Utlånad häst - ev ta tilöbaka honom hur göra?

Jag håller med i allt, men din sista mening?? Berätta vart det finns många snälla enkla hästar? Nämligen letat efter en sån i många år.
Beror väl på prisklass med. Enkla snälla hästar är höga i kurs. Många vill ha dom :) har själv en sådan. Hon är dock känslig med, men skulle säga hon är väldigt enkel i al hantering. Hon är en sån som alla älskar att ha att göra med för hon är super snäll att leda. Har även låtit nybörjare testa henne. Och hon betedde sig till UG. Rider ut i skogen själv i repgrimma. Såklart att jag lagt arbete i vår relation och hennes förtroende men dom finns. Jag va jätte rädd efter avramlingar när jag skaffade henne. Men hon har kurerat min skräck. Såna hästar är guld värd och hon kommer aldrig bli såld :)
 
Han är alltså hemma hos dig nu? Eller fattar jag fel då? Då är det ju inga problem om du vill rida för att se om du kommer bättre överens med honom, är ju bara att sitta upp och rida?
Ja han är hemma på gården där han bor när jag hade honom, och där bor han även nu när fodervärden har honom när hon är hemma från skolan.
Ja tanken är att jag ska rida nu på lovet, när de åker till ridklubben.
 
De flesta hästar skulle nog reagera på ljudet av en slamrande soptunna. Visst, om hans reaktion är att han i vild panik sliter sig, skenar genom staketet och springer till skogs, så är det en ovanligt reaktiv häst. Men om du vill ha en häst som inte reagerar alls behöver du nog en häst som utmärker sig genom att vara bombsäker.
Absolut, men om han inte varit i linan hade han kunnat skena en bra bit.
Han har fortfarande inte landat här ännu känns det som, han reagerar på "allt"!
 
Absolut, men om han inte varit i linan hade han kunnat skena en bra bit.
Han har fortfarande inte landat här ännu känns det som, han reagerar på "allt"!
Eller så hade hästen reagerat mindre om han varit lös. Frågan när man hanterar en häst är också vad egentligen hästen reagerar på, är det det som låter eller människan, eller att människan reagerar. Oavsett tror jag av det du skriver att du behöver en mycket mindre reaktiv häst eller åtminstone en annan häst, det kommer att vara mycket jobb för dig att bara lita på hästen även om den skulle uppföra sig exemplariskt.
 
Absolut, men om han inte varit i linan hade han kunnat skena en bra bit.
Han har fortfarande inte landat här ännu känns det som, han reagerar på "allt"!
Så gör nog de flesta hästar, särskilt om de är lite orastade. Eller väldigt många i alla fall. Ofta vet de ju också att man ”får” spralla mer på lina än med ryttare på, och passar på att pysa ut lite när man longerar dem.
 
Han är för svår för mig. Nu är han hemma på lov och fodervärden är bortrest, så jag longerade honom i går. Då kom mannen i huset ut och skulle slänga sopor i soptunnan som står vid ridbanan och det ljudet var läskigt.
Jag tror t.o.m. mitt Gotlandsruss som var väldigt lugn och trygg med gott självförtroende reagerade på sådana saker om jag minns rätt. Syrrans supersnälla gamla ponnysto som man i princip kunde sitta bakochfram på medans hon hoppade en lätt bana och satte en ära i att aldrig kasta av kändes det som råkade i sken vid ett tillfälle av just oväntade ljud av den typen.
 
Jag håller med i allt, men din sista mening?? Berätta vart det finns många snälla enkla hästar? Nämligen letat efter en sån i många år.
Jag tror faktiskt det kryllar av många snälla enkla hästar förutsatt att den har en människa som är lugn i sej själv. Min erfarenhet är att en osäker människa kan driva även den lugnaste och "snällaste" hästen smått till hysteri. Det är få hästar som är lugna och enkla och trygga hela livet även med en nervös ägare eller osäker ägare.

Har man svårt att hitta dom här lugna hästarna kan det vara en bra ide att ta en titt på sig själv och vad det är man gör som ev tar fram den nervösa och vaksamma sidan i hästarna.

Det är en av alla bra saker tycker jag med hästar just att dom lite tvingar en att ta en titt på sig själv och sitt eget beteende och sina egna känslor. För dom smittar förr eller senare av sig på hästen mer eller mindre. Jag har sett så många lugna trygga individer bli snudd på nervvrak med nya osäkra ägare.
 
Han är för svår för mig. Nu är han hemma på lov och fodervärden är bortrest, så jag longerade honom i går. Då kom mannen i huset ut och skulle slänga sopor i soptunnan som står vid ridbanan och det ljudet var läskigt.
Ok, det reagerar nog många hästar på iof, men vad är det för ras , stam? Hur och var bor du? Tänker förutsättningar för träning och avstånd till Ridhus och vettiga tränare.
 
Ok, det reagerar nog många hästar på iof, men vad är det för ras , stam? Hur och var bor du? Tänker förutsättningar för träning och avstånd till Ridhus och vettiga tränare.
Han är importerad från Irland med okänd stam. Han bor på en gård med ridbanan och möjlighet till ett par fina ridvägar.
Tyvärr för långt bort från ridklubben för att man ska kunna rida dit som framskrittning inför en lektion tex.
 
Eller så hade hästen reagerat mindre om han varit lös. Frågan när man hanterar en häst är också vad egentligen hästen reagerar på, är det det som låter eller människan, eller att människan reagerar. Oavsett tror jag av det du skriver att du behöver en mycket mindre reaktiv häst eller åtminstone en annan häst, det kommer att vara mycket jobb för dig att bara lita på hästen även om den skulle uppföra sig exemplariskt.
Ja det är det jag mest troligen kommer komma fram.
 
Jag tänker att nu när fodervärden får sommarlov och de kommer hem ska jag testa att rida honom regelbundet en tid. För att komma fram till hur jag ska göra.

Troligen kommer jag fram till att jag ska sälja honom. Och då tänker jag att i slutet av sommaren mot hösten att det är lättare att leta och köpa häst. Än vad det är i tex början av sommaren.

Ni som menar att det finns massor av snälla hästar - vart hittar jag dem?
 
Jag tänker att nu när fodervärden får sommarlov och de kommer hem ska jag testa att rida honom regelbundet en tid. För att komma fram till hur jag ska göra.

Troligen kommer jag fram till att jag ska sälja honom. Och då tänker jag att i slutet av sommaren mot hösten att det är lättare att leta och köpa häst. Än vad det är i tex början av sommaren.

Ni som menar att det finns massor av snälla hästar - vart hittar jag dem?

Du letar efter enbart snälla hästar. Det vill säga vilken ras som helst, vilken ålder som helst.

Sökord "tanthäst" brukar funka bra.
 
Jag tänker att nu när fodervärden får sommarlov och de kommer hem ska jag testa att rida honom regelbundet en tid. För att komma fram till hur jag ska göra.

Troligen kommer jag fram till att jag ska sälja honom. Och då tänker jag att i slutet av sommaren mot hösten att det är lättare att leta och köpa häst. Än vad det är i tex början av sommaren.

Ni som menar att det finns massor av snälla hästar - vart hittar jag dem?
Du letar inte efter en snäll häst, utan en lugn och trygg häst. Jag har haft hästar som verkligen varit snälla i meningen skulle aldrig göra något ont med mening, men som antingen varit för glada för att lyckas hålla hovarna på backen eller varit riktigt reaktiva och/eller enormt signalkänslig och så arbetsvilliga att de typ bestämmer att vi idag ska träna byten i varje. Och å andra sidan syrrans nämnda ponny som var en riktigt grinig pissmärr från backen som tolererade ett fåtal människor. Men som från ryggen var den mest underbara läromästaren för osäkra ryttare.

Sök som sagt på "tanthäst", eller "nybörjarhäst" eller "lugn", och se till att det är hästar som redan lever promenadhästlivet och haft några ägare genom livet, inte en gammal verksamhetshäst eller en som haft en och samma ägare fram tills du köper den.
 
Du letar inte efter en snäll häst, utan en lugn och trygg häst. Jag har haft hästar som verkligen varit snälla i meningen skulle aldrig göra något ont med mening, men som antingen varit för glada för att lyckas hålla hovarna på backen eller varit riktigt reaktiva och/eller enormt signalkänslig och så arbetsvilliga att de typ bestämmer att vi idag ska träna byten i varje. Och å andra sidan syrrans nämnda ponny som var en riktigt grinig pissmärr från backen som tolererade ett fåtal människor. Men som från ryggen var den mest underbara läromästaren för osäkra ryttare.

Sök som sagt på "tanthäst", eller "nybörjarhäst" eller "lugn", och se till att det är hästar som redan lever promenadhästlivet och haft några ägare genom livet, inte en gammal verksamhetshäst eller en som haft en och samma ägare fram tills du köper den.

Jag håller med och lägger till att lugn behöver inte vara ett krav. En häst kan ha egen motor men ändå vara trygg och stabil. Jag skulle tipsa TS om att kolla efter en häst som stannar istället för flyr när den ser något läskigt. De flesta hästar kommer bli rädda för något någon gång. Det som är viktigt för mig är hur hästen agerar. Det blir säkrare, för mig, om hästen stannar och tittar istället för att fly hals över huvud i panik okontaktbar. Jag vill ha en häst som fortsätter att tänka i det läget istället för att stänga av hjärnan och bara fly. Så jag hade vid provridning frågat säljaren hur hästen reagerar när den blir rädd.
 
Jag har en jättesnäll häst som när han lånades ut blev helt oridbar på nolltid. Tack och lov så kom han snart över det när han kom hem till mig igen och insåg att jag inte slet honom i munnen i kombination med spö för att få honom att gå fram. Enda vägen han kunde gå var uppåt och efter några flygturer så vågade hon inte rida honom mer.

Hemma med mat och omtanke, fasta rutiner och utan tvång gick han från att vara färdig att explodera till att våga ta ut steget igen och slappna av. En del ryttare gör den snällaste häst stressad och jag hade högre tankar om henne än vad hon visade sig vara värd.
 
Han är importerad från Irland med okänd stam. Han bor på en gård med ridbanan och möjlighet till ett par fina ridvägar.
Tyvärr för långt bort från ridklubben för att man ska kunna rida dit som framskrittning inför en lektion tex.

Jag har själv en irländare och känner massor som har det. Dom är ju känsliga, särskilt när man ska sitta upp men annars energiska och snälla och brukar gå fram överallt. Vet inte vad du tycker att du har för problem med din?
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 365
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
615
Senast: valy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 284
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 583
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp