Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det förstår jag naturligtvis, men man vet aldrig med dagens producenter... *suckar djupt och skakar på huvudet*

Tack för svar, @Lillgrådis också!
Jag tror att den hade blivit mer förutsägbar och yvig som amerikansk produktion, faktiskt. Här är ett helt annat tempo, mycket mer undertext. Vilket bara gör det ännu obehagligare, man kan inte avfärda den som random katastroffilm.
 
Jag tror att den hade blivit mer förutsägbar och yvig som amerikansk produktion, faktiskt. Här är ett helt annat tempo, mycket mer undertext. Vilket bara gör det ännu obehagligare, man kan inte avfärda den som random katastroffilm.
Ja, det är definitivt ett bra tecken att det inte är en hel-amerikansk produktion!
 
Ja! Så påfallande långt från boken som ju bara säsong 1 byggde på. I slutet av tvåan kändes det dessutom som att nu blir nästa säsong mer actionbetonad, typ Junes fight mot Gilead. Det är jag inte intresserad av. Inte heller av låååånga tagningar av hennes lidande ansikte, jag hann tyvärr bli väldigt trött på Elisabeth Moss.
Nu såg jag två minuters trailer, och hann se i alla fall 12 närbilder på ansiktet. Dock ej så långa, pga trailer. Bara onödigt långa. Man hann se henne. Och sen fick man liksom vänta ett litet tag på nästa scen.
 
Nu såg jag två minuters trailer, och hann se i alla fall 12 närbilder på ansiktet. Dock ej så långa, pga trailer. Bara onödigt långa. Man hann se henne. Och sen fick man liksom vänta ett litet tag på nästa scen.
12 närbilder ... :cautious:

Recensenten i min tidning, som sett de första tre avsnitten, hade rubriken Rekord i långa, menande blickar på sin recension.
 
Chernobyl: såg avsnitt 4 i går. Och en sak slog mig: hur ”lagom” estetiken är. Bilderna ÄR välkomponerade och snygga men det går inte till överdrift. Jfr Handmaid som med tidens gång blev fullständigt överarbetad filmmässigt.

Och Fares Fares! Det var som katten.
 
Våld? Nej, den handlar förstås om olyckan. Det är inget våld, men fruktansvärt obehagligt.
Jag har sett alla fem avsnitten och gillade serien starkt, väl värd att se! Det jag tycker är speciellt mitt i det här obehagliga är den där nästan vackra biten. Människorna. De som offrade sig, de som gjorde det rätta. De som ställde upp för andra. Männen som grävde tunneln med vetskap om hur det skulle påverka dem, men de gjorde det ändå för det var ju en slags självklarhet. Vackert är fel ord gissar jag, men jag vet inte riktigt vilket annat ord jag ska hitta i min hjärna just nu för att beskriva den fina känslan det väckte. Ja, det var en frunktansvärd händelse, men gud vilka hjältar det fanns där! Och det tyckte jag att serien visade så bra. Visade, de satte i sig inte ens ord på det utan man fick se det. Det är häftigt hur bra man kan göra något utan att överförklara det. Jag tror att de flesta av oss vet att det fanns många hjältar, det har ju vi läst om, men serien visade dem, det kändes viktigt!
 
Jag har sett alla fem avsnitten och gillade serien starkt, väl värd att se! Det jag tycker är speciellt mitt i det här obehagliga är den där nästan vackra biten. Människorna. De som offrade sig, de som gjorde det rätta. De som ställde upp för andra. Männen som grävde tunneln med vetskap om hur det skulle påverka dem, men de gjorde det ändå för det var ju en slags självklarhet. Vackert är fel ord gissar jag, men jag vet inte riktigt vilket annat ord jag ska hitta i min hjärna just nu för att beskriva den fina känslan det väckte. Ja, det var en frunktansvärd händelse, men gud vilka hjältar det fanns där! Och det tyckte jag att serien visade så bra. Visade, de satte i sig inte ens ord på det utan man fick se det. Det är häftigt hur bra man kan göra något utan att överförklara det. Jag tror att de flesta av oss vet att det fanns många hjältar, det har ju vi läst om, men serien visade dem, det kändes viktigt!
Jag tycker inte att de som grävde under plattan eller skyfflade grafit från taket var hjältar - de var ju mer eller mindre tvingade, och fick inte veta hur farligt det faktiskt var.
Systemet offrade dem, utan hänsyn till människovärde, de existerade bara som en massa som systemet kunde använda. Biorobotar, som Jared Harris sa. Hjältarna för mig var i stället visselblåsarna, de som försökte sprida sanningen.
 
Där håller jag bara delvis med dig.

Gruvarbetarna visste vad det handlade om. Om du tittar på avsnittet med dem igen så hör du hur diskussionen om hur "sådana" är, om munskyddet och diskussionen om kläder. De visste, men gjorde det ändå Men en del av de andra håller jag med om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Där håller jag bara delvis med dig.

Gruvarbetarna visste vad det handlade om. Om du tittar på avsnittet med dem igen så hör du hur diskussionen om hur "sådana" är, om munskyddet och diskussionen om kläder. De visste, men gjorde det ändå Men en del av de andra håller jag med om.
Jag tycker att du ska använda spolierfunktionen, eftersom serien är så ny.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker att du ska använda spolierfunktionen, eftersom serien är så ny.
Tack så hjärtligt för tipset! Jag vet tyvärr inte hur man gör, men tänkte att de flesta människor ändå har ett hum om vad som hände 1986 så att jag nämner just gruvarbetarna inte skulle vara så spoilande. Det är ju inte någon påhittad händelse serien handlar om.
Men jag ber om ursäkt. Fel av mig.
 
Tack så hjärtligt för tipset! Jag vet tyvärr inte hur man gör, men tänkte att de flesta människor ändå har ett hum om vad som hände 1986 så att jag nämner just gruvarbetarna inte skulle vara så spoilande. Det är ju inte någon påhittad händelse serien handlar om.
Men jag ber om ursäkt. Fel av mig.

Här. 3 prickar och sen spoiler. Mycket användbart.

8A4138E5-0483-4C95-ACDE-F7C743C53C0C.jpeg
 
Jag tror att den hade blivit mer förutsägbar och yvig som amerikansk produktion, faktiskt. Här är ett helt annat tempo, mycket mer undertext. Vilket bara gör det ännu obehagligare, man kan inte avfärda den som random katastroffilm.

Håller verkligen med! Jag gillar verkligen filmer och serier som är så, att man inte får allt slängt i ansiktet liksom utan får läsa lite mellan raderna. Man får förstå och tänka lite själv vilket gör att man tar till sig handlingen mer.
 
Sista avsnittet har f n 10.0/10 på IMDB. Tror aldrig jag har sett något avsnitt i någon tv-serie ha det förut. De mest minnesvärda och omtalade avsnitten i t ex Breaking Bad och Game of Thrones är på 9.9.
Nähä? Oj! Men det var faktiskt fantastiskt.

Rättegången var otroligt rafflande, sedan förfärligt hur man smusslade undan Legasov och så sammanfattningen om verklighetens folk. Helt fantastiskt slut.
 
Tack så hjärtligt för tipset! Jag vet tyvärr inte hur man gör, men tänkte att de flesta människor ändå har ett hum om vad som hände 1986 så att jag nämner just gruvarbetarna inte skulle vara så spoilande. Det är ju inte någon påhittad händelse serien handlar om.
Men jag ber om ursäkt. Fel av mig.
Jag är tyvärr inne på @mandalakis linje, personalen offrades och hade inte en aning om vad de gav sig in på, ingen visste nog öht omfattningen när det väl hände. Omvärlden larmades inte, inte ens finnarna som var de första att få indikationer att det hänt något slog larm. Rädslan för Sovjet var allt för stor så det dröjde ända tills Forsmark larmade på måndagen att utsläppet måste komma österifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 091
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 937
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 219
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp