vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

K

konflikt

Ilskan växer inom mig, men jag är så konflikträdd så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har ett dilemma, snälla hjälp mig (har förresten anonymt nick av nämnda konflikträdsla).

Ska försöka förklara mitt dilemma så gott det går och hoppas på kloka råd:
I mitt stall står det en annan häst, han är sällskapshäst men rids av en tjej. Tjejen har nu flyttat, men kommer då och då hem och rider hästen. Under tiden hon flyttat har ju hästen bara varit sällskapshäst i snart ett halvår.
Självklart har ju hästen tappat kondition, och muskler, det syns bara genom att titta på hästen. Hästen blir lätt andfådd och svettig.
Tjejen har ridit hästen länge och tidigare har det funakt bra, men på sista tiden har hon tappat intresset, verkar inte ha samma vilja att vara där och har inte glädjen i att umgås med hästen (detta kan jag ju omöjligt veta säkert, jag är inte tankeläsare, men hennes agerande får mig att tro detta iaf)
Men det är inte det som är problemet, utan snarare konsekvenserna av detta ihop med en stor dos idioti!

Tjejen rider hästen i full fart, tar ingen hänsyn till att han inte blivit riden alls den senaste månaden, och innan dess kanske en kort, lugn tur varannan till var tredje vecka. Alltså ingen motion att tala om. Hästen blir ju slutkörd, svettas massor och är väldigt andfådd, ändå så galopperar hon på i ett fasligt tempo. Låter hästen trava där den knappt går fram, och i BRANTA nedförsbackar. Detta tycker jag är väldigt vanskligt och jag tycker väldigt synd om hästen.
Hästen är ju pigg när den väl kommer ut och hon låter den springa på var och hur den vill, trots att den knappt orkar. Visst kan man väl tycka att den hade inte sprungit om den inte orkade, men jag tycker ändå att man får tänka lite längre. Det måste ju vara påfrestande för såväl muskler och leder som lungor och hjärta. Det är ju ingen mjuk igångsättning efter en lång vila, utan det är pang på röbetan, full kareta!!
Och efter ridturen så får hästen gå ut i hagen svettig och dan, så det torkar in i pälsen. Ingen vidare omvårdnad på det planet heller.

Jag tycker detta är fel, och jag hade ju gärna sett att tjejen tog sitt pick och pack och stack för gott, hon är ju ändå inte där så ofta (vilket iofs är en tröst). Men jag vet att det då kommer bli en konflikt.

Det är inte tjejen som äger hästen, utan det är en annan som har den. Denna personen har sedan länge tappat intresset, men har kvar sin häst som sällskap till systerns häst som har intresset kvar. Denna personen bryr sig tyvärr inte allt för mycket om hästarna, men eftersom hon en gång har varit intresserad och är en trevlig person det lilla jag träffat henne så intalar jag mig att hon borde bry sig.
Ägaren har ju såklart ingen aning om hur hästen behandlas, utan är glad att tjejen fortfarande kan komma och pyssla med den då och då.

Men hur ska jag göra? Ägaren borde ju få veta, men jag kan bara inte komma på ett sätt att framföra det lite fint utan att verka som en skvallrande bitch som tror sig veta bättre. Ägaren har ju trots allt förtroende för tjejen, som ju skötte hästen bra innan. Jag kan bara inte förmå mig att berätta, hur ska jag göra?
Det finns ju inget lätt sätt som inte innebär att det blir en konflikt av något slag. Stämningen kommer ju definitivt bli annorlunda, vilket jag inte vill riskera.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Så många som läst, men inga svar.

Ingen som kan hjälpa på något sätt, snälla?!?
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Du kan inte försöka hitta en pålitlig tjej som kan komma ut och ta hand om sällskapshästen när den andre är borta?

Då får ju hästen röra op sig och kommer orka med den andra tjejen mucket lättare.

Alltid knivigt sånt där så jag har inga direkta råd att ge dig. Sorry Hoppas det löser sig dock.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Nu är jag ju inte konflikträdd av mig, så jag hade först och främst pratat med den här tjejen. Kanske sagt att jag tyckte hon tog så bra hand om hästen innan men nu ser den inte ut att må bra. Lägga upp det lite smidigt och fint så det inte känns som ett på hopp för henne.
Hjälper inte det så skulle jag helt enkelt "hota" med att berätta för ägarna.

Nu vet ju inte jag åldern på alla inblandade men om det är ungdomar så finns det föräldrar som kanske skulle lyssna? Eller stallägare? Någon annan som kan va ett moraliskt stöd för dig så du slipper konfrontera det själv?

Men nått måste du ju absolut göra annars är det bara en tidsfråga till hästen går helt sönder.

Jag funderade även,sällskapshäst? Är dom inte väldigt ofta t-märkta och ska ridas varsamt?
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Det ÄR ju svårt att ta upp något man själv tycker är fel med någon. Jag brukar försöka tänka ut vad personen ifråga själv skulle vilja göra för att förbättra men kanske inte själv kommit på, och så fråga lite fint. Man kan ju sällan ändra på någon annans sätt, men om man kan plantera lite tankar som passar deras eget sätt att tänka om saken så kanske man får dem själva att komma på ett bättre sätt.

Hur tror du att tjejen egentligen vill att hästen ska må? Om hon har tagit väl hand om den tidigare kan man väl åtminstone hoppas att hon fortfarande bryr sig om den. Fråga kanske hur hon tycker att det går nu när hon är borta så mycket, att hästen ser väldigt positiv ut när hon kommer (understimulerad), om hon tror att ägaren skulle tycka att det vore dumt med en skötare till medan hon är borta, om hon har någon kompis som hon tror skulle gilla hästen eller om du ska försöka fundera på någon (om du vill, förstås), och att hästen ser väldigt trött ut dagen efter (om det behöver sägas).

Försök alltså tänka att problemet som behöver lösas är hästens vardagsmotion, inte människan som rider, och att ni har lättare att lösa det tillsammans än hon själv (men lämna bollen hos henne om det är det du vill). Om det inte blir någon förbättring kanske du kan köra samma sak med ägaren senare, men du får nog ge det lite tid. Du vet väl inte heller vad hon har för överenskommelse med ägaren, det kan ju vara så att det är ägarens direktiv (rent teoretiskt iallafall).
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Det behöver inte innebära att du stöter dig med någon för att du uttrycker din oro för hästen. I synnerhet om ägaren inte ens känner till problemet. Far den illa är det snarare upp till ditt samvete hur länge du kan tiga.. Försök att peppa dig och tänk efter vad som är värst, att stämningen mellan dig och folk du sällan träffar förändras eller att hästen ådrar sig bestående men av dessa flängritter.
Jag hade kontaktat ägaren (denne har ju ändå yttersta ansvaret) och frågat om det var ok att skaffa ytterligare en skötare så hästen får lite mer regelbunden motion. Förklara bara hur den mår utan att hänga ut ryttaren på något sätt. Den diskussionen/utredningen får stå mellan ägaren och ryttaren. På så vis skvallrar du inte men har ändå belyst problemet och förhoppningsvis hjälpt hästen till en bättre tillvaro så småningom.

Stort lycka till och peppkram!
//Cinnamon
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Nåt som du kan göra är att få det att framstå som att det är DU som är lite okunnig och de andra som är kunniga, genom att säga tex :

Jag trodde att det var skadligt för hästar att stå 3 veckor och sedan ridas ut hårt, men det kanske inte är så eller vad tror du ?

Då lämnar du över ansvaret på den andre som måste förklara sig, eller personen i fråga åtminstone börjar tänka efter vad 17 dom håller på med .

Jag hoppas du förstår vad jag menar !?
Jag kallar detta för Positiv manupulation, har funkat för mig !

Lycka till

Hej från hambo
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Nåt som du kan göra är att få det att framstå som att det är DU som är lite okunnig och de andra som är kunniga, genom att säga tex :

Jag trodde att det var skadligt för hästar att stå 3 veckor och sedan ridas ut hårt, men det kanske inte är så eller vad tror du ?

Då lämnar du över ansvaret på den andre som måste förklara sig, eller personen i fråga åtminstone börjar tänka efter vad 17 dom håller på med .

Jag hoppas du förstår vad jag menar !?
Jag kallar detta för Positiv manupulation, har funkat för mig !

Lycka till

Hej från hambo

Jag håller med Hambo. Tycker det verkar vettigt att göra så för NÅGOT måste du ju göra!

LYCKA TILL!!
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

KL

Ska försöka svara alla så gott det går.

Till att börja med, tusen tack för all hjälp och stöd!:bow:

Jag har förvrängt en del detaljer, eftersom jag vet att det finns personer som kan känna igen stället annars.

Kan börja med att vi länge har försökt hitta en annan skötare/medryttare, men det har inte varit det lättaste. Jag har under perioder försökt hinna med både denna hästen och min egen. (att jag inte känner ägaren så väl var en av förvrängningarna, kanske inte hjälpte så mycket, men det är svårt att inte lämna ut allt helt och hållet) Men jag hinner helt enkelt inte med det, och jag vill ju såklart sätta min egen i första hand.
Personerna som är inblandade är väl unga vuxna. Tjejen jag pratar om är i 20-års åldern och jag själv är 20. Hästägaren är 30+.
Tjejen har blivit en helt annan person de senaste åren, jag har haft min häst i detta stallet länge nu och känner de alla ganska väl. Hon har inte bara blivit annorlunda på hästryggen, hon är riktigt otrevlig dessutom, så jag tycker redan att det blivit en jobbig stämning i stallet. Men det skiter jag i faktiskt, bryr mig bara om hästen.

Det bästa hade ju varit att hitta en annan som kunde rida, för då hade det inte varit lika illa de gånger hon kom och red som en dåre. Men det är inte lätt, häromkring finns inte så många hästintresserade tyvärr.

Hästen är inte T-märkt. Det jag menade med sällskapshäst var att ägaren låger den gå som sällskap, men den rids ju och kunde varit i jättefin form om någon bara hade lagt ner lite tid på den. Jag vet att de funderade på att sälja den för ett par år sen, men det blev inte så. Och det är väldigt synd, för det är en fin häst som kunde ha fått det så bra.

Att ge idéer och komma med förslag och frågor har jag gjort. Massor! Jag har påpekat att hästen inte ridits när hon varit borta (vilket hon inte vet riktigt, eftersom hon tagit för givet att jag ska rida den utöver min egen) och då har hon sagt att det var ju inte bra. Hon har till och med själv påpekat att "Åh, vad andfådd han blir" efter att ha skrittat uppför en liten backe, och säger att han svettas så mycket. Så hon vet ju om det, men hon verkar inte bry sig om det. Vore ju en sak om hon inte märkte detta, men det gör hon ju.

Jag har föreslagit att vi ska kanske ta en lugn runda idag, och då har hon sagt visst, men sen bränner hon på i detta tempot. Och då undrar jag ju lite, hur rider hon när hon inte tar det lugnt? När jag inte är med.:crazy:

Jag ska försöka prata med ägaren mer om att hitta en annan som kan rida, hon har tagit upp det själv ett par gånger. Så det verkar ju som att hon bryr sig lite iaf.

Det finns så mycket andra problem med tjejen runt omkring detta som jag väljer att inte ta upp. Men det är verkligen en svårt situation, och jag vill inte stöta mig med varken henne eller ägaren. (ägaren är den jag hyr stallplats av, och vi har kommit jättebra överens de senaste åren och hjälp varandra med hästarna)Tjejen vill jag inte stöta mig med för hon kommer alltid tillbaka, trots att hon har flyttat så har familj kvar här och kommer på besök ofta, och då tar hon för givet att hon ska rida, trots att hon inte betalar något till ägaren längre. (förra året hade de en medryttare under en period, men hon slutade för hon ville inte betala varje månad för en häst som hon fick lämna ifrån sig så fort tjejen kom hem. Det var inte ägaren som hade fått tag på henne, utan en annan kompis i stallet, ägaren tyckte det var en bra idé eftersom tjejen var bortrest länge. Men sen så kan hon väl inte med att "säga upp" den gamla tjejen, och det gör ju att det är svårt att få in en ny)
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Men du.... om nu hästägaren inget vet och du väljer att inget säga. Hur tror du då att hon tänker den dagen det kommer frambakvägen, hur hennes häst har behandlats?
Det KAN ju bli så att hon undrar varför du inget sagt och ifrågasätter även dig? Typ "varför har du inget sagt och hur har du bara kunnat se på???"

Jag själv skulle aldrig släppa greppet så över min egen häst att jag inte hade någon som helst koll, men skulle bli helt förkrossad om något sådant kom fram och jag fick veta att folk vetat men inget sagt....
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Innan har det inte varit så illa, det är ju först nu när hästen tappat kondition och muskler efter att ha stått länge som det blivit ett problem. Och innan har hon inte varit lika vårdslös heller i ridningen.

Så det är nu problemet kommit upp och jag vill ju såklart berätta, men det är svårt att veta hur jag ska lägga fram det utan att smutskasta tjejen totalt. För jag anser att det är tjejen som är problemet, självklart går det ju att minimera konsekvenserna genom att hästen rids oftare, men hon kommer ju rida lika illa, skita i att tvätta av när hästen är svettig och så. Detta i sig är väl kanske inget jättestort problem, men det är ju ändå hon som är problemet enligt mig.

Ägaren är trevlig och så, men efter att ha hyrt in mig hos henne i några år nu så vet jag att hon inte bryr sig supermycket. Hon tycker det är bra att han får komma ut men hade det inte funnits någon så hade hon nog inte brytt sig jättemycket heller. Hon var ju inne på att sälja då när jag flyttade in med min, men hon orkade inte leta efter någon typ. Sa att han lika gärna kunde gå där. Så engagemanget är inte jättestort från hennes sida. Hon har aldrig varit särskilt engagerad i denna hästen. Hon köpte den och blev skadad bara någon månad efter. Sen dess har hon inte ridit. Så hon har bara ridit hästen i någon månad, sen lämnade hon över den till andra som har ridit och skött om den, men den har ju stått kvar hos henne.

Därför är jag inte övertygad om att hon kommer ta detta på allvar, och därför försöker jag nog hellre hjälpa henne att hitta någon annan som kan rida, det känns som att det är det bästa att göra just nu. För skulle hon då gå i försvar mot denna tjejen så skulle ju jag bli utpekad som en gnällig, skvallrig bitch typ. Och det vill jag helst inte, eftersom både jag och hästen trivs i stallet annars.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Men du kan ju lägga fram det som så att du bara vill informera henne om läget och att hon själv får ta ställning. Då har du ju gjort ditt, sen är det upp till ägaren.
Du kan ju säga att du förväntar dig samma från henne om hon skulle se något gällande din häst som inte stod rätt till.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Jo, jag har funderat på det, hur man lägger fram det snyggt, utan att det låter som att man nervärderar personen.

Har kommit fram till något som jag tror kan funka, ni får gärna säga vad ni tycker om detta.
Min tanke var att i samband med att jag pratar med henne om att skaffa en ny medryttare så kan jag lägga in att det inte funkar att han rids i det tempot så sällan. Att han inte orkar med att vara ute och galoppera i över en timma när det var över en månad sen han reds, och dessförinnan reds han lika lite. Då blir det ju inte så uppenbart att det är ridningen jag klagar på, utan mer att det är en dålig kombination.
Jag vet att hennes förra häst var hon betydligt mer engagerad i och den fick inte ridas för hårt på ålderns höst. Så hon borde ju förstå mitt tänk med denna hästen som inte är igång ordentligt.

Vad tror ni om det? Kan det funka? Då har jag ju ändå uttryckt de jag vill om ridningen (lite iaf) och erbjudit min hjälp så gott jag kan.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Tror det även inte är helt fel, som någon skrev, att du låter frågande då du tar upp ämnet. Liksom låtsas att du undrar med ägaren? Då låter du ägaren ha ett slags övertag och då tror jag inte att hon misstolkar det som ett påhopp/kritik, utan mer som omtanke.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Precis det jag var inne på. Uttryck din oro över hästen, gärna i frågeform och berätta hur den mår enligt dina observationer. Fråga även om hon tror att det finns någon risk att den gamla skadan fläks upp ifall hästen rids hårt med så långa intervaller utan att ridas alls däremellan. (beror ju lite på vad för typ av skada den hade då) Du behöver inte säga ett ord om tjejen, för det är upp till ägaren att fatta själv och likaså besluta om eventuella konsekvenser utifrån din information.
Erbjud däremot din hjälp med att hitta en ny skötare eller varför inte en fodervärd?

Hoppas allt löser sig på bästa sätt!

//Cinnamon
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Det här verkar vara jättevanligt tyvärr. Att hästen rids i racertakt trots omusklad (dock med underhals). Antingen rids hästen MYCKET och LÄNGE eller oxå inte alls. I de fallen jag känner till så har det varit ägaren till hästen som varit det stora problemet, men vad gör man? Blunda och låssas som om det regnar eller ta tag i saken? Den som lider blir ju hästen. Men jag kan känna såhär ibland att man inte orkar ta tag i andras problem jämt och ständigt. Självklart skulle jag kommenterat till hästägaren om problemet, men vill denne inte göra en förändring ja då får hon klara sig själv. Synd om hästen dock...
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Om jag var du skulle jag gå till ägaren och berätta hur denna tjej behandlar hästen. Du kan ju säga att det tar emot, då du inte vill stöta dig med någon, men att du blir orolig för hästen, och därför vill att ägaren skall veta..
Sedan är det upp till ägaren, egentligen är det det mesta du kan göra. Visst, du kan gå på den här tjejen, men hur mycket kommer det att hjälpa? Förhoppningsvis tar ägaren sitt ansvar.
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Jag tycker att du ska ta ett "allvarligare" snack med hästägaren. Hon är den du hyr din stallplats av och därför borde du visa att du är en ärlig och pålitlig person. Berättat för henne att du verkligen inte vill något dåligt, du vill bara det bästa för hennes häst. Med tanke på att hon inte riktigt förstår situationen kan du berätta att du hela tiden får se det och lider med hästen. Varför skulle du ljuga liksom? Du måste få henne att förstå, i slutändan tror jag bara att hon kommer vara riktigt glad över att du tog steget och berättade även fast du tyckte det var jättejobbigt. Lycka till! ;)
 
Sv: vad ska jag göra? Långt, men snälla läs

Hästen är inte sällskapshäst i den bemärkelsen, det är en utmärkt ridhäst som med lite träning hade varit jättefin. Anledningen till att jag använde det ordet var att ägaren hade kvar honom som sällskap, eftersom hon inte längre kunde rida pga sin skada, sen så skaffade hon en medryttare till honom. Så hästen är det inget fel på, mer än bristande träning då.

Jag hoppas verkligen att jag kan få fram det på ett bra sett ska prata med ägaren i veckan. Hoppas att hon förstår min tanke utan att ta illa upp. Och hoppas att hon förstår vinken att tjejen kanske inte rider hästen på ett så snällt sätt. Sen får vi väl se hur hon går till väga. Hon kommer säkert försöka få tag på en ny medryttare, det har redan varit på tal lite grann, men jag hoppas att hon inser att det inte funkar att den gamla tjejen kommer och styr och ställer som det passar henne. Jag tycker att man får inse när det är dags att lämna plats för någon annan med mer tid för hästen, för det behövs verkligen.

Tack för allas stöd och råd.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 371
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 875
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 400
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp