Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och maken såg The Haunting of Hill House i helgen. Tre avsnitt i fredagskväll och 7(!) avsnitt i lördags... :o:rofl:

Så jävla bra! Sjukt välgjord serie, älskar hur den är upplagd! 5/5!

Gillar inte hur de ändrade slutet, kändes inte som att det passade ihop med resten av serien :p men bra var den!
 
Har sett 2 på filmer på bio på kort tid, går nästan aldrig på bio annars 😊

Den första jag såg var Johnny English strikes again med Rowan Atkinson, den var sådär härligt jätte dum och fantastiskt rolig :D hade lätt kunnat gå å se den igen! :p

Sen såg jag Disneys The Nutcracker med en kompis å hennes dotter. Var en ok film, kanske lite "tam" handling men en bra familjefilm. Kändes lite som en mix av teater, ballett och film, fick lite julstämning av den, är ju ett plus :up:

Sen fastna jag helt i en serie som heter Queen of south på Netflix. Inte alls något jag vanligtvis kollar på (amerikansk-mexikansk narko serie), himla spännande och välgjord i mina ögon.
 
Och nu har jag sett på A Star Is Born. Tycker att den är helt fantastisk. Till skillnad från Bohemian Rhapsody, där jag visste vad som skulle komma, så blev det här en överraskning (i brist på bättre ord) som jag inte var förberedd på. Sorglig, men riktigt, riktigt bra. Det jag inte riktigt gillade, och som jag tyckte störde mer än det gav, var den ostadiga kameramannen och allt blinkande när man skulle följa Jack på scenen. Inte min grej. Så för mig hamnar filmen på samma poäng som Bohemian Rhapsody - 4,5/5.
 
Har också sett Bohemian Rhapsody på bio och det var absolut bra (lite mycket spoilers innan bara :angel: :D) men jag vet inte. Var faktiskt inte helt såld på tolkningen av Freddie, men musiken väger ju såklart upp. Och katterna :love:
 
Harry Potter 1-7 , en eller två varje helg i ett par veckor. För andra eller tredje gången. Jag älskar miljöerna, scenografin, effekterna, hela upplevelsen. Storyn också förstås, även om den stundtals är litet rörig.
Jag ger Harry 4/5.
 
Jack Reacher - No return med Tom Cruise m fl. Habil actionbukfylla helt enkelt, inklusive Cruises radikalt begränsade känsloregister. Småspännande och förutsägbar - men det var ju förutsägbart i sig. :D 3/5
 
Bohemian Rhapsody. Kanske den film som jag haft högst förväntningar på, någonsin. Samtidigt som den börjar på maxbetyg för att det är en film om Queen och om Freddie Mercury, så blir min förståelse desto mindre för grava kronologi- och faktafel. Den har en del sådana.

För mig kunde filmen ha varit tio eller tolv timmar lång, men nu var den bara drygt två. Och då har det komprimerats och stuvats om, så att felen skaver för någon som länge älskat the one and only Freddie. Samtidigt: en stor eloge till jobbet med att återskapa Live Aid-spelningen. Där verkar de ha lagt ner möda på detaljer, och det glädjer mig lite extra.

Queens Live Aid-spelning är för mig på den nivån att den borde vara självskriven på den där skivan som NASA skickar ut i yttre rymden för att beskriva att hej, vi är människor och vi hänger på planeten Tellus, kolla här vad vi kan. Den spelningen borde komma före att skicka utdrag från Beethovens och Bachs verk.

Sedan är det på ett sätt lite skönt att filmen slutar vid Live Aid-galan och inte fortsätter fram till den sista inspelningen. Jag har till dags dato inte lyckats se videon till These are the days of our lives en enda gång utan att tårarna rinner - och då har jag sett den många gånger - och skulle filmen ha vridit om kniven hårdare kring de sista inspelningarna, så hade jag stortjutit rätt ut.

Svårbedömt i betygsväg när som sagt utgångspunkten är att allt på detta tema måste bli bra. Filmtekniskt med de störande historieomskrivningarna är det inte mer än en trea, men eftersom Freddie alltid är en femma så får slutbetyget bli 4/5.

(En markering i marginalen är också den där känslan när en skådespelare som man bara förknippar med EN enda roll dyker upp i en helt annan, och man känner igenom honom så väl men det blir helt fel i huvudet. Det tog mig mer än en timme av filmen innan polletten ramlade ner att vad fan, det är ju Petyr Littlefinger Baelish - som ju dessutom typ slutat sina dagar såsom Littlefinger - som är managern John Reid. :eek::laugh:)

Jag har också sett den. Underbar film!

Jag älskar Queen och även Freddies sololåtar och har gjort länge. Hade jag haft en tidsmaskin hade jag åkt tillbaka i tiden för att kunna se dem live. Men jag var tyvärr för ung när han dog. Men uppvuxen med deras musik.

Jag är också glad att filmen avslutades positivt med Band Aid och inte kramade ur varenda droppe av den sorg som finns över att han dog så ung. Även om det så klart alltid blir lite sorgligt då man vet vad som hände. Och de faktafel och ändringar i kronologin som var kan jag förlåta faktiskt då jag tycker att filmen respekterade Freddie och det han stod för. Han sa väl nåt nån av de sista veckorna liknande "Do what you want, but don't make me boring". De visade också fin respekt för honom när de avslutade filmen på det sättet de gjorde. Han var ju väldigt privat när det gällde sjukdomen och det kändes som att det respekterades även i filmen.

Jag ger den 5/5 och är så glad att den gör att en ny generation upptäcker Queen!

(Sen tyckte jag att Gwylim Lee var ruskigt lik Brian May!!)
 
Fantastic Beasts - Crimes of Grindelwald
Jag blev besviken. Jag gillar Newt, men det räcker inte för att väga upp resten. Det kändes mest... tomt, som att filmen bara gjordes för att bygga en story till nästa film. Och ändå tyckte jag inte att den förklarade varför saker och ting hände. Det kändes som nödlösningar för att få scener snarare än logisk handling.
Det blir 2/5
 
Fantastic Beasts - Crimes of Grindelwald
Jag blev besviken. Jag gillar Newt, men det räcker inte för att väga upp resten. Det kändes mest... tomt, som att filmen bara gjordes för att bygga en story till nästa film. Och ändå tyckte jag inte att den förklarade varför saker och ting hände. Det kändes som nödlösningar för att få scener snarare än logisk handling.
Det blir 2/5
Neeej! Jag som ser mycket fram emot att se den! Skönt på sätt och vis dock att bli lite förvarnad om att den kanske inte är fullt så fantastisk som den borde vara :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
464
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
2 995
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 582
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp