Utlånad häst - ev ta tilöbaka honom hur göra?

Jag har själv en irländare och känner massor som har det. Dom är ju känsliga, särskilt när man ska sitta upp men annars energiska och snälla och brukar gå fram överallt. Vet inte vad du tycker att du har för problem med din?
Kommer precis från ridklubben nu. Hon som har honom var där och red tillsammans med en annan tjej som rider en av de andra hästarna på gården.

På slutet helt plötsligt från ingenstans blir han rädd och börjar skena. Hon ramlar av men det går bra. Det är som han får en stöt eller något. Hon som red den andra hästen förstår inte alls varför han gjorde så för hon hittar ingen förklaring.
Hon är äldre än oss och har ridit mer och har mer erfarenhet. Men hon förstår inte vad det var som fick honom att skena.
 
Kommer precis från ridklubben nu. Hon som har honom var där och red tillsammans med en annan tjej som rider en av de andra hästarna på gården.

På slutet helt plötsligt från ingenstans blir han rädd och börjar skena. Hon ramlar av men det går bra. Det är som han får en stöt eller något. Hon som red den andra hästen förstår inte alls varför han gjorde så för hon hittar ingen förklaring.
Hon är äldre än oss och har ridit mer och har mer erfarenhet. Men hon förstår inte vad det var som fick honom att skena.
Är han kollad av veterinär? Röntgad? Kan låta lite som ECVM men bara ren spekulation.
 
Kommer precis från ridklubben nu. Hon som har honom var där och red tillsammans med en annan tjej som rider en av de andra hästarna på gården.

På slutet helt plötsligt från ingenstans blir han rädd och börjar skena. Hon ramlar av men det går bra. Det är som han får en stöt eller något. Hon som red den andra hästen förstår inte alls varför han gjorde så för hon hittar ingen förklaring.
Hon är äldre än oss och har ridit mer och har mer erfarenhet. Men hon förstår inte vad det var som fick honom att skena.
Det låter som om det kan vara läge att göra en neurologisk utredning på honom. En sådan reaktion utan orsak kan mycket väl komma av att någon nerv kommer i kläm i tex halsen. Är det så så gör det sjukt ont och är fruktansvärt farligt för ryttaren.
 
Hon red med stigbyglar med magneter, tror ni det är möjligt att han skulle kunnat fått en stöt av dem?
 
Kommer precis från ridklubben nu. Hon som har honom var där och red tillsammans med en annan tjej som rider en av de andra hästarna på gården.

På slutet helt plötsligt från ingenstans blir han rädd och börjar skena. Hon ramlar av men det går bra. Det är som han får en stöt eller något. Hon som red den andra hästen förstår inte alls varför han gjorde så för hon hittar ingen förklaring.
Hon är äldre än oss och har ridit mer och har mer erfarenhet. Men hon förstår inte vad det var som fick honom att skena.

Ja dom gör gärna det. Kan min oxå göra om man inte får tag i honom i första steget. @Novali01 hade en som gjorde likadant oxå.

Ska skicka in henne i tråden så kan hon nog förklara mer.
 
Vi gjorde en veterinärbesiktning 9/11-23 i samband med att vi skulle skriva fodervärdsavtalet. Tyvärr inte röntgad.
Vad är ECVM?
Det är en missbildning i halskotpelaren som inte kanske är jätteovanlig men som jag förstår kan ge sådana ryck. Tydligen finns det många hästar med oklara symtom/reaktioner som haft skadan men många, både hästägare och veterinärer, verkar ha dålig kunskap om det. Det är genetiskt.
 
Irländska hästar rids inte in som våra. De är oftast uppvuxna i stora flockar utomhus och har rört på sig sen födseln. De blir härdade och tåliga men får också ett större behov att röra sig dygnet runt.
När de rids in är det ofta en mycket duktig och välbalanserad ryttare. Dvs de ramlar inte av och de kan hantera bakskygga hästar. Från ena dagen till den andra ofta får hästen sadel, träns och en ryttare på ryggen och sen rids de ut. Dag 2 eller 3 galopperar de glatt på gärdet i bra tempo med ryttare.
Nu kanske någon här börjar förstå vad som händer när en sådan häst kommer hit? Många ggr nyligen inriden så skeppas de till Sverige, ställs in i en box, får komma ut 5-6 timmar om dagen och sen ska de vara snälla på ridbanan/ridhuset 1 timme. Den ekvationen går ju knappast ihop.
Hästen får enorm överskottsenergi, kanske bockar, rusar, överreagerar på allt och vad säger människan då? Jo den var drogad på Irland, den är sjuk, det är nåt fel på den osv...men ofta är det enda felet att den är har överenergi.
I fallet med denna hästen som plötsligt rusar iväg "utan anledning" så tänk på vad jag skrev i början, de är uppfödda utomhus, det är ett flyktdjur och denna hästen lyssnar säkert hela tiden efter "faror" för så är den uppfödd. Så bara för att ni inte uppfattade faran finns inget som säger att den inte fanns där.

Så sluta leta fel på alla irländare och börja rida ut och galoppera ordentligt, håll hästar såsom de bör hållas, dvs ute mesta delen av dygnet o inne minimalt så får ni världens trevligaste häst. Irländare är det bästa jag någonsin haft i mitt liv och kommer aldrig byta ras igen.
 
Det är nog inte helt fel att röntga halskotpelaren och ryggen. Spontant om det var min häst som gjorde så hade jag velat utesluta KS.

Har för övrigt haft irländare. Min var supermysig men väldigt skvättig men gick fram överallt ute och var rätt trevlig att rida ut på. Tyvärr bröt han benet i hagen, sannolikt något som skrämde honom 😑
 
Det är nog inte helt fel att röntga halskotpelaren och ryggen. Spontant om det var min häst som gjorde så hade jag velat utesluta KS.

Har för övrigt haft irländare. Min var supermysig men väldigt skvättig men gick fram överallt ute och var rätt trevlig att rida ut på. Tyvärr bröt han benet i hagen, sannolikt något som skrämde honom 😑
Precis. Hade börjat med att röntgen på en sådan häst. Kolla från öron till svansen och se om där finns något där. Sen efter detta beroende på vad man hittar så hade jag tittat efter lösdrift eller stall med lång utevistelse och bra hager till en sådan häst. Previs som en annan skrev är den nog också understimulerad.
 
Vi gjorde en veterinärbesiktning 9/11-23 i samband med att vi skulle skriva fodervärdsavtalet. Tyvärr inte röntgad.
Vad är ECVM?

På Facebook finns en grupp som heter ”ECVM missbildade halskotpelare häst”, om du (eller någon annan som läser i tråden) är intresserad så finns massor att läsa där av folk som misstänker/fått konstaterat ECVM på sin häst.

Väldigt intressant läsning även om man själv inte har häst med sådana symtom, och bra information att ha i ryggsäcken om man har en häst som uppvisar besvär i framtiden.
 
Jag håller med i allt, men din sista mening?? Berätta vart det finns många snälla enkla hästar? Nämligen letat efter en sån i många år.

Jag tycker det finns många snäll och enkla hästar, sen beror det helt på vad du vill ha för typ av häst och vad du vill ha den till.
Jag har haft ett gäng hästar och tycker ingen har varit svår, har kunnat rida ut själv på samtliga, lastat själv, tränat och tävlat.
Nu är jag absolut ingen stjärna men många problem orsakas av människan själv, inte hästen om den inte har uppenbara fysiska problem som det verkar med ts häst.

Fundera över vad du vill ha och vad du vill göra med din häst och lägg ut en köpesannons.
Så hittade jag min nuvarande lilla stjärna.
Holländsk dressyrhäst som står högt i blod. Jag rider ut själv flera dagar I veckan, hon älskar att komma ut och galoppera, ju snabbare desto bättre.
Ingen häst man kan sitta och sova på, het och lite tittig. Men hon är supersnäll, helt trafiksäker och går fram och förbi allt OM man som ryttare är lugn och trygg och det är nog det som är problemet ofta, ryttaren jagar upp sig och är mer rädd än hästen, sen blir det cirkus och man hamnar i en ond cirkel.

Sen att hon rör sig trevligt, är välriden och tycker hoppning är jätteroligt gör henne bara ännu bättre
 
Irländska hästar rids inte in som våra. De är oftast uppvuxna i stora flockar utomhus och har rört på sig sen födseln. De blir härdade och tåliga men får också ett större behov att röra sig dygnet runt.
När de rids in är det ofta en mycket duktig och välbalanserad ryttare. Dvs de ramlar inte av och de kan hantera bakskygga hästar. Från ena dagen till den andra ofta får hästen sadel, träns och en ryttare på ryggen och sen rids de ut. Dag 2 eller 3 galopperar de glatt på gärdet i bra tempo med ryttare.
Nu kanske någon här börjar förstå vad som händer när en sådan häst kommer hit? Många ggr nyligen inriden så skeppas de till Sverige, ställs in i en box, får komma ut 5-6 timmar om dagen och sen ska de vara snälla på ridbanan/ridhuset 1 timme. Den ekvationen går ju knappast ihop.
Hästen får enorm överskottsenergi, kanske bockar, rusar, överreagerar på allt och vad säger människan då? Jo den var drogad på Irland, den är sjuk, det är nåt fel på den osv...men ofta är det enda felet att den är har överenergi.
I fallet med denna hästen som plötsligt rusar iväg "utan anledning" så tänk på vad jag skrev i början, de är uppfödda utomhus, det är ett flyktdjur och denna hästen lyssnar säkert hela tiden efter "faror" för så är den uppfödd. Så bara för att ni inte uppfattade faran finns inget som säger att den inte fanns där.

Så sluta leta fel på alla irländare och börja rida ut och galoppera ordentligt, håll hästar såsom de bör hållas, dvs ute mesta delen av dygnet o inne minimalt så får ni världens trevligaste häst. Irländare är det bästa jag någonsin haft i mitt liv och kommer aldrig byta ras igen.
Det där låter väldigt mycket som isländska hästar hanteras och rids in på Island. Om man ska generalisera så brukar det bli känsliga och pigga hästar av det, men också lätthanterliga och "snälla". Skillnaden är väl möjligen att de flesta som har islandshäst i Sverige också låter hästarna gå i flock och vara ute betydligt mer än 5-6 timmar om dagen. Att vara ute så lite och kanske då också ensam i sin hage eller ännu värre "grusruta" kan ju få den lugnaste häst att bli svårhanterlig och svårriden, oavsett den kommer från Irland, Island eller någon annanstans...
 
Det där låter väldigt mycket som isländska hästar hanteras och rids in på Island. Om man ska generalisera så brukar det bli känsliga och pigga hästar av det, men också lätthanterliga och "snälla". Skillnaden är väl möjligen att de flesta som har islandshäst i Sverige också låter hästarna gå i flock och vara ute betydligt mer än 5-6 timmar om dagen. Att vara ute så lite och kanske då också ensam i sin hage eller ännu värre "grusruta" kan ju få den lugnaste häst att bli svårhanterlig och svårriden, oavsett den kommer från Irland, Island eller någon annanstans...

Det här med hur de hålls kan ju göra enorm skillnad, och verkar vara något många förbiser? :confused:
Jag känner mer än en häst som är supercool om den går i någorlunda flock och i en hage där den verkligen kan röra på sig, men blir rätt knepig i rasthage med bara en eller två kompisar, allt annat lika.
Om man sen inte kan komma ut och galoppera ur ordentligt regelbundet (vilket man ju sällan kan vintertid), då är det inte alltid så roligt.
 
Det här med hur de hålls kan ju göra enorm skillnad, och verkar vara något många förbiser? :confused:
Jag känner mer än en häst som är supercool om den går i någorlunda flock och i en hage där den verkligen kan röra på sig, men blir rätt knepig i rasthage med bara en eller två kompisar, allt annat lika.
Om man sen inte kan komma ut och galoppera ur ordentligt regelbundet (vilket man ju sällan kan vintertid), då är det inte alltid så roligt.
Ja, jag tycker ju att det gör all skillnad i världen! Även om det inte alltid måste vara många hästar (jag har själv en flock på tre valacker just nu) så känns det superviktigt både att erbjuda social samvaro för hästarna och tillräckligt stor yta för att de ska kunna dra en rejäl repa i galopp, leka och busa med varandra osv. Åtminstone min erfarenhet är att de då inte blir sådär överladdade på energi som man kan se ibland annars.
 
Irländska hästar rids inte in som våra. De är oftast uppvuxna i stora flockar utomhus och har rört på sig sen födseln. De blir härdade och tåliga men får också ett större behov att röra sig dygnet runt.
När de rids in är det ofta en mycket duktig och välbalanserad ryttare. Dvs de ramlar inte av och de kan hantera bakskygga hästar. Från ena dagen till den andra ofta får hästen sadel, träns och en ryttare på ryggen och sen rids de ut. Dag 2 eller 3 galopperar de glatt på gärdet i bra tempo med ryttare.
Nu kanske någon här börjar förstå vad som händer när en sådan häst kommer hit? Många ggr nyligen inriden så skeppas de till Sverige, ställs in i en box, får komma ut 5-6 timmar om dagen och sen ska de vara snälla på ridbanan/ridhuset 1 timme. Den ekvationen går ju knappast ihop.
Hästen får enorm överskottsenergi, kanske bockar, rusar, överreagerar på allt och vad säger människan då? Jo den var drogad på Irland, den är sjuk, det är nåt fel på den osv...men ofta är det enda felet att den är har överenergi.
I fallet med denna hästen som plötsligt rusar iväg "utan anledning" så tänk på vad jag skrev i början, de är uppfödda utomhus, det är ett flyktdjur och denna hästen lyssnar säkert hela tiden efter "faror" för så är den uppfödd. Så bara för att ni inte uppfattade faran finns inget som säger att den inte fanns där.

Så sluta leta fel på alla irländare och börja rida ut och galoppera ordentligt, håll hästar såsom de bör hållas, dvs ute mesta delen av dygnet o inne minimalt så får ni världens trevligaste häst. Irländare är det bästa jag någonsin haft i mitt liv och kommer aldrig byta ras igen.
Men om hästen har en missbildning, så är det ju ett livsfarligt råd att ge sig ut och galoppera med den?

Även irländare kan ha hälsoproblem.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 365
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 284
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 514
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp