Vad ska jag dricka?

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
Det finns en stor nackdel med min flytt från Sthlm.
Kranvattnet smakar fullständigt vidrigt här.

När jag kom hit så höll jag på att spotta ut första klunken kranvatten. Det var en hemsk smak. Jag har sedan satsat på att ta lite i taget och försöka svälja innan jag hinner känna smaken. Förhoppningen var att vattnet på jobbet skulle vara bättre, för att kunna fylla tomma vattenflaskor och ta med hem. Men nej, på jobbet är det om möjligt ännu värre. Det får mitt "hemmavatten" att framstå som världens lyxigaste, godaste vatten. Vilket det ändå inte är när jag väl kommer hem.

Så nu dricker jag för lite vatten. Jag häller i mig kopiösa mängder te istället och dricker bubbelvatten av olika slag så fort jag har möjlighet.

Nu funderar jag dels på en sån där vattenflaska med doftande ring, som ska lura en att drickan smakar annorlunda. Vad heter de? Kan en sådan hjälpa när vattnet faktiskt är äckligt och inte bara smaklöst?

Att dricka stora mängder kolsyrat vatten är väl inte speciellt bra? och att köpa stilla vatten i butik... Jag gillar inte smaken där heller. Mjölk, javisst, men jag försöker hålla mitt intag av mejerivaror till ett minimum.

Vad kan jag hitta på?

Jag har samma problem. Tyckte funlight smakade skräp i början men efter lite tillvänjning med en smak som gick ner (svart vinbär i mitt fall) funkar numera många av deras smaker! Inget socker så det känns helt ok att dricka.
Annars är ett tips att ha i lite äppelcidervinäger i vattnet, eller smaksätta med citron/gurka/mynta/apelsin/annan frukt genom att ha i rikligt med skivor i en tillbringare med vatten som får stå i kylen.

När jag kom hit så höll jag på att spotta ut första klunken kranvatten. Det var en hemsk smak. Jag har sedan satsat på att ta lite i taget och försöka svälja innan jag hinner känna smaken. Förhoppningen var att vattnet på jobbet skulle vara bättre, för att kunna fylla tomma vattenflaskor och ta med hem. Men nej, på jobbet är det om möjligt ännu värre. Det får mitt "hemmavatten" att framstå som världens lyxigaste, godaste vatten. Vilket det ändå inte är när jag väl kommer hem.

Så nu dricker jag för lite vatten. Jag häller i mig kopiösa mängder te istället och dricker bubbelvatten av olika slag så fort jag har möjlighet.

Nu funderar jag dels på en sån där vattenflaska med doftande ring, som ska lura en att drickan smakar annorlunda. Vad heter de? Kan en sådan hjälpa när vattnet faktiskt är äckligt och inte bara smaklöst?

Att dricka stora mängder kolsyrat vatten är väl inte speciellt bra? och att köpa stilla vatten i butik... Jag gillar inte smaken där heller. Mjölk, javisst, men jag försöker hålla mitt intag av mejerivaror till ett minimum.

Vad kan jag hitta på?

Det finns kannor med filter, jag hade en Brita när jag pluggade i Uppsala.

Att det smakar apa beror på var de tar vattnet ifrån och hur sammansättning på berggrunden ser ut. Här hemma har vi gott och mjukt vatten, det kommer från en sjö dvs det innehåller inte mycket kalk.

Om jag gissat rätt angående vart du flyttat gissar jag att det är rätt hårt vatten...

Har du provat att hälla upp i en tillbringare och ställa i kylen?
I en del fall kan smaken bli bättre antingen av att vattnet luftats, eller av att det är kallare när man dricker det.
Åh, jag ska testa med ett vanligt glas vatten på en gång och hoppas på mirakel!

Man kan vänja sig vid det, så det kan finnas hopp. Jag råkade ut för samma sak när jag flyttade förra våren. Det tog mer än tre månader innan jag tyckte att det nya vattnet smakade gott. Då hade jag det i tillbringare i kylskåpet.

Fram tills dess drack jag enorma mängder mineralvatten.

Det finns kannor med filter, jag hade en Brita när jag pluggade i Uppsala.

Att det smakar apa beror på var de tar vattnet ifrån och hur sammansättning på berggrunden ser ut. Här hemma har vi gott och mjukt vatten, det kommer från en sjö dvs det innehåller inte mycket kalk.

Om jag gissat rätt angående vart du flyttat gissar jag att det är rätt hårt vatten...
Såklart att det ska finnas en sådan förklaring... Då kan jag nog inte hoppas på att det är speciellt mycket bättre på andra ställen här heller. Hade någon liten förhoppning om godare vatten på kappbanan, eller åtminstone i framtida bostaden (vad det nu än blir för någon). Bökigt om det är hårt vatten också med tanke på att mina akvariefiskar är vana vid mjukt vatten...

Även hundarna ser ut att reagera på vattnet här, tycker att de alla verkar trivas bättre med att dricka regnvatten ur diken jämfört med ur skålarna. Mer så än vad de brukar vara alltså... Men eftersom vattnet hemma i stugan åtminstone är bättre än det på jobbet så ska jag börja ta med vattenflaskor till jobbet så att de har något vettigt att dricka där.

Vad kan jag hitta på?
Jag är inget fan av kranvatten över huvudtaget så om jag ska få i mig tillräckligt med vätska får det bli bubbelvatten. Har kört på det i flera år och ännu inte märkt något negativt.

Vad kan jag hitta på?
Är det kommunalt vatten eller vatten från egen brunn? Om det är från egen brunn kanske det t.ex. skulle behövas filter. Vårt vatten när vi köpte huset var odrickbart (trots att vattenprov kallade det för tjänligt) pga orimligt stora mängder järn och och (har jag för mig) mangan. Vattnet luktade ruttna ägg och blev rostbrunt om det fick stå en stund... :wtf:

Är det kommunalt vatten eller vatten från egen brunn? Om det är från egen brunn kanske det t.ex. skulle behövas filter. Vårt vatten när vi köpte huset var odrickbart (trots att vattenprov kallade det för tjänligt) pga orimligt stora mängder järn och och (har jag för mig) mangan. Vattnet luktade ruttna ägg och blev rostbrunt om det fick stå en stund... :wtf:
Hemma är jag 99% säker på att det är från egen brunn. På jobbet lär det vara kommunalt.

Jag tycker filterkannor + kylskåpskallt gör stor skillnad. Håller med om att Uppsala vatten är äckligt! Det godaste finns i Hemavan

Enköpings vatten däremot. :yuck: Det gick inte ens att blanda ut till saft.
😄 En gång flyttade jag från Enköping till västra Jämtland, en annan gång från Uppsala till västra Jämtland. Båda gångerna upplevde jag att jag flyttade från gott vatten till vatten som smakar ingenting, liksom platt. Känns knappt att man har det i munnen. Jättekonstigt. Nu har jag vant mig och gillar vattnet här (kanske skulle avsky Enköping/Uppsala-vatten nu).

Måste tillägga att Sundsvall har jättegott vatten!

(Förlåt för lite ot @Red_Chili , har inga tips för jag kan nog dricka vilket vatten som helst 😅)

Vad kan jag hitta på?
Blanda det med saft eller någon juice

😄 En gång flyttade jag från Enköping till västra Jämtland, en annan gång från Uppsala till västra Jämtland. Båda gångerna upplevde jag att jag flyttade från gott vatten till vatten som smakar ingenting, liksom platt. Känns knappt att man har det i munnen. Jättekonstigt. Nu har jag vant mig och gillar vattnet här (kanske skulle avsky Enköping/Uppsala-vatten nu).

Måste tillägga att Sundsvall har jättegott vatten!

(Förlåt för lite ot @Red_Chili , har inga tips för jag kan nog dricka vilket vatten som helst 😅)
Sundsvalls vatten är jag uppvuxen med och njuter av det när jag kommer upp och hälsar på. Har bott på lite olika ställen i landet, men Sundsvalls vatten har varit bäst. ❤️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka