Vad såg ni senast? Del 3

Dottern och jag har sett senaste säsongen av Lasse Majas dektektivbyrå. Vi gillar den! En härlig kavalkad av kända skådespelare.
Jag håller med! Jag är nog mer än dubbelt så gammal som den tänkta målgruppen men jag tycker den är mysig. Kollar just nu på avsnittet där Olof Wretling är en bagage som slickar på allt, orimligt roligt 😅
 
Jag har just börjat titta på Stay Close, den senaste Netflix-filmatiseringen av en Harlan Coben-bok. Det är samme författare som skrivit t.ex. The Stranger och Safe, vilka båda gjordes till Netflix-serier som jag tyckte jättemycket om. Efter ett avsnitt av Stay Close kan jag konstatera att den börjar på samma lovande, spännande och välgjorda sätt som de andra! :up:
Får tyvärr säga att Stay Close blev rätt dålig de sista två avsnitten. Jag hann bli riktigt irriterad under avsnitt 7 och avsnitt 8 såg jag bara för att jag ville veta hur allt gick. Massor av "plot holes", missar och saker som inte var logiska. Skriver några av dem i spoiler bara så att jag får avreagera mig lite :o :p

  • Det där "safe house" som de flyttade familjen till efter kidnappningen verkade inte särskilt safe alls. Hela familjen fick behålla sina mobiler, de fick bara tillsyn av polis en gång om dygnet och verkade vara fria att röra sig i området hur som helst (t.ex. när Megan/Cassie körde iväg "för att handla lite". Detta bekräftas också av hur lätt det verkar ha varit för Rudy att hitta dit, och det faktum att Megan/Cassie kunde stå och prata med Rudy i flera minuter innan polisen upptäckte honom. Och vilket himla sammanträffande att Rudy tittade förbi just när polisen råkade vara där!
  • När Megan/Cassie låg på sjukhus hade de av någon anledning en polis stationerad inne i rummet, flera meter från sängen, istället för utanför dörren. Hennes make kunde bara störta in genom dörren utan vidare, och även om polisen for upp för att skydda henne så hade en potentiell mördare hunnit skada henne på både ett och två sätt innan polisen hann fram.
  • Den kvinnliga utredaren nämnde glatt Rays för- och efternamn inför Carltons pappa när han kom till skogen efter att de hittat liken. "Broome, we've pinged Ray Levine's phone!" och sen rusade de iväg. I vilken annan serie som helst hade hon gått fram och sagt "Broome, I need a word" eller liknande istället för att röja en misstänkts identitet framför en anhörig...
  • Hela biten med Daves mamma kändes bara jätteonödig och jag fattar inte riktigt vad det tillförde historien, förutom möjligtvis lite extra spänning och mystik som man sen aldrig fick något svar på? Kändes nästan bara som att de försökte dryga ut tiden lite med detta, men jag antar att det fanns med i boken som serien är baserad på...
 
Får tyvärr säga att Stay Close blev rätt dålig de sista två avsnitten. Jag hann bli riktigt irriterad under avsnitt 7 och avsnitt 8 såg jag bara för att jag ville veta hur allt gick. Massor av "plot holes", missar och saker som inte var logiska. Skriver några av dem i spoiler bara så att jag får avreagera mig lite :o :p

  • Det där "safe house" som de flyttade familjen till efter kidnappningen verkade inte särskilt safe alls. Hela familjen fick behålla sina mobiler, de fick bara tillsyn av polis en gång om dygnet och verkade vara fria att röra sig i området hur som helst (t.ex. när Megan/Cassie körde iväg "för att handla lite". Detta bekräftas också av hur lätt det verkar ha varit för Rudy att hitta dit, och det faktum att Megan/Cassie kunde stå och prata med Rudy i flera minuter innan polisen upptäckte honom. Och vilket himla sammanträffande att Rudy tittade förbi just när polisen råkade vara där!
  • När Megan/Cassie låg på sjukhus hade de av någon anledning en polis stationerad inne i rummet, flera meter från sängen, istället för utanför dörren. Hennes make kunde bara störta in genom dörren utan vidare, och även om polisen for upp för att skydda henne så hade en potentiell mördare hunnit skada henne på både ett och två sätt innan polisen hann fram.
  • Den kvinnliga utredaren nämnde glatt Rays för- och efternamn inför Carltons pappa när han kom till skogen efter att de hittat liken. "Broome, we've pinged Ray Levine's phone!" och sen rusade de iväg. I vilken annan serie som helst hade hon gått fram och sagt "Broome, I need a word" eller liknande istället för att röja en misstänkts identitet framför en anhörig...
  • Hela biten med Daves mamma kändes bara jätteonödig och jag fattar inte riktigt vad det tillförde historien, förutom möjligtvis lite extra spänning och mystik som man sen aldrig fick något svar på? Kändes nästan bara som att de försökte dryga ut tiden lite med detta, men jag antar att det fanns med i boken som serien är baserad på...
Jag har också sett klart nu. :angel: Och det största problemet för mig var det dansanta psykopatparet, så extremt fjantigt. Som serie så gillade jag nog den här bättre än de två tidigare, kanske pga. Eddie Izzard, även om själva historien såklart har en del hål. Tycker dock att allt är lite för snyggt, lite för mycket som ser ut att vara filmat till en musikvideo. Sedan är det ju nästan alltid så att de flesta serier är bättre när stämningen byggs upp, snarare än när allt ska falla på plats.
 
Jag vet inte om det räknas men jag har snöat in mig på Lars Monsen. Började med att Lars Monsen och hundarna gick på tvn en kväll, varav jag sedan såg alla avsnitt som låg ute trots att jag inte ens är förtjust i slädhundar. Började då söka lite på denna karl för jag förstår inte hur man kan ha som mål, och sedan genomföra 10 dagars tävling i Alaska med diarre, minimal sömn och mat. Visade sig att denna man gillar äventyr, och trivs bäst i naturen. Så just nu ser jag på Lars Monsen på villovägar, lite som Bear Grylls fast i Norden.
 
tick, tick... BOOM! (Netflix) Alltså ÄLSKAR :love: 😭. Visste inte mer än att det var en musikal med Andrew Garfield och att Lin Manuel Miranda var inblandad. Men det visar sig att den handlar om Jonathan Larson som skrivit RENT som är min favorit-musikal, och ja, favoritfilm alla kategorier i princip. Googlade lite mer och tick, tick... BOOM är visst en självbiografisk musikal som Larson skrev innan RENT. Så den har mycket samma teman, känsla och typ av musik.
 
Vi såg Ron's Gone Wrong ("Ron rör om" heter den tydligen på svenska haha) som finns på Disney + ikväll och alltså det var bland det bästa jag har sett av den sortens filmer! Definitivt i samma liga som Hitta Nemo och Toy Story, kanske till och med bättre! Både sambon och jag skrattade så vi grät flera gånger, och då är framförallt min sambo ganska kräsen när det gäller filmer. Intressant, väldigt "aktuell" story (den spelar mycket på dagens ungdomars besatthet av sociala medier och bekräftelse därigenom) och precis min sorts humor. Tidvis väldigt sorglig, men naturligtvis med ett lyckligt slut. Den rekommenderas varmt!
 
Family Law. Via play.
Har sett 8 avsnitt och älskar det.
Handlar om en familj som jobbar som advokater.
Om deras fall men också om deras privata bekymmer.
5/5.
 
Har äntligen kollat på 20 års jubileumet för Harry Potter (Return to Hogwarts). Finns på HBO+ (och ehrm internet). Tyckte den var väldigt bra, jag hann bli glad, ledsen och nostalgisk. Hade gärna sett ett dubbelt så långt program för ännu mer bakom kulisserna information och nostalgimys i soffan. Det var länge sedan jag fastnade i böcker som jag gjorde på den tiden det begav sig, så att bli påmind om den känslan var en trevlig bonus.

Jag blev väldigt sugen på att se om filmerna, för jag kan villigt erkänna att jag glömt vissa detaljer trots att jag läst alla böcker och sett filmerna minst två gånger. Så det kommer jag nog göra under året (och så klart avsluta med Return to Hogwarts efteråt).
 
Har äntligen kollat på 20 års jubileumet för Harry Potter (Return to Hogwarts). Finns på HBO+ (och ehrm internet). Tyckte den var väldigt bra, jag hann bli glad, ledsen och nostalgisk. Hade gärna sett ett dubbelt så långt program för ännu mer bakom kulisserna information och nostalgimys i soffan. Det var länge sedan jag fastnade i böcker som jag gjorde på den tiden det begav sig, så att bli påmind om den känslan var en trevlig bonus.

Jag blev väldigt sugen på att se om filmerna, för jag kan villigt erkänna att jag glömt vissa detaljer trots att jag läst alla böcker och sett filmerna minst två gånger. Så det kommer jag nog göra under året (och så klart avsluta med Return to Hogwarts efteråt).
Tyckte också att den var mysig och blev precis som du sugen på att se om filmerna. Så har redan hunnit med första filmen, var länge sedan jag såg den 😊
 
Never have I ever på Netflix. Serie om Devi, tonåring i USA med indiska föräldrar. Pappan har dött och hon försöker komma vidare och klara av allt med high school. Klassas som nörd och vill lite ändra på det och söker upp skolans snyggaste kille.
Sett tre avsnitt hittills och även om den innehåller vissa stereotyper så tycker jag den är rolig och lite rörande hittills. Ska definitivt se vidare.
 
Luca på Disney+. Animerad film om ett sjöodjur som upptäcker världen uppe på land (och ser ut som en människa när han torkat). Han hittar nya vänner och tränar för en tävling för att vinna en vespa, då han och kompisen (också sjöodjur) vill upptäcka mer av världen.
Dom måste dock undvika att bli blöta, för då framträder deras rätta utseende, då byn utlovat en belöning för den som fångar ett sjöodjur.

Lite lilla sjöjungfrun över vissa delar, men rolig och gullig och helt sevärd.
 
Tidigare idag släpptes sista avsnittet av Dexter: New Blood på Paramount+. What a fucking ride it's been. Vill inte spoila eftersom det är en nionde säsong som tillkommit nästan 10 år senare för att ge serien en mer värdig avslutning. Känslorna är väldigt blandade. Jag tycker hela grejen hade gynnats av att det sista avsnittet delats upp i åtminstone två separata avsnitt, alternativt ett extra långt avsnitt. En grej som jag så innerligt hoppats skulle hända ända sedan de avslöjade att det skulle komma en ny säsong - och som verkligen såg ut som att den skulle hända - hände inte, och jag förstår inte varför.
Hur som helst. Är slutet bättre än det ursprungliga slutet? Fuck yeah! Rekommenderas varmt till de som sett original-Dexter och vill få lite upprättelse för det usla slutet.
(Och självklart rekommenderar jag att se Dexter om man inte sett den tidigare. Säsong 1-4 är riktigt bra!)
 
Har sett The silent sea (Netflix)

Sydkoreanskt drama som utspelar sig i framtiden. Nästan allt vatten på jorden är "slut" på grund av klimatförändringar. Ett team skickas till månen för att hämta ett labbprov från en forskningsbas där som fick stänga ner pga en olycka. Huvudpersonen dr Song, är inte bara där för uppdraget utan för att hennes syster dog där, nu letar hon svar, typ så.

Jag hade sett fram emot denna då jag älskar all form av rymdskräck så lite besviken blev jag. Visst den är bitvis spännande och informationen är knapp men jag skulle nog säga att det nästan bara är ett drama. Dessutom är den rätt seg efter ett tag.
Överlag tror jag det här hade fungerat bättre som en film än en hel serie, det är lite väl utdraget händelsemässigt.

Den var okej, inte mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp