Vad såg ni senast? Del 3

Lillgrådis

Trådstartare
Dox - Drottningen av Versailles, Svt play. Om den extremt välbärgade familjen Siegel, med extra fokus på "drottningen" mamma Jackie, och deras pågående bygge av en av världens största privatbostäder. Och små instick från deras anställda och deras liv i helt sjuk kontrast. Och om de ekonomiska "problem" som familjen Siegel kände av 2008-2009 som gjorde att bygget fick skjutas upp och fastigheten läggas ut till försäljning.

Såg lite av filmen på utställningen Generation Wealth på Louisiana - pre corona, det kändes så himla länge sedan att jag var tvungen att kolla efter, men jag var ju där i februari i år :eek: Nu kan filmen ses på Svt play, klart sevärd!
 
Jag hoppas på fler säsonger! Kollade på IMDB direkt efter sista avsnittet men det stod inget där.. :(
 
Tips på bra serie att följa som kan påminna om Le Bureau önskas. Gärna franskt eller italienskt!

Som referens: Vi älskade även Bron. Homeland var ok (sambon tyckte dock att den var fantastisk). Jag gillade unorthodox. Breaking bad såg vi bara något avsnitt av - dvs. usel. Samma sak med The Americans och Stranger things.

Deutschland 83 och Deutschland 86 verkar riktigt bra. Den senare finns på svtplay, men finns det någonstans man kan se 83?
 
Tips på bra serie att följa som kan påminna om Le Bureau önskas. Gärna franskt eller italienskt!

Som referens: Vi älskade även Bron. Homeland var ok (sambon tyckte dock att den var fantastisk). Jag gillade unorthodox. Breaking bad såg vi bara något avsnitt av - dvs. usel. Samma sak med The Americans och Stranger things.

Deutschland 83 och Deutschland 86 verkar riktigt bra. Den senare finns på svtplay, men finns det någonstans man kan se 83?

Var hittar man Le Bureau? Du och jag verkar ha samma smak så den kanske passar mig!
 
Tips på bra serie att följa som kan påminna om Le Bureau önskas. Gärna franskt eller italienskt!

Som referens: Vi älskade även Bron. Homeland var ok (sambon tyckte dock att den var fantastisk). Jag gillade unorthodox. Breaking bad såg vi bara något avsnitt av - dvs. usel. Samma sak med The Americans och Stranger things.

Deutschland 83 och Deutschland 86 verkar riktigt bra. Den senare finns på svtplay, men finns det någonstans man kan se 83?
Det finns en miniserie på Netflix som heter The Spy, den är på engelska men utspelar sig i Israel + Syrien under 60-talet. Sevärd!

Jag såg en italiensk miniserie som heter Il Processo på Netflix för någon månad sedan, den var också fantastisk!

Sen antar jag att ni sett Line of Duty? Om inte så måste ni genast göra det! Den finns också på Netflix, åtminstone här i UK.
 
Det finns en miniserie på Netflix som heter The Spy, den är på engelska men utspelar sig i Israel + Syrien under 60-talet. Sevärd!

Jag såg en italiensk miniserie som heter Il Processo på Netflix för någon månad sedan, den var också fantastisk!

Sen antar jag att ni sett Line of Duty? Om inte så måste ni genast göra det! Den finns också på Netflix, åtminstone här i UK.


Tack för tips! The Spy har vi sett, men jag ska kolla upp de andra två.
 
Kommer ni ihåg den animerade filmen Zootopia? Jag såg just en fanmade sequel på youtube och höll på att smälla av hur bra storyn var! Animeringen (inte så fullt flytande som vanlig animering som man kan förstå men det gick jättebra att hänga med och den var lite mera animerad där den behövdes), musiken, editeringen, regisseringen gjordes dessutom av en och samma person ... jag..! 🤯
Och ja, den är 1 timme och 53 minuter lång. Som en vanlig film O_o och precis lika njutbar att titta på som en vanlig film, jag trodde att jag skulle sluta efter första halvtimmen men nä det var bara att fortsätta titta utan att någon gång tappa lusten att titta på vad som händer näst. Den kändes istället sann till disney och hur deras storys brukar gå. Det var intressant också hur den tog upp mixade förhållanden, dvs förhållanden med olika raser/arter. Och underförstått i slutet (tycker jag) så visade den att det går visst bra med biologin i såna mixade förhållanden också. Som en återkoppling till verkligheten :up:
PG-13 men det är för att det finns en scen morgonen efter en natt då man förstår att personerna legat i samma säng under natten, inget mer än så egentligen förutom vanliga actionscener.

Jag kan starkt rekommendera denna alltså! Skulle nog vilja säga 4 av 5 (5 är då den bästa disneyfilmen man kan tänka sig typ).

Tillägg: Jag lade märke till särskilt i slutet hur han som gjorde den bytte på de klassiska könsrollerna i såna här filmer - den kvinnliga karaktären har mera action scener än den manliga som i sin tur istället fokuserade på känslorna hos skurken i filmen. Det gillade jag starkt! :up:
 
Senast ändrad:
Jag upptäckte den korta serien 'Feel Good' av och med underbara komikern Mae Martin förra veckan, och den är absolut ljuvlig! Dramakomedi om ett lesbiskt par, drogmissbruk och livet, typ. Jag tror den finns på Netflix.
 
Kollar allt för mkt på serier just nu ^^, har sett på The Politician, Snowpiercer och The Rookie.

The Politician driver med amerikansk politik, är stundtals lite märklig men funkar ändå, en av huvudrollerna sjunger fantastiskt och i det stora hela tycker jag den är välgjord, underhållande och intressant. Säsong nr 2 tappade mig lite i mitten men kom tillbaka starkt i dom sista avsnitten.

Snowpiercer, handlar om att jorden förvandlats till ett islandskap, tror pga natrurkatastrof med -100 över hela ytan. Dom sista levande människorna åker runt i ett högteknologiskt tåg, resenärerna på tåget är fördelat i olika klasser vilket skapar spänningar och oroligheter. Det är lite sci-fi, thriller känsla i serien..liite för våldsamt för mig ibland, men jag tycker den är spännande.

The Rookie, är det bästa jag sett på länge tror jag. Snällt, men inte för snällt, roligt, välskrivet, spännande och överraskande bra skådespelare då det är många okända och nån man sett innan som varit pjaaah men som i denna serien spelar sin roll väldigt väl.

Summa summarum, i mina ögon 3 sevärda serier :)
 
Richard says goodbye - AppleMovies, med Johnny Depp som uttråkad professor som får cancerbesked och ändrar livsstil radikalt. Ville se en komedi vilket denna också var kategoriserad som, men det stämde inte riktigt. Drama ligger närmare sanningen. Betyg 3,5/5.
 
Grizzly man
svtplay
Film av Werner Herzog. Handlar om Timothy Treadwell som tillbringade 13 somrar i Alaska bland grizzlybjörnarna.
Intressant men med ett tragiskt slut.

Deepwater Horizon
Comhem play
Drama/thriller som skildrar händelserna på en oljeplattform i mexikanska golfen. Verklighetsbaserad. Sevärd.
 
Tigerkungen i Zanesville
Tv4play
Dokumentär om vad som hände när en animal hoarder släppte ut x antal lejon, tigrar bl.a.
Tragiskt slut. (Varning för bilder på skjutna djur).
Sevärd men lite ironiskt när en polisman gråtfärdig berättar om hur han sköt en björn, samtidigt som det är en jakttrofé (någon hjort) på väggen i bakgrunden. :cautious:
 
https://www.svtplay.se/video/27849767/trofejagarna

Att döda för nöjes skull. Antalet elefanter, lejon och noshörningar minskar stadigt. Samtidigt ökar intresset för storviltsjakt. Filmen tar oss med bakom kulisserna på den växande mångmiljonindustri som förespråkar uppfödning och troféjakt mot betalning för att rädda de majestätiska djuren. Vad blir det verkliga priset om de sista exemplaren reduceras till varor på en global marknad? En dokumentär av Saul Schwarz och Christina Clusiau. Originalets titel: Trophy.



Vilken frustrerande dokumentär... Nu är ju jag inte köttätare heller, men att jaga för egen överlevnad har jag ändå förståelse för. Detta med att åka runt och betala enorma summor för att skjuta djur, vissa utrotningshotade, för att hänga deras kroppsdelar på väggen... :cry: Djur och och natur som leksaker för rika amerikaner.
 
Jag har sett en hel del bra filmer på senaste känns det som! Nu ska jag bara komma ihåg vad de hette också...

Goldfinch (Netflix) - baserad på boken av Donna Tartt och handlar om en pojke som förlorar sin mamma i en bombning på ett konstmuseum. En mycket speciell tavla överlever dock attentatet, och den här tavlan kommer att påverka pojkens liv väldigt mycket. Lite väl lång och långsam emellanåt, men storyn är så bra och filmen är så välgjord att det inte gjorde något. Men man ska nog vara på riktigt filmhumör för att uppskatta den!

99 Homes - sorgligt men välgjort om en man som blir vräkt från sitt familjehem i sviterna av finanskrisen 2008, och som till slut tvingas börja arbeta för den fastighetssnubbe som vräkte honom och hans familj för att kunna behålla hemmet.

Concussion - den här har jag sett förut, men det var dags att se om den tillsammans med familjen. Den handlar om forskaren som upptäckte hur hjärnskakningar påverkar NFL-spelare, och den var lika bra som jag minns den!

I serie-väg har sambon och jag just påbörjat sista säsongen av The Bureau/Falsk identitet. Jag är väldigt förvirrad efter att ha sett första avsnittet, men det ordnar nog upp sig! Sen är tanken att vi ska sätta tänderna i When the Dust Settles som mina föräldrar pratade väldigt varmt om.
 
Vi har sett alla tre säsonger av Search Party (Cmore). Tror det kommer en fjärde säsong också.
Handlar om ett gäng vänner i NYC som letar efter en gemensam skolkamrat som plötsligt försvunnit. Utspelar sig i nutiden. Den är knäpp, rolig, konstig och spännande! Väldigt sevärd ändå tycker jag.

Sen har vi sett på hela serien SMILF (Hbo) som handlar om en singelmamma som försöker finna sin plats i livet samtidigt som hon tar hand om sitt barn. Utspelar sig i nutid i Boston. Serien känns väldigt äkta, både vad gäller handlingen men också karaktärerna. Man gillar nog inte en enda karaktär i serien, inte ens huvudkaraktären. Den är skapad, skriven, regisserad och spelad av en kvinna, Frankie Shaw. Det gillar jag! Den är också rolig och lite konstig men ändå på riktigt. Lättsedd och absolut inte tung och allvarlig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp