Bukefalos 28 år!

Vad ska det bli för hund?

Emor

Trådstartare
I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn.

Tanken är att skaffa ytterliggare en hund, dels för att våran stora trivs bra med hundsällskap (har tidigare haft två) men även för att jag vill träna och ev tävla lite, den stora är husses hund i själ och hjärta.

Vi är överens om att vi ska skaffa en till hund, men inte riktigt vad. Vi var innan helt inne på Riesen, det är en klockren beskrivning på våran nuvarande hund fast lite mer på alla punkter, någonting som inte ses som en nackdel. Jag har tidigare haft Cairn, och pudlar, och ffa Cairn är eg någonting som jag gärna skulle vilja ha igen, fast helst några strl större.

Vi har även varit inne och nosat på Briard, har lite bekanta som har och det verkar vara riktigt trevliga hundar. Och bearded finns också i krokarna, dom är ju ruskigt fina, men hur är dom i mentaliteten eg? Hört lite si och så, men inte riktigt satt mig in i det.

Maken min är allergisk, han tål hundar som inte fäller så som briard, pudel osv och vältrimmade strävhår fungerar också. Tankarna på en till pudel är inte uteslutet, men jag vill passa på att kolla in andra raser också.

Så, vilken hund kan passa oss om vi vill ha en som inte fäller (ev en som trimmas), en aktiv familjehund att träna med, som gärna är modell större, helst inte jättemycket jakt, frisk och sund.

Kan ni plocka fram någon ras som inte jag tänkt på?
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Schnauzer (mellan)? Friskare än en riesen!

Har annars erfarenhet av Bearded Collie då min moster har två. De är trevliga familjehundar men jag tycker inte att de lämpar sig för träning/tävling direkt då de är svårmotiverade och rätt tröga enligt mig. Båda två har även lite mentalitetsproblem (rädslor etc.). Men det kan ligga i just de linjen också (båda från samma uppfödare, liknande linjer). Kanske någon med bättre koll av just rasen kan svara.
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Näe, blir det en schnauzer blir det en riesen.

Jo, just rädslor och så är det jag också hört att de dras med. Tröga och svårmotiverade har jag däremot inte uppfattat dem jag träffat, men det är absolut bra att vara uppmärksam på det!
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Jag har haft briarder och är mycket nöjd med mina hundar! Ena tog jag över som tioåring andra hade jag från hon var 8-månader tills hon gick bort för ett år sedan (endast 3 år) pga. olycka. Har även fortfarande kontakter inom rasen, om det skulle behövas;)
Så vad vill du veta? :D

Ang. allergi och briarder, beror det på vad din man reagerar på. Min tik bodde då och då korta stunder med en allergiker, men han var rädd för henne (hade gjort en riktigt bra första intryck:angel:) så vi förstod aldrig om det var problem pga. allergin eller rädslan (hans sambo hade hand om hunden)
Jag reagerar på smutsiga fällande hundar, men aldrig på min tik då. Men hon var välbadad, fast hon tillhörde kategorin "fällande" briard (de blå kan vara lite speciella och min hade dessutom en hudsjukdom). En briard som är bra borstad fäller inte.
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Nej alltså maken min reagerar på "okända" hundar, men bor de här ett tag så vänjer han sig och det är inget problem. Oavsett så är det inget bekymmer, jag kommer inte att välja en schäfer te x, med tanke på honom, men blir det ett senare problem så får han medicinera, där är vi överens så det är eg inget att ta med i beräkningen...

Kontakter inom Briardvärlden kan alltid vara intressant, vi är ju främst ute efter en omplacering isf. (jag tycker verkligen inte om valpar :o )

Tror du att en Briard kan vara rätt? Vi är väl ute och går, tja men minst en mil per dag iaf med hunden vi har nu, som får springa lös och ha sig, tränar lite lydnad främst, men även lite agility, sök eller annat när andan faller på för att det är kul. Pälsvård, tja, jag har ju en pudel, så det vet jag vad det innebär (om än våran hålls nerklippt).
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Vad skönt att det inte är så illa med makens allergi, men varför ge sig mer problem än vad man behöver?

Jag tror inte att en briard är helt fel, utan skulle nog trivas rätt så bra hos er. Men såklart så finns det olika aktiveringsnivåer inom rasen, kanske skulle vara dumt att välja valp efter den importerade hanen med värstings jobblinjer. Men eftersom ni inte vill ha en valp så kan ni ändå välja en hund med aktiveringsnivå som passar er. Sen undrar jag också vart gränsen till valp går för er? T.ex. min tik köpte jag som 8 månader från uppfödaren eftersom hon hade blivit kvar, samma uppfödare brukar kunna få kvar någon valp då och då pga. väldigt stora kullar senaste åren och hen har ändå inte velat slumpa bort dem på blocket till lågpris.
Verkar ändå inte vara för ovanligt att det blir kvar en valp längre än väntat trots attraktiva föräldrar.
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Från 6 månader är väl eg ok. Vi behöver ju aldrig ha hundarna ensamma hemma, så en äldre valp som blivit kvar är väl eg inget problem.

Och givetvis så försöker man ju hitta en individ som passar, är delvis därför jag helst vill ha en omplacering, man vet lite mer vad man får.
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

*KL*
Många briarduppfödare har kompletterat med eller bytt till schapendoes.
Jag tycker nog att schappen är ett bättre val än beardisen då jag träffat rätt många beardisar men aldrig någon som inte dragits med någon form av rädslor, även om det inte alltid har varit så gravt. Tror helt enkelt att det är väääldigt svårt att hitta en bra beardis!
Temperamentet har varit lite varierat, från kolugn utan minsta arbetslust till mer pigga "jag ställer upp på vad du vill"-hundar som dock kanske inte har kapacitet för de högre klasserna.

Jag har ju cairn och är sketanöjd, har tittat efter "en stor cairn" vilket jag inte riktigt hittat (vilket kanske delvis beror på att min inte är helt rastypisk egentligen) men jag har tittat bl a på schnauzer och irländsk terrier.

En fördel med briard och riesen gentemot andra nämnda raser är att de är bruksraser och avelshundarna MÅSTE ha gjort MH, har man tur har de även gjort MT. Det går förmodligen lättare att hitta riktigt bra linjer i och med att de är mer dokumenterade.
Beauceron då? (Också bruksras.)
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Beuceron går bort pga pälsen.

Jo, jag vet om beardisens problematik med rädslor, och det är väl inte en ras som är som första val, tyvär, pga just det.

Cairn är verkligen trevliga hundar, men lite väl små ja, storleksmässigt ör jag toppennöjd med min övervuxna storpudel.
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Hur många är många? Den jag känner som provade stod inte ut mer än 6 månader, var helt enkelt för olika och saknade det som finns i briarden.

Emor: Håller helt med Lona att det är en stor fördel med MH, men se för guds skull till att föräldrarna har gjort ett bra MH! Även ett avbrutet MH får man avla på och om inte det utbröt ett krig bredvid hunden så ska den klara MH utan avbrott enligt mig.
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Mh är kanon, och givetvis kikar jag också hur det såg ut och inte bara att det finns där :-) jag vet ju vad jag vill ha för egenskaper i en hund, och därmed även ungefär hur min drömindivid ser ut på ett mh spindeldiagram. :)
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Har ju själv haft några beardisar. Svårmotiverade och tröga har jag aldrig varit med om att de varit. Den jag har nu är väldigt energisk, arbetsvillig och lättmotiverad. Rädslor finns i rasen, främst ljudrädslor enligt min erfarenhet. Det är något de flesta uppfödare tar på allvar och arbetar för att förbättra och det har blivit mycket bättre på de senare åren.

Jag var på träning med många andra beardisar för knappt en månad sedan. Under en paus var der någon som började skjuta i skogen, på nära håll under en lång tid. Det var väldigt glädjande att se att endast ett par hundar ens upmärksammade ljudet. Resten brydde sig inte alls.

Ska du köpa bearded var noga med uppfödare, kolla mh- och eventuella tävlingsresultat. En del avlar bara på utställningsresultat, men fler och fler arbetar med sina hundar och riktar in aveln på det.

I övrigt passar beardisen en person som uppskattar en extremt glad hund, som älskar alla, har lätt till skall och gärna hoppar mycket. De drar in mycket grus och man får plocka pinnar under promenaderna, men fäller i gengäld inte en massa päls. Borstningen är inte jobbig. Man borstar ungefär en gång varje/varannan vecka, kanske två under tovåldern.

Det bästa med rasen tycker jag är att de är så lättlärda, vardagslydnad är inget jag direkt behövt träna på utan det har kommit av sig själv. De är enkla att ha lösa eftersom de har så lite jaktinstinkt. Min älskar ju folk, så det är det vi tränar mycket på ;)

Briarder verkar också vara en spännande ras :) skulle själv kunna tänka mig en!

Jag är, precis som din sambo, allergisk mot hundar som fäller. Beardisen har alltid funkat, men jag kan känna av dem när jag borstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska det bli för hund?

Shappen verkar gå i mode på min hemmaklubb nu. Jag har träffat en som som verkar vara en rolig hund (han är rätt lik min hund ;)). Resten är tråkiga och rätt otrevliga. Men det kan ju ha med linjer att göra, tror de kommer från samma ställe.
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Det bästa med rasen tycker jag är att de är så lättlärda, vardagslydnad är inget jag direkt behövt träna på utan det har kommit av sig själv.

Detta känner jag väldigt väl igen!
Nu när jag har min dvärgschnauzer är jag helt lost på hur jag egentligen gjorde för att lära min hund någonting, hon kunde lixom allt av sig själv:D
Fot lärde vi in på mindre än en timme t.ex.

Ändå är inte min nuvarande hund korkad (eller ja, han "fastnar" om det är gräs som går högre än till magen), utan han lär sig bara bara inte lika fort och förstår lika lätt vad som förväntas.

Jag skulle faktiskt också kunna tänka mig en bearder i framtiden, men blev lite avskräckt då den jag såg sist krävde att två personer höll fast den för att inte attackera vår bil när vi körde förbi.
Men alla är det ju självklart inte så illa ställt med.
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Jo en bearded är inte utesluten. Vår blivande granne har 3 st jättetrevliga och man blir ju allt lite sugen, för bortsett ifrån ffa ljudrädslan så upplever jag dom, precis som du, som pigga och glada hundar! Hoppande hund har jag redan än, om än han blivit mycket bättre, lätt till skall blir väl en vanesak, och lite mer grus inne gör nor inte heller någon skillnad. :)
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Haha, precis! Jag fickben terrierblandis för tre år sedan. Tro att jag rivit mitt hår över den? Den måste ju uppfostras!

Kan ju ge exempel ... Jag jobbar på ett äldreboende nattetid och har med hundarna emellanåt. Tänkte att jag skulle lära unghunden, beardisen, att inte följa med mig in i rummen, även om dörren är öppen. Jag sa till en gång och nu ligger han snällt utanför tröskeln och väntar. Samma när han i början ville rusa runt inne hos hästarna, en tillsägelse så gör han det inte mer. När vi går kurser så får jag höra had duktig och väluppfostrad han är, att jag måste tränat mycket ... sanningen är ju att mycket av följsamheten och kontakten har jag fått "gratis". Eller åtminståne inte fått jobba ihjäl mig för.

Jag är lat så sånt gillar jag ;) terriern kan man ju jobba ihjäl sig med och upprepa sig miljoner gånger. Han kan sticker ändå på vilt, efter katter, hästarna triggar igång honom. Han är ju go på sitt sätt såklart, men somsagt, jag vill göra annat än att jobba på vardagslydnaden och jämt hålla ett koppel i handen ;)
 
Sv: Vad ska det bli för hund?

Jag uttryckte mig kanske lite luddigt, "många" är ju ett ganska relativt ord. Men när jag tittade på schappekennlar så var det faktiskt förvånansvärt många - om man jämför med andra raser - som bytt från eller kompletterat med sina briarder. Det var helt klart den "raskombination" som förekom mest.
Vad jag skulle komma till var inte att man borde välja schappe före briarden utan att om man är intresserad av briard + bearded collie så kanske man kan kika på schappen också :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 145
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 997
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 280
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp