Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg Midsommar på bio igår. Den har fått bra recensioner. Jag tyckte den var urdålig. Platt story som kunde blivit mer med lite djupare porträtt på huvudkaraktären men som istället bara blev skruvad och ologisk.
 
Såg Midsommar på bio igår. Den har fått bra recensioner. Jag tyckte den var urdålig. Platt story som kunde blivit mer med lite djupare porträtt på huvudkaraktären men som istället bara blev skruvad och ologisk.
Den var ju helt fantastisk ;) Men det är nog absolut en sådan film som man antingen hatar eller älskar.
 
Den var ju helt fantastisk ;) Men det är nog absolut en sådan film som man antingen hatar eller älskar.

Vad tyckte du var fantastiskt? Jag gillade fotot och skådespeleriet men som sagt lite djupare porträttering av huvudrollen hade bidragit till att jag förstod hennes agerande på slutet lite mer. Nu kändes det mest ”mäh”. För min del alltså ;)
 
Jag har typ två avsnitt kvar på LeftoversHBO, och det är baske mig en av de snyggaste och bästa tv-serier jag sett! All time high top score för fantastiskt foto, fantastisk grafik, fantastisk musik, fantastiska skådespelarinsatser, fantastiskt snygg och skarp storyline som bär metaforer och djup. Det finns saker man kan ha åsikter om, och det finns ett stort mörker - eller djup i berättelsen som kan vara jobbig, men också sån värme och humor! Så snygg produktion over all!
 
Vad tyckte du var fantastiskt? Jag gillade fotot och skådespeleriet men som sagt lite djupare porträttering av huvudrollen hade bidragit till att jag förstod hennes agerande på slutet lite mer. Nu kändes det mest ”mäh”. För min del alltså ;)
Det här kommer låta lite pinsamt pretentiöst och nördigt, och det är det också :angel: Men för mig personligen spelade det in att mycket av filmen stämmer överens med Michail Bachtins teorier om det groteska, där han framförallt utgår ifrån renässansens karnevalskultur, där tillvaron är cyklisk (ättestupan bla.) den groteska kroppen är "två kroppar i en" typ den havande döden och Majdrottningen/Majbruden (som det väl egentligen blir på svenska) skulle kunna ses som midsommarfirandets variant av en krönt narr. Ordet grotesk kommer ursprungligen från det italienska ordet för grotta och åsyftar ornament man fann i en romersk grotta, signifikativt var att motiven var människo- djur och växtdelar i symbios. Man brukar prata om att groteska stilmedel kan ha en pånyttfödande effekt, och det tycker jag är väldigt applicerbart på filmen.

En annan av mina favoritgrejer är Antonin Artauds Grymhetens teater (ett teatermanifest). Mycket fokus där ligger på att skådespelaren på ett skoningslöst sätt ska framträda över sina egna gränser och uppnå någon total utlevelse. Artauds teater var även inspirerad av det rituella, fysiskt krävande och kännetecknas av en strävan att chockera och beröra publiken. Här drar jag paralleller till den kollektiva affekten i Midsommar som uppstår bla. i samlagsscenen med allt stönande, på när någon gråtit av ångest och andra liksom hängt på och framförallt dansandet kring midsommarstången.

Alltså saknade jag inte ett djupare porträtt av någon karaktär, för mig var helheten det primära och jag blev berörd av de estetiska greppen liksom :)
 
gasp-gif-18.gif


HUUUUUR kan man inte tycka att Skarsgård är den hunkigaste hunken någonsin? Känner helt klart att jag INTE ska se Big Little Lies :eek:
Tycker Alexander Skarsgård är något av det ohunkigaste man kan hitta 🙈 🤫 och då har jag inte sett honom i nämnda film (eller någon annan film heller, bara på bild), men även om jag bortser från min egen personliga smak och tittar objektivt på honom kan jag fortfarande inte fatta hunkigheten, han ser ju helt vanlig ut? Går säkert förbi minst tio pers/dag som ser typ likadana ut... (iofs kanske stan kryllar av hunkar och det bara är jag som inte är hetero nog för att fatta :D)

För att återgå till trådens ämne så har jag spenderat de två senaste kvällarna med att sträck-titta på Fleabag (med tillhörande sömnbrist), vilket är ovanligt för mig då jag sällan fastnar för serier så.
Vet inte om den varit uppe i tråden förut, men för den som undrar så är det en brittisk drama-komedi och den är helt fantastisk! Manuset är så genialiskt och helt fantastiska skådisar. Så såld och lite kär i seriens skapare/manusförfattare/huvudrollsskådis (som för övrigt är skapare till Killing Eve som jag vet nämnts många gånger här, men som jag aldrig sett för inte trott det varit något för mig, men nu börjar jag undra...)
 
Tycker Alexander Skarsgård är något av det ohunkigaste man kan hitta 🙈 🤫 och då har jag inte sett honom i nämnda film (eller någon annan film heller, bara på bild), men även om jag bortser från min egen personliga smak och tittar objektivt på honom kan jag fortfarande inte fatta hunkigheten, han ser ju helt vanlig ut? Går säkert förbi minst tio pers/dag som ser typ likadana ut... (iofs kanske stan kryllar av hunkar och det bara är jag som inte är hetero nog för att fatta :D)

För att återgå till trådens ämne så har jag spenderat de två senaste kvällarna med att sträck-titta på Fleabag (med tillhörande sömnbrist), vilket är ovanligt för mig då jag sällan fastnar för serier så.
Vet inte om den varit uppe i tråden förut, men för den som undrar så är det en brittisk drama-komedi och den är helt fantastisk! Manuset är så genialiskt och helt fantastiska skådisar. Så såld och lite kär i seriens skapare/manusförfattare/huvudrollsskådis (som för övrigt är skapare till Killing Eve som jag vet nämnts många gånger här, men som jag aldrig sett för inte trott det varit något för mig, men nu börjar jag undra...)
Åh jag vill också se Fleabag nånstans! 😩

Se absolut Killing Eve.

Skarsgård är MEGAhunkig - ända tills man börjar se Big Little Lies :meh:
 
Tycker Alexander Skarsgård är något av det ohunkigaste man kan hitta 🙈 🤫 och då har jag inte sett honom i nämnda film (eller någon annan film heller, bara på bild), men även om jag bortser från min egen personliga smak och tittar objektivt på honom kan jag fortfarande inte fatta hunkigheten, han ser ju helt vanlig ut? Går säkert förbi minst tio pers/dag som ser typ likadana ut... (iofs kanske stan kryllar av hunkar och det bara är jag som inte är hetero nog för att fatta :D)

För att återgå till trådens ämne så har jag spenderat de två senaste kvällarna med att sträck-titta på Fleabag (med tillhörande sömnbrist), vilket är ovanligt för mig då jag sällan fastnar för serier så.
Vet inte om den varit uppe i tråden förut, men för den som undrar så är det en brittisk drama-komedi och den är helt fantastisk! Manuset är så genialiskt och helt fantastiska skådisar. Så såld och lite kär i seriens skapare/manusförfattare/huvudrollsskådis (som för övrigt är skapare till Killing Eve som jag vet nämnts många gånger här, men som jag aldrig sett för inte trott det varit något för mig, men nu börjar jag undra...)

Jag skrev om Fleabag tidigare i somras, så himla rolig!

@mandalaki du kan se den på Prime video, kostar 30 kr i månaden de första 6 månaderna :)
 
Jadå, jag minns att du skrev Prime! Har bara inte skaffat det för jag är alltid rädd att missa när provperioden är slut 🙈

Jag brukar sätta en påminnelse på mobilen då jag också är så :D men måste säga att det finns mycket mer serier där som är intressanta så kanske till och med behåller det sen. Prime är dessutomväldigt lättnavigerad och betydligt bättre än HBO och Netflix i användarvänlighet tycker jag 😊 så jag blev positivt överraskad.

Du skulle säkert gilla Mrs. Maisel också! Har snart sett klart säsong två och den är väldigt rolig och underhållande.
 
Jag brukar sätta en påminnelse på mobilen då jag också är så :D men måste säga att det finns mycket mer serier där som är intressanta så kanske till och med behåller det sen. Prime är dessutomväldigt lättnavigerad och betydligt bättre än HBO och Netflix i användarvänlighet tycker jag 😊 så jag blev positivt överraskad.

Du skulle säkert gilla Mrs. Maisel också! Har snart sett klart säsong två och den är väldigt rolig och underhållande.
Smart! Ska kolla på Prime vad de har.

Tack för tipset. :up:
 
Spider-man far from home - asbra som alltid med deras filmer. Vilken cliffhanger i de 2 extra scenerna!

5/5

Lejonkungen 2019 - jättefin o bra remake, lite att nalas röst tog över i ena sången men ändå 5/5

Anabelle comes home - stressande o bra 4/5

Aladdin 2019 - Will Smith rockar 5/5

The nun - lite seg 3/5
 
Tycker Alexander Skarsgård är något av det ohunkigaste man kan hitta 🙈 🤫 och då har jag inte sett honom i nämnda film (eller någon annan film heller, bara på bild), men även om jag bortser från min egen personliga smak och tittar objektivt på honom kan jag fortfarande inte fatta hunkigheten, han ser ju helt vanlig ut? Går säkert förbi minst tio pers/dag som ser typ likadana ut... (iofs kanske stan kryllar av hunkar och det bara är jag som inte är hetero nog för att fatta :D)

Men jooooooo han är så het :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 056
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 794
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 130
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp