Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra med mina hästar?

Baugalin

Trådstartare
För 1 1/2 år sen förändrades mitt liv, iom en grov våldtäckt så blev jag mycket psykiskt sjuk. Har svår panik ångest och har PTSD, vist mår jag mycket bättre idag en vad jag gjorde för ett halv år sen men är fortfarande med stor medecinering. Självklart har detta betytt att jag har behövat anpassa mitt liv till denna förändring hos mej, men det jag tycker är svårast just nu är just hur vill jag göra med mina hästar.

Jag äger just nu 5 hästar och ett tillskott på vägen (föl ;)), men sedan händelsen har jag lite kunnat rida. Tidigare har jag arbetat som beridare och unghäst tränare, så jag har varit en ganska orädd och stabil ryttare. Men efter händelsen så försökte jag rida ut som vanligt men hästarna kände såklart av min ångest och räddsla och när mitt mest stabila sto var rädd för sin egen skugga med mej på ryggen så gav jag upp och gav upp med ridning. I somras var jag i stor förnekelse av allt och kunde då otroligt nog rida ut precis som vanligt :eek: men som vi flesta vet så tar förnekelse man bara visst långt och idag så kan jag rida men det om jag känner mej extra stabil och då bara på mitt mest stabila sto. Känner mej som ett fån och mår mycket illa över det hur pass lite jag kan rida ut. Folket som hyr boxar hos mej vet såklart inte hela sagan men vet att jag är sjuk på nåt sätt men det får folk bara mer att prata skit om mej :yuck: En sådan pass fit och ser inte sjuk ut tjej som är bara 26 år borde ju kunna ta ett ridpass på häst X och Y också ibland. När jag besöker tävlingar eller andra stall så måste alla dela med sej sina tankar om att det går ju inte att jag rider så pass lite som jag gör och att det kommer bara göra mej bra om jag rider ut mera. Har även fått vilt främande folk på besök i stallet som har sagt till mej att mina hästar mår illa av hur pass lite jag rider ut på dem :eek: Och om jag sägjer att jag kan inte göra det just nu pga sjukdom då måste alla veta vad det är jag lider av och si och så.

Så det hela känns ganska hopplöst just nu, borde jag ta och försöka sälja mina hästar eller helt enkelt försöka hitta en nya väg i mitt hästliv? Samtidigt är jag rädd för att göra för drastiska ändringar och sen kommer jag te.x. må mycket bättre efter ett år. Sen kan jag inte sägja att jag delar andras tankar på att mina hästar mår illa av att inte ridas, heller tror jag att dom saknar mer sin matte som kunde må bra och vara med dom en stor del av dagen. Men pga allt omtal så mår jag mindre bra i stallet, känner mej ut pekad som nån slags jag vet inte ens vad :(, vilket gör att jag har mindre lust av att te.x. spendera dagen där i att rykta och bara mysa med hästarna.
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Säg upp dina inackorderingar!

Vill du sälja dina hästar så gör du det och vill du behålla dem så gör du det.
En häst behöver inte ridas ut, en häst är inte ens gjord för att ridas på.
De är gjorda för att äta gräs, dricka vatten, kissa och bajsa.
Vill du ha dina hästar till att klappa på så har du det.

Personligen tror jag att dina hästar är bra för ditt välmående oavsett om du vågar rida eller ej.
Problemet är ju idiotfolket runt omkring dig, det är dem du behöver få bort.

Jag har sjukdomar som inte syns på utsidan jag med, som gör att jag inte orkar rida speciellt ofta tyvärr.
Men det finns ju annat att göra med hästarna än att rida på dem.
Men jag förstår precis hur jobbigt du har det med folk, det är mycket enklare om man brutit en arm och går med gips, då fattar folk..
Trots att det finns sjukdomar som är 100ggr värre än en bruten arm.. det bara syns inte på utsidan :(
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Jag håller med pulkaskurk, kort och gott.
Visst finns det hästar som likt vissa hundar måste arbeta regelbundet för att må psykiskt bra, men det är långt ifrån alla, och vad som gäller för dina hästar vet du bäst själv. Min övertygelse och erfarenhet är att de allra flesta hästar mår alldeles utmärkt utan såväl daglig motion som rykt, så länge de har sina behov tillgodosedda. Kan inte påstå att t.ex. hästar som går orörda på bete hela sommaren verkar lida särskilt mycket, eller längta hem när det är dags att kliva på transporten på hösten...

Själv är jag för övrigt fullt frisk och har inte ridit min häst regelbundet på 1,5 år, helt enkelt för att jag inte har lust. Tycker det är ledsamt att vissa människor har så starka åsikter om andras val att man ska behöva ha någon form av ursäkt för att man inte rider fem dagar i veckan. Vill man inte så vill man inte och så länge det inte påverkar hästen - so what?

Ta ett snack med dina inackorderingar. Det minsta du ska kunna kräva är att du ska kunna må bra i ditt eget stall och med dina egna hästar. Folk som pratar skit i stallet är redan bland det lägsta som finns, och att därtill göra det om ens hyresvärd? Kan man ha mindre skam i kroppen liksom. Verkligen bedrövligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Jag förstår precis vad du går igenom, även om grunden för mitt trauma inte är likt ditt så drabbades även jag av ångest inför att rida. Jag sålde av en del hästar dock ej alla, så innan det skedde så satte jag mig ner och funderade länge på vad jag ville med mitt ridande och hästar. Jag kom fram till att det fortfarande var för roligt att lägga på hyllan, och att jag kände hur mycket kvar jag hade och ville lära mig.

Jag började om på nytt, med hjälp av vänner som jag hade stort förtroende för så startade jag från nivå ett som nybörjare. Och kanske skulle man skratta åt det, men idag så inser jag hur viktigt det var att ta den hjälpen för att komma igång. Det här är nu inte så länge sedan, så fortfarande får jag flashbacks som gör mig stressad och jag är ännu inte tillbaka på den nivå jag var innan. Men med hjälp av min instruktör som jag har stor respekt för, så utför jag de han begär och ser att jag faktiskt kan och klarar av det. Så vet jag nu att jag snart är helt tillbaka.

Det är bara du som kan ta ett beslut vad du vill med ditt liv, men för mig så har häst, ridning, stall varit helande och jag kan inte se hur jag skulle ha kunnat klara mig utan det.

Lycka till.
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Vad är det för fel på folk eller kärringar:banghead:
Kasta ut dem!

du har väl nog med dig själv.

Behåll hästarna för ofta är det de som ger en själsfrid.

du skulle behöva terapi av ngn förstående även i stallet.

hoppas att du blir bättre.
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Jag ska väl kanske också skriva att även jag drabbades av skitsnackare, de visste inget alls om vad jag var för sjuk men snacka skulle man ändå. I det läget var det otroligt få som kände till den verkliga orsaken till att jag inte var på plats, att jag inte red osv. De få som visste, blev otroligt illa berörda av dessa människor och de står inte kvar i samma stall idag. Dock var det ingen som sa upp dom utan de flyttade självmant, tror att de insåg själva hur ohållbart det blev till slut.
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Kan du kalla till ett stallmöte där du rakryggat ber dom sluta prata och ifrågasätta varför du inte rider? Du behöver ingalunda berätta varför, men ställa som villkor för dom att om de ska stå kvar i DITT stall så måste snacket upphöra. Annars får dom flytta. Vet ju inte hur du känner inför en sådan konfrontation, men om du hade kunnat ha nån vän med dig som stöd så kanske det hade funkat?

Låt hursom inte dom här människorna dra ner dig. Behåll dina hästar och njut av dom:).
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Du ska absolut ta bort alla energitjuvar du har runt omkring dig. De kommer bara att sabba din utveckling och hälsa!
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Ja, jag skulle göra mig av med folk som står inackorderade och som lägger sig i trots att de vet att du är sjuk och inte kan rida mer fn.

Sedan tänker jag att det ju faktiskt inte gått så lång tid, och som du själv säger kan mycket hända den närmaste tiden och du kan må mycket bättre. Dessutom tycker jag personligen att mina hästar hjälper mig till att må bättre och jag skulle inte vilja göra mig av med dem bara för att jag en period inte kunde rida så mycket.

Om du blir av med lite dålig energi i stallet i form av korkade inackorderingar kanske det också hjälper en del.

Nu vet ju du bäst hur dina hästar mår, men om det är möjligt kanske hästarna skulle kunna gå på lösdrift en period? Då sysselsätter de sig själva på ett annat sätt.

Sen kanske du kan börja i någon helt annan ände, kanske träna hästarna från marken, typ löshoppning, tömkörning, trickträning eller liknande?
De behöver säkert också lära känna dig igen, nu när din energi är annorlunda. Det är ju inte så konstigt.

Hoppas du snart mår bättre och att du kan behålla hästarna!
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Jag står nu på ett stall där det är inskrivet i stallreglerna att det är förbjudet att snacka illa om andras hästar, hur andra sköter sin häst och hur andra rider. Man får däremot förbättra sin egen ridning hur mycket som helst. :)

Brott mot denna regel innebär uppsägning och utflyttning.

Känner du att du måste ge en ursäkt och vill inte säga att du blivit grovt våldtagen säg att du fått tex Meniers sjukdom eller dyligt, så att du kan ta tillbaka ditt liv med att gå på tävlingar osv. Vill du ha hjälp med dina hästar kan du ju höra med de som pratar med dig om de vill hjälpa till- om du har förtroende för dem...

Hoppas du får hjälp med ditt trauma- gå hos någon som du har förtroende för, Sälj inte dina hästar för någon annans skull än din!
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Även jag håller med de andra som svarat.

Det är energitjuvar som ska bort, sånt som ger dig någon form av glädje eller energi ska du spara på. Det låter som att inackorderingarna bör flytta, isåfall tycker jag kort och gott du kan säga upp dem och om du vill ge "förklaringen" att din sjukdomsstatus gör att det är för krävande och jobbigt att ha inackorderingar/så många inackorderingar som du har nu (om du vill spara någon).
Hästarna behöver du inte rida om du inte känner att du vill och kan. De flesta hästar mår bra av att "bara" mysa i stallet också. Om du har någon som "behöver" jobba kanske du kan skaffa en medryttare eller fodervärd en period till den hästen? Att ta några stora beslut om att sälja nu tror jag är bra att undvika, om det går. Det är bättre att fundera över såna saker längre fram när du mår bättre och är mer stabil.

Även jag har en del "historia" och psykisk sjukdom av olika slag. Jag har aldrig pratat om det i stallet eller så, men kände ändå i ett stall att det lite sågs ned på psykisk ohälsa överlag och att man skulle lägga massor av tid i stallet och på ridning, annars var man "dålig". Jag var även "konstig" som inte var så social.
Nu står jag i ett annat stall som inte alls har samma attityd och jag mår SÅ mycket bättre i stallet nu när jag slipper energitjuvarna! Nu kan jag åka till stallet och bara borsta och ta en promenad om jag vill, och ingen ifrågasätter eller pratar bakom min rygg om det.

Jag hoppas även att du får stöd och hjälp att bearbeta det du varit med om.
 
Du har fått så fina svar på dina frågor så det låter jag bero. Jag undrar dock om du fått hjälp, då ett av problemen med PTSD är att man börjar undvika saker vilket förvärrar tillståndet. Det finns bra kbt-behandling, tex på vårdcentral för detta, öppen psykiatrin kan också vara ett alternativ, eller privat förstås. (Arbetar bla med denna slags diagnos, därför skriver jag dessa rader).
 
Av olika anledningar rider inte jag heller i någon större utsträckning och jag har 6 hästar, förvisso 1 pensionär.

Jag kommer troligen att sälja 1 eller 2 i år, men resten går bara inte. Jag har haft dem för länge, de är mina älsklingar och de har medryttare. Det går ingen nöd på dem för att de inte blir ridna av matte. Det tog lång tid att hitta rätt personer, och i slutänden var det väl de som hittade mig. Men att hästarna får komma ut lite ibland gör att jag slipper ha dåligt samvete och då blir allt mycket roligare.

Det är roligt att ha glada människor som hälsar på i stallet. Så känner du att stämmningen i ditt stall blivit sur, säg upp dem och hitta nya.
 
Sv: Vad ska jag göra med mina hästar?

Kan du kalla till ett stallmöte där du rakryggat ber dom sluta prata och ifrågasätta varför du inte rider? Du behöver ingalunda berätta varför, men ställa som villkor för dom att om de ska stå kvar i DITT stall så måste snacket upphöra. Annars får dom flytta. Vet ju inte hur du känner inför en sådan konfrontation, men om du hade kunnat ha nån vän med dig som stöd så kanske det hade funkat?

Låt hursom inte dom här människorna dra ner dig. Behåll dina hästar och njut av dom:).

Mycket klokt inlägg @Fiorano :) Och jag instämmer med övriga talare oavsett hur du gör: Behåll hästarna! Troligtvis kan de hjälpa dig tillbaka och de allra flesta hästar mår inte minsta dåligt av att skrota omkring :)

Kram och lycka till @Baugalin !
 
Hej, vet hur det är med panikångest :(

Något du kan göra med dina hästar:
Långa Tyglar (kolla youtube eller facebook tex)
Klickerträning
Hästagility
Långa promenader ja allt möjligt faktiskt. Har två sköthästar som jag aldrig rider men vi hittar på en massa och dom är i bra kondition :)
 
Får du någon hjälp från utomstående i form av samtalskontakt?

Jag skulle ta upp de här frågorna med den människan för att få lite tankehjälp om hur du ska våga rida igen men också hur jag ska bemöta folket i stallet.

Ang. huruvida du ska göra dig av med inackorderingarna eller inte, jag gissar det är lite av en ekonomisk fråga. Det kan jag varken säga bu eller bä om.

Squie - som inte heller red på många år pga sjukdom men kunde köra.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 788
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp