vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Tycket du först ska prata med den som rider pållen och tala om för henne att det inte är ok att rida hästen som en galning och bara dumpa den i hagen=om hon käftar emot eller skiter i vad du säger så har du ju än mer information att ge ägaren...
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Hur har dett gått?
Fast det klart... Har hon ridit nyligen har du kanske en månad på dig? ;)
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Hoppas verkligen att ni kan lösa det för den stackars hästen!

Men jag tycker definitivt att du ska prata med ägaren - hon som rider verkar ju inte ta till sig att det bara är hon som rider den.

Eftersom det tydligen verkar vara svårt att hitta en ytterligare medryttare så tänkte jag att, även om du kanske inte hinner rida både den och din egen, du kanske kunde ta med hästen som handhäst någon gång i veckan när du rider en skrittur?

Och kanske skulle du kunna longera hästen en kort stund ett par gånger? Även om den behöver mer, så är det i alla fall bättre än inget!

Kanske kan ägarens syster rycka in någon gång, den går ju ändå som sällskap till hennes häst och då kan man tycka att hon får ta hand om den lite.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Jag har pratat med ägaren nu och hon tycker ska försöka hitta någon som kan rida hästen, tyvärr har jag inte fått sagt riktigt allt jag vill, det har varit svårt att nå ägaren när det inte är folk runt omkring.

Jag har också funderat på om det går att motionera hästen på något sätt. Men saken är den att hästen är ganska svårhanterad, så att ha honom som handhäst skulle bli svårt. Longering tror jag inte heller att jag kommer fixa tyvärr. Så det enda jag kan komma på är att jag ska hinna rida honom med, men det skulle ju ta sin lilla tid eftersom det ofta är ett litet projekt det här med hanteringen så tyvärr skulle det nog vara svårt att pussla ihop det. Systern tror jag inte heller på, hon gillar inte alls den hästen, pga av att han är så svårhanterad. Hon är lite yngre och ganska osäker vilket inte alls går med den hästen.

Jag hoppas att det ska gå att hitta en medryttare till hästen. Tills dess får jag och min andra stallkompis försöka hjälpas åt med hästen. Kan vi en gång i veckan var så blir det ju iaf två gånger i veckan, även om det är långt ifrån tillräckligt motionsmässigt så blir han ju iaf lite hanterad och det kan säkert underlätta för den personen som eventuellt kommer som medryttare sen.

Håller tummarna att vi kan hitta någon passande snart.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Okej, hoppas det går bra
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Vad tråkigt! Jag uppfattade inte att det var en så svår häst.

Förhoppningsvis kan väl lite av hanteringsproblemen försvinna om den hanteras / motioneras mer? Hur var hästen innan den så att säga "ställdes av"?

Hoppas verkligen att ni hittar någon av alla dessa underbara hästtjejer som bara älskar sura och svåra hästar, vilka följdaktligen blir som små lamm i deras närhet... och att ägaren uppskattar det ni gör för henne och hennes häst!
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

En häst kan mycket väl hållas i grundkondition om den rids 2-3 ggr per vecka.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Är inte helt hundra på att jag förstår detta rätt.

Hållas i grundkondition på vilket sätt menar du då?

För som det är nu har hästen kass kondition, och det är väl ganska svårt att träna upp konditionen genom att rida 2 gånger i veckan. Det räcker säkerligen för att bibehålla en redan befintlig hyfsad kondition (så var det med min när han en period inte reds så ofta, han tappade inte märkvärt kondition eller muskler) men räcker det verkligen för att träna upp en dålig kondition till en hyfsad kondition.

Med hyfsad menar jag att hästen klarar av en ridtur på 1-2 timmar i alla gångarter, mestadels skritt, utan att bli alldeles flåsig och svettig.

Jag har aldrig behövt sätta igång någon på det sättet, men jag tror att det behövs mer regelbunden träning för att komma igång. Eller?
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Hästen i fråga har blivit illa behandlad, det är inte så farligt nu, men i vissa situationer kan han bli lite skygg och man måste ha mycket tålamod med den hästen. Den är inte så utbildad på grund av att han tidigare varit svår att hantera, så det är lite krångligt i ridningen med. Genomsnäll häst men det ska mycket till innan han litar på någon. Han gör aldrig något dumt, men det är inget som går att träna bort bara sådär. Nu är det drygt 5 år sedan jag flyttade dit och då var han väldigt strykrädd och svår att binda och leda etc. Nu är han mycket bättre men det är fortfarande en häst som kräver mycket tid och ett lugnt handlag, alltså skulle det inte gå att ha med honom som handhäst. Longering vill jag inte ens testa eftersom han fortfarande har ett visst problem med grimskaft och liknande (antagligen det han blev slagen med förr) så det skulle nog inte heller funka.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Jag red i min ungdom i ett stall där hästarna reds enbart på söndagar - 1-2 pass på en timme på förmiddagen, en timmes rast och sen lika många på eftermiddagen i alla tre gångarterna. Vi körde aldrig slut på dom men svettiga blev dom. Ingen bukandning eller vida näsborrar.
Några av hästarna gick alltså 4 timmar utan problem - vi red ut, hoppade osv.

Dessa hästar gick resten av veckorna i flock i stora hagar där dom således rörde på sig i skritt mestadels.
Hästarna blev samtliga gamla och var aldrig halta - helt otroligt idag när de flesta stall står med konvalescenter högt o lågt.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Förlåt, jag måste vara otroligt trög idag, skyller på en lång arbetsdag.

Men menar du att man kan sätta igång en häst genom att rida en gång i veckan? För att de kan hållas i helt ok kondition det är jag också medveten om, så har jag också ridit min häst innan. Men att behålla kondition och förbättra en riktigt dålig konsiton kräver det olika ridning?

Men det är väl skillnad på att sätta igång och att behålla. Kan jag få ett ja eller nej på denna frågan?
- Kan man sätta igång en häst och få den i hyfsad kondiotion genom att rida ett till två pass i veckan?

Hästen går förresten ute och kan alltså röra på sig i alla gångarter, men jag det blir mest skritt såklart.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Nej som jag skrev så menar jag hålla kvar i grundkondition - inte starta om. Men en såpass riden häst borde dock ha en bra grundkondis. Antagligen rider hon väldigt hårt. Ett normalt ridpass på någon timme i blandade gångarter borde han klara av oavsett.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Ok, tänkte väl att det var så du menade.

Nej, hästen har ingen bra konsition alls. Hästen har blivit riden kanske en gång i månaden sen i höstas, alltså 5 månader minst. Jag har ju min häst i samma stall så vi gör nästan alltid sällskap, annars hade jag ju inte vetat hur hon skötte om och red hästen.

Så som den rids nu är precis lika häst som vi ridit innan, alltså inte särskilt hårt alls (enda skillnaden är att hon travar där det är väldigt svårframkomligt och ojämnt i marken). Rider ca 1-1,5 timma i mest skritt men även en del trav (som jag sa på fel ställen enligt mig) och SNABB galopp. Detta klarade hästen utan större ansträngning för ett år sen, men nu har den som sagt mer eller mindre stått i ett halvår och han har verkligen tappat både kondition och muskler.

En dag när jag var ute och fodrade stod de och betade ca 100 meter bort. Hästen kom galopperande mot maten (plant nästan hela vägen, en liten backa typ 5-6 meter det sista) och han flåsade rätt bra efter detta, alldeles för mycket för att vara normalt grundkondition.

Så jag tror inte att det hade funkat att hålla igång konditionen, han behöver sättas igång för att få tillbaka sin grundkondition. (hästen har aldrig varit i någon tävlingsform precis, har tidigare ridits 3-4 gånger i veckan i skogen. Inte särskilt tuffa pass heller)

Han klarar ju av det, men i längden måste det vara påfrestande för kroppen. Han har inte mycket till muskler heller, det syns stor skillnad nu och från i våras tex. Han har tappat en del detta halvåret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Hästen i fråga har blivit illa behandlad ... Den är inte så utbildad på grund av att han tidigare varit svår att hantera, så det är lite krångligt i ridningen med. Genomsnäll häst men det ska mycket till innan han litar på någon. Han gör aldrig något dumt, men det är inget som går att träna bort bara sådär. ... drygt 5 år sedan ... var han väldigt strykrädd och svår att binda och leda etc. Nu är han mycket bättre men det är fortfarande en häst som kräver mycket tid och ett lugnt handlag, alltså skulle det inte gå att ha med honom som handhäst. Longering vill jag inte ens testa eftersom han fortfarande har ett visst problem med grimskaft och liknande (antagligen det han blev slagen med förr) så det skulle nog inte heller funka.

:eek: Stackars häst! Men vad tänker ägaren med :crazy:

En sådan häst kräver ju MASSOR med tid, sju dagar i veckan... och då tänker jag inte på motion utan på kontakt, att få finnas i närheten och pyssla med allt och inget utan att hästen blir stressad och undrar när jag tänker hoppa på honom.

Nej, jag tror inte att det räcker med två ridturer per vecka för att få igång honom, tänker då på min egen pålle som av olika skäl inte ridits så mycket i vinter (kanske 2-3 lugna pass i veckan) och som i stället tappat en hel del :angel:

Ju mer du berättar, desto mer hopplöst känns det för hästen - det är ägarens ansvar att ta hand om den, det kan inte du och din stallkompis klara. Kan hon inte ordna en medryttare eller ta hand om hästen själv så får hon väl sälja den! :devil:
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Ja, den hästen hade verkligen behövt massa pyssel och de perioder som han ridits (inte åkts på) oftare har han blivit mycket bättre ridmässigt.

Jag, och en del andra tycker att ägaren borde sälja, visst skulle man sakna hästen, men han hade fått det så mycket bättre med någon som verkligen la ner sin själ i hästen och som verkligen hade tid och intresse. Hästen far inte illa hos ägaren, hon tar hand om den bra. Men det är ju skillnad på en häst som inte mår dåligt och en häst som är 100% lycklig. Som det är nu kan han stå och gnägga oavbrutet när vi rider iväg med våra hästar. (han är kompis med min)

Ägaren har, vad jag förstått, varit på väg att sälja honom flera gånger eftersom hon själv inte har tid. Och det hade nog varit bäst för honom.

Jag hoppas så att de hittar en bra medryttare om hon nu inte vill sälja.

Jag tror inte heller att 2 dagar kommer räcka. Det svåra är ju att hitta en medryttare som är bra och som verkligen vill engagera sig i den sortens häst och som har tid, inte bara nu utan ett bra tag framöver eftersom det tar lång tid att bygga upp ett förtroende hos den hästen.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Jag tycker absolut att du ska prata med ägaren. Ägare verkar ju tro att hästen blir väl omhändertagen. Om motsatsen bevisas så kanske ägaren skaffar en annan medryttare till hästen som har tid å lust att ta hand om den.
Du är ingen skvallrig bitch bara för att du bryr dig!
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

En fråga bara, är det ingen annan som lagt märke till detta o kan säga till ungen, o fråga vafan hon håller på med?

Ursäkta mitt odrspråk, men jag blir ARG när djur behandlas respektlöst och mycket illa.

Jag tycker kanke det är bättre att kanske ta en konflikt, än att gå och tryckas med det. Men jag förstår situationen, och jag vet, det är inte lätt!
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Det finns inga andra i stallet och unge och unge, det är en vuxen tjej på 20 nånting. Hon är äldre än mig och vi har ju ridit ihop så länge jag haft min häst där (flera år) så det känns verkligen inte som att jag kan komma med pekpinnar. På sista tiden har hon blivit helt förändrad, vet inte varför. Så jag känner inte alls för att gå på henne, eftersom hon redan är rätt otrevlig emellanåt.

Jag tycker med det känns jättetråkigt, speciellt som hon haft så bra hand med hästen innan. Hon är inte den bästa ryttaren, men hon har funkat bra med hästen och det är ju det viktigaste.

Ägaren har redan pratat om att skaffa en ny medryttare och jag hoppas det blir snart. Hästen blir väldigt ledsen när vi rider iväg och är väldigt sällskapssjuk i hagen, tycker synd om honom såklart. Han förtjänar bättre. Nu verkar det som att hon inte kommer komma hem under sommaren, vet inte om hon kommer innan dess heller. Så man kan ju hoppas att hon inte kommer tillbaka efter det, då har hon ju ändå varit borta i ett halvår. Men om jag känner henne rätt så kommer hon att ta för givet att ägaren ska ha honom ståendes och vänta på henne.:mad:
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Du är inte ensam om sådana har problem... Hjälpte till som medryttare på en häst som skulle sättas igång (gått ca 4 ggr på 2 år) men så fort man ansträngde den lite så markerade den för hälta. Visade rejält vid longering och ridning på stor volt.

Sa detta till ägaren som inte brydde sig utan ville att hästen skulle fortsättas att ridas...Kanske var ömfotad var hennes svar...Men några skor fick den inte...När jag sedan inte var intresserad av att köpa loss den av henne så åkte jag ut...Fixades en annan tjej som flängred på den...mkt flåsig och svettig efter turen, dock ingen som sett hur det gått till men han stressade inte ute när jag ridit...
Ägaren sålde den någon månad eller 2 senare... Hoppas han kom i bättre händer...

Lycka till o hoppas du finner någon edsjäl som vill förbarma sig över pållen =)
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Tyvärr är det väl så att det finns alldeles för många hästar (eller djur i allmänhet) som är i fel händer. Inte för att någon ägare är perfekt eller kan allt, men vill man bara djurets bästa så tycker jag man kommer långt på det. Det är oftast där det brister, ointresse och i vissa fall brist på kunskap.

Jag hoppas verkligen att han kommer i bra händer nu, den som lever får se.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 372
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 400
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp