Vad ska jag dricka?

Bukefalos 30 år!

Vattnet i Visby är helt fruktansvärt. Smakar träsk. Blev inte bättre av fun light. Då smaker det träsk plus fun light.
Fullkomligt vidrigt.
Tack och lov har det funnit en sån maskin på jobbet där man kan fylla sin vattenflaska med kallt, stilla vatten som smakar gott eller bubbligt. Tur att jag bara jobbar där enstaka veckor under sommaren.
Stockholmsvatten är så gott 🥰
Jag älskar Visbyvatten! heja Visby :D

Skador på tänderna får man även av naturellt mineralvatten. Det är kolsyran som inte är bra för tänderna pga syra.
Fast, nja? Det verkar vara en myt till stor del. Googlar jag verkar det bara vara personer med skör tandemalj som ska vara försiktiga. Normalt sett:

– Sura ämnen kan slita ner tandvävnaden, men kolsyra är en av de betydligt svagare syrorna. Vi brukar säga att man inte ska känna någon större oro för kolsyrat vatten, säger Peter Lingström, professor och övertandläkare vid avdelningen för cariologi på Göteborgs Universitet.

https://www.land.se/halsa/myterna-om-kolsyrat-vatten-du-ska-sluta-tro-pa

Jag personligen reagerar inte så mkt på de olika smakerna av vatten. Dricker vatten på alla ställen det är "ok" dvs även i London och USA. MEN däremot så ät mitt hår JÄTTEKÄNSLIGT. Vattnet norr om Berkeley i CA går inte. Och inte heller där vi bor nu. Så jag får köra balsammetoden mest och på vintern är det "hårinpackningsmetoden" tom för att håret inte ska gnissla... Och då säger de ändå att vårt nya vatten är "Vattenhårdheten är i genomsnitt 7-8 °dH (tyska hårdhetsgrader) och räknas som mjukt till medelhårt vatten" .
Medan det sägs "Vattnet i Stockholm är mjukt och har en hårdhetsgrad på cirka 4-6 °dH (tyska hårdhetsgrader)"... Men håret beter sej väldigt olika trots inte jättestor skillnad i hårdhet.

Jag personligen reagerar inte så mkt på de olika smakerna av vatten. Dricker vatten på alla ställen det är "ok" dvs även i London och USA. MEN däremot så ät mitt hår JÄTTEKÄNSLIGT. Vattnet norr om Berkeley i CA går inte. Och inte heller där vi bor nu. Så jag får köra balsammetoden mest och på vintern är det "hårinpackningsmetoden" tom för att håret inte ska gnissla... Och då säger de ändå att vårt nya vatten är "Vattenhårdheten är i genomsnitt 7-8 °dH (tyska hårdhetsgrader) och räknas som mjukt till medelhårt vatten" .
Medan det sägs "Vattnet i Stockholm är mjukt och har en hårdhetsgrad på cirka 4-6 °dH (tyska hårdhetsgrader)"... Men håret beter sej väldigt olika trots inte jättestor skillnad i hårdhet.

Jag hade absolut märkt av den skillnaden på håret. Har 2,7 °dH här och tycker att håret blir grinigare hos mina föräldrar med runt 5. Surskölj hjälper lite dock.

Jag gjorde hemmablekning i håret en gång i New York, det gick inte att skölja ur! Håret blev så jäkla förstört 😅

Har du provat att hälla upp i en tillbringare och ställa i kylen?
I en del fall kan smaken bli bättre antingen av att vattnet luftats, eller av att det är kallare när man dricker det.
Jag har testat nu ett tag, och faktiskt, det verkar hjälpa en hel del! Till en början kunde jag "bara" dricka en klunk utan att reagera, men det var bättre än inget. Sedan kunde jag dricka två stora klunkar. Nu har jag hela tiden en flaska vatten i kylskåpet och dricker då och då för att få i mig tillräckligt. Köpte också Ramlösa vid något tillfälle och när flaskan var tom tog jag med vatten hemifrån till jobbet i den. Så, en flaska är konstant i kylskåpet på jobbet också.

Det känns fortfarande som avlägsen lyx att kunna tycka om vattnet, eller att ha en vattenflaska ståendes ute på jobbet och dricka av den lite då och då. Men nu är det i alla fall lättare att få i sig det som behövs för att slippa huvudvärk eller på annat sätt må dåligt. Men det räcker inte med att ta riktigt kallt från kranen, kylskåpet behöver göra sitt också.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka