Hur firar ni jul ... och vad har ni pa julbordet?

Jag brukar fira själv, då är fokus att äta en lugn frukost, följt av en ridtur på hästen och sedan grötlunch. Sen blir det allmänt mys, kanske med nån julfilm och så middag där det mesta är köpt, men jag gör rödbetssallad och mimosasallad själv (i övrigt brukar det bli prinskorv, potatis, köttbullar, brunsås och givetvis skinka och dopp i gryta). Brukar bli lika imponerad av mig varje år eftersom jag bara har två spisplattor. :p Sen är julafton typ slut, för jag är så mätt så jag orkar bara jäsa i sängen med nån serie eller film.

Men i år är jag bortbjuden. :eek: Det är första året sedan *tänker efter* 2014 eller 2015. Så det ska bli vansinnigt spännande! Jag ska vara där runt 14-15 och så ska jag ha med mig en julklapp till julklappsleken. Jag har fått löfte om att kunna gå undan om det blir för mycket intryck och är förberedd på att det är en lite annorlunda men rolig jul de firar.

Dessutom har jag i år varit med i bukes hemliga tomte, så jag har fått julklappar som jag ska öppna. :love:
 
Vi börjar morgonen med risgrynsgröt. Sen börjar vi elda i bastun och går en promenad medan vi väntar. Efter bastubad tar vi en kaffe innan vi åker till mina föräldrar.

Där försöker vi att chilla, prata, göra ingenting medan vi i sakta mak plockar fram maten. Vi har skalat bort allt onödigt så vi har bara det vi orkar äta. Skinka, olika typer fisk (gravad, inlagd osv) lite grönsaker.

Sen nån efterätt förstås, kaffe.

Senare glögg och först då tar vi lååångsamt ett paket i gången. Gärna samtidigt som man dricker nån god drink, vin, likör. Dåliga rim är ett måste.
 
Vi kör någon slags ambulerande jul i treårsintervaller (pga skilda föräldrar). Så ett år är julafton med min far och partner, ett år är det med min mamma med man, och ett år med svärmor. De andra personerna träffar vi under andra dagar av julledigheten och har "lillejul" med det året vi inte firar julafton med dem.

Julafton ska enligt plan vara hos min pappa i mitt barndomshem i år. Vi kommer dit dagen innan och pyntar granen. På Julaftonsmorgonen sover vi förhoppningsvis ut (om inte dotra vaknar tidigt) och äter sen en stadig frukost med hembakt bröd, olika sorters cheddar, sill, gravad lax och ägg. Sen är det hundpromenad för hågade. Efter det är det fri lek, min far leker med dottern och alla pysslar med sitt, tills det blir Kalle med fika och glögg, jag och min pappa skriver julrim. Efter det blir det julbord. Olika sorters hemgjord sill, egengravad lax och ägg är självklara, liksom varm (!) nykokt och nygriljerad skinka. Min partner gör sina revbensspjäll, sen är det pappas köttbullar, en liten Jansson, brunkål, och stekt brysselkål. Julöl och nubbe till. Efter det är det julklappsutdelning, vi delar ut en klapp i taget (ingen tomte) och alla tittar medan denna öppnas. Det tar evigheter men är väldigt mysigt. Den enda som tycker denna fas är jobbig är väl 5-åriga dottern som har väntat på klapparna sen morgonen... förra året tror jag vi körde klapparna innan julbordet men det blir så himla sent också, vet inte vad det är men allt på julafton tar verkligen en evinnerlig tid.

På juldagen är det obligatoriskt med dopp i grytan för min del, eller blöta som det kallas i min släkt från Norrbotten, dvs skinkspad från den hemkokta skinkan, norrländskt tunnbröd som sjuds i spadet tills det blir riktigt mjukt, och så en skiva skinka, lite senap och en smörklick till. Mmmmmm.... ingen annan än jag och möjligen min pappa gillar denna delikatess, konstigt nog.

Nu i år får vi se hur det blir, jag har lite ont i halsen och dottern har varit sjuk i tre veckor och är ännu inte helt frisk... så det kan bli plan b, dvs julafton hemma bara vi. Då blir det minimalt med julmat, lite julskinka och mormors köttbullar och lite egengjord inlagd sill (och blöta). Får försöka skaffa en gran isåfall... Men kan nog bli mysigt ändå om det nu blir så.
 
Jag och sambon firar traditionsenligt julafton själva. Efter bonusfamiljstrauma under uppväxten vägrar jag att fara runt den 24:e (det är inte så illa som det låter, bara nästan).

Julafton innebär sovmorgon, titta på julkalendern och sedan blir det lite vad vi känner för. Något år har vi dragit igång ett stort brädspel, någon gång har vi gett oss ut på en dagsvandring. Oftast äter vi julmat, provar lite olika ölsorter och öppnar paket på kvällen till något sällskapsspel. I år blir det nog turnering i Mario Kart Double Dash :D
Det låter jättemysigt! 🥰
 
Jag har jobbat varenda jul sedan jag började jobba. I år är jag sjukskriven så det är lite konstigt.
Men tanken är att jag ska börja med frukost hos stallägaren, skinksmörgås skulle det bli, passar på att göra stallet efter det, kanske tar en ridtur om jag orkar.
Sen blir det väl som vanligt hem och sova några timmar i soffan med hunden.
Troligen lite julmat tillsammans med pappa någon gång på eftermiddagen- kvällen.
Lax, sill, skinka, Janson är väl vad vi har tänkt oss.

Sen är det nog dags att sova igen för mig. Tänkte försöka klämma in någon julfilm att sova till om inte annat.
 
Vi firar hos mig i år igen. Mina päron kommer sen fm och hjälper mig att göra i ordning. Sedan kommer mitt ex med min son och så äter vi lunch = massa julmat. Efter Kalle Anka blir det tomte och paket, någon gång här kommer nuvarande partner med hans barn och på kvällen äter vi middag (=samma som lunch men ännu mer) allihopa. Exet går nog hem efter det tror jag, men resten lär stanna tills barnen ska sova och kanske lite till. På kvällen brukar det bli glögg och ost och kanske någon film att somna i soffan till.

Maten är klassisk. Sill, lax, revben, skinka, Janssons, köttbullar och korv. Långkål och rödkål. Jag vill ha skaldjurspate och partner vill ha kroppkakor så det har vi också
 
I år ska jag jobba kvällen, sover ev hos svärföräldrarna natten till julafton så får ev julklapparna då.
Får julmat av jobbet, det enda viktiga enligt mig är jansson och skinkan😍 Kan äta några Köttbullar och prinskorv. Äter lax om det finns varmrökt.
Sen finns det så klart sill och massa mer som inte jag äter 😅

Jobbar som sagt kvällen med favorit kollegan så blir nog bra det också!
 
Går upp tidigt för julaftonsmorgons firande i stallet; vi ses och äter julfrukost tillsammans och har julklappsbyte innan alla fixar boxarna osv, jag brukar vara den som är kvar till sist då jag vill passa på att ta en liten julaftonsritt :love: och förra året fick vi sällskap :).
Sen hem och äter grötlunch och självklart ser Kalle Anka; när programmet börjar ta slut är det typ då jag känner att nu tusan är det verkligen jul igen :love: . I år firar brorsan med sin familj hos hans sambos familj och mamma jobbar så troligen blir det en sväng upp till morfar och träffa honom och min kusin som kommer upp till honom över jul :heart och sen bara sambon och jag hemma med jultallrik och bara njuter av lugnet ensamma med film i år. Juldagen blir det julbord och julklappsutdelning hos mamma är tanken :heart .
 
Tycker det är kul att så många äter dopp i grytan. Pappa pratar om det varje jul, men det är aldrig något vi haft hemma, vet knappt vad det är 😅 Var i Sverige äter man detta, över hela landet? I Skåne med? Ingen jag känner från mina trakter har nämnt det som julmat, uppvuxen i Malmö.

En sak jag saknar med julen nu när vi är i Norge är pappas kalkon middag med massa gott tillbehör. Hoppas kunna fira jul hemma i Sverige när barnen är lite större och dom inte river huset till dom vi bor hos då 😝
 
Brukar åka med barnen till stallet till deras ponny, rida en sväng eller bara pyssla.
Sedan åker vi hem och gör oss i ordning.
Rastar hundarna i ett rejält sandtag och riktigt fystränar dem.
Sedan åker vi (jag, man och barnen, plus hundarna) hem till barnens farmor och farfar. Kollar Kalle, äter, öppnar julklappar, fikar etc.

Traditionellt svenskt julbord + en del grekisk mat då farfarn är grek. :)

I mellandagarna brukar vi fira med min sida av släkten, dock ej julmat utan kött av något slag.
 
På julbordet brukar vi ha:

Kallt: vörtbröd med juledamer, tomater, inlagd sill, senapssill, löksill, sill med ingefära och lime, bredbar leverpastej, skivbar leverpastej, sylta, rödbetssallad, aladåb, ägghalvor med majonnäs, räkor och dill.

Varmt: jansons frestelse, potatis, revbenspjäll/kamben, köttbullar, prinskorv och räkomelett.

Efterrätt under julhelgen brukar vara ostkaka med sylt (för mig är brunnebys körsbärssylt ett måste!) och vispad grädde. Godsaker såsom frukt, pepparkakor, lussekatter, aladdinask, choklad från twist och hemgjort julgodis: knäck (utan mandel) och snöbollar med lime :d
 
Det senaste decenniet har jag ofta firat jul utomlands. Ibland svensk jul, ibland något helt annat. De gånger jag varit i Sverige har jag ibland varit hembjuden till vänner. Förra året firade jag två dagar med en vän vardera dagen hemma hos mig. Då hade jag köpt en jullåda med kött och fisk och till det fixat grönsaker, ost och något sött.

I år är jag åter utomlands och jobbar nu på att fixa lite svensk julafton i ett helt annat klimat, utan riktigt kök och utomhus. Tog med god ost, (vegansk) kaviar, korv och annat från Sverige. Laxen åt vi upp redan på Lucia, så den får vi vara utan om jag inte lyxar till och köper ny - för det finns. En bofast svensk ska göra köttbullar. Så det blir ett litet svenskt bord för folk att testa köttbullar, ägghalvor med kaviar, viltkorv, glögg och pepparkakor mm. Sen är det knytkalas så övriga tar alla med sig något. Det blir en blandning med australiensisk efterrätt efter vad det ser ut nu.

De flesta av mina utomlands-jular har involverat någon form av knytkalas. Jag är inte så kinkig med vad jag äter, bara det är gott. Men jag vill faktiskt äta svensk julmat någon gång varje år, så jag löste det med att fixa en julfrukost på jobbet i år.
 
Vi kör luuugnt i år. Vi är supertrötta och orkar bara inte känner vi.
Så julafton firar vi lugnt hemma bara jag och sambo. Vi kommer välja vad vi tycker om av julmaten och äta det lite enkelt.
Vi kommer ha:
Toast skagen
Ägghalvor med majonäs, räkor, dill och rom
Sillar med potatis, gräddfil, gräslök till sambo
Varmrökt lax med potatis och aioli till mig
Köttbullar och rödbetssallad
Rödkål
Prinskorvar
Morotslåda

Sen får vi se om det blir:
Älgskav
Revben
Janssons till sambo

Han har köpt hem ett berg med choklad och julgodis. Och jag fick jättegod pepparkaksdeg av en släkting. Så den ska bakas och ätas.

Sen ska vi fira 3 gånger till med olika folk. Jag tror inte det blir så mycket julmat då. Det blir nog mer bara annan godare mat. Jag tycker väl inte julmat är sådär jättekul att jag vill äta det hur mkt som helst. Och det är vi rätt eniga om allihop.
 
Tycker det är kul att så många äter dopp i grytan. Pappa pratar om det varje jul, men det är aldrig något vi haft hemma, vet knappt vad det är 😅 Var i Sverige äter man detta, över hela landet? I Skåne med? Ingen jag känner från mina trakter har nämnt det som julmat, uppvuxen i Malmö.

En sak jag saknar med julen nu när vi är i Norge är pappas kalkon middag med massa gott tillbehör. Hoppas kunna fira jul hemma i Sverige när barnen är lite större och dom inte river huset till dom vi bor hos då 😝
Vi åt det hos mormor (Blekinge) när jag var barn på 80-talet. Det var aldrig riktigt någon som tyckte om det utan det åts mest av tradition. Salt lag och sladdrigt sött bröd är liksom ingen hit ens med en massa snaps till. Vi slutade med det så småningom, lutfisken höll i lite längre och gästspelar fortfarande ibland men då någon av de andra juldagarna och aldrig utan senapssås som är så stark att den fräter upp bihålorna.
 
Jobbar 7-13 på julafton men sen ska jag hem och fira alldeles ensam med hundarna så det blir en långpromenad och sen blir det kalle innan maten! 😍

Äter bara det som är gott på julbordet dvs prinskorv, köttbullar (felix 😁), julskinka, potatis, ägghalvor samt varmrökt och gravad lax med romsås! 🤤 Ska hitta på någon rolig efterrätt också! 😇😂
 
Det senaste decenniet har jag ofta firat jul utomlands. Ibland svensk jul, ibland något helt annat. De gånger jag varit i Sverige har jag ibland varit hembjuden till vänner. Förra året firade jag två dagar med en vän vardera dagen hemma hos mig. Då hade jag köpt en jullåda med kött och fisk och till det fixat grönsaker, ost och något sött.

I år är jag åter utomlands och jobbar nu på att fixa lite svensk julafton i ett helt annat klimat, utan riktigt kök och utomhus. Tog med god ost, (vegansk) kaviar, korv och annat från Sverige. Laxen åt vi upp redan på Lucia, så den får vi vara utan om jag inte lyxar till och köper ny - för det finns. En bofast svensk ska göra köttbullar. Så det blir ett litet svenskt bord för folk att testa köttbullar, ägghalvor med kaviar, viltkorv, glögg och pepparkakor mm. Sen är det knytkalas så övriga tar alla med sig något. Det blir en blandning med australiensisk efterrätt efter vad det ser ut nu.

De flesta av mina utomlands-jular har involverat någon form av knytkalas. Jag är inte så kinkig med vad jag äter, bara det är gott. Men jag vill faktiskt äta svensk julmat någon gång varje år, så jag löste det med att fixa en julfrukost på jobbet i år.
Jag blir nästan lite nostalgisk till mina utomlandsjular! Det är något speciellt med att skrapa ihop lite svenskhet utomlands:)
 
Sedan 2011 firar jag inte med släkten, det var jag och pappa tills han dog. Numera firar jag jag och katten jul själva. Jag är välkommen till både släkt och upp till särbon men jag vill inte. Jag har ingen önskan att ha ett större firande, det räcker med det som var under min uppväxt (det var väl inte helt Norénskt men nog fanns det drag av det...).

Ett måste är att hälsa på pappa och i år mamma också minneslunden och tända ljus för dem. Det blir ju lite annorlunda i år eftersom jag ska vara tomtemor strax innan Kalle åt en familj som jag känt hela mitt liv (pappa var tomte där en gång i forntiden).

Matmässigt äter jag det av det traditionella julbordet som jag tycker om: julskinka, köttbullar på älgfärs, sill, kallrökt regnbåge, rödbetssallad och gubbröra. Efterrätt blir något med saffran och glögg. Maten äter jag framför TV:n och tittar på något lite lagom, oftast något brittiskt i stil med Downton Abbey eller en Austen-film.
 
I år blev det lite omplanering över jul pga bror, så hit kommer yngsta dottern och föräldrarna och på bordet kommer det finnas både lite julmat och inte så julig mat.
Janssons
Sillsallad
Julskinka
Köttbullar
Porterstek
Potatisgratäng
Tillbehör, äppelgelé, julmust hembakt limpa, julost, senap, frukt och förmodligen någon typ av godis.

Jobbar sista dagen den 23'e och tänker mig sova ut och ta det lugnt på morgonen, så jag har lite att göra på julaftons förmiddag 😅
 

Liknande trådar

L
Dressyr Hejsan, jag har en fullblods korsning som kom till mig for ett ar sen for att hon var farlig och hade forosakat en hel del olyckor...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: lovelylace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp