Hur firar ni jul ... och vad har ni pa julbordet?

Vi åt det hos mormor (Blekinge) när jag var barn på 80-talet. Det var aldrig riktigt någon som tyckte om det utan det åts mest av tradition. Salt lag och sladdrigt sött bröd är liksom ingen hit ens med en massa snaps till. Vi slutade med det så småningom, lutfisken höll i lite längre och gästspelar fortfarande ibland men då någon av de andra juldagarna och aldrig utan senapssås som är så stark att den fräter upp bihålorna.

Dopp med vortbrod ar det ackligaste som finns. :yuck: Men dopp med norrlandskt hart tunnbrod ar ljuvligt gott!:d🤤
 
Här jobbar jag helst runt jul och hoppas att jag får göra det även i år, oftast slutar dagen något tidigare både julafton och juldag och jag brukar ta en långpromenad om väder och vind tillåter, köpa hem indisk takeaway och ett trevligt vin och videosamtala med familjen en sväng den 24:e.
Ibland blir det plockmat.
Det känns lagom. :)
 
Det nästan viktigaste är den 23e, kvällen före julafton. Då samlas vi hemma hos mina föräldrar, jag och mina syskon samt maken och dottern och klär granen :heart Då äter vi smörgås med årets gravlax (:d:love:) och så brukar vi provsmaka skinkan och typ köttbullarna pappa lagat, bara lite lätt mat liksom. Det dricks även väldigt traditionsenlig whiskey när granen kläs! (Maken var inte svår att övertala om den traditionen :laugh:) Väldigt lungt och kravlöst, älskar't :heart

Sen gillar jag julstrumpor, speciellt nu sedan vi fick barn så ser jag till att det hänger några sådana hemma på julaftons morgon, ofta till både djuren och oss människor men framför allt till barnet då. Så då börjar dagen med någon liten present där och så lite julig frukost, typ risgrynsgröt eller liknande, i lugn och ro. Sen brukar jag vara i stallet på morgon/fm, oftast ta en liten barbackatur eller så (i år rider vi ut tillsammans vi i stallet :heart) gärna med tomteluva på :D

Sen så blir det väl lite som det blir, inga jätteskarpa traditioner utan vi har gjort lite olika från år till år. I år ska vi hem till mina föräldrar på vad jag hoppades skulle bli lugnt häng i några timmar... men nu är svärmor planerad dit så nu blir det definitivt inte lugnt häng i alla fall :banghead: Maten som föräldrarna brukar fixa är gravlaxen från dagen innan, skinka, köttbullar, brysselkål, någon liten jansson, sill, eventuellt grytdopp, vörtbröd och ost och någon sallad. Jag tänkte ta med lite prinskorv, göra egen rödbetssallad, ägghalvor och någon grönkålssallad med apelsin och granatäpple. Brukar inte vara så mycket av varje så ett ganska sparsmakat julbord, vilket jag tycker är rätt skönt! :angel:
 
Måste säga att jag tycker det är HÄDELSE att öppna någon klapp på julaftonsmorgon! Klappar gör en sig förtjänt av genom att ta sig igenom lunchsittningen, de är underhållningen mellan lunchsittning och kvällssittning! Klappar+promenad för att få plats med mer julmat helt enkelt, och att öppna på morgonen är FUSK:mad:
 
Måste säga att jag tycker det är HÄDELSE att öppna någon klapp på julaftonsmorgon! Klappar gör en sig förtjänt av genom att ta sig igenom lunchsittningen, de är underhållningen mellan lunchsittning och kvällssittning! Klappar+promenad för att få plats med mer julmat helt enkelt, och att öppna på morgonen är FUSK:mad:

Jag fick alltid en klapp på morgonen när jag var liten! Den 23e las alla klapparna under granen. Sen på natten mellan 23-24 så kom tomten och hämtade klapparna men så glömde han alltid en var till barnen i familjen! De låg alltid längst in under granen. Det var aldrig nåt stort utan nåt lite mindre som man kunde roa sig med under dagen. Troligtvis så att mamma och pappa fick lugn och ro i julföreberedelserna. Det kunde vara en Kalle Anka-pocket, en bo, en cd-skiva eller liknande. Sen på kvällen efter middagen så kom tomten och delade ut klapparna.

Vi har ändrat något. Vi har ingen tomte. Men alla i familjen får vars en liten julklapp på morgonen. Det är mysigt! Alltid något man kan roa sig med under dagen. Sen äter vi julfrukost tillsammans d.v.s. tjuvstartar julmaten eftersom vi alltid är bortbjudna över jul. Jag vill ju också ha en massa härliga rester av julmaten att äta av i mellandagarna! Vilket påminner mig om att jag måste koka gröt imorgon eller övermorgon så jag kan göra ris a la malta!
 
Jag fick alltid en klapp på morgonen när jag var liten! Den 23e las alla klapparna under granen. Sen på natten mellan 23-24 så kom tomten och hämtade klapparna men så glömde han alltid en var till barnen i familjen! De låg alltid längst in under granen. Det var aldrig nåt stort utan nåt lite mindre som man kunde roa sig med under dagen. Troligtvis så att mamma och pappa fick lugn och ro i julföreberedelserna. Det kunde vara en Kalle Anka-pocket, en bo, en cd-skiva eller liknande. Sen på kvällen efter middagen så kom tomten och delade ut klapparna.

Vi har ändrat något. Vi har ingen tomte. Men alla i familjen får vars en liten julklapp på morgonen. Det är mysigt! Alltid något man kan roa sig med under dagen. Sen äter vi julfrukost tillsammans d.v.s. tjuvstartar julmaten eftersom vi alltid är bortbjudna över jul. Jag vill ju också ha en massa härliga rester av julmaten att äta av i mellandagarna! Vilket påminner mig om att jag måste koka gröt imorgon eller övermorgon så jag kan göra ris a la malta!
Vi fick gott roa oss med att äta, vi! Jättestor familj, jättemycket mat, vi åt liksom konstant från 9 på morgonen till Kalle Anka började (och då åt de vuxna fortfarande för det mesta...). En sitter liksom vid bordet och småäter gröt och brunchmat, sen efter klapparna är det omdukat till riktigt julbord. Efter det lek för barnen och glögg till de vuxna fram till midnatt :)
 
Vi fick gott roa oss med att äta, vi! Jättestor familj, jättemycket mat, vi åt liksom konstant från 9 på morgonen till Kalle Anka började (och då åt de vuxna fortfarande för det mesta...). En sitter liksom vid bordet och småäter gröt och brunchmat, sen efter klapparna är det omdukat till riktigt julbord. Efter det lek för barnen och glögg till de vuxna fram till midnatt :)

Vi började aldrig så tidigt så det började oftast precis innan eller efter Kalle Anka.
 
Vi började aldrig så tidigt så det började oftast precis innan eller efter Kalle Anka.
Ja, jag tänker väl att matbordet hos oss liksom är underhållningen. Alla barn är med där, pratar och leker kanske lite runt/vid bordet men inget störande. Ibland gick vi ut i trädgården och lekte en stund om det var fint väder, typ. Tycker fortfarande klappar på julftonsmorgon är fusk, det är ju liksom väntan och förväntan som är halva grejen:D (observera att jag inte seriöst bråkar om detta. bara liiiite illa till mods av att veta att folk fuskar;))
 
Ja, jag tänker väl att matbordet hos oss liksom är underhållningen. Alla barn är med där, pratar och leker kanske lite runt/vid bordet men inget störande. Ibland gick vi ut i trädgården och lekte en stund om det var fint väder, typ. Tycker fortfarande klappar på julftonsmorgon är fusk, det är ju liksom väntan och förväntan som är halva grejen:D (observera att jag inte seriöst bråkar om detta. bara liiiite illa till mods av att veta att folk fuskar;))

Pga att min plastpappa är kanadensare så infördes traditionen med julstrumpa på julaftonsmorgon med något litet, en pocket eller liknande just för att hålla oss lugna så de vuxna kunde fixa mat och annat i lugn och ro.

Jag har fortfarande traditionen att klä granen den 23, men kanske ruckar lite på den i år, vi får se. Nu är det iofs en liten plastgran med batteridrivna ljus och plastbollar samt lampetta pga av liten klåfingrig/tänder katt
 
Måste säga att jag tycker det är HÄDELSE att öppna någon klapp på julaftonsmorgon! Klappar gör en sig förtjänt av genom att ta sig igenom lunchsittningen, de är underhållningen mellan lunchsittning och kvällssittning! Klappar+promenad för att få plats med mer julmat helt enkelt, och att öppna på morgonen är FUSK:mad:

Helt enig. När jag var liten var sista delen av middagen en PLÅGA eftersom vi barn visste ju att tomten kommer efter middagen :D

Edit: Fast julserietidningarna fick jag på morgonen men de var inte inslagna.
 
Pga att min plastpappa är kanadensare så infördes traditionen med julstrumpa på julaftonsmorgon med något litet, en pocket eller liknande just för att hålla oss lugna så de vuxna kunde fixa mat och annat i lugn och ro.
Vi har kanske varit en osedvanligt lugn syskonskara då? För vi har alla hjälpt till med maten eller suttit lugnt vid bordet. Om det blev spring i benen fick vi leka ute eller en stund på våra rum. Vi hade ju egna leksaker och grejer ändå, men helt ärligt sällan vi inte satt med vid bordet.
 
Vi har kanske varit en osedvanligt lugn syskonskara då? För vi har alla hjälpt till med maten eller suttit lugnt vid bordet. Om det blev spring i benen fick vi leka ute eller en stund på våra rum. Vi hade ju egna leksaker och grejer ändå, men helt ärligt sällan vi inte satt med vid bordet.

Det är helt enkelt en väldigt mysig tradition att få något redan på morgonen. Men som sagt, inget stort. Inte huvudklappen liksom. Utan nåt mindre som man kunde ha roligt med under dagen.
 
Det beror på :D

Varannan jul brukar jag jobba så då blir det inget särskilt firande mer än förhoppningsvis julgottis på jobbet :d Brukar försöka se Kalle Anka på jobbet och på kvällen, efter jobbet och stallet, kollar jag på Karl-Bertil och Svensson, Svensson.

De jular jag har dottern hemma kan se olika ut. I år hoppas vi fira jul i Lübeck. För två år sedan var vi i fjällen. För fyra år sedan på kryssning i Karibien.
Om vi är hemma, antingen hos mig eller hos mina föräldrar, ser det ut ungefär som nedan:
Frukost, valfritt. Kolla på julkalendern.
Till stallet och fixa allt där inklusive ridning.
12.30 lunch. Lutfisk till pappa och dotter, något gott till mig och mamma :p Serveras med kokt potatis, senapssås och någon grönsak typ brysselkål.
14.55 fika och Kalle Anka. Fikat kan bestå av exempelvis knäck, pepparkakor, lussekatt och glögg.
Kvällstid julbord. Alla får välja 3-5 saker var att ansvara för. Brukar innebära åtminstone kokt potatis, köttbullar, 2-3 sorters sill, lax, kål, rödlök, ost, bröd. Sen varierar det beroende på vilka som närvarar (3-5 personer) men skinka, senap och prinskorv kan vara kandidater.
19.30 Karl-Bertil, Svensson, Svensson och lite gottis.
Därefter dela ut och öppna julklappar. Vi öppnar en klapp i taget. Eftersom vi börjar så sent hinner klockan ofta bli ganska mycket innan vi är klara :p

När jag bodde hemma ingick också julfrukost i stallet vid 7, intag av hästarna på eftermiddagen och kvällsfodring på kvällen :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Dressyr Hejsan, jag har en fullblods korsning som kom till mig for ett ar sen for att hon var farlig och hade forosakat en hel del olyckor...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: lovelylace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp