Vad ska jag göra?! Het & stressad häst!

L

__Lina__

Hej!
Just nu känns allt med min älskade pålle helt hopplöst.. Har haft henne i 3 år nu (hon är 18 år). Hon har hela tiden varit väldigt pigg & framåt under ridning, nästan så att det känns som om hon har lite prestationsångest över vad som ska hända. Från början red jag mest ut för att få igång henne eftersom hon hade varit utlånad mkt o ej speciellt igång. Sen tog jag hjälp av tränare i dressyr och det gick ganska bra, förutom att hon blev väldigt uppstressad efter galopp men det gick oftast o lugna henne genom att hitta på jobb till henne (framdels & bakdelsvändingar, flyttningar, igångsättningar mm). När vi sen skulle börja hoppträna, så flippade hon helt ut, stack, kastade sig över hinderna, svettades, studsa hit o dit osv. Efter enormt mkt jobb o träning i flera månader så kunde jag hoppa banor, och även tävla på klubbtävlingar så smått, visst hon blev stressad, men inte okontrollerbar. Nu var hästen ordentligt igång, och allt funkade kanon! :love: Hoppade som en gud och gick hyfsast bra i dressyren (men fortfarande stressad o het).
I våras fick hon föl, och har därför varit mammaledig fram tills i augusti då jag så smått började sätta igång henne igen. Allt gick bra, började lungt med tömkörning, promenader o mysiga uteritter, hon blev lite stressig på vägen hem eller efter galopp men ändå helt ok. Sen började jag träna lite dressyr igen, samma sak där. Sen skulle jag hoppträna så smått idag, och det känns verkligen som allt gick fel & vi är tillbaka på ruta ett.. :(
Hästen flippade ut bara när jag kortat mina stigläder, gick på snedden, svettades, hoppade upp o ner o överallt.. Fick rida mot 50 cm hinderna i "skritt" (taktade mest) göra halt några meter innan o sen låta henne hoppa, hon hoppar så sjukt hög över o sticker iväg efter.. Hon blir så jäkla stark också.. Rider nu på ett pelham bett, och allt känns bara så jäkla hårt o dragigt..l Inte alls harmoniskt eller som ngt samspel mellan mig o hästen.. Usch.. Allt känns bara så fel.. Men sen så vet jag att hon kan vara så fin som hon var förra sommaren då hon var helt igång, men det känns så jobbigt för både henne o mig att behöva gå hela den vägen en gång till.. Blir så ledsen o se henne så.. Tips ngn?
 
Sv: Vad ska jag göra?! Het & stressad häst!

1) Kolla upp så hästen inte har ont, så utrustningen passar och munnen osv.
2) Se över ditt foder! Kanske får för mycket energi?
3) Kanske införskaffa någon ört med lugnande effekt och prova?

Lycka till:idea:
 
Sv: Vad ska jag göra?! Het & stressad häst!

Kanske kan vara idé att träna hästen vid sådant som har med hoppning att göra. Först bara rida med bommar på banan, sen skritta över bommen någon gång, rida mellan bommar, backa mellan hinder, trava över bom på marken medan hinderstöden står på sin plats osv...

Jag har oxå en häst som väldigt lätt stressar upp sig. Men henne har jag varit tvungen att ta allt i mycket små steg. Nu kanske det är bäst att lugna sig med bomarbetet, kan tänka mig att hon kommer att vara stressad att rida den närmsta tiden med tanke på det som hände nu.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?! Het & stressad häst!

Tack för tipsen!:bow:
Sadel o träns passar, börjar bara bli lite skeptisk till mitt bett, kan dt vara det hon stirrar upp sig för (en del iaf)? Red henne (precis när jag fick henne) innan på tredelat tränsbett, men hon blev så otroligt stark då, och stirrade ju även upp sig då. Nu rider jag på gummipelham, men börjar mer o mer fundera på andra alternativ. Iaf testa.
Hon har svårt o hålla hull, men det har blivit beydligt bättre nu o är faktiskt riktigt rund o fin nu! Därför vill jag helst inte dra ner på ngt. Hon får massor med hö, sen får hon kornkross, betfor o mineraler. Inget jag tycker hon borde reagera så här på.. :confused: vad finns det för lugnande örter? Kan det vara ngt o testa?
Tror att den största anledningen till denna stress är ngt som hänt tidigare i hennes liv.. ibland önskar man att de kunde prata!
 
Sv: Vad ska jag göra?! Het & stressad häst!

Ja, det känns som att jag får börja lite på ruta ett.. igen.. :(
Bommar o sånt brukar funka, men så fort man sätter upp ett hinder så blir det ofta helt okontrollerbart.. Hon var vädigt fin förra sommaren, då funkade det ganska bra o jag kunde lugna henne. Iofs var hon ju dräktig då o vissa säger ju att det kan påverka..
Kändes bara så hopplöst idag efter månader med uteritter o markarbete, så får man ett sånt bakslag av ett litet hinder.. Funderar ärligt på o sluta hoppa henne, men samtidigt så vet jag att hon hoppar så sjukt fint o att det kan gå bra.. Sen har jag ju längtat efter hoppningen ända sen vi slutade med det innan fölningen.. Inte lätt det här alltså!
 
Sv: Vad ska jag göra?! Het & stressad häst!

Förstår att det känns surt. Tyvärr är det väl så att din pålla kommer att kräva mycket träning med hinder innan hon kan hantera lugn och balanserad hoppning. Du kan väl skriva hur det har gått för er att rida nu så vi får veta?!
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 614
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
1 776
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp