Vad såg ni senast? Del 3

Vi såg Don't Look Up (Netflix) här hemma igår. Med tanke på hur hypad jag upplever att den är och hur många som verkar tycka att den är helt unik och fantastisk så blev jag lite besviken faktiskt. Den var bra, absolut, hyfsat intressant och lite smårolig ibland med en stark satirisk ton, men jag hade helt klart väntat mig att den skulle vara mer urflippad och "speciell" liksom. Fattar inte riktigt varför den blivit så omtalad.
 
Jag har fått några tips av min kollega och uppenbarligen så gillar vi samma sorts filmer/serier. Senast i raden är The Party som gått på SVTplay till idag. Fasen den var så bra att jag var tvungen att se den två gånger
 
Riverdance, Netflix.
Animerad film om en pojke på Irland, som möter varelser han trodde bara var en sägen. Varelser som krävs för att vattnet ska fortsätta flöda.
Lite rörande, ganska underhållande. Klart sevärd.
 
Euphoria
Jag har inte kollat på den innan för att jag fått för mig att den skulle vara lite *hokus pokus* och overklig (typ som Riverdale spårat ut och blivit). Men det visade sig vara en väldigt mörk high school serie. Det är sex, droger och mycket komplicerade familjebakgrunder blandat med lite mer "vanligt" high school serie innehåll. Det är dock mer eller mindre misär genom alla avsnitt. Men snygg misär, det märks att det är mycket pengar och HBO som ligger bakom. Jag är nu fem avsnitt in och jag tycker den är bra! Och nu börjar säsong 2 komma ut så det passade himla bra att börja kolla nu. Det är en serie om ungdomar, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den till en ungdom... och det är en ordentlig varningstext innan avsnitten börjar också som tar upp att innehållet är som det är (droger/naket/våldsamt). Har läst att den jämförts lite med den brittiska serien Skins, och visst det finns likheter men jag skulle inte påstå att de är allt för lika.
 
Euphoria
Jag har inte kollat på den innan för att jag fått för mig att den skulle vara lite *hokus pokus* och overklig (typ som Riverdale spårat ut och blivit). Men det visade sig vara en väldigt mörk high school serie. Det är sex, droger och mycket komplicerade familjebakgrunder blandat med lite mer "vanligt" high school serie innehåll. Det är dock mer eller mindre misär genom alla avsnitt. Men snygg misär, det märks att det är mycket pengar och HBO som ligger bakom. Jag är nu fem avsnitt in och jag tycker den är bra! Och nu börjar säsong 2 komma ut så det passade himla bra att börja kolla nu. Det är en serie om ungdomar, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den till en ungdom... och det är en ordentlig varningstext innan avsnitten börjar också som tar upp att innehållet är som det är (droger/naket/våldsamt). Har läst att den jämförts lite med den brittiska serien Skins, och visst det finns likheter men jag skulle inte påstå att de är allt för lika.
Både jag och sambon tyckte att det var så himla mycket misär att vi slutade titta efter några avsnitt 😳 Den är verkligen välgjord och med fina skådespelarinsatser, men det blev lite för mycket hemskt och ångestladdat.
 
Har precis flabbat som en idiot cirka 1 timme i sträck medan jag tittat på "Death to 2021" på Netflix, en slags årsrevy med galghumorstwist likt den Charlie Brooker brukade göra för BBC (tillsammans med bl.a. Diane Morgan som även förekommer i Dt2021). Det finns en Death to 2020 också för den som tycker 2021 var kul.
 
Euphoria
Jag har inte kollat på den innan för att jag fått för mig att den skulle vara lite *hokus pokus* och overklig (typ som Riverdale spårat ut och blivit). Men det visade sig vara en väldigt mörk high school serie. Det är sex, droger och mycket komplicerade familjebakgrunder blandat med lite mer "vanligt" high school serie innehåll. Det är dock mer eller mindre misär genom alla avsnitt. Men snygg misär, det märks att det är mycket pengar och HBO som ligger bakom. Jag är nu fem avsnitt in och jag tycker den är bra! Och nu börjar säsong 2 komma ut så det passade himla bra att börja kolla nu. Det är en serie om ungdomar, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den till en ungdom... och det är en ordentlig varningstext innan avsnitten börjar också som tar upp att innehållet är som det är (droger/naket/våldsamt). Har läst att den jämförts lite med den brittiska serien Skins, och visst det finns likheter men jag skulle inte påstå att de är allt för lika.
Måste kolla upp nu! Jag gillar mörkt och ångest och har letat efter nytt att titta på. :)
 
Måste kolla upp nu! Jag gillar mörkt och ångest och har letat efter nytt att titta på. :)
Då tror jag helt klart att du borde ge det en chans. Och om du inte sett Skins så kan du passa på att kolla upp den också, var några år jag såg den men vet att de tidigare säsongerna var väldigt bra.

Oj nu kom jag på en till sak när jag tänker på Skins, och ångest. En av skådespelarna i den är huvudrollen i Spinning out på Netflix. Också en serie med lite mörkare innehåll som fokuserar mycket på psykiskt mående (och lite konståkning). Det är ett tag sen jag såg den också så kommer inte ihåg alla detaljer men jag gillade den då.
 
Börjat titta på Arcane på Netflix, väldigt välgjord!
Två systrar som av olika omständigheter hamnar i "krig" med varandra.
Gillar introt och introlåten väldigt mycket.
 
In darkness
Thriller från 2018, såg den på kanal 9 men finns säkert på andra ställen.
En blind kvinna hör bråk hos sin granne och grannen faller/knuffas ner från andra våningen. Historien utvecklar sig på ett spännande sätt.
Sevärd. 3,5 av 5
 
Såg Emma (2020)(Netflix), en Jane Austen-adaption som har gjorts flera gånger tidigare, jag hade dock inte sett någon "original" - version utan bara 90-talsklassikern Clueless som är en modern tolkning. Gillade verkligen denna! Mer en komedi än typ P&P och S&S (vilket även boken är). Rolig på ett subtilt sätt eller vad man ska säga.

Sen började jag också titta på Lovesick (också Netflix), för att jag ville se mer av Johnny Flynn som även var med i Emma. :angel: Också bra, har sett första säsongen (6 avsnitt). Plus för att tre av mina top 5 brittiska band redan använts i sountracket ;) (Chvrches, Florence + the Machine och Daughter).
 
Började titta på Magnum P.I men tyckte att det var rätt dåligt. Sen hade jag absolut inget att titta på och hamnade tillbaka på Magnum. Tyckte fortfarande inte att det var bra men kollade ändå och 3 avsnitt var jag såld. Nu har jag sett de 67 avsnitten som finns ute och vet inte hur jag ska klara mig utan karaktärerna i serien!
Så otroligt härlig serie!!!
 
"1917" på Netflix. Två unga brittiska soldater under vargåret 1917, efter att all kommunikation utom brevduvor blivit omöjlig vid fronten (inte för att detta framgår av filmen men så var det), får två unga brittiska soldater ett specialuppdrag-att leverera order om att ställa in ett uppkommande anfall då den reträtt tyskarna tycktes ha gjort senaste dygnet var en skenmanöver.

Förutom lite små detaljer här och var (högar med tomhylsor, döda hästar, MK gevär) som kändes trovärdiga så var filmen som att titta på när någon spelar Call of Duty. En mansfantasi med andra ord, där det mesta i handlingen var ytterst osannorligt eller rent av fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp