Vad såg ni senast?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh jag ska äntligen få se The Imitation Game i kväll - har så höga förväntningar! (Lätt att bli tokbesviken då förstås, men jag litar på att Mr Cumberbatch räddar upp situationen även om filmen i sig visar sig vara askass. :D)

Jag behövde inte vara orolig, visade det sig! Mina förväntningar uppfylldes; kort sagt en mycket bra film! Om än jag stör mig på en del småsaker (håller med Moviezine-recensenten en del, b.la. att den känns aningen tillrättalagd)... Klart sevärd hur eller hur!

Jag har äntligen fått tummen ur och sett Hobbit - del två. Den första tyckte jag var så kass att jag helt tappade lusten att se de resterande men när min insomnia slog till igår så passade det utmärkt att försöka se del två. Måste faktiskt säga att jag tyckte den var riktigt bra! Jag har alltid varit svag för alverna i Tolkiens berättelser så att de fick vara med en del hjälpte upp betyget också :) och att Luke Evans dök upp :love:

MEN, vad tusan har de gjort med specialeffekterna?! Så redigt dåligt! Hästen som Legolas rider iväg på liksom, vad är det för dagisbarn som redigerat den? :mad:

Mitt betyg blir 4/5 trots dåliga effekter, det går att bortse från hoovrande orcer sålänge Bard eller Legolas är i bild :angel:;)

The dirties - 5/5 grym film. Från IMDB "Two best friends are filming a comedy about getting revenge on the bullies at their high school. One of them isn't joking."

fifty shades of grey - Jag har inte läst böckerna och dominans/undergivande är inget jag går igång på... Filmen får ändå 3/5

Hector and the search for happiness
Oj vilken bra film! Feel good utan att bli sliskig, lagom filosofisk och lagom töntig.
Jag blev glad av den :)

Såg Fifty Shades of Grey i torsdags, gillar inte Jamie som Mr. Grey, vissa scener låter det som att han läser direkt från manus. Uteslutit en del smådetaljer från boken som jag saknar, men Dakota är klockren som Ana och en trevlig överraskning att de lagt till en del komik som inte finns i boken. Förstår inte varför den blir så sågad faktiskt.. Jag ska faktiskt se den igen :angel: En stark 3,5, kanske en 4. Går kanske inte att jämföra med riktigt "bra" filmer som har starkt manus osv., men jag älskar boken och filmen var överraskande bra, scenerna stämde bra överens med hur min bild var osv.

The fault in our stars grät jag och mannen ikapp till igår på alla hjärtans dag. Väldigt fin film! 4/5

angående Fifthy shades of grey vill jag inte ens se den med helt fel skådis till Grey. Böckerna var bra dock! =)

Gone with the Wind (1939)

Denna fyra timmar långa mastodontfilm som belönades med 10 academy awards 1940. Oj, stackars södern och dess överklass som blev av med sin plantageekonomi baserad på slavar. Stackars lilla rika, bortskämda flicka. :yuck: Filmen har (förutom Olivia de Havillands karaktär och mammy) inte direkt någon sympatisk huvudkaraktär över huvud taget och jag irriterar mig på i princip allt och alla. Att Clark Gables karaktär inte säger "Frankly my dear, I don't give a damn" och bara flyr i panik efter första mötet med Vivien Leighs karaktär är för mig en gåta utan svar. :angel:

Olivia de Havilland och Hattie McDaniel ger den en 2,5/5. Inte mer.

Hobbit del 3 (orkar inte rota fram hela namnet) - Överraskande bra faktiskt! Tyckte kanske att hela kärlekshistorien alv/dvärg kändes lite väl krystad och totalt förutsägbar (trots att det inte var med i boken), men i övrigt är jag nöjd! 4/5!

The interview
- precis min humor, så en solklar 5/5.

...och nu ska jag strax iväg för att se Fifty shades of Grey. Avskydde böckerna passionerat (klarade inte ens av att läsa mer än några kapitel), men mest på grund av det ofantligt dåliga skriftspråket. Kommer antagligen hata eller älska den, får återkomma :p

Jahopp.

Fifty shades of Grey var en 2/5 fram till de sista 20 minuterna, då klev den upp sig och mitt slutgiltiga betyg blir 3/5. Tillskillnad från mitt sällskap så älskade jag slutet :D. Kommer med största sannolikhet inte se den igen (jag tyckte den var lite långtråkig :o) men ser framemot att se de efterföljande filmerna. Tyckte både James och Dakota skötte sig bra, Dakota/Ana kändes dock ofantligt obekväm och "spelad" i början, men det kanske är så hon beskrivs i böckerna? Jag tyckte iallafall att man märkte att författaren grundat karaktärerna på TwilightBella och TwilightEdward, speciellt Ana, vilket störde mig otroligt i början.

What a Way to Go! (1964)

Huvudpersonen (Shirley MacLaine) dyker upp med en check på 200 miljoner dollar som hon vill ge till skatteverket som självklart tror att hon är galen. Hon skickas till en psykiatriker där det framkommer att alla män hon gift sig med blivit rika och råkat ut för dråpliga olyckor.

Jag hade inga förhoppningar då filmer med massa stora skådespelarnamn brukar göra mig besviken. Dean Martin, Paul Newman, Robert Mitchum, Dick Van Dyke och Gene Kelly har varit så otroligt kända och talangfulla och alla är så roliga i denna något mörka komedi. Det blev många skratt i soffan innan alla här hemma gav den 5/5. Helt underbar!

I förrgår såg jag andra hobbit-filmen. Gillade den som helhet, MEN ljudet... Viskande prat och så högt ljud på all musik och effekterna att jag och sällskapet antingen fick låta bli att höra vad de sa i filmen, eller fippla med fjärrkontrollen för att ändra ljudet hela tiden. Kanske har något att göra med att filmen var nedladdad eller något, men det förstörde vad som i övrigt borde ha varit en riktigt bra film.

Igår såg jag trots det den tredje hobbit-filmen, på bio. Antingen fick jag mycket omedveten hjälp av undertexterna, eller så var ljudet betydligt bättre, inga problem med att uppfatta vad skådespelarna sa i alla fall :p Jag gillade även den här filmen, även om vissa av krigsscenerna var så extremt röriga att jag lät bli att försöka hålla koll på vad som hände. Tappade lusten att hänga med i filmen och bara väntade på att allt skulle lugna sig lite. Vissa riktigt snygga specialeffekter och jag tänkte vid några scener att det var väldigt snyggt filmat. Sällskapet var dock lite besviken, men han hade å andra sidan extremt(!) höga förväntningar på filmen. Han gillade den, men inte så mycket som väntat.

Selma, en film om Martin Luther Kings liv och "karriär". Den var välgjord och intressant, men det kändes också lite som något jag sett förut och det var ingenting som utmärkte sig sådär fantastiskt. Det i kombination med att den var en gnutta tråkig och repetitiv emellanåt gör att jag ger den 3/5 som slutbetyg.

I förrgår såg jag andra hobbit-filmen. Gillade den som helhet, MEN ljudet... Viskande prat och så högt ljud på all musik och effekterna att jag och sällskapet antingen fick låta bli att höra vad de sa i filmen, eller fippla med fjärrkontrollen för att ändra ljudet hela tiden. Kanske har något att göra med att filmen var nedladdad eller något, men det förstörde vad som i övrigt borde ha varit en riktigt bra film.

Åh det där brukar jag också störa mig på, att det ibland är svårt att höra vad de säger i filmer, antingen för att bakgrundsljud är för högt, de pratar för lågt eller har en konstig dialekt så numera brukar jag nästan alltid ha undertext på filmerna för att inte missa något det säger. Har alltså engelsk undertext på engelsktalande filmer och svensk undertext på svenska filmer så jag kan "läsa med" vad de säger.

Jupiter Ascending - Meh. Det finns en del intressanta aspekter i filmen som i sig hade kunnat göra en riktigt bra film, men det får inget utrymme här. Istället måste Channing Tatum rädda Mila Kunis om och om igen när hon faller på jorden, i rymden och lite överallt.1/5

What a Way to Go! (1964)

Huvudpersonen (Shirley MacLaine) dyker upp med en check på 200 miljoner dollar som hon vill ge till skatteverket som självklart tror att hon är galen. Hon skickas till en psykiatriker där det framkommer att alla män hon gift sig med blivit rika och råkat ut för dråpliga olyckor.

Jag hade inga förhoppningar då filmer med massa stora skådespelarnamn brukar göra mig besviken. Dean Martin, Paul Newman, Robert Mitchum, Dick Van Dyke och Gene Kelly har varit så otroligt kända och talangfulla och alla är så roliga i denna något mörka komedi. Det blev många skratt i soffan innan alla här hemma gav den 5/5. Helt underbar!

Kul att få recensioner på lite äldre filmer!

Lucy (2014)

En udda men riktigt bra film. Sambon och jag såg den utan några som helst aningar/förväntningar om vad det var för film, men blev båda positivt överraskade.

4/5 från oss
6,4/10 på ImDb

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 395
Senast: Sassy
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 377
Senast: tomte
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 287
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Lekstuga
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur