Vad ska jag fylla tiden med?

Presto

Trådstartare
Jag jobbar i Norge sen några månader tillbaka. Jobbar vi nära gränsen jobbar vi in veckan på tre dagar, mån-ons, långa dagar, och är ledig tors-sön. Jobbar vi långt från gränsen orkar vi inte köra bil så mycket så då jobbar vi för två veckor, mån-lör, och är ledig nästkommande vecka istället.

Så jag jobbar inte mer eller mindre än heltid, bara att vi "pendeljobbar". Men jag är en rastlös person och just nu känner jag att mitt liv när jag är hemma går åt till värdelösa tidsfördriv. Jag vill inte heller bli för bekväm med detta leverne (som alla andra jag jobbar med blivit) och skaffa massa dyra hobbys. Nu när jag är ung vill jag jobba, tjäna pengar och spara.

Men vad ska jag göra på dagarna? Inget som jag är låst vid, oftast är det väldigt kort framförhållning på hur vi ska jobba. Egenföretagare, som vad? Börja kolla med aktier? Plugga på distans? Köpa en symaskin? Åhh vet inte vad jag vill, jag fick avliva min ponny i våras och har inte hittat något nytt att göra. Men inga djur igen på ett bra tag iaf.

Något jag kan roa mig på dagarna när jag är hemma, alla mina kompisar jobbar på dagarna så jag vill gärna ha kvällar och helger ledigt.

Flummig tråd, men just nu blir jag stressad att jag i två dagar roat mig med att städa hemmet varvat med slösurfning. Dessutom börjar hushållsarbetet ta slut så vad ska jag göra resten av veckan? Jag vill gärna göra något som jag får in pengar på, eller i varje fall inte kostar mig så mycket. Vill inte bli som dom andra som bara super bort sina pengar och köper grejer för att fylla tiden.

Några tips? Kan någon få mig att öppna ögonen för vad det finns att göra?

Börja träna! Simma, gymma, springa, cykla. Jag kan lätt spendera timmar i löparspåret. Och i träninglokalen Orientering är en aktivitet som ger mycket.

VIll du hålla på med hästar finns det säkert ngon som vill h din hjälp. Plugga, ja om du vill och behöver det. Men att plugga bara för att är inget som jag rekommenderar..

Jag svarar trots att jag passerat ungdomen för ett tag sedan...

Jag hade helt klart börjat plugga @Presto . Det är min favoritsysselsättning efter hästarna och bokläsandet :D

Eftersom du jobbar behöver du inget studiestöd/lån så då är det bara att leta upp någon rolig kurs och göra en anmälan. Det finns massor av kurser som går på distans och har ärr friare upplägg. Just nu läser jag språk på distans (en baskurs, jag har inte läst språket på gymnasienivå tidigare) och det enda som har fasta obligatoriska datum är tentorna och de vet man om i god tid. Vi har lektioner också men de spelas in och man kan ta del av dem senare om man vill. För mig är det bäst att vara med vid lektionerna men det är ingen katastrof om jag missar någon.

@MaRomer Får jag nyfiket fråga varför du inte rekommenderar att plugga bara för att?

Jag säger också att plugga är en bra idé. Välj någon kurs du tycker verkar rolig och plugga på distans på låg fart. Jag har vid sidan av jobb pluggat musikhistoria, journalistik, webbdesign, grafisk produktion som tidsfördriv.

Annars är träning av något slag också enkelt att göra på tider man vill.

Har för mig att det finns en hobbytråd här, sök efter den, där finns massor med tips.

Jag svarar trots att jag passerat ungdomen för ett tag sedan...

@MaRomer Får jag nyfiket fråga varför du inte rekommenderar att plugga bara för att?

Av den anledningen att plugga kostar pengar, dessa pengar anser jag att man kan lägga på annat. Om det inte är en utbildning man faktiskt kommer ha nytta av. MEn det är min personliga åsikt. Har flera kompisar som pluggat pga de ej fått något jobb, eller orkat jobba. Nu sitter de med studielån och en utbildning de inte nyttjar. Dvs bortkastade pengar enligt mig.

Av den anledningen att plugga kostar pengar, dessa pengar anser jag att man kan lägga på annat. Om det inte är en utbildning man faktiskt kommer ha nytta av. MEn det är min personliga åsikt. Har flera kompisar som pluggat pga de ej fått något jobb, eller orkat jobba. Nu sitter de med studielån och en utbildning de inte nyttjar. Dvs bortkastade pengar enligt mig.
Fast man måste ju inte ta studielån.

Börja jobba som volontär är mitt tips! Finns mängder av organisationer med skiftande agendor som behöver folk. Du får göra något och jobba för vad du tycker är viktigt, så din tid blir inte "bortslösad". Rätt gjort kan du använda volontärarbetet för att nätverka också.

Dock kostar ju utbildning även om man inte ta lån. Så om man sk aplugga så bör man plugga något som man faktiskt akn tänka sig jobba med, eller ha stor nytta av. Men det är min åsikt.

På vilket sätt kostar högskoldestudier pengar fast man inte tar lån? En hobby brukar oftast kosta en mindre eller större summa pengar och att då lägga några kronor på litteratur kan i till exempel jämförelse med hästhobby vara en försumbar summa.

På vilket sätt kostar högskoldestudier pengar fast man inte tar lån? En hobby brukar oftast kosta en mindre eller större summa pengar och att då lägga några kronor på litteratur kan i till exempel jämförelse med hästhobby vara en försumbar summa.

Jag skrev bara min åsikt.

Kostnaderna för studier är ju alla böcker man måste ha, pendling till högskolan och som sagt, kan man inte få någon nytta av studierna mer än att man blev lite mer fördjupad i ämnet så är det bortkastat.

Läste arkeologi och konsthistoria, tog inget lån och jobbade extra lite då och då. Men ändå så försvann pengarna på böcker och busskort.
Körde slut på hjärncellerna och orkar inte läsa klart ngt så att man åtminstone får en kandidat, och även om jag gör det så finns det inga jobb där jag har nytta av att kunna lite löst om gamla stenar..

I ts situation så hade jag försökt hitta ett annat jobb att kombinera nuvarande med.
Lättare sagt än gjort dock, är nog bäst med ngt eget företag. Men då ska man ju också hitta ngt att företag med.

Kostnaderna för studier är ju alla böcker man måste ha, pendling till högskolan och som sagt, kan man inte få någon nytta av studierna mer än att man blev lite mer fördjupad i ämnet så är det bortkastat.

Läste arkeologi och konsthistoria, tog inget lån och jobbade extra lite då och då. Men ändå så försvann pengarna på böcker och busskort.
Körde slut på hjärncellerna och orkar inte läsa klart ngt så att man åtminstone får en kandidat, och även om jag gör det så finns det inga jobb där jag har nytta av att kunna lite löst om gamla stenar..

I ts situation så hade jag försökt hitta ett annat jobb att kombinera nuvarande med.
Lättare sagt än gjort dock, är nog bäst med ngt eget företag. Men då ska man ju också hitta ngt att företag med.

Ja men själva studierna är ju fortfarande gratis, i Sverige finns ingen terminsavgift eller liknande (jag tror dock att utländska studenter numer måste betala någon avgift).

Transport och litteratur har man ju kostnader för oavsett vilken hobby man vill ägna sig åt tänker jag. Det kostar att ta sig till stallet och det kostar att betala för ridlektionerna. Distansstudier kräver dessutom i allmänhet ingen transport.

Vi ser nog helt olika på det här med studier, att det är bortkastat om man bara bli lite mer fördjupad i ämnet känns som en helt främmande tanke för mig. Att bli mer fördjupad i ämnet är själva poängen med studierna för mig, annars finns ingen anledning till studier tycker jag. Att köra slut på hjärncellerna tror jag att man även riskerar när man inte har något att göra.

Men det är väl jättebra att kunna mer om något man är intresserad av?

Kostnaderna för böcker och annat varierar väldigt mellan olika utbildningar. Och en del kan man hitta på biblioteket eller begagnat, då behöver det inte bli så dyrt.

Pluggar man distans, eller går eller cyklar till studieplatsen, så blir inte de kostnaderna heller så stora.

Det låter som att du inte var så nöjd med ditt eget utbildningsval, men att kategoriskt avfärda utbildning pga det kostar så mycket och att man inte har någon nytta av det är trist inställning, tycker jag. De flesta intressen kostar både tid, pengar och hjärnceller och då finns det många andra saker som man har betydligt mindre "nytta" av än att lära sig saker.

Det finns även många andra sätt att plugga för intressets skull, än på högskola/universitet.

Men man kan se det på olika sätt. Att lägga flera år och mycket pengar på utbildning till ett yrke med dålig arbetsmarknad tycker jag är mindre bra. Att däremot lustläsa kurser i ämnen som intresserar en, för att helt enkelt få lära sig lite, tycker jag är en utmärkt sysselsättning. Man kan aldrig få för mycket kunskap.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 420
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
883
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 471
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka