Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter bra! Jag är ledig idag så det blir till att sätta sig och se ett par avsnitt ikväll. :)
Har inte sett någon delfin, så inga spoliers! :D
Nej såklart inte. Jag tänkte att "delfinscenen" var så pass vagt att det inte spoilar något men att du verkligen kommer fatta när du väl kommer dit så att säga :D

Jag är egentligen inget större fan av "superhjältefilmer" så tycker det är skoj att det nu börjar komma lite grejer som är mer "anti" detta eller åtminstone kan visa de negativa sidorna eller vad man ska säga. The boys målar ju upp det som den industri det rimligtvis borde bli med tanke på dagens samhälle. Filmen brightburn som jag såg för ett tag sedan visar hur det kan bli när superhjälten inte nödvändigtvis är god osv (även om den filmen inte var så bra tyvärr).

Överlag tycker jag att en fin grej med att serier har gått från TV och mer mot streamingtjänster är att R-rated verkligen är R-rated nu. Det finns en hel del grejer i bl.a The boys som liksom är lite för mycket för att det någonsin skulle gjorts för traditionell TV, och då menar jag inte ens främst våldet utan annat "obehagligt".
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har sett första avsnittet av "Beforeigners" på HBO idag.
"Ett märkligt fenomen inträffar runt om i världen. Ljusblixtar syns i haven, och människor från tidigare epoker – stenåldern, vikingatiden och sent 1800-tal – kommer upp till ytan i dess spår. Utan uppfattning och hur eller varför de har kommit till nutiden, och utan möjligheter att ta sig tillbaka till sin egen tid.
Dessa ”framvandrare” måste nu integreras i det moderna samhället, och Oslo, där historien utspelar sig, blir snart en smältdegel av mat, musik, gatuliv och andra kulturuttryck från olika tidsåldrar. ”Multitemporala” par bildas, nutidsmänniskor kommer ut som ”transtemporala”, och på högerkanten uppstår ”tidsistiska” tendenser, medan man på vänsterkanten talar om vikten av ”flertemporala arbetsplatser” och föredrar att använda termen ”folk av fornnordisk härkomst” framför ordet ”viking”, som kan uppfattas som stötande
. "

Mitt intryck - snyggt fimlat/klippt/dramatiserat. Jag gillar Alfhilr skarpt även om hennes scener och repliker ofta är väldigt förutsägbara. Första avsnittet kändes lite sådära norgesatsarnetflixfastpåhbo liksom men jag tror faktiskt att den har god potential att kanske få framgång hos en skruvad sci-fi/crime publik. Såna som gillar se sånt som jag gillar att se på. 😇
 
I andra avsnittet inser jag att den andra huvudrollsinnehavaren i Beforeigners, polisen Lars är en dubbelgångare av Chris Watts, mannen som mördade sin gravida fru och två döttrar i Colorado förra året, jag länkade till en doku om det lite tidigare.

Nu börjar jag också störa mig lite på alla blaségrejjer. Men serien är ett sjysst tidsfördriv. Antar att det kommer komma ett avsnitt i veckan så det är så här långt inte säkert att jag fortsätter titta ens.
 
Charité i krig.
Snyggt gjort med att klippa ihop gamla journalfilmer med serien, men jag var grinfärdig och hade ont i hjärtat efter jag sett den. Jag blev även förvånad över att en del av karaktärerna inte var fiktiva, men vilken fruktansvärd regim det var. Den här serien borde visas i skolor.

Betyg: 5/5
 
Eld och lågor Jag gillade den starkt. Visuellt älskade jag den, visserligen kändes dialogen litet styltig nån gång men storyns autencitet stärkte upplevelsen. Den får en stabil 4/5.
 
Tårtgeneralen - kanske bästa filmen jag sett i år. Gillade storyn, tempot, scenografi och miljö(!) och till och med Persbrandt. 4/5
 
SS-GB. Ny serie från BBC. Tyskland vunnit WW2, tyska politisker och militärer ska inkorporera England i Tredje Riket. Huvudperson är en polis i London (med den vanliga tragiska bakgrunden, död hustru etc). Det finns en motståndsrörelse (såklart). Ett gäng mer eller mindre obehagliga tyska karaktärer. Ett mord som ska lösas.

Har svårt för huvudpersonspolisen som inte är välmatchad för rollen, men vänjer mig kanske. Jag ska fortsätta se serien i alla fall, det är flera duktiga skådespelare med som lyfter, och jag brukar tycka om alternativhistoria så jag är generellt positiv.

https://www.svtplay.se/ss-gb
 
Någon som tittar eller har sett Succesion (HBO)?

Har precis börjat, sett fyra avsnitt tror jag. Handlar om en svinrik familj och det familjeägda företaget (som är enormt stort) och relationerna familjemedlemmarna har till varandra och företaget. Ingen karaktär är på något sett likeable. Tyckte den var lite svår att komma in i men nu efter 2-3 avsnitt har de verkligen fångat mitt intresse.
Mycket twist and turns utan att vara för dramatiskt, mycket office-miljö likt serien Suits (känns till och med som att de använt samma set, kontoret i Succesion är otroligt likt det i Suits).
 
Jag har just sett Last Breath (Netflix) och har därmed suttit med hjärtat i halsgropen de senaste 1,5 timmarna. Den var väldigt bra!
 
Lejonkungen, den nya fotorealistiska. Den kändes mörkare och litet mindre humoristisk än originalet, vilket jag inte väntat mig. För mig funkade konceptet med fotorealistisk animering i den här storyn inte så bra. Storyn är förvisso delvis tung och ledsam även i original, men här föll väldigt mycket av originalets värme och humor bort. Det är svårt att låta ”riktiga” djur säga eller göra roliga och ironiska saker, eller ha ett minspel och kroppsspråk som tar ut svängarna på samma sätt som i en traditionellt tecknad film. Totalt får filmen, hur välgjord den än är, 3/5 av mig.
 
Har påbörjat The dark chrystal - age of resistance och den är verkligen så välgjort och fascinerande. Har inte sett originalfilmen som serien verkar bygga på, men känns inte som ett måste för att förstå grejen. Tror definitivt på den här serien!
 
Once upon a time in Hollywood

Helt värdelös faktiskt. Skulle vilja påstå att det är en av Tarrantinos absolut sämsta filmer. En film utan början eller slut, nästan 3 timmar av mitt liv blev bortkastat! Filmen påminner mer om ett evighetslångt avsnitt av Hem till gården.

Lyckades nicka till 4 ggr första timmen.

Betyg: 1,5/5
 
Har påbörjat The dark chrystal - age of resistance och den är verkligen så välgjort och fascinerande. Har inte sett originalfilmen som serien verkar bygga på, men känns inte som ett måste för att förstå grejen. Tror definitivt på den här serien!
Det låter lovande, riktigt sugen på att se den serien! Men det förekommer en överenskommelse mellan mig och min snubbe att vi ska se den tillsammans - så jag får otåligt vänta några dagar innan jag det är dags att hugga in :cool::D Kanske ska passa på att ser originalfilmen som uppladdning, det var många år sedan sist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 056
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 795
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 137
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp