hennes faktiska smak som kommer fram? Helt plötsligt gör hon helt annan sorts musik och detta kommenteras inte ens?? Och när hon uppträder på SNL så är det ju helt obegripligt medan det pågår om det ens går bra? Gör hon bort sig? Går det super? Vem vet! Det är helt plötsligt en helt ny stil, ny musik, nytt allt.

Och vaaaarför tjatar snubben hela filmen igenom om att det handlar om att ha någonting att säga när iiiiiiingen av dem har ett skit att säga? Nada.

She gets her big break when a video of her performing onstage with him goes viral, but then a manager swoops in and her traditional singer-songwriter image (down to the framed cover of Carole King’s Tapestry album on her bedroom wall) is renovated for something glossier and more synth-based. Why? Wouldn’t they just at least try what seemed to be working, or shouldn’t they at least explain why aren’t? And what does Ally actually think about this. She seems to not have any position beyond not wanting to be blonde (so in apparent compromise, dyes her hair Vitamin C orange) and not wanting to have backup dancers. When asked point blank by her manager what she wants out of her career, she stammers. Her character never explicitly answers the question. (“I gotta talk to Jack,” is how she ends the conversation.)

Och här: "That’s an ultimately funny snatch of dialogue, because this movie has little to say beyond emphasizing the importance of having something to say."
Från https://themuse.jezebel.com/a-star-is-born-is-the-same-story-told-over-and-over-fo-1829550947
 
Jamen precis! Just den här filmen var det massvis jag bara inte förstod (men jag tyckte också att den var halvdålig faktiskt). Ska det här vara romantiskt? Vad är det filmen vill säga? Vad är Allys faktiska personlighet och drivkraft? Ska det här vara romantiskt???? Vad är vitsen med hela filmen?

Och:
Varför förklarar man överhuvudtaget inte varför hon helt byter musikstil när hon får sin manager? Är det hennes faktiska smak som kommer fram? Helt plötsligt gör hon helt annan sorts musik och detta kommenteras inte ens?? Och när hon uppträder på SNL så är det ju helt obegripligt medan det pågår om det ens går bra? Gör hon bort sig? Går det super? Vem vet! Det är helt plötsligt en helt ny stil, ny musik, nytt allt.

Och vaaaarför tjatar snubben hela filmen igenom om att det handlar om att ha någonting att säga när iiiiiiingen av dem har ett skit att säga? Nada.

She gets her big break when a video of her performing onstage with him goes viral, but then a manager swoops in and her traditional singer-songwriter image (down to the framed cover of Carole King’s Tapestry album on her bedroom wall) is renovated for something glossier and more synth-based. Why? Wouldn’t they just at least try what seemed to be working, or shouldn’t they at least explain why aren’t? And what does Ally actually think about this. She seems to not have any position beyond not wanting to be blonde (so in apparent compromise, dyes her hair Vitamin C orange) and not wanting to have backup dancers. When asked point blank by her manager what she wants out of her career, she stammers. Her character never explicitly answers the question. (“I gotta talk to Jack,” is how she ends the conversation.)

Och här: "That’s an ultimately funny snatch of dialogue, because this movie has little to say beyond emphasizing the importance of having something to say."
Från https://themuse.jezebel.com/a-star-is-born-is-the-same-story-told-over-and-over-fo-1829550947
Har själv inte sett den men flertalet av mina kompisar har tyckt precis som du och tyckt att den var ganska kass. Så du är def inte ensam!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 055
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 782
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 130
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp