Bukefalos 28 år!

Vad ska hon tänka på?

YorkWann

Trådstartare
En vän till mig ska skaffa katt, hon har aldrig haft något djur innan, men nu när vi fick kattungar i stallet bestämde hon sig för att ta en (hon har velat ha katt länge, men hon hade tänkt ta en äldre från något katthem)

Kan ni hjälpa mig med synpunkter om vad hon bör tänka på. Hon är nervös att katten inte kommer trivas. (född i stall, men kommer bo i lägenhet osv)
Hon har bokat tid hos vet för allmän koll, samt vaccinering.
Köpt kattlåda, sand, mat och annat smått och gott.

Vad ska man tänka på precis när katten kommer? (Katten är van vid människor, men inte så kelig, mycket nyfiken och busig!)
 
Sv: Vad ska hon tänka på?

Ok, vad hade ni önskat någon sa till er innan ni skaffade katt då? :)
 
Sv: Vad ska hon tänka på?

Att ta bort saker som går att välta innan man släpper in kattungen! :smirk: Hon drog ner allt som var löst, och förutomatt det är jobbigt att städa blomjord dagarna i ändå så är man ju rädd att de ska få något över sig.

Kolla upp fösäkring om hon tänkt ha den vet.vårdsförsäkrad. De billigare bolagen kostar kanske 500:- per år och det är vettigt ifal något händer. Bra försäkringar finns hos If, Sveland, Folksam och agria som jag känner till.

Om det är en stalluppvuxen katt kanske man ska börja med att ha den i ett litet rum med inga mattor och lådträna tills man märker att katten verkar "stabil" på det. Det är svårare att lådträna om det finns många saker som är "kissvänliga" och en utefödd katt har inte alltid lärt sig det från mamma. (Men de brukar lära sig fort)
 
Sv: Vad ska hon tänka på?

Ett litet klösträd är bra att ha också, sparar klösta möbler och himlans skojigt att klänga i :)
 
Sv: Vad ska hon tänka på?

2av mina 3 bönder är stallkatter från början och jag har aldrig lådtränat dom... Stoppa bara kattungen på lådan d första jag gjorde när den kom ut ur transportburen å sen dess har dom aldrig gjort sina behov nån annan stans än där eller ute... Det är väl naturligt för en katt att gräva ner skiten?
 
Sv: Vad ska hon tänka på?

Ja, men har man otur gräver det på fel ställe, typ blomkrukor, tvättkorgar, mattor... Har man bara befäst lådan några dagar är det nog säkrare att de återvände till dem. För de stallkatter vi har haft har det tagit max någon dag att vara säker.
 
Sv: Vad ska hon tänka på?

*Ta inte hem kattungen förrän den är 12 veckor gammal.
*Vaccinera (kan göra det så snart kattungen kommit hem, två vaccinationer med 3-4 veckors mellanrum)
*Försäkra
*Skaffa leksaker och en bra klösmöbel
*Avmaska vid hemkomst
 
Sv: Vad ska hon tänka på?

Sassy skrev:
Att ta bort saker som går att välta innan man släpper in kattungen! :smirk: Hon drog ner allt som var löst, och förutomatt det är jobbigt att städa blomjord dagarna i ändå så är man ju rädd att de ska få något över sig.


Man kan "preppa" blomkrukorna genom att sätta dubbelhäftande kuddar undertill...funkar kanon!

/M - 10.000 krukor fattigare :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 077
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 993
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 260
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp