Vad ska jag dricka?

Bukefalos 30 år!

Det finns en stor nackdel med min flytt från Sthlm.
Kranvattnet smakar fullständigt vidrigt här.

När jag kom hit så höll jag på att spotta ut första klunken kranvatten. Det var en hemsk smak. Jag har sedan satsat på att ta lite i taget och försöka svälja innan jag hinner känna smaken. Förhoppningen var att vattnet på jobbet skulle vara bättre, för att kunna fylla tomma vattenflaskor och ta med hem. Men nej, på jobbet är det om möjligt ännu värre. Det får mitt "hemmavatten" att framstå som världens lyxigaste, godaste vatten. Vilket det ändå inte är när jag väl kommer hem.

Så nu dricker jag för lite vatten. Jag häller i mig kopiösa mängder te istället och dricker bubbelvatten av olika slag så fort jag har möjlighet.

Nu funderar jag dels på en sån där vattenflaska med doftande ring, som ska lura en att drickan smakar annorlunda. Vad heter de? Kan en sådan hjälpa när vattnet faktiskt är äckligt och inte bara smaklöst?

Att dricka stora mängder kolsyrat vatten är väl inte speciellt bra? och att köpa stilla vatten i butik... Jag gillar inte smaken där heller. Mjölk, javisst, men jag försöker hålla mitt intag av mejerivaror till ett minimum.

Vad kan jag hitta på?
Vi reagerade starkt på vattnets smak när vi flyttade hit. Smakade SÅ äckligt. Vi har något filter etc men vatten från egen brunn. Nu har vi vant oss. När sambo jobbat borta 1 v känner han av det. Men jag har helt vant mig, trots att jag är rätt smakkänslig.
Hoppas du vänjer dig också!

Vi reagerade starkt på vattnets smak när vi flyttade hit. Smakade SÅ äckligt. Vi har något filter etc men vatten från egen brunn. Nu har vi vant oss. När sambo jobbat borta 1 v känner han av det. Men jag har helt vant mig, trots att jag är rätt smakkänslig.
Hoppas du vänjer dig också!
Jag hoppas det med. Jobbets vatten är nog bortom all räddning, men det här hemma i stugan går nog att vänja sig vid. Det känns inte lika vidrigt nu som när jag flyttade in :p Ska nog ändå göra som @dobbis förslog och köpa lite saft eller annat att blanda i, och sedan successivt försöka vänja mig av från det 😅

När jag kom hit så höll jag på att spotta ut första klunken kranvatten. Det var en hemsk smak. Jag har sedan satsat på att ta lite i taget och försöka svälja innan jag hinner känna smaken. Förhoppningen var att vattnet på jobbet skulle vara bättre, för att kunna fylla tomma vattenflaskor och ta med hem. Men nej, på jobbet är det om möjligt ännu värre. Det får mitt "hemmavatten" att framstå som världens lyxigaste, godaste vatten. Vilket det ändå inte är när jag väl kommer hem.

Så nu dricker jag för lite vatten. Jag häller i mig kopiösa mängder te istället och dricker bubbelvatten av olika slag så fort jag har möjlighet.

Nu funderar jag dels på en sån där vattenflaska med doftande ring, som ska lura en att drickan smakar annorlunda. Vad heter de? Kan en sådan hjälpa när vattnet faktiskt är äckligt och inte bara smaklöst?

Att dricka stora mängder kolsyrat vatten är väl inte speciellt bra? och att köpa stilla vatten i butik... Jag gillar inte smaken där heller. Mjölk, javisst, men jag försöker hålla mitt intag av mejerivaror till ett minimum.

Vad kan jag hitta på?

Haha har aldrig tänkt på att vattnet smakar äckligt här, men de gör de säkert 😂 lever på kolsyrat vatten och te personligen så tänker aldrig på smaken!

Vattenflaska med doftande ring du pratar om heter Air up, jag har en kollega som är helt såld på de! Så för vissa funkar de absolut 😄🤸

"Enköping är nog enda stället vi säljer filter även till sånna med kommunalt vatten"
Citat från vår filter-säljare :rofl:
Haha. Nu har vi ju egen brunn, så inte kommunala, men smakar inte tillräckligt gott för mig trots filter och ok livsmedelskvalitet.
Snart dags att förnya filtret ändå, så kanske ska uppgradera oss. Men filter är ju en hel vetenskap så måste orka ta tag i det.

Jag hoppas det med. Jobbets vatten är nog bortom all räddning, men det här hemma i stugan går nog att vänja sig vid. Det känns inte lika vidrigt nu som när jag flyttade in :p Ska nog ändå göra som @dobbis förslog och köpa lite saft eller annat att blanda i, och sedan successivt försöka vänja mig av från det 😅
Hoppas du lyckas vänja dig.
Jag har misslyckats med att vänja mig helt vid vårt och undviker gärna kranvattnet fortfarande efter 8 år..
Drickbart är det om det kniper men gott är det aldrig.

Kanske kan det finnas någon tillgänglig alternativ vattentäkt, om du frågar/läser runt i trakten?

(När jag var liten och växte upp i Mölndal var det kommunala vattnet (från Delsjön) helt okej, men när mina föräldrar ville ha extra gott vatten körde de bort till Kallebäcks källa i backen upp mot Borås-/Mölnlyckevägen och hämtade en dunk. Det är/var en lokal källa som historiskt försörjde mindre delar av närområdet och Örgryte, även Pripps i Frölunda tog sitt vatten därifrån ända tills bryggeriet skändligen lades ner av Carlsberg 2002.)

Det finns kannor med filter, jag hade en Brita när jag pluggade i Uppsala.

Att det smakar apa beror på var de tar vattnet ifrån och hur sammansättning på berggrunden ser ut. Här hemma har vi gott och mjukt vatten, det kommer från en sjö dvs det innehåller inte mycket kalk.

Om jag gissat rätt angående vart du flyttat gissar jag att det är rätt hårt vatten...
Vi har världens godaste hårda vatten från egen brunn. Mycket är nog en vanesak, tycker också att vattnet på en del ställen smakar mindre gott - särskilt när det är kommunalt ”mjukt” vatten. (Sen finns det gott om andra mineraler som kan finnas i bilden, vi har en del mangan och när man får in en extra dos sånt så ser inte vattnet gott ut.)

Min mamma som bor i ett område i kommunen med vidrigt vatten (smakar klor och kloak samtidigt) använder nån sorts kolfilter som man skruvar på kranen. Vi bor i en annan del av samma kommun och vårt vatten är jättegott! Kommunalt båda två men tas från olika ställen. Jobbets vatten är inte alls lika gott till te osv…

Jag har med mig en flaska zeroh till jobbet och kör en skvätt i vattenflaskan 😅 tror aldrig jag blandat lika starkt som det står, men bara så att det smakar mer än ljummet plastflaska 🙈
Aluminiumflaskorna vi hade innan håller väl kanske kallare..men va ett elände dricka ur.
Har inget emot vattnet i övrigt.. men varför inte göra det ännu godare att få i sig vätska lixom 😉

Vi har egen brunn och vant oss vid smaken. Dock upplever jag att det smakar bättre med bubblor. Så testa en soda stream. I värsta fall kan man ju smaksätta med sockerfria smaker.

Det är i alla fall inte farligt att dricka kolsyrat vatten och är bättre än att dricka saft etc.

/Lizzie

Vad kan jag hitta på?
Tänker att om man dricker lite lite varje dag måste man vänja sig? Tycker Stockholmsvattnet på jobbet är ganska hemskt men har vant mig över åren, förutom att det inte blir så bra te.

Såklart att det ska finnas en sådan förklaring... Då kan jag nog inte hoppas på att det är speciellt mycket bättre på andra ställen här heller. Hade någon liten förhoppning om godare vatten på kappbanan, eller åtminstone i framtida bostaden (vad det nu än blir för någon). Bökigt om det är hårt vatten också med tanke på att mina akvariefiskar är vana vid mjukt vatten...

Även hundarna ser ut att reagera på vattnet här, tycker att de alla verkar trivas bättre med att dricka regnvatten ur diken jämfört med ur skålarna. Mer så än vad de brukar vara alltså... Men eftersom vattnet hemma i stugan åtminstone är bättre än det på jobbet så ska jag börja ta med vattenflaskor till jobbet så att de har något vettigt att dricka där.
Åk någonstans där det är vättervatten. Kan inte vara så långt ifrån Örebro.

Vattnet i Visby är helt fruktansvärt. Smakar träsk. Blev inte bättre av fun light. Då smaker det träsk plus fun light.
Fullkomligt vidrigt.
Tack och lov har det funnit en sån maskin på jobbet där man kan fylla sin vattenflaska med kallt, stilla vatten som smakar gott eller bubbligt. Tur att jag bara jobbar där enstaka veckor under sommaren.
Stockholmsvatten är så gott 🥰

Vattnet i Visby är helt fruktansvärt. Smakar träsk. Blev inte bättre av fun light. Då smaker det träsk plus fun light.
Fullkomligt vidrigt.
Tack och lov har det funnit en sån maskin på jobbet där man kan fylla sin vattenflaska med kallt, stilla vatten som smakar gott eller bubbligt. Tur att jag bara jobbar där enstaka veckor under sommaren.
Stockholmsvatten är så gott 🥰
Skånevatten är oxå gott, där nere dricker jag det utan tillsatser och direkt från kranen,lyxigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka