Utlånad häst - ev ta tilöbaka honom hur göra?

Funderar på det troligen kommande hästköpet.
Om jag förstått rätt så är det inte så vanligt längre att man får låna hästen på prov innan köp. Varför egentligen?
Det hade ju varit väldigt bra om man fick göra det. Det blir ju inte bra för hästen om den får flytta gång på gång på kort tid tänker jag för att köparen och hästen inte blir en bra matchning.
 
Funderar på det troligen kommande hästköpet.
Om jag förstått rätt så är det inte så vanligt längre att man får låna hästen på prov innan köp. Varför egentligen?
Det hade ju varit väldigt bra om man fick göra det. Det blir ju inte bra för hästen om den får flytta gång på gång på kort tid tänker jag för att köparen och hästen inte blir en bra matchning.
För det blir dyrt att få hem en trasig häst efter den varit på prov. Då kanske den är helt osäljbar eller rasat i pris.
Vill man prova hästen före så får man kolla med ställen som hyr ut hästar eller hästhandlare med bytesrätt.
 
Funderar på det troligen kommande hästköpet.
Om jag förstått rätt så är det inte så vanligt längre att man får låna hästen på prov innan köp. Varför egentligen?
Det hade ju varit väldigt bra om man fick göra det. Det blir ju inte bra för hästen om den får flytta gång på gång på kort tid tänker jag för att köparen och hästen inte blir en bra matchning.
Tror det handlar om vem som ansvarar om något händer. Om hästen skadar sig, vem står för veterinärräkning och eventuell värdeminskning tex? Och även om ingenting veterinärt händer kan ju hästen ändå lämnas tillbaka i sämre skick - sämre kondition och styrka, lagt till sig olater etc. Samtidigt som ägaren då står med kostnad för box under tiden hästen är utlånad på prov, man lär ju inte våga säga upp den förrän hästen faktiskt är såld.
 
Funderar på det troligen kommande hästköpet.
Om jag förstått rätt så är det inte så vanligt längre att man får låna hästen på prov innan köp. Varför egentligen?
Det hade ju varit väldigt bra om man fick göra det. Det blir ju inte bra för hästen om den får flytta gång på gång på kort tid tänker jag för att köparen och hästen inte blir en bra matchning.
Det finns många skäl, bland annat.
  • Risk för att hästen blir skadad - risken är större i samband med transport och att vistas på ny plats med nya hästar och människor)
  • Risk för att få tillbaks hästen i sämre skick (dålig fodring/ridning mm)
  • Risk för att bli lurad, antingen på pengar/hästen eller att personen aldrig har för avsikt att köpa utan vill ha en gratishäst en period.
  • Kostnad för stallhyra under tiden (för de som inte har eget stall)
  • Kan inte köpa en ny häst förrän den gamla är såld (om man inte har ekonomi för fler)
  • Våndan med en utdragen säljprocess
  • Orättvist för hästen att få byta miljö
  • Risk för krångel i största allmänhet.
 
En reflektion är också att du söker en snäll/lätt häst, en sådan är lättsåld och därmed så är chansen liten att få en specialdeal. Om du sökte ett svårsåld häst, svårriden, med olater- en projekthäst så finns det betydligt bättre chans.
 
Jag har ibland kikat runt lite på hästnet efter just ”enkla” hästar, när min kära men väldigt reaktiva känns lite för mycket. Men de hästarna är få och försvinner snabbt. Och de kostar.

De ”enkla” hästarna till något lägre pris är i regel vbl och kbl travare, men då ska du ju vara intresserad av att rida in/utbilda alt skicka på inridning/utbildning. Jag har jobbat med travare förr och den absoluta majoriteten var väldigt trevliga och stabila, kallbloden kan vara något vassare men det varierar. Det viktiga efter mentaliteten är att välja någon som exteriört också passar för ridning, då kan du få en riktigt trevlig, trygg ridhäst.
 
Kombination svar av dina trådar.
Sälj hästen! Köp något du kan rida och ha roligt på.
Med tanke på problemet att få med någon kunnig och titta/ önskemål om på prov så
finns en del hästhandlare har bytesrätt på hästar, man får byta om det inte passar inom 3 månader.
Vill inte fodervärden köpa din så kanske en hästhandlare kan byta in den den mot någon annan som passar dig bättre.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 362
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 280
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp