Vad ska jag göra med min häst?

Beckie

Trådstartare
Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast.

Min situation ser ut såhär:
Jag pluggar i Uppsala, dvs knapert både med pengar och med tid. Tar fullt studielån + bidrag så får ut ca 8600 i månaden, vilket jag klarar hyran på + mat och att unna mig lite saker också. Jag har även en häst som står i min hemstad ca 60 mil från Uppsala vilket har gjort att jag hyrt ut honom under ett års tid. Nu meddelar fodervärden att hon inte längre kan ta hand om min häst vilket gör att jag nu har ett problem som måste lösas. Hästen är 19 år, gammal travare som har haft ganska svårt med galoppen och har använts mest som skogsmulle. Han har varit en härlig individ att umgås med och vi har haft både nederlag men även många härliga stunder ihop.

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska ta med honom till Uppsala. Ordna med transport upp, fixa stallplats och allt det där. Jag har ingen bil vilket gör att jag måste ta bussen eller cykla. Detta gör att jag inte har den möjligheten att ha hästen ståendes allt för långt från stan och dessa stall kostar även därefter. De är jättefina och det ingår mycket i hyran som gör att jag inte är beroende av varesig lunchningar, in och utsläpp eller foder och strö. Jag tror att jag hade klarat av att hålla honom så men då hade jag bara kunnat lägga pengar på mat , hyra och stallhyra vilket gör att jag inte har någon budget över för något annat, tex oförutsedda utgifter. Jag har förvisso ett sparkonto med en buffert som jag såklart kan ta av om det sker något akut men det känns inte bra att inte ha några marginaler alls. Dessutom kommer jag inte ha den tiden med honom som krävs då jag inte bara har plugget som tar tid i mitt liv i Uppsala.

Det andra alternativet är att ta bort honom. Jag resonerar väl som så att han ändå är 19 år, han ska fraktas 60 mil, komma till ett nytt ställe med nya människor och hästar, nya rutiner. Han kommer antagligen inte utvecklas särskilt mycket mer, speciellt eftersom jag inte kommer ha tiden över för det. Jag vill inte sälja honom eller lämna honom på foder till någon jag inte känner till. Jag är rädd att han hamnar i fel händer och det är han inte värd.

Är jag en hemsk människa som ens överväger slakt? Jag känner bara att det nog vore bäst både för honom och för mig då jag som sagt inte kan ta hand om honom på det sätt jag skulle vilja. Han har ställt upp för mig och jag har haft mycket jobb med honom så det känns såklart sorgligt. Därför undrar jag om ni tycker jag gör det enkelt för mig? Hur hade ni gjort?
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Du har ju redan bestämt dig ut av vad jag läser, men iaf.

Jag har pluggar 3 år 10 mil bort (pendlat) och då med 2 hundar och 2 hästar. Jag tog utökat lån ( får man efter 25 år) och har jobbat extra. Har fått en inkomst på ca 12000 i månaden och det har räckt så att jag har kunnat köpa lite kläder o dyl. också.

Så vill man, så går det.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Allting är relativt vad man tycker är dyrt det finns stall inte alls långt i från stan (stadsbuss) med låghyra men kollektivt (dock kan man påverka vilka pass man får) o de där lite mera service ingår o lite högre hyra (betalar själv ca2300 med hö o halm o lunch/natting för mig e de helt ok) kanske du kan ha din häst i lösdrift fall den klarar av de så slipper du kraven på o ta pass i stallet ....
eftersom det är en studentstad med många studenter så finns de dem som valt att lämna hästen hemma eller inte har ngn egen häst som gärna hjälper till o rida ngn annans
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Jag känner bara att det nog vore bäst både för honom och för mig då jag som sagt inte kan ta hand om honom på det sätt jag skulle vilja.

Jag tycker mig se svaret på din fråga här, det känns (i mina ögon) som att du egentligen redan har bestämt dig.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Själv har jag alltid kämpat på och behållt mina hästar, men det viktigaste är att du INTE skänker bort eller säljer billigt.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Är jag en hemsk människa som ens överväger slakt? Jag känner bara att det nog vore bäst både för honom och för mig då jag som sagt inte kan ta hand om honom på det sätt jag skulle vilja. Han har ställt upp för mig och jag har haft mycket jobb med honom så det känns såklart sorgligt. Därför undrar jag om ni tycker jag gör det enkelt för mig? Hur hade ni gjort?

Jag läser ditt inlägg såhär. 1) det är inte läge i ditt liv just nu att ha häst 2) den häst du har är inte den sort som du kan sälja och räkna med att han får det bra 3) du har ingen annan stans att ha hästen och ingen som kan ta hand om honom åt dig.

Så nej jag tycker inte alls att du resonerar fel, om det känns ok för dig känslomässigt så tycker jag inte att du ska anklaga dig själv rent moraliskt. Hemsk hade du varit om hade sålt en gammal travare billigt eller skänkt bort honom till någon du inte känner, för då hade han sannolikt hamnat på en slaktbil till Italien.

Lita på ryggmärgskänslan.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Jag tycker också som Tussinussen, man måste inte behålla gamla hästar till vilket pris som helst. Man blir inte en bättre människa för det, det är tillräckligt jobbigt att studera och ha det tight ekonomiskt. Var sak har sin tid, och det kommer tid när du har både tid och ekonomi för häst.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Du har ju redan bestämt dig ut av vad jag läser, men iaf.

Jag har pluggar 3 år 10 mil bort (pendlat) och då med 2 hundar och 2 hästar. Jag tog utökat lån ( får man efter 25 år) och har jobbat extra. Har fått en inkomst på ca 12000 i månaden och det har räckt så att jag har kunnat köpa lite kläder o dyl. också.

Så vill man, så går det.

Har inte bestämt mig riktigt än, även om det känns som det bästa alternativet för mig.
Visst går det om man vill, det tvivlar jag inte på. Men jag tagit på mig mer än bara plugg (aktiv i kårverksamheten) vilket tar tid, skulle jag jobba extra skulle det också ta tid och utökat lån är jag inte berättigad till då jag är under 25. Jag känner väl att även om jag tar upp honom, att jag inte kommer kunna ge honom den tiden som jag skulle vilja ge honom. Antingen skulle hästen bli lidandes, eller skolan.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Allting är relativt vad man tycker är dyrt det finns stall inte alls långt i från stan (stadsbuss) med låghyra men kollektivt (dock kan man påverka vilka pass man får) o de där lite mera service ingår o lite högre hyra (betalar själv ca2300 med hö o halm o lunch/natting för mig e de helt ok) kanske du kan ha din häst i lösdrift fall den klarar av de så slipper du kraven på o ta pass i stallet ....
eftersom det är en studentstad med många studenter så finns de dem som valt att lämna hästen hemma eller inte har ngn egen häst som gärna hjälper till o rida ngn annans

2300 med den servicen tycker jag inte heller är dyrt i sig, men som student så är det en stor summa att lägga ut varje månad. Lösdrift är ju klart ett alternativ, han har gått på lösdrift förr och trivts med det.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Själv har jag alltid kämpat på och behållt mina hästar, men det viktigaste är att du INTE skänker bort eller säljer billigt.

Ja, nä, sälja eller skänka bort är inget alternativ. Det är han inte värd. Han kan såklart komma till världens bästa ställe men jag känner att riskerna är så pass överhängande att det går bort helt.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Tusinussen + Korven

Självklart känns det sorgligt och man är ändå lite rädd att man kanske "ger upp" för lätt, därför känns det bra att man får bekräftelse på att man inte tänker helt åt helvete. Hade han varit 12 hade beslutet om slakt varit väldigt avlägset men nu är han 19 och även om han säkert kan vara pigg och fräsch många år till är han inte ung längre.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Lösdrift med utfodring i närheten där han är nu
Vet att du då troligen inte kan åka dit så ofta
men ett bra ställe där de kollar honnom.
Så kan han få vila över vintern i vart fall
sedan till våren blir ju allt lättare med att hita ett bete i närheten
av Uppsala
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Jag bor i Stockholm, pluggat 5 år och haft häst. Vill du lär det gå.

Men du låter inte särskilt sugen? För att hinna får man prioritera bort annat, kårverksamheten kanske just nu är roligare? För mig var det inget alternativ att vara hästlös så jag gjorde så mycket annat jag hann och bosatte mig en bit ifrån skolan och närmare hästen.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Nja, jag känner att det blir mycket jobb och att jag inte kommer ha tid till det, samt att det ekonomiska oroar mig eftersom jag, när jag räknat på det, knappt kommer få någon marginal över varje månad. Jag har sparkonto så om det skulle behöva bli veterinärbesök så kan jag täcka det, men jag får ingenting över. Marginaler till att köpa saker som nya täcken osv om något gammalt skulle gå sönder finns inte, då får jag ta från sparkontot. Hovslagare får jag också ta från sparkonto osv.

Så sett hade jag hellre avsagt mig kårverksamheten och lagt den tiden på hästen men jag har en sådan post att jag sätter många andra i skiten om jag avgår, därför kan jag tyvärr inte avgå. Dock är mitt ansvar över till nästa termin så i så fall kan det lösa sig på så sätt.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Jag förstod inte riktigt frågan, men kan väl i vissa fall vara trög.
Vill du hitta en lösning att ha honom kvar, eller vill du ha en bekräftelse på att du gör rätt i att ta bort honom?

För du måste bestämma det först tror jag, utan vilja kommer du inte speciellt långt kvar. Lösningar finns om du vill ha honom kvar, samtidigt krävs det att du verkligen vill för att orka härda ut många månader. För mig låter det som att lösningar inte är ett alternativ, utan du vill ha bekräftelse på ditt val. Nej, du är inte dum om du skulle ta bort honom heller anser jag.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Vill man så går det, men, det kräver grymt mycket av en som människa, och utav det jag kan utläsa av det du skriver låter det som att du inte riktigt sugen på att göra det. Vet du, det är helt OK. Det ÄR Okej att avliva sin gamla häst om man känner att man inte orkar med allt slit det skulle innebära att hålla den levande.

Ska man ha häst som student behöver man oftast uppoffra/prioritera bort massor av andra saker...

Låt hästen få somna in på hemmaplan.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Jag förstod inte riktigt frågan, men kan väl i vissa fall vara trög.
Vill du hitta en lösning att ha honom kvar, eller vill du ha en bekräftelse på att du gör rätt i att ta bort honom?

För du måste bestämma det först tror jag, utan vilja kommer du inte speciellt långt kvar. Lösningar finns om du vill ha honom kvar, samtidigt krävs det att du verkligen vill för att orka härda ut många månader. För mig låter det som att lösningar inte är ett alternativ, utan du vill ha bekräftelse på ditt val. Nej, du är inte dum om du skulle ta bort honom heller anser jag.

Du har så rätt, det är nog mest bekräftelse på att jag inte tar ett förhastat beslut jag vill ha och att jag inte resonerar helt fel. Jag är nog inte säker på att jag vill hitta en lösning. När jag tänker på det känns det mer som att jag gör uppoffringar istället för att få något positivt utav det. Det kan jag iofs aldrig veta om jag inte provar men det känns, för mig, som att det mest blir dyrt och en massa jobb med att ta med honom upp till Uppsala.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Vill man så går det, men, det kräver grymt mycket av en som människa, och utav det jag kan utläsa av det du skriver låter det som att du inte riktigt sugen på att göra det. Vet du, det är helt OK. Det ÄR Okej att avliva sin gamla häst om man känner att man inte orkar med allt slit det skulle innebära att hålla den levande.

Ska man ha häst som student behöver man oftast uppoffra/prioritera bort massor av andra saker...

Låt hästen få somna in på hemmaplan.

Jag måste säga att jag känner mig stärkt av ditt inlägg. Du skriver precis det jag tänker. Jag känner att jag inte riktigt har orken och energin som krävs. Jag hade kunnat hålla honom levande, och som det ser ut nu är det nog det mesta jag skulle kunna ge.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Jag måste säga att jag känner mig stärkt av ditt inlägg. Du skriver precis det jag tänker. Jag känner att jag inte riktigt har orken och energin som krävs. Jag hade kunnat hålla honom levande, och som det ser ut nu är det nog det mesta jag skulle kunna ge.

Jag är själv student, med två hästar, så jag vet hur mycket man får prioritera bort för att få det att gå runt. Nu älskar jag mina hästar så fruktansvärt mycket så för mig finns det inget annat på kartan än att fortsätta kämpa. Men, hade jag kännt såsom du verkar känna hade jag aldrig orkat, det är tyvärr den bistra sanningen.
Hade sistuationen varit en annan, ett välbetalt jobb istället för skola hade det varit en annan sak eftersom man inte behöver slita sig blå för att ge hästen det bästa, så då hade jag nog haft kvar hästen.

Lycka till med ditt beslut :)
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Leta upp en lösdrift någon mil utanför stan tycker jag. Finns en fin i Bälinge. Har själv en gård med lösdrift som jag eventuellt söker en lekfull och snäll valack till. Den är dock inte riktigt i det skick som jag skulle vilja ha den innan jag vill hyra ut platser, men vill du ha nummer till den i Bälinge får du hojta till.

Själv kan jag nog tycka att en häst på en fin och stor lösdrift kan ha ett bra liv fastän matte inte kommer ut och hittar på saker 7 dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 674
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp