Vad ska jag göra med all banan?

trazel

Trådstartare
Jag råkade klicka i fel i beställningen av mat i veckan och lyckades köpa en massa bananer! Istället för 7 st bananer lyckades jag köpa 7 bananklasar...

Vill ni dela med er av era bästa banan-recept? Vi har redan ätit banan så det rinner ur öronen men har ändå kvar sisådär 30 st...
 
Jag råkade klicka i fel i beställningen av mat i veckan och lyckades köpa en massa bananer! Istället för 7 st bananer lyckades jag köpa 7 bananklasar...

Vill ni dela med er av era bästa banan-recept? Vi har redan ätit banan så det rinner ur öronen men har ändå kvar sisådär 30 st...

Det går bra att frysa in banan i bitar och använda i smoothie om man gillar det. Med frusen banan som bas kan man även göra glass, googla så hittar du en uppsjö av recept :)
 
Jag brukar frysa in bananer hela o äta som efterrätt, som en glass :d. Eller ha i yoghurt eller gröt. Tycker de blir sötare frysta och tar längre tid o äta vilket jag ser som ett plus.

Bananpannkakor som nån mer skrev. Eller på pizza (med curry), i tacos, i toast/på rostat bröd. Till glass eller gör chokladpudding på banan, avokado och kakao... banan :love:.
 
Bananpannkaka tycker jag om. Man kan ha i lite kockos, vaniljpulver etc också.

Sen går det som sagts att skiva upp och frysa för att göra glass av.
Jag brukar då använda fet kockosmjölk och ev smaksätta med bär, choklad, vanilj, mandelsmör etc. Jättegott och inte lika onyttigt som vanlig glass med mkt mer socker.
 
Gor Cubansk (fusk:p) Tostones. Nu friterar jag mycket sallan nagonting och har tillgang till plantains, vilket ratten normalt ar gjord med, men om bananerna inte ar for mogna borde det bli bra anda. Med ett overskott pa bananer skulle jag definitivt prova att ha lite olja i stekpannan, lata den bli varm och lagga i banan skivor som ar ungefar 5cm tjocka. Lagg in dem pa de skurna "andarna" sa att saga.
Lat dem steka i cirka 3 minuter pa varje sida innan du tar upp dem igen. Lagg dem pa en skarbrada och platta till dem sa de 1 1/2 - 2 cm tjocka. nar resten av middagen ar klar, lagg dem tillbaka i stekpannan i nagra minuter sa de ar genomstekta och varma. Servera som pommes frites till middagen.
 
Baka mjuk kaka. Jag brukar göra en med chokladbitar i eller en med kardemumma med apelsinfrosting på som är riktigt god. Har dock inte receptet här, men googla, det kommer från någon hemsida eller tidning ursprungligen :)

Edit: hittade det: https://alltommat.se/recept/banankaka-med-citrusglasyr/ och chokladvaroanten gör jag likadan men byter ut kardemumma mot lagom mängd hackad choklad. Och sen ringla smält choklad över den färdiga kakan
 
Tack så mycket gör alla förslag! Verkar som jag får frysa en massa banan och baka resten imorgon då. :d
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 380
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 860
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 192
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 820
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp