Vad ska jag göra med min häst?

Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Jag är själv student, med två hästar, så jag vet hur mycket man får prioritera bort för att få det att gå runt. Nu älskar jag mina hästar så fruktansvärt mycket så för mig finns det inget annat på kartan än att fortsätta kämpa. Men, hade jag kännt såsom du verkar känna hade jag aldrig orkat, det är tyvärr den bistra sanningen.
Hade sistuationen varit en annan, ett välbetalt jobb istället för skola hade det varit en annan sak eftersom man inte behöver slita sig blå för att ge hästen det bästa, så då hade jag nog haft kvar hästen.

Lycka till med ditt beslut :)

Ja, hade jag haft ett jobb hade det inte varit något snack om det, men då vet jag att de pengar jag lägger ut nu får jag in igen nästa månad.

Jag har kollat på stallplatser i närheten där jag bor så inget är definitivt ännu, och visst hade jag tyckt det vore mysigt med häst, men jag vet också att det är svårt att få ihop tiden. Jag upplevde att det mitt första år på skolan var svår att få ihop både ekonomiskt och tidsmässigt även utan häst och även när jag jobbade hade jag svårt att hinna med så mycket som jag hade velat. Jag får tänka på det lite till, tack för ditt svar :D
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Leta upp en lösdrift någon mil utanför stan tycker jag. Finns en fin i Bälinge. Har själv en gård med lösdrift som jag eventuellt söker en lekfull och snäll valack till. Den är dock inte riktigt i det skick som jag skulle vilja ha den innan jag vill hyra ut platser, men vill du ha nummer till den i Bälinge får du hojta till.

Själv kan jag nog tycka att en häst på en fin och stor lösdrift kan ha ett bra liv fastän matte inte kommer ut och hittar på saker 7 dagar i veckan.

Jo, det håller jag med om, det tror jag med. Speciellt eftersom det är ett uppstallningsalternativ som han själv trivs väldigt bra med. Har hittat lite annonser på nätet på lösdrifter men de flesta tar helst bara emot islandshästar. Det jag kan känna om han skulle stå på lösdrift är att han då i princip bara finns. Just Bälinge kommer jag ha svårt att åka ut till regelbundet också och jag skulle nog få dåligt samvete om jag inte kunde åka ut till honom mer än någon gång i veckan, men det är ju klart ett alternativ som skulle funka till en början. Jag hojtar gärna om det blir aktuellt, tack :)!
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Nu har jag i princip bestämt mig för att han ska få vandra vidare. Pratade med en vän idag som varit slaktare som berättade hur det gick till och en av mina bästa vänner sa att hon ställer upp och håller i honom när det ska ske. Jag vill inte gärna själv vara närvarande och hon är en mycket hästvan människa som tar väl hand om honom. Det känns bäst för båda parter (mig och hästen). Hästeriet är har en liten paus i mitt liv just nu och jag får ta upp det igen när jag har rätt förutsättningar för det.

Tack alla som har svarat, det har varit ett stort stöd :), både från er som kommit mer andra lösningar och ni som gett mig bekräftelse på att jag inte tänker helt fel.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Ja, det är det verkligen :). Pratade även med henne som har honom på foder idag och hon tyckte också att det var bättre att slakta än att sälja honom till någon okänd och hade full förståelse för mitt val. Det känns skönt att även hon tycker det. Tack så mycket för stödet, det känns som att man fattat rätt beslut, ett beslut som är bäst för alla parter.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Nu hittar jag tråden när du redan bestämt dig, men vill ändå tycka till.

Alla ska ju dö en gång, även om vi människor tycks vilja tro att det bara händer i enstaka fall. För djuren är det oftast så att vi människor bestämmer när det är dags. Många gånger långt efter det att det borde ha skett....
Så, vilken dag det händer spelar ju inte någon roll för den som dör, det är dom som blir kvar som lider och kan tycka det är "för tidigt". Var själv med om en olyckshändelse för en tid sen som skulle kunnat sluta så, men det var väl inte min tur. Om så var hade jag slutat när jag höll på med något jag älskar, och så var det bra med det.

Sen kan det ju ibland tyckas som slöseri för den som står vid sidan av, om en häst som skulle ha mycket kvar att ge slaktas pga ägarens situation, men det är ju faktiskt upp till ägaren att ta beslut.

Så, hoppas du hittar tillbaka till hästeriet så småningom, och vill du bara vara med häst någon dag, så hör av dig! Du kan komma till mig eller kan jag tipsa om någon annan ;)

Lotta
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Leta upp en lösdrift någon mil utanför stan tycker jag. Finns en fin i Bälinge. Har själv en gård med lösdrift som jag eventuellt söker en lekfull och snäll valack till. Den är dock inte riktigt i det skick som jag skulle vilja ha den innan jag vill hyra ut platser, men vill du ha nummer till den i Bälinge får du hojta till.

Själv kan jag nog tycka att en häst på en fin och stor lösdrift kan ha ett bra liv fastän matte inte kommer ut och hittar på saker 7 dagar i veckan.

Vem ska titta till hästen då`? Det är en tjänst som måste köpas, om inte stallfolket är så snälla så dom gör det gratis. Att bara komma och se till hästen nån gång ibland, rida lite och kolla hovstatusen är inte bra hästhållning i mina ögon. Lösdrift är inte samma sak som att strunta i hästen några dar i veckan.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Vem ska titta till hästen då`? Det är en tjänst som måste köpas, om inte stallfolket är så snälla så dom gör det gratis. Att bara komma och se till hästen nån gång ibland, rida lite och kolla hovstatusen är inte bra hästhållning i mina ögon. Lösdrift är inte samma sak som att strunta i hästen några dar i veckan.

Men jisses, var det någon som sa det? I lösdriften i Bälinge vet jag att tillsyn ingår och hos mig skulle det vara självklart. Var det något mer?
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Där jag står ingår inte tillsyn. Var och en sköter sin häst och kommer i stort sett varje dag. Så det är inte per automatik tillsyn för att det är lösdrift. Var det nåt mer?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 675
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 822
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp