Vad sjutton har hänt!!?? (långt)

Boll

Trådstartare
Igår morse vaknade vi och hörde ett fasligt liv.
En av katterna är arg och morrar/skriker.
När vi går upp ser vi katthonan superilsken på en av de kastrerade hankatterna. Hon skriker på honom och börjar plötsligt att jaga honom genom huset. De andra katterna ser helt chockade ut.
Det ligger tussar av svart (honans färg) och Vitt (hanens färg) lite varstans, så det är inte första gången som hon är på honom.
Honan har tre fem veckor gamla ungar. Men hanen är och har aldrig visat sig vara agressiv mot dessa. På sin höjd har han fräst lite och viftat med någon tass om de kommit för nära, så jag kan inte tänka mig att han utgjort något hot mot dem och på så vis gjort honon förbannad.
Honan har även en snart året gammal unge. Han är kastrerad.
En tanke är att hon skyddat honom från hankatten, för han kan vara rysligt kaxig och kanske behövt en näsbränna. Men samtidigt, skyddar hon en så pass gammal unge??
Hankatten kan vara klumpig ibland, kanske har han råkat hoppa ner från något och landat på en unge...? :confused:

Iallafall...
Vi tänkte att det var märkligt, men de ger sig nog snart.
Men nu ett och ett halvt dygn senare är hon fortfarande skogstokig och rosenrasande så fort hon får syn på honom. Bara hon hör honom så morrar hon... :crazy:
När han är inne så ligger han och gömmer sig i vårt sovrum. Visar han sig så flyger hon på honom vilt skrikande.
För en stund sedan jamade han utanför dörren för att tala om att han ville gå in. Då började honan morra.
Jag stänger in henne och ungarna och släpper in hankatten, men han springer bara hastigt in och rusar sedan ut igen och vågar inte gå in igen. Stackaren!
Vad kan han ha gjort som gjort henne så förbannad?? :confused:

Vi har kollat igenom alla ungarna även den vuxna, men de är hela och pigga, så han har inte skadat någon.

Denna hanen har en bror som är mer sur på ungarna, men honom gör hon ingenting... Hon har förvisso alltid varit mer förtjust i honom än i brodern, men...

Jag är mycket förvånad och frågande. Vad sjutton ska vi göra?
Jag vill inte att honan ska köra honom hemmifrån...
Han vet verkligen att han inte är önskad i huset av henne...

Är det någon som varit med om något liknande?
Någon som kan ge något råd eller så??

// Anna
 
Sv: Vad sjutton har hänt!!?? (långt)

Min ena honkatt som är ca 6 mån betedde sig så en dag mot en av kastraterna... Det gjorde hon några dagar och sen gick det över. Kastraten i fråga skulle aldrig ens röra henne så jag vet inte vad det var med henne...
:confused:
 
Sv: Vad sjutton har hänt!!?? (långt)

Vi får hoppas att vår hona oxå slutar snart då...
Hon är fortfarande arg på honom :(
 
Sv: Vad sjutton har hänt!!?? (långt)

Min ena hona betedde sig så mot vår lilla nya hundvalp för ett par år sedan. Jag kom utifrån och hade varit på kissrunda med valpen och honan flög på honom och gjorde utfall direkt. Valpen låg i sin korg i stora rummet och honan var i sovrummet med sina tre ungar. Efter detta vågade jag inte ha valpen hemma utan han fick åka på fosterhem hos en bekant, Efter tre veckor tog jag hem honom igen men först tog jag en handuk som legat inne bland katterna och den andra hunden och sprutade lite av min vardagsparfym på. Handduken drog jag sedan över valpens kropp så han fick alla bekanta dofter i sin päls.Efter det var det lugnt och är den dag som i dag är. Förmodligen är det så att din katt kommer med främmande dofter utifrån och det är det som honan känner som ett hot mot de små. Kan räcka med doft av en okastrerad hane som utan vidare kan käka upp ungarna i vilt tillstånd, tacka 17 för hon blir upprörd då!
Önskar dig lycka till med mamma katt och de små!
 
Sv: Vad sjutton har hänt!!?? (långt)

Om dom fortfarande är på varandra (eller hon på honom) så dela på dom några dagar så dom får lugna ner sig. Sen kan du pröva sätta ihop dom igen, kanske med hjälp av Feliway.
Ibland får dom nått ryck, hon kanske inte såg honom och blev rädd eller nått, det räcker. Här blev det kalabalik en gång när grannkatten stod och tittade in genom fönstret :confused:
Efter några dagar lugnade det ner sig och efter ytterligare några veckor var dom som vanlig igen.

En katt som av nån anledning får panik känner inte igen nån, Yoga känner inte ens igen mig när det varit som värst. Det tar ett tag innan allt lugnat sig så dom återigen kommer ihåg lukter och annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad sjutton har hänt!!?? (långt)

nu vet ja inte hur det är med katter, men hur lång tid efter ehh "nedkomst av kattungar" blir honan befruktningsbar igen?

vet att grannens honkanin jagade ut den kastrerade hankaninen genom nätet(!) när hon ville och han inte fattade va hon ville.. det låg ofta stora hårtussar (hannens) i buren då honan tyckte att han var en oduglig KK som aldrig ville! :smirk:
 
Sv: Vad sjutton har hänt!!?? (långt)

Du har en poäng. Från 2 v kan hon löpa om, så det kan tänkas att hormonerna är på språng igen fast inte direkt löp.
Hormonstinna honor har jag erfarenhet av, INTE kul !
 
Sv: Vad sjutton har hänt!!?? (långt)

Tack för era svar.
Honan är fortfarand tokig!
Men vi delar på dem. När han vill vara inne så stänger vi in honan och ungarna i en annan del av huset.
Igårkväll skulle vi testa om det gick att öppna dörren. Då LETAR honan reda på Hankatten och flyger på honom.
Förutom honans ungar har vi fem katter.
Det är honan, den här hanen, två andra kastrerade hankatter och honans årsgamla kastrerade unge.
Den ena av de andra hankatterna är helbror till den här hankatten och de ser nästan lika dana ut. De är båda helvita. Vid ett par tillfällen har honan fått syn på brodern och då smugit fram för att kolla. När hon märkt att det var fel katt så har hon struntat i honom.
Så det är ju inte så att hon är panikslagen och inte känner igen. För då skulle det varit likadant med de andra katterna tycker man.
Jag tror att hon är pågång att snart börja löpa, så kaninteorin ;) kanske stämmer till viss del. Det är bara det att hon ALDRIG visat intresse för den här hanen tidigare. En av de andra två hanarna har hon alltid varit "lite kär i" och honom tycker hon fortfarande om.
Vi ska ha dem helt åtskiljda i några dagar nu och så ikan jag testa med attsätta "vardagsdofter" på hanen.

Det är så synd om honom tycker jag. Han vågar nästan inte komma in i huset nu.

// Anna
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 012
Senast: dotzie
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 115
Senast: Amk
·
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 148
Senast: et_flickan
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp